Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

15`Desktop replacer - bouwkwaliteit en fotobewerking student

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Desktopvervangende laptop voor mn vriendin die nog gebruik kan maken van de studentendeals&kortingen van Dell/ Lenovo/ HP etc. 15 inch scherm (al is een perfecte 17 inch ook oké).

Wat ga je met je laptop doen?
Naast surfen, wat office-werkzaamheden maakt ze gebruik van fotobewerking (photoshop enzo maar de simpelere acties). Windows 10. Videobewerking is niet van toepassing. Gaming: nooit.
Fotobewerking zorgt ervoor dat een goed scherm belangrijker is.
(full) SD kaart-lezer, numpad en DVD brander zijn allen nice to have.
Fatsoenlijke bouwkwaliteit (beetje stevig & premium aanvoelen) is wel echt een pre.

Wat is je budget?
Budget is flexibel. De laptop wordt veel gebuikt dus het moet gewoon een goed ding zijn en er is geld voor. Als er een goede prijs-kwaliteit verhouding is mag er best voor betaald worden. Richtprijs €1.250 maar 700 of 2.000 is beide goed..

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Accuduur en gewicht zijn beperkt relevant, laptop wordt 90% van de tijd het huis doorgesleept.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Op mijn werk hebben we Dell Latitude 5xxx series en daar ben ik van gecharmeerd. Helaas zie ik ze enkel met U processoren en vrij aan de prijs. Vroeger ook de Thinkpads gebruikt en was daarover tevreden.
BTO, ooit eentje gehad van EUR2.800, helaas op 2 exemplaren last van defecte scharnieren.

Waar denk ik aan:
Veel laptops voor "foto&videobewerking" hebben vooral een dikkere videokaart. Omdat er geen videobewerking wordt gedaan lijkt me dit niet echt van toepassing.
Opslag: SSD van 512GB of liever 1 TB.
Geheugen. 8 GB minimaal maar voor dit budget is 16 denk ik waarop je richt.
Processor: Intel "H" processor lijkt me het beste passen, niet de zuinigste "U" variant.
Scherm: 15 inch dus maar vooral beetje kleurecht zou fijn zijn.

Zelf gevonden:
Dell Inspiron
i7-9750H-16GB-512GB a EUR1.299 (- EUR80 studenten korting).
?Is dit qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met een Latitude?

Lenovo
Thinkpad 590
i5-8365U-16GB-512 a EUR1.383
- U processor. Is het scherm voldoende?
+ Rock solid bouwkwaliteit van de T series.

Thinkpad X1 Extreme Gen 2
i7-9750H-16GB-1TB a EUR1.850.
? Bouwkwaliteit gelijk T serie??
+ Scherm heeft wel 500 nits ipv 300 standaard dus is misschien beter?
- geen numpad
- Voelt te duur aan voor de specificaties, voor 700 minder heb je de oude Beste Buy:
pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0096MH)
i7-9750H-16GB-1TB a EUR1.099.
+ Numpad + specs
+ processor, mem en opslag conform eisen

Ik zie ook de Asus Zen books in de pricewatch. Eventueel met 4K scher.m

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 26-12-2019 14:51 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Alle reacties

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Zat zelf toevallig te kijken naar een Lenovo Yoga S740 15", misschien past die voor jullie ook in het plaatje. Helaas nog niet echt een review van kunnen vinden, maar op papier ziet 'ie er goed uit. https://www.lenovo.com/nl...-S740-15IRH/p/88YGS701211

Met studentenkorting €1259 voor 512GB SSD of €1349 voor 1TB. Heeft een numpad, behuizing is aluminium (dus vermoedelijk wel stevig), voor het scherm claimen ze "100% RGB" (geen idee of dat dan sRGB of Adobe RGB is) en 500 nits. Aansluitingen zijn verder ook netjes (o.a. 2x thunderbolt), wel micro SD i.p.v. full size.

Vraag me alleen af of de koeling goed genoeg gaat zijn om de hardware optimaal te benutten. Daarvoor wacht ik de eerste reviews nog af.

Wat betreft de Inspiron (7590 bedoel je denk ik?) en T590, volgens mij zijn daarbij de FHD schermen vrij matig. Lage maximum helderheid en iig in het geval van de T590 een kleine kleurruimte: https://www.notebookcheck...-the-lenovo-thinkpad-t590

[ Voor 19% gewijzigd door LukasW op 27-12-2019 13:51 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Dank.

Gedachte gaat ondertussen uit naar deze wat oudere Ideapad met dvd en full SD. Twijfel wel over bouwkwaliteit.

https://www.bol.com/nl/p/...5-6-inch/9200000106692737

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
bombadil schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:50:
Dank.

Gedachte gaat ondertussen uit naar deze wat oudere Ideapad met dvd en full SD. Twijfel wel over bouwkwaliteit.

https://www.bol.com/nl/p/...5-6-inch/9200000106692737
Die heeft volgens de beschrijving geen DVD-drive. Op de foto's lijkt het daar wel op, maar waarschijnlijk is het een dummy. Wellicht is die achteraf nog wel te plaatsen.

Weet verder niet hoe serieus de fotobewerking is, maar meestal is een TN-scherm daar niet echt ideaal voor (slechte kalibratie, kleine kleurruimte, slechte kijkhoeken, lage max helderheid). Check vooral wat reviews om te zien of dat voor dit model ook geldt, wellicht kom je dan ook wat nuttigs tegen over de bouwkwaliteit. Die zal vast niet op ThinkPad niveau zijn, maar de vraag is hoe belangrijk dat is als hij alleen thuis wordt gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door LukasW op 29-12-2019 11:30 ]