ISDE subsidie Wpb gewijzigd, Alsnog voor 1 jan kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik lees dat vanaf 1 januari 2020 de subsidie op een warmptepompboiler wijzigd. Deze zal van 1250€ naar 500€ zakken(paragraaf 2.3).

Ik stond op het punt een warmtepomp boiler te kopen maar gezien dit nieuwe bericht durf ik het niet meer.

Wat mij nu niet duidelijk is is wat er gebeurt met aanvragen indien je een warmptepompboiler voor 1 januari koopt. Uit het onderlijnde gedeelte(zie quote, Afkomstig van bovenstaande link) staat er wel iets over een overgangsregeling. Maar ik lees het op twee manieren.

Wie o wie kan duidelijkheid brengen?
Artikel II
Dit artikel regelt de inwerkingtreding. De regeling treedt op een tweetal onderdelen (C en D) in werking met ingang van 1 januari 2020, op een drietal onderdelen met ingang van 1 juli 2020 (A, B en E) en op één onderdeel met ingang van 1 januari 2021 (F). Ten aanzien van deze data van inwerkingtreding zijn de vaste verandermomenten voor regelgeving aangehouden. Wel geldt dat voor de onderdelen C en D de minimale invoertermijn van twee maanden tussen het moment van publicatie en moment van inwerkingtreding niet in acht is genomen. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd doordat de voorgenomen wijzigingen van de ISDE door de Minister van Economische Zaken en Klimaat per Kamerbrief aan de Tweede Kamer zijn gestuurd en daarnaast ook breed extern gedeeld. Voor particulieren aanvragers geldt dat zij ISDE aanvragen doen nadat ze een installatie hebben geïnstalleerd. Dat maakt het mogelijk dat voor de inwerkingtreding van de wijziging er een investering is gedaan in een te schrappen categorie. Om te bereiken dat particulieren geen of een lagere subsidie krijgen dan waar zij op het moment van installeren op basis van de toen geldende regeling voor in aanmerking kwamen, is er voorzien in een overgangsperiode. Met latere inwerkingtreding van artikel I, onderdelen A, B, E en F, komen de artikelen met betrekking tot pelletkachels en op biomassa gestookte ketels en het overgangsrecht definitief te vervallen. Voor een toelichting wordt verwezen naar paragrafen 2.1 en 2.2.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Beste antwoord (via Xanderk89 op 28-12-2019 13:56)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
Ik had met de warmtepomp helaas het nieuwe bedrag terwijl ik die in de periode van oude had gekocht (was 2300 en 1900). Vermoed dat dit een fout was in de afhandeling, maar zie maar eens je gelijk te halen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Budget 2019 is toch al uitgeput dus alle aanvragen in 2019 worden afgewezen. Dus dan maar gewoon in 2020 aanvragen.
alleen persoonlijk zou ik een alternatief zoeken. Zonder de (volledige) subsidie is de aanschaf niet echt interessant meer.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:17:
Budget 2019 is toch al uitgeput dus alle aanvragen in 2019 worden afgewezen. Dus dan maar gewoon in 2020 aanvragen.
alleen persoonlijk zou ik een alternatief zoeken. Zonder de (volledige) subsidie is de aanschaf niet echt interessant meer.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, eind november heb ik nog een aanvraag gedaan en deze is goed gekeurd. Was wel voor een pelletkachel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Racer89 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:20:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, eind november heb ik nog een aanvraag gedaan en deze is goed gekeurd. Was wel voor een pelletkachel.
Waar ben je het niet mee eens? De pot is toch leeg? Jij was nog op tijd.

https://www.rvo.nl/actuee...t-isde-voor-2019-uitgeput

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-12-2019 14:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:22:
[...]

Dit had ik nog niet gelezen, Sorry ! Dan ben ik inderdaad net op tijd geweest _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

de Peer schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:22:
[...]

Ik lees
Ontvangt u een afwijzing omdat het budget is uitgeput, dan kunt u in het nieuwe jaar uw aanvraag opnieuw indienen. Gaat het om een pelletkachel of biomassaketel, dan moet u uw aanvraag voor 1 juli 2020 doen. Gaat het om een warmtepomp of zonneboiler, dan moet u uw aanvraag uiterlijk 31 december 2020 doen.
U kunt in 2019 tot en met 31 december 17.00 uur een aanvraag indienen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Rol-Co ja maar dan krijg je niet meer de volledige subsidie, neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

de Peer schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:00:
@Rol-Co ja maar dan krijg je niet meer de volledige subsidie, neem ik aan?
Ik denk het wel, waarom zou je anders ook nog voor een pelletkachel kunnen indienen? Daar vervalt hij helemaal.

Ook lees ik dit.
De afwijzingsgrond, bedoeld in het eerste lid, onderdeel h, is niet van toepassing op een aanvraag indien deze aanvraag betrekking heeft op een installatie voor de productie van duurzame energie die voor 1 januari 2020 aangeschaft is en voor 1 juli 2020 geïnstalleerd is.
Dus het kan allemaal nog als je snel bent.
Geld was eind november al op, maar ze moeten het nog afhandelen.
Voor particulieren aanvragers geldt dat zij ISDE aanvragen doen nadat ze een installatie hebben geïnstalleerd. Dat maakt het mogelijk dat voor de inwerkingtreding van de wijziging er een investering is gedaan in een te schrappen categorie. Om te bereiken dat particulieren geen of een lagere subsidie krijgen dan waar zij op het moment van installeren op basis van de toen geldende regeling voor in aanmerking kwamen, is er voorzien in een overgangsperiode.

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 26-12-2019 15:18 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Xanderk89 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:47:
Ik lees dat vanaf 1 januari 2020 de subsidie op een warmptepompboiler wijzigd. Deze zal van 1250€ naar 500€ zakken(paragraaf 2.3).

Ik stond op het punt een warmtepomp boiler te kopen maar gezien dit nieuwe bericht durf ik het niet meer.

Wie o wie kan duidelijkheid brengen?

[...]
Ik lees met betrekking tot warmtepomp boilers in paragraaf 2.3 van de toelichting bij het artikel van de link dat:

"Om het subsidiebedrag voor deze groep in lijn te brengen met bovengenoemde uitganspunten wordt het bedrag voor zowel de lucht-waterwarmtepomp als de grond-waterwarmtepomp met een thermisch vermogen tot 1 kW vastgesteld op € 500.

Voor warmtepompen met een hoger thermisch vermogen is er geen aanleiding om de subsidiebedragen te wijzigen."

Dan hangt het in mijn optiek dus af van het thermisch vermogen van de beoogde wpb en zolang dit hoger is dan 1 kW blijft blijkbaar de subsidie hetzelfde.
Ik zit namelijk met dezelfde vraag en wil eventueel een Atlantic Explorer V4 aanschaffen en weet ook niet zeker of ik dit eerder of zefls voor 1 jan zou moeten doen. Zoals ik het nu lees is dit dus niet noodzakelijk. Alleen als het thermisch vermogen van de wpb kleiner is dan 1 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Moonbase schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:06:
[...]

Ik lees met betrekking tot warmtepomp boilers in paragraaf 2.3 van de toelichting bij het artikel van de link dat:

"Om het subsidiebedrag voor deze groep in lijn te brengen met bovengenoemde uitganspunten wordt het bedrag voor zowel de lucht-waterwarmtepomp als de grond-waterwarmtepomp met een thermisch vermogen tot 1 kW vastgesteld op € 500.

Voor warmtepompen met een hoger thermisch vermogen is er geen aanleiding om de subsidiebedragen te wijzigen."

Dan hangt het in mijn optiek dus af van het thermisch vermogen van de beoogde wpb en zolang dit hoger is dan 1 kW blijft blijkbaar de subsidie hetzelfde.
Ik zit namelijk met dezelfde vraag en wil eventueel een Atlantic Explorer V4 aanschaffen en weet ook niet zeker of ik dit eerder of zefls voor 1 jan zou moeten doen. Zoals ik het nu lees is dit dus niet noodzakelijk. Alleen als het thermisch vermogen van de wpb kleiner is dan 1 kW.
Thermisch vermogen van de Atlantic Explorer v3 en v4 is op de lijst van de RVO kleiner als 1 KW, wat de redenering hiervan is weet ik niet maar het staat er.

Volgens mij krijg je alleen nog het bedrag van €1250,00 als je de aankoop voor de datum van bekendmaking van de wijziging hebt gedaan, na die datum aankopen betekend dat bekend is dat het subsidiebedrag lager is.
Zo lees ik het |:(

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 27-12-2019 08:28 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:08:
[...]

Ik denk het wel, waarom zou je anders ook nog voor een pelletkachel kunnen indienen? Daar vervalt hij helemaal.

Ook lees ik dit.

[...]

Dus het kan allemaal nog als je snel bent.
Geld was eind november al op, maar ze moeten het nog afhandelen.

[...]
Het rare is dat indien je een pelletkachel voor 1 jan koopt lijk je gewoon subsidie te kunnen vangen. Maar over de wpb staat dan weer niets beschreven.
Moonbase schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:06:
[...]

atlantic explorer linkje
Zo te zien zit deze ook onder de 1kW. het E-element tellen ze namelijk niet mee.
klump4u schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:24:
[...]

Thermisch vermogen van de Atlantic Explorer v3 en v4 is op de lijst van de RVO kleiner als 1 KW, wat de redenering hiervan is weet ik niet maar het staat er.

Volgens mij krijg je alleen nog het bedrag van €1250,00 als je de aankoop voor de datum van bekendmaking van de wijziging hebt gedaan, na die datum aankopen betekend dat bekend is dat het subsidiebedrag lager is.
Zo lees ik het |:(
Er staat zelfs dat de minimale invoertermijn niet in acht gehouden is maar dat men dit had moeten zien aankomen vanwege kamerbrieven etc 8)7
Wel geldt dat voor de onderdelen C en D de minimale invoertermijn van twee maanden tussen het moment van publicatie en moment van inwerkingtreding niet in acht is genomen. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd doordat de voorgenomen wijzigingen van de ISDE door de Minister van Economische Zaken en Klimaat per Kamerbrief aan de Tweede Kamer zijn gestuurd en daarnaast ook breed extern gedeeld.
Al met al denk ik dat indien je voor 1jan de pomp hebt besteld je dit ook volgens de huidige voorwaarden kan doen maar zeker ben ik er totaal niet van. Een gok van zegmaar 750€ vind ik ook fors en durf ik niet :o

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
Ik had met de warmtepomp helaas het nieuwe bedrag terwijl ik die in de periode van oude had gekocht (was 2300 en 1900). Vermoed dat dit een fout was in de afhandeling, maar zie maar eens je gelijk te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Xanderk89 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:45:

atlantic explorer linkje
Zo te zien zit deze ook onder de 1kW. het E-element tellen ze namelijk niet mee.
Het gaat om het thermisch vermogen volgens het artikel. Bij Atlantic zelf zie ik daar zo 1,2,3 geen cijfers over maar deze link geeft onder het tabblad specificaties aan dat het thermisch vermogen groter is dan 1 kW.

Maar durf de gok ook niet te wagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Wel bok, ik heb dus een WPB boiler aangeschaft, besteld op 18 november, maar nu kan ik de meldcode van de Atlantic Calypso 100 boiler (KA14597) niet meer opvoeren. Nu zeggen ze dat er een technische storing is en wordt ik later vandaag teruggebeld.

Ook niet grappig, de mevrouw zegt dat onder de coulance regeling in 2020 ik wel de boiler kan indienen, maar ik dan maar 500 in plaats van 1250 euro subisidie krijg. Als ik dat had geweten had ik het niet gedaan, er zat ook nog een toilet verbouwing van 500 euro aan vast en nog e.e.a. aan gereedschap. Alles bij elkaar kost de grap 2000 euro, en nu lijkt het erop dat ik dus net naast de nieuw geinstalleerde pot gepist heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Wat blijkt de overheid toch weer een onbetrouwbare partner...
Mijn plan was om in het voorjaar een WPB aan te schaffen, dat gaat nu dus niet door.

Er is zeker geen nieuwe lijst gepubliceerd met de subsidie bedragen per type?

[ Voor 21% gewijzigd door DjAntoon op 31-12-2019 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DjAntoon t.oswald in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Dat die dingen nog warm worden met 0 kW vermogen :|
@databeestje 650

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2019 13:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16

Exigence

dnkroz

Het zat er wel aan te komen toch. Heeft toch nog best lang geduurd voordat de subsidiebedragen op deze WPB's aangepast werden. Meer subsidie ontvangen dan het apparaat gekost heeft kan nooit de intentie van de ISDE subsidie zijn geweest.

Alleen de manier waarop, subsidiepot leeg én in één klap alle subsidies verlagen is wat wrang natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
[]Databeestje: Alles bij elkaar kost de grap 2000 euro, en nu lijkt het erop dat ik dus net naast de nieuw geinstalleerde pot gepist heb.
[/quote]
[/i]

Dan moet je gaan zitten! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Heeg77 op 31-12-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Correct, ik had op dat moment nog niet de 2020 lijst ter beschikking en moest het doen met de eerdere mededeling uit de staatscourant.
Pagina: 1