• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 19:56
Hallo allen,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Lenovo C30 met de volgende gegevens:

machine type and model: 11361v9
system brand id: thinkstation c30
bios revision: A3KT67AUS
boot block revision level: A367A

-2x Xeon E5-2667 @ 2.90 ghz
-64gb ddr3 @1333mhz (pc3l 12800r)
-2x een PERC H200 met een aangepaste bios zodat het als HBA werkt (MPT2BIOS - 7.39.02.00 (2015.08.03))
-videokaart een nvidia nvs300
-bootdrive is een msata ssd

Nu heb ik afwissellende problemen namelijk:
1) systeem hangt voordat de bios gestart is; de fans beginnen te draaien maar verder licht er niks op en gebeurd er helemaal niks.
2) systeem hangt tijdens de scan van de raid kaarten; leds op de raidkaarten knipperen maar verder doet het systeem helemaal niks. Het maakt niet uit of er wel of geen HDD's aan deze kaarten zijn gekoppeld.
3) het systeem start op naar ubuntu server maar komt in een kernel panic mbt tot interrupt; Kernel Panic, not syncing. Fatal exception in interrupt
4) het systeem start gewoon naar behoren op naar ubuntu server 18.04.3
5) komt door de bios heen maar stopt daarna ergens een keer (?)

Deze problemen heb ik al een tijdje maar tot voorheen gebruikte ik de thinkstation niet vaak, dus was het niet al te storend, nu ik hem vaker gebruik begint het toch wel storend te worden.

Het is een zooitje en ik weet even niet meer waar ik nu verder moet, want het volgende heb ik al geprobeerd:

-Updaten van Bios via windows 10
-met zo min mogelijk componenten opstarten
-aanpassen van kernel versie (sommige versies voorkomen fout 3)
-unraid kort geprobeerd, lijkt niks te helpen
-alle connecties gecontroleerd en componenten opnieuw geplaats

Hebben jullie nog suggesties van wat ik kan doen? (behalve dit ding uit het raam gooien........)

Groet,
Sander

De info van de controller en de kernel panic
https://tweakers.net/ext/f/BiFdZ8HFg92JIWQUemgdUYgA/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/l9IGzL8Iig4fTMo72sbhtrHB/full.jpg

[ Voor 86% gewijzigd door lolletje08 op 26-12-2019 18:11 . Reden: Alles was ver van compleet, perongeluk op uploaden geklikt... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat was de samenstelling met zo min mogelijk componenten? Als je meerdere DIMMs hebt, probeer ze dan 1 voor 1 in het slot die voor enkelvoudige DIMMs bedoeld is.

Gebruik dan alleen de videokaart in de PCIe slots, alle kaarten uit alle andere slots halen. Alle M.2/msata of insteekkaartjes eruit halen. Alle overige storage devices ontkoppelen. Wel een monitor, USB of PS/2 bedrade toetsenbord aansluiten. Booten vanaf USB disk met Linux (Ubuntu is ok) op een USB2 aansluiting. Zie je dan problemen? Een dmesg kan helpen.

Plaats daarna de videokaart in een ander slot als die beschikbaar is.

Als het dan nog niet werkt is het tijd om een voor een onderdelen te vervangen. Te beginnen met de voeding. Dat kan problematisch zijn als dat niet een standaard ATX voeding is met standaard stekkers. De grafische kaart kan worden vervangen, etc.

In het algemeen is het onzekerder of merkcomputers werken wanneer je ze aanpast qua hardware, dat komt omdat ze als kant-en-klare computer zijn ontworpen vaak met een speciale BIOS met ondersteuning voor een beperkte set onderdelen. Ook de voeding (waarvan een deel zich op het moederbord bevind bij enkelvoudige spanningvoedingen) is soms niet berekend op onverwachte belasting van third party onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolletje08
De configuratie met zo min mogelijk componenten is: alle 8 de dimms, 2 cpu's, de videokaart (systeem heeft geen on board graphics) en de msata ssd. lenovo geeft nergens de configuratie voor de dimms aan, dit zal met trial en error moeten. Al gaf memtest86+ geen fouten in de eerste paar passes (heb het niet volledig laten draaien).

Het enige probleem wat ik vanuit dmesg zag was een conflict met cache mbt mijn USB stick, verder zag ik niks in het rood verschijnen.

mbt de videokaart, ik heb zojuist een gt210 even geprobeerd ipv de nvs300, de fans starten op maar verder gebeurd er niks. Hopelijk met een lange powerdown en de nvs300 komt hij er weer boven op (stom genoeg heeft lang wachten zonder stroom vaker geholpen).

De voeding lijkt inderdaad niet standaard, het is een fsp800-90wse, de formfactor oogt niet standaard, en er zit 2x een 8pin voor de cpu, een 4pin en een 20 of 24 pin voor het moederbord.

Gisten heb ik ook nog een hele tijd geprobeerd de fouten te reproduceren en toen deed de machine het nagenoeg de gehele tijd foutloos, een of twee keer van een hele reeks aan reboots waarin het systeem niet eens tot aan de bios kwam.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Nadat het systeem niet meer wou starten toch maar even gek gedaan en alle geheugen verwijderd, systeem gestart, toen begon hij te piepen. Geheugenbankjes per twee terug geplaats (1 per cpu) en nu doet hij het weer. Als de lenovo niet meer wil starten detecteert hij wel de afwezigheid van geheugen maar niet van een videokaart (de nvs300), neem aan dat beide detecties door de bios gedaan worden?

[ Voor 15% gewijzigd door lolletje08 op 28-12-2019 13:57 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
lolletje08 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:08:
De configuratie met zo min mogelijk componenten is: alle 8 de dimms, 2 cpu's, de videokaart (systeem heeft geen on board graphics) en de msata ssd. lenovo geeft nergens de configuratie voor de dimms aan, dit zal met trial en error moeten. Al gaf memtest86+ geen fouten in de eerste paar passes (heb het niet volledig laten draaien).
Dat is niet minimaal. ;)

Het idee is dat je door onderdelen te verwijderen en de problemen blijven, dat je dan die onderdelen kunt uitsluiten als oorzaak van de problemen. Dus als meerdere DIMM's hebt, gebruik er dan 1 (of zoals hier 1 per processor, als het geheugen niet gedeeld wordt).

Andersom kan ook, als je net geheugenmodulen hebt verwijderd en het systeem werkt gewoon zoals het hoort, dan is de kans groot dat het aan de geheugenmodulen ligt. Dit is een voorbeeld, in principe kan elke onderdeel de oorzaak zijn.

Zo kun je pinpointen waar het probleem ligt. Een soort Sherlock Holmes deductieve techniek. :)
Nadat het systeem niet meer wou starten toch maar even gek gedaan en alle geheugen verwijderd, systeem gestart, toen begon hij te piepen. Geheugenbankjes per twee terug geplaats (1 per cpu) en nu doet hij het weer. Als de lenovo niet meer wil starten detecteert hij wel de afwezigheid van geheugen maar niet van een videokaart (de nvs300), neem aan dat beide detecties door de bios gedaan worden?
De BIOS heeft bijna altijd geheugen en de processor nodig om te kunnen werken. Sommige systemen hebben een computer in een computer. Soms om de computer op afstand te kunnen beheren. Dat kun je misschien wel iets zien zonder DIMM geheugen.

Een grafische kaart is geen noodzaak voor de computer om te werken, je kunt er dan wel bij op afstand, mits je bijvoorbeeld een management board of softwarematige remote access hebt geregeld. Bijvoorbeeld via SSH en een terminal. Uiteraard heb je zonder grafische kaart geen beeld op een aan de computer gekoppelde monitor, maar op afstand via een SSH sessie op een andere computer krijg je dan wel beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
lolletje08 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:41:
Hallo allen,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Lenovo C30 met de volgende gegevens:

machine type and model: 11361v9
system brand id: thinkstation c30
bios revision: A3KT67AUS
boot block revision level: A367A

-2x Xeon E5-2667 @ 2.90 ghz
-64gb ddr3 @1333mhz (pc3l 12800r)
-2x een PERC H200 met een aangepaste bios zodat het als HBA werkt (MPT2BIOS - 7.39.02.00 (2015.08.03))
-videokaart een nvidia nvs300
-bootdrive is een msata ssd

Nu heb ik afwissellende problemen namelijk:
1) systeem hangt voordat de bios gestart is; de fans beginnen te draaien maar verder licht er niks op en gebeurd er helemaal niks.
2) systeem hangt tijdens de scan van de raid kaarten; leds op de raidkaarten knipperen maar verder doet het systeem helemaal niks. Het maakt niet uit of er wel of geen HDD's aan deze kaarten zijn gekoppeld.
3) het systeem start op naar ubuntu server maar komt in een kernel panic mbt tot interrupt; Kernel Panic, not syncing. Fatal exception in interrupt
4) het systeem start gewoon naar behoren op naar ubuntu server 18.04.3
5) komt door de bios heen maar stopt daarna ergens een keer (?)

Deze problemen heb ik al een tijdje maar tot voorheen gebruikte ik de thinkstation niet vaak, dus was het niet al te storend, nu ik hem vaker gebruik begint het toch wel storend te worden.

Het is een zooitje en ik weet even niet meer waar ik nu verder moet, want het volgende heb ik al geprobeerd:

-Updaten van Bios via windows 10
-met zo min mogelijk componenten opstarten
-aanpassen van kernel versie (sommige versies voorkomen fout 3)
-unraid kort geprobeerd, lijkt niks te helpen
-alle connecties gecontroleerd en componenten opnieuw geplaats

Hebben jullie nog suggesties van wat ik kan doen? (behalve dit ding uit het raam gooien........)

Groet,
Sander

De info van de controller en de kernel panic
https://tweakers.net/ext/f/BiFdZ8HFg92JIWQUemgdUYgA/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/l9IGzL8Iig4fTMo72sbhtrHB/full.jpg
En wat had de vorige eigenaar er eigenlijk over verteld.. na hoeveel branduren precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolletje08
mrmrmr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:16:
Dat is niet minimaal. ;)

Het idee is dat je door onderdelen te verwijderen en de problemen blijven, dat je dan die onderdelen kunt uitsluiten als oorzaak van de problemen. Dus als meerdere DIMM's hebt, gebruik er dan 1 (of zoals hier 1 per processor, als het geheugen niet gedeeld wordt).

Andersom kan ook, als je net geheugenmodulen hebt verwijderd en het systeem werkt gewoon zoals het hoort, dan is de kans groot dat het aan de geheugenmodulen ligt. Dit is een voorbeeld, in principe kan elke onderdeel de oorzaak zijn.

Zo kun je pinpointen waar het probleem ligt. Een soort Sherlock Holmes deductieve techniek. :)
Het was inderdaad niet minimaal, dat klopt zeker

Het vervelende is dat de lenovo 4 verschillende problemen heeft en deze allemaal willekeurig verschijnen. De "Sherlock holmes deductive techniek" wordt dan lastiger toe te passen (lijkt mij, of ik zie meer problemen dan oplossingen |:( ). Wonder boven wonder zijn de fouten relatief weinig voorgekomen sinds het maken van dit topic.
mrmrmr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:16:
Een grafische kaart is geen noodzaak voor de computer om te werken, je kunt er dan wel bij op afstand, mits je bijvoorbeeld een management board of softwarematige remote access hebt geregeld. Bijvoorbeeld via SSH en een terminal. Uiteraard heb je zonder grafische kaart geen beeld op een aan de computer gekoppelde monitor, maar op afstand via een SSH sessie op een andere computer krijg je dan wel beeld.
Een grafische kaart is zeker geen noodzaak, maar in dit stadium ben ik er zeker nog eentje nodig aangezien ik moet installeren en configuren, zodra het werkt stap ik over op SSH (mbv putty) of remote desktop, net afhankelijk van wat ik wil/moet doen.
boyette schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:21:
En wat had de vorige eigenaar er eigenlijk over verteld.. na hoeveel branduren precies?
De vorige eigenaar wou hem opzetten voor een game pc voor een van zijn kinderen, dit is uiteindelijk niet doorgegaan, ander gebruik kan ik mij niet meer herinneren (hij heeft het wel verteld). Ik weet ook niet meer zeker of de lenovo nieuw was of al tweedehands voor de vorige eigenaar.

*~*~*~*~*
extra testen die ik heb gedaan:

- memtest voor de zekerheid nog maar een extra keer gestart, deze heeft 10 uur gedraaid en kwam tot test 7 (rond de 25% van alle testen voltooid) zonder fouten, hierna moest ik het afbreken. Hierbij waren alleen de cpu's en geheugens geplaatst. en een usb voor memtest zelf

-systeem start met een nvs300, gt210 en een gtx260, verder zit alleen al het geheugen en de cpu's erin, al komt ubuntu (vanaf usb) niet verder dan ge grubloader met de gtx260, bij de andere twee start het syteem goed op. Al verwacht ik eerder dat dit een driver conflict is van de (oude) gtx260; gtx 260 werkt indien er gestart wordt met windows 10 (had nog een hdd met win10 voor de lenovo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
lolletje08 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:11:
Het vervelende is dat de lenovo 4 verschillende problemen heeft en deze allemaal willekeurig verschijnen. De "Sherlock holmes deductive techniek" wordt dan lastiger toe te passen (lijkt mij, of ik zie meer problemen dan oplossingen |:( ). Wonder boven wonder zijn de fouten relatief weinig voorgekomen sinds het maken van dit topic.
Eén ziekte kan verschillende symptomen hebben.

De SSH toegang kun je gebruiken om zonder grafische kaart te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolletje08
Ik ga de komende tijd verder zoeken, het is nog best wel een uitdaging,
het herplaatsen van de ram lijkt ook een hoop goed te hebben gedaan. Hopelijk blijft het een stuk minder

Ik kwam er wel achter dat alle uitbreidingskaarten best warm werden, tot het punt dat ik ze niet meer aan kon raken, ik heb zo'n vermoeden dat dit ook een aandeel heeft in de werking van het systeem.

iig bedankt voor de hulp tot zover!
Pagina: 1