Ik heb begin deze week mijn PC een upgrade naar Windows 10 Pro gegeven. De installatie liep prima, op 1 ding na: het geluid doet raar. Ik zeg raar, want de kwalteit is totaal niet consequent. De Windows geluiden en de resultaten van Windows' eigen tests geven allemaal prima geluid. Films en muziek daarentegen geven gedeeltelijk goed geluid (achtergrondmuziek b.v.), maar de zang is zo goed als niet te horen.
De PC is wel een oudje, met een ASRock 870 Exteme3 moederbord en on-board geluidskaart. Ik luister via een JBL headset.
Ik heb al geprobeerd de officiële RealTek drivers te installeren (ASRock heeft geen Windows 10 drivers voor dit moederbord), maar dat helpt niet. Het hielp soms om in de device manager de sound controllers te verwijderen en opnieuw op te starten, maar dat hielp maar tijdelijk. De laatste keer had het helemaal geen effect. Ik heb ook de "standaard" dingen geprobeerd zoals alle enhancements uit te schakelen, of de kwaliteit te veranderen (16 bits, 24 bits, etc), maar ook dat helpt totaal niet. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen, want het is nogal vervelend zonder fatsoenlijk geluid.
Specs:
De PC is wel een oudje, met een ASRock 870 Exteme3 moederbord en on-board geluidskaart. Ik luister via een JBL headset.
Ik heb al geprobeerd de officiële RealTek drivers te installeren (ASRock heeft geen Windows 10 drivers voor dit moederbord), maar dat helpt niet. Het hielp soms om in de device manager de sound controllers te verwijderen en opnieuw op te starten, maar dat hielp maar tijdelijk. De laatste keer had het helemaal geen effect. Ik heb ook de "standaard" dingen geprobeerd zoals alle enhancements uit te schakelen, of de kwaliteit te veranderen (16 bits, 24 bits, etc), maar ook dat helpt totaal niet. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen, want het is nogal vervelend zonder fatsoenlijk geluid.
Specs:
- AMD Phenum II CPU
- ASRock 870 Extreme3 moederbord
- 8 GB RAM (met een upgrade naar 16 GB gepland)
- Sound Cards
- High Definition Audio Device
- High Definition Audio Device
- Playback Devices
- Speakers (High Definition Audio Device) (default)
- Digital Audio (S/PDIF) (High Definition Audio Device)
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs