Windows 10 geeft slecht geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:09

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik heb begin deze week mijn PC een upgrade naar Windows 10 Pro gegeven. De installatie liep prima, op 1 ding na: het geluid doet raar. Ik zeg raar, want de kwalteit is totaal niet consequent. De Windows geluiden en de resultaten van Windows' eigen tests geven allemaal prima geluid. Films en muziek daarentegen geven gedeeltelijk goed geluid (achtergrondmuziek b.v.), maar de zang is zo goed als niet te horen.

De PC is wel een oudje, met een ASRock 870 Exteme3 moederbord en on-board geluidskaart. Ik luister via een JBL headset.

Ik heb al geprobeerd de officiële RealTek drivers te installeren (ASRock heeft geen Windows 10 drivers voor dit moederbord), maar dat helpt niet. Het hielp soms om in de device manager de sound controllers te verwijderen en opnieuw op te starten, maar dat hielp maar tijdelijk. De laatste keer had het helemaal geen effect. Ik heb ook de "standaard" dingen geprobeerd zoals alle enhancements uit te schakelen, of de kwaliteit te veranderen (16 bits, 24 bits, etc), maar ook dat helpt totaal niet. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen, want het is nogal vervelend zonder fatsoenlijk geluid.

Specs:
  • AMD Phenum II CPU
  • ASRock 870 Extreme3 moederbord
  • 8 GB RAM (met een upgrade naar 16 GB gepland)
Audio gegevens volgens Speccy:
  • Sound Cards
    • High Definition Audio Device
    • High Definition Audio Device
  • Playback Devices
    • Speakers (High Definition Audio Device) (default)
    • Digital Audio (S/PDIF) (High Definition Audio Device)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Alle reacties

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Check eens bij je geluidsstuurprogramma of deze eventueel ingesteld staat op een surroundconfiguratie. Ik ga er even van uit dat je een stereo paar speakers hebt die je aansluit dmv een jackplug. Het probleem wat je beschrijft klinkt alsof je bijvoorbeeld enkel naar de achterluidsprekers aan het luisteren bent en je dus het geluid grotendeels mist omdat dit naar andere speakers gestuurd wordt in een niet aangesloten 7.1 of 5.1 setup.

Zijn de speakers aansloten aan de groene aansluiting?

En wat gebeurt er als je je speakers aansluit op een andere manier (bijv via spidf). En hoe klinkt het geluid evt. Uit een goedkoop USB-geluidskaartje?

[ Voor 13% gewijzigd door Daam op 26-12-2019 14:20 ]

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
De settings staan gewoon op stereo, wat ook nodig is voor een headset. De headset is inderdaad aangesloten via de groene aansluiting. De speakers via SPIDF aansluiten lukte me niet, het voelde te geforceerd aan om de speakeraansluiting in de SPIDF poort te stoppen dus dat heb ik snel opgegeven.

Ik heb de headset net aangesloten op mijn Logitech keyboard, en het geluid is opeens een stuk beter. Niet alleen is het kwaliteitsprobleem (voorlopig?) weg, maar ook is het volume een stuk harder, zelfs met dezelfde settings. Windows op 1% geeft nog steeds vrij veel geluid. Dit lijkt toch te wijzen op problemen met de onboard geluidskaart, of op zijn minst de drivers.

Ik heb deze overigens via device manager allebei de sound controllers geupdate, en een van de "High Definition Audio Device" is veranderd in "AMD High Definition Audio Device". Dit hielp verder helaas niets.

More than meets the eye
system specs

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

Nibbz

Postmaster General

Je zou ook nog even de officiele drivers van de ASRock site kunnen plukken van je geluidskaart. Ik vertrouw die officiele drivers toch iets beter, dan waar Microsoft mee aan komt kakken.

13:37

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Dat was mijn eerste ingeving, maar de ASRock drivers gaan maar t/m Windows 7: https://www.asrock.com/mb/AMD/870%20Extreme3/#Download. Zo was ik wel bij de RealTek drivers gekomen maar die hielpen helaas niet.

More than meets the eye
system specs

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Iets doet me toch vermoeden dat er dolby enhancement aanstaat oid, if surround (ondanks dat stereo geselecteerd staat). Switch eens naar juist surround vinkje of die enhancements opties en dan natuurlijk weer terug. Is er misschien een control panel van die drivers zelf die je ergens kan starten en daar nog instellingen kan doen (dolby etc)

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd om te switchen naar 7.1 en terug naar stereo maar dat hielp niet. Verder is de enige UI die ik heb die van Windows, en daar haalt het uitschakelen van enhacements niets uit. De driver zelf (https://www.realtek.cz/do...-for-Windows10-64bit.html) komt zonder manager applicatie, dat is alleen de driver.

More than meets the eye
system specs

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik denk trouwens dat je gelijkt hebt dat Windows de speaker toch als iets anders als stereo ziet. Bij de balance levels staan alleen maar L en R als ik de headset aansluit op mijn keyboard, maar anders staan er naast L en R ook C, Sub, RL, RR, SL en SR bij. Het geluid wordt beter als ik daarbij levels op 0 zet. Vreemd genoeg krijg ik dan het beste geluid als ik alleen L op een niet-0 zet.

More than meets the eye
system specs

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Update: ik heb nog maar eens de RealTek drivers geinstalleerd, en nu heb ik alleen nog maar een L en R (maar inderdaad geen management tools). Het geluid is vrij goed als ik de L of R op 0 zet, vreemd genoeg via allebei de kanten. Het geluid wordt slechter naarmate de L en R dichter bij elkaar komen.

Het vreemde is dat dit alleen geldt voor programma's als Winamp of MPC. De Windows test geluiden geven geen geluid als de balance op 0 is gezet, maar Winamp en MPC dus wel.

(Ik merk dat de laatste 3 posts allemaal van mij zijn, ik zal vanaf nu mijn posts editen i.p.v. nieuwe posts plaatsen)

[ Voor 12% gewijzigd door Robtimus op 26-12-2019 16:34 ]

More than meets the eye
system specs

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

@Robtimus Aangezien je van plan bent o het geheugen uit te breiden - neem ik aan dat je verder over je systeem tevreden bent. Dan is het misschien ook een idee om een losse geluidskaart (PCIe of USB) te kopen? Of de uitgang van je monitor te gebruiken (als deze die heeft)?
Deze heeft goede recensies en staat op V&A voor 15,-- pricewatch: Asus Xonar DGX
Tweede aanname is dat dit ding W10-64 compatibel is, heb ik niet nagekeken.

Soms neem ik na uren klooien ook gewoon mijn verlies bij driverproblemen, in die tijd kan je uiteindelijk leukere dingen doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik gebruik nu mijn keyboard als workaround dus een oplossing heeft geen echte haast meer, maar ik zou toch graag een fatsoenlijk werkende oplossing hebben.

More than meets the eye
system specs

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Robtimus schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:32:
Update: ik heb nog maar eens de RealTek drivers geinstalleerd, en nu heb ik alleen nog maar een L en R (maar inderdaad geen management tools).
2.82? Probeer (zo uit mijn hoofd) 2.81 maar eens, dan zou de management tool er bij moeten zitten, laatst nog bij iemand tegenaan gelopen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Dat heb ik net geprobeerd maar nog steeds geen manager. Vreemd genoeg zag ik tijdens de installatie wel tijdelijk een .exe met UI in de naam, maar op het einde van de installatie verdween een groot deel van wat er geinstalleerd werd. Nu is alleen de driver zelf nog over. Ik had ook nog https://realtek-download.com/download-hd/ gevonden maar die site ziet er wat minder betrouwbaar uit (zie ook de comments, over virussen).

More than meets the eye
system specs

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Bedankt voor de links, maar ik installeer liever geen drivers van niet officiële sites. Dan blijf ik liever bij mijn keyboard workaround.

More than meets the eye
system specs

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Robtimus schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:47:
De speakers via SPIDF aansluiten lukte me niet, het voelde te geforceerd aan om de speakeraansluiting in de SPIDF poort te stoppen dus dat heb ik snel opgegeven.
SPIDF werkt alleen met de juiste bekabeling (toslink: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toslink) want het betreft hier een optisch signaal. Ook aan de ontvangende kant heb je luidsprekers of een versterker nodig met een spidf-aansluiting.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Dan gaat dat helaas niks worden, want we hebben geen apparatuur met SPIDF aansluiting.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuiterdick
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09-2020
Robtimus schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:33:
Dat heb ik net geprobeerd maar nog steeds geen manager. Vreemd genoeg zag ik tijdens de installatie wel tijdelijk een .exe met UI in de naam, maar op het einde van de installatie verdween een groot deel van wat er geinstalleerd werd. Nu is alleen de driver zelf nog over. Ik had ook nog https://realtek-download.com/download-hd/ gevonden maar die site ziet er wat minder betrouwbaar uit (zie ook de comments, over virussen).
De manager kun je vinden door op t pijltje rechtsonder'verborgen pictogrammen weergeven" te klikken.
Als het goed is zie je dan een oranjekleurig speakertje. door die rechts aan te klikken kom je bij de sound manager.
Daar zou je wat kunnen rommelen met instellingen. of het helpt weet ik niet. Ik word zelf ook helemaal gek van t geluid dat uit mijn speakers geperst wordt. gewoon niet om aan te horen.

De ellende is begonnen nadat microsoft haar eigen drivers door mijn strot heeft geduwd.
daarbij komt dat Nvidea het ook nodig vindt om telkens weer de nvidea drivers voor geluid te verversen bij elke update van de nvideakaart.

Ik wens je alle sterkte (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Dank je.

Ik heb net vorige week een nieuwe PC gekocht, met een modern moederbord met fatsoenlijke audiodrivers, dus het probleem heeft zich op een andere manier opgelost.

More than meets the eye
system specs

Pagina: 1