Dashcam en achteruitrijcamera op één scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shoppy
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 09:36
Hallo,

Ik heb al heel lang een 'hidden' dashcam in de auto. Deze is nog van voor dat ze met WiFi werden uitgerust.
De camera heeft geen eigen schermpje.
Daarnaast heb ik een achteruitrijcamera en een schermpje op het dashboard.
Heet scherm is zwart (uit) en gaat aan zodra ik de achteruit inschakel.
So far so good.

Nu heb ik aan het schermpje twee tulp aansluitingen, een primaire en een secundaire. De achteruitrijcamera zit op de secundaire aangesloten.
Ik heb van de dashcam een losse tulp stekker die ik op de primaire aansluit wanneer ik de dashcam wil instellen of iets dergelijks. Daarbij moet ik natuurlijk wel de achteruit inschakelen.

Mijn vraag:
Eigenlijk wil ik het beeld van de dashcam permanent op mijn scherm hebben en de achteruitrij beelden pas wanneer ik de achteruit inschakel.
Daarvoor moet ik de tulp stekkers omdraaien denk ik zodat de dashcam secundair wordt en deze contactspanning moet krijgen. Maar schakelt de achteruitrijcamera dan in wanneer ik de achteruit inschakel?

Waarom vraag ik dit? Omdat ik het halve dasboard moet slopen om de bedrading om te wisselen.
Ik wil het gewoon even zeker weten voordat ik er aan begin :)

Alle reacties

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Het zal wel heel DIY worden nu, maar de beste optie is waarschijnlijk ervoor zorgen dat het contactje dat ervoor zorgt dat de achteruit rij camera aan gaat door te knippen. Aan de draad die dan uit het scherm/apparaat komt die het achteruit rij signaal detecteert zorg je voor dat deze altijd een bepaald signaal ontvangt waardoor deze altijd aan staat. Waarschijnlijk detecteert dat scherm dat je auto in de achteruit staat doordat een bepaalde draad HIGH of LOW word gezet (waarschijnlijk is HIGH 5/12v en LOW massa). En dan aan de kant van de draad die het HIGH of LOW signaal verstuurt (waarschijnlijk komt die ergens bij je versnellingspook vandaan) zet je er een microcontroller tussen (bijvoorbeeld een Arduino) en die wisselt respectievelijk de video signalen op basis van de stand van de versnellingspook door middel van een Mosfet of transistor. Uiteindelijk moet je dan dus de achteruitrij-draad vanaf de pook ergens bij dat schermpje zien te krijgen en bij het schermpje die microcontroller hangen.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 01:59

R.G

Reageer dan niet

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 26-12-2019 13:48 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

AllInOneNerd schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:05:
Het zal wel heel DIY worden nu, maar de beste optie is waarschijnlijk ervoor zorgen dat het contactje dat ervoor zorgt dat de achteruit rij camera aan gaat door te knippen. Aan de draad die dan uit het scherm/apparaat komt die het achteruit rij signaal detecteert zorg je voor dat deze altijd een bepaald signaal ontvangt waardoor deze altijd aan staat. Waarschijnlijk detecteert dat scherm dat je auto in de achteruit staat doordat een bepaalde draad HIGH of LOW word gezet (waarschijnlijk is HIGH 5/12v en LOW massa). En dan aan de kant van de draad die het HIGH of LOW signaal verstuurt (waarschijnlijk komt die ergens bij je versnellingspook vandaan) zet je er een microcontroller tussen (bijvoorbeeld een Arduino) en die wisselt respectievelijk de video signalen op basis van de stand van de versnellingspook door middel van een Mosfet of transistor. Uiteindelijk moet je dan dus de achteruitrij-draad vanaf de pook ergens bij dat schermpje zien te krijgen en bij het schermpje die microcontroller hangen.
Volgens mij is er gewoon een kabel getrokken naar 1 van de achteruitrijdlampen. Van zodra die gaat branden...gaat kastje aan.

Makkelijkste lijkt mij gewoon die kabel op een geschakelde zetten. Dan staat die altijd aan. Eventueel manueel schakelen naar achteruit is nodig.

Of je zet er chinees RCA swirchboxje tussen. Scherm op geschakelde 12v. Switch boxje op achteruitrijlicht met default op front cam.

Zoiets https://m.nl.aliexpress.com/item/32288243164.html

Al is het giswerk omdat we niet weten welk soort achteruit rijcamera/scherm in zit

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SadisticPanda schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:12:
[...]

Volgens mij is er gewoon een kabel getrokken naar 1 van de achteruitrijdlampen. Van zodra die gaat branden...gaat kastje aan.

Makkelijkste lijkt mij gewoon die kabel op een geschakelde zetten. Dan staat die altijd aan. Eventueel manueel schakelen naar achteruit is nodig.

Of je zet er chinees RCA swirchboxje tussen. Scherm op geschakelde 12v. Switch boxje op achteruitrijlicht met default op front cam.

Zoiets https://m.nl.aliexpress.com/item/32288243164.html

Al is het giswerk omdat we niet weten welk soort achteruit rijcamera/scherm in zit
Dit, @ts wat voor auto heb je en wat voor apparatuur heb je?