Het grote Subaru topic

Pagina: 1
Acties:

• Jancob
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-08 17:07
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i2ev203.png?1
Welkom in het grote Subaru topic
Aangezien er nog geen topic was over dit Japanse merk besloot ik er maar eentje aan te maken.
In dit topic kun je het over alles hebben wat met Subaru te maken heeft. Vragen, tips of je auto showen.

Huidge modellen
Subaru XV
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x8zDoXk.png

Subaru Forester
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sq80ybX.png

Subaru Outback
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UWLCAds.png

Modellen die recent uit het leveringsprogramma zijn gehaald
Subaru BRZ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bPynf9a.jpg?2

Subaru Impreza
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xKfTwQe.png
Alle foto's van de nieuwe modellen komen van de Subaru website af.

[ Voor 4% gewijzigd door Jancob op 21-06-2020 19:32 ]

• Jancob
Als aftrap hier mijn eigen Subaru:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ftuv81e.jpg?1
Een legacy uit '99

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:23
De WRX (STI) zit volgens mij ook nog in het huidige aanbod, maar daar moet je specifiek naar vragen. Aangezien €40k voor de auto en €70k aan belastingen voor de meeste mensen wat ver gaat :+ Jammer dat de Nederlandse regels zo'n mooi merk kapot maakt. In de praktijk hetzelfde verbruik als overige merken, maar omdat ze niet sjoemelen met uitstoot wel veel BPM.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
leuk topic!

ik heb zelf gereden:

Subaru Impreza CZ Sport (Japan import, enige van NL)
Subaru Forester 2.2 Turbo (Heerlijke auto, zeker in zwiterland met sneeuw)
Subaru Legacy 2.2. Nogiets, geen idee. is al lang geleden.

Zou zo weer subaru gaan rijden, maar was toch iets te duur qua verbruik en onderhoud :-(

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• TWCRay
  • Laatst online: 07-11 22:00
TheBrut3 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:54:
De WRX (STI) zit volgens mij ook nog in het huidige aanbod, maar daar moet je specifiek naar vragen. Aangezien €40k voor de auto en €70k aan belastingen voor de meeste mensen wat ver gaat :+ Jammer dat de Nederlandse regels zo'n mooi merk kapot maakt. In de praktijk hetzelfde verbruik als overige merken, maar omdat ze niet sjoemelen met uitstoot wel veel BPM.
Yep...waar is de tijd dat ie 50k in guldens kostte (voor de jeugd: 25k Euro ;) ) Wat een kanonnen waren dat

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Zeker een leuk topic

Meerdere subaru's in bezit gehad en nog steeds.

Legacy 2.0 Eerste auto, toen 8 jaar oud
Legacy 2.2
Forester 2.0
Forester 2.0
Forester 2.0
Forester 2.0 e-boxer hybrid (huidige auto)

Met de laatste net terug van wintersport in Zwitserland
Eyesight heeft zijn geld al opgebracht. Auto had sneller de rem op de bodem dan ikzelf toen ik in Frankrijk op de snelweg opeens vol in de remmen moest.

• Jancob
TheBrut3 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:54:
Ze zijn nog wel te krijgen maar ze gaan wel uit het aanbod.
Bij de dealer hier staat er een nieuwe te koop voor 108.690,- 8)7

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:06
Hier een Forester SF 2.0 turbo met automaat uit 2001 (1 jaar in bezit). Ideale auto voor onze tour door de Balkan en Italië van afgelopen zomer. Inmiddels begint er wel een en ander te rammelen in de aandrijflijn en te piepen/kraken in de schokbrekers achter, moet even naar gekeken worden. Mag ie meteen voor een grote beurt en APK. Iemand nog tips voor een garage omgeving Rotterdam? Gewoon naar de dealer brengen of een hobbyist/liefhebber zoeken?

• berzerker
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 16:01
Beetje late reactie, maar Immo Groep in Rotterdam is een goed adres voor onderhoud van 'specialere' Subaru's. Ik heb zelf mijn SVX daar in onderhoud. Reguliere dealers zijn meer geëquipeerd voor relatief nieuwe modellen.

Goedkoop is Immo alleen niet.

[Edit: Immo zit in Bergschenhoek tegenwoordig - Weg en Bos 16]

[ Voor 12% gewijzigd door berzerker op 15-06-2020 14:00 ]

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Ik rijd een Forester 2.5 XT uit 2006. De ultieme wolf in schaapskleren; oogt traag en suf maar gaat in iets meer dan 6 sec naar 100 kmh.

Bovendien luxe aangekleed: leren sportstoelen met verwarming, elektrisch panoramadak enz.

WRX van het zelfde jaar is ongeveer even snel maar minder luxe, minder praktisch en opzichtiger. Forester heeft meer koppel onderin en minder turbolag door grotere motor (2.5 ipv 2.0) met kleinere turbo die eerder blaast. Komt bij dat de meeste WRX'en als occasion afgeragd zijn door petjes.

Heerlijke sleeper, veel plezier van. Drinkt wel als een tempelier.

• TheBrut3
Ik had, toen ik mijn Impreza had, deze voor ingewikkeldere zaken in onderhoud bij Broekauto in Waalwijk. Vond ik ook een goede zaak met veel kennis. En onderhoud op een Subaru was over het algemeen wel duur. Gelukkig waren de auto's uit die tijd (2003) nog niet heel ingewikkeld en kon er veel zelf of met wat hulp.

• berzerker
Overigens (n.a.v. de eerste topic-post): in maart 2020 heeft Subaru Nederland de BRZ en Impreza uit het leveringsgamma gehaald (hoewel ze her en der nog wel nieuw bij dealers staan), dus het zijn nu alleen nog de XV, Forester en Outback.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Jammer. Subaru heeft het lastig in Europa, in de VS en Australië gaan ze veel beter. Daar zijn ook de leukere motoren verkrijgbaar, waaronder een 3.6 liter 6-cilinder boxer.

In Europa worden auto's extreem zwaar bestraft voor hun theoretisch verbruik, een boxermotor heeft veel voordelen maar is wel minder zuinig dan een vergelijkbaar conventioneel blok.

• Jancob
Dieken Taffert schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:28:
Ik rijd een Forester 2.5 XT uit 2006. De ultieme wolf in schaapskleren; oogt traag en suf maar gaat in iets meer dan 6 sec naar 100 kmh.

Bovendien luxe aangekleed: leren sportstoelen met verwarming, elektrisch panoramadak enz.

WRX van het zelfde jaar is ongeveer even snel maar minder luxe, minder praktisch en opzichtiger. Forester heeft meer koppel onderin en minder turbolag door grotere motor (2.5 ipv 2.0) met kleinere turbo die eerder blaast. Komt bij dat de meeste WRX'en als occasion afgeragd zijn door petjes.

Heerlijke sleeper, veel plezier van. Drinkt wel als een tempelier.
Ik loop nu zelf toevallig te kijken voor een Forester SG XT. 2 liter turbo of een 2.5 liter turbo. Lijkt me geweldig als dagelijkse auto.

Ik heb nu op het moment 2 legacys. Een uit 1999 en een uit 1997. Die 1997 wil ik dan verkopen en een Forester erbij kopen.

De legacy uit 1999 gebruik ik meer als hobby. Het is een non turbo blok waar ik een turbo op gezet heb en deze loopt nu als de brandweer >:)

• TheBrut3
Jancob schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:29:
De legacy uit 1999 gebruik ik meer als hobby. Het is een non turbo blok waar ik een turbo op gezet heb en deze loopt nu als de brandweer >:)
En je noemt de wagen SuperGramps? :o

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
Dit is mijn Subaru! Een eerste generatie Legacy van '93.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yjddFgHz0Nbfp0MkoFWja5suLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5sQJ98ic7C8YuPB4ck5yaJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KLuZXX6sh_L61vPRUN2YpCen0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8KZKCAOl13n3D6drWQRhKje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT3dS_IXVaWA83RHE3JqR-E9OCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjuGiarbndW7MloaL0s7xGVL.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een ongeblazen EJ20, met (helaas) voorwielaandrijving. Bij de eerste generatie, en de pre-facelift tweede generatie was AWD een optie die niet veel mensen namen, zelfde geldt voor de EJ22's...

Nu zitten er voorstoelen in uit een JDM Impreza STI V7, en een stuur uit een Legacy Turbo. Inmiddels zijn ook de velgen vervangen voor 17'' WRX velgen. Ohja, en heb er nog cruisecontrol (origineel) opgezet, en JDM achterlichten met heldere knipperlicht lenzen.

Plan is nog om hem AWD te maken, en er een dikke ongeblazen EJ25 in te leggen 8). En de Turbo motorkap en voorbumper te monteren.

• berzerker
Dit is de mijne (SVX uit 1992):

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/3e477e3f-a8ab-4d70-9397-b24b41b5c708.jpg

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:44
Ik heb vorig jaar de bedrijfswagen moeten inleveren en lang getwijfeld om een Subaru te kopen, maar ben uiteindelijk voor een Opel Insignia break gegaan, omdat de Subaru's die ik op het oog had (XV, Outback, Levorg) meerdere duizenden duurder waren. Subaru blijft wel mooi en wil er later nog altijd eentje rijden, maar waar zit nu precies het grote prijsverschil? (Zelf ben ik 25 en zocht voornamelijk een auto om geregeld aanhangwagens tot 850kg te trekken)

Is dit voornamelijk omdat er net zo weinig van zijn? Als ik de aantallen op Autoscout van Outback/Levorg opzoek tegenover een BMW 3-reeks bijvoorbeeld, zie je wel snel dat er een enorm verschil is. Ook de uitstoot ligt nog vrij hoog, net als het verbruik, tegenover wagens uit dezelfde prijsklasse. Iemand die dit wat kan verduidelijken? :)

[ Voor 6% gewijzigd door deSenna24 op 11-01-2021 14:49 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

-tom-562

Oliesjeik

deSenna24 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:48:
Ik heb vorig jaar de bedrijfswagen moeten inleveren en lang getwijfeld om een Subaru te kopen, maar ben uiteindelijk voor een Opel Insignia break gegaan, omdat de Subaru's die ik op het oog had (XV, Outback, Levorg) meerdere duizenden duurder waren. Subaru blijft wel mooi en wil er later nog altijd eentje rijden, maar waar zit nu precies het grote prijsverschil?

Is dit voornamelijk omdat er net zo weinig van zijn? Als ik de aantallen op Autoscout van Outback/Levorg opzoek tegenover een BMW 3-reeks bijvoorbeeld, zie je wel snel dat er een enorm verschil is. Ook de uitstoot ligt nog vrij hoog, net als het verbruik, tegenover wagens uit dezelfde prijsklasse. Iemand die dit wat kan verduidelijken? :)
Europese auto's, vooral populaire lease auto's, zijn vaak specifiek geknepen om net binnen een bepaald energielabel te vallen. Want dat was lekker gunstig voor de lease. Subaru's zijn nooit populaire lease auto's geweest (is ook nooit de doelgroep geweest), en zijn daar nooit zo mee bezig geweest. De motoren zijn ook redelijk 'ouderwets', maar daardoor wel erg duurzaam. En tja, wat is onzuinig. Het realistische verbruik zal dichterbij het theoretische verbruik liggen dan b.v. een BMW of VW met een downsize motortje

Vaak bu'j te bang!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
deSenna24 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:48:
Ik heb vorig jaar de bedrijfswagen moeten inleveren en lang getwijfeld om een Subaru te kopen, maar ben uiteindelijk voor een Opel Insignia break gegaan, omdat de Subaru's die ik op het oog had (XV, Outback, Levorg) meerdere duizenden duurder waren. Subaru blijft wel mooi en wil er later nog altijd eentje rijden, maar waar zit nu precies het grote prijsverschil? (Zelf ben ik 25 en zocht voornamelijk een auto om geregeld aanhangwagens tot 850kg te trekken)

4-wielaandrijving wat het gewicht en brandstofverbruik hoger maakt.
Boxer motoren welke meer koppel hebben maar iets hoger brandstofverbuik
Motoren met een hogere inhoud qua volume die meer trekkracht leveren qua max gewicht dan een kleinere zuinigere turbo motor.
Standaard behoorlijk uitgebreide opties ook op basis model wat ook weer hogere bpm als gevolg heeft.

Gevolg in Nederland is hogere wegenbelasting, BPM etcetera waardoor de prijs hoger wordt.

De nieuwe tests voor uitstoot berekening hebben ook niet meegeholpen al heeft Subaru daar in vergelijking met de concurrentie minder last van daar hun opgave altijd al met moeite wel haalbaar was in de praktijk. Dat dat niet prettig rijd en niet reëel is, dat is weer een andere discussie.

Een Subaru koop je meer voor veiigheid, betrouwbaarheid en hoog trekgewicht dan brandstofverbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door D-dark op 11-01-2021 15:26 ]

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:44
D-dark schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:10:
[...]

4-wielaandrijving wat het gewicht en brandstofverbruik hoger maakt.
Boxer motoren welke meer koppel hebben maar iets hoger brandstofverbuik
Motoren met een hogere inhoud qua volume die meer trekkracht leveren qua max gewicht dan een kleinere zuinigere turbo motor.

Gevolg in Nederland is hogere wegenbelasting, BPM etcetera waardoor de prijs hoger wordt.
In België net hetzelfde. Er wordt gekeken naar cilinderinhoud om taxen etc te bepalen. Mijn Insignia is een 2.0 diesel, komt ook duur in tax en wegenbelasting uit. De Levorg is een 1.6 benzine terwijl de Outbacks die ik op het oog had een 2.0d motor zijn. Trekken zullen ze allebei goed doen, echter was er wel een enorm verschil in tweedehandsprijzen, en lijkt het erop dat Subaru zijn waarde veel beter kan behouden. Er staat momenteel 1 Outback te koop rond 2015-2016, het is er eentje uit 2016 diesel automaat met 76000km. Mijn Insignia (uit 2015) had er 85000 toen ik em kocht en is bijna hetzelfde van opties. Prijs is echter wel het dubbele(!). Het blijft wel een droomauto, en tot zover blijft de Levorg mijn wallpaper :)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:05
Hee, een Subaru-topic

* Carpento meldt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe7Pf8VEcS9YRkj0YlufNtHr9m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B7ueHxpIGEiHH9Cg6gDOYj2.jpg?f=fotoalbum_large

Een Impreza Plus van begin 1999. De zwakste broeder van het gezelschap: een 1.6'je met 95 pk, en AWD. Geen ABS, geen airbags, wel airco en elektrische ramen en elektrisch verstelbare spiegels maar daarmee hebben we alle luxe ook wel gehad geloof ik. Intussen heb ik er de voorstoelen van een Impreza GG (Impreza Plus van de 2e generatie) ingeschroefd. Die zitten een stuk beter.

Deze velgen zijn oorspronkelijk van een Forester als ik me goed heb laten informeren. Zijn OEM Subaru, gemaakt door Lemmerz uit België. De zomerbanden heb ik om 16" GTT-velgen liggen.

Anyhow: Volstrekt geen rationele wagen, heeft me ook al te veel gekost maar stiekem ben ik er ook wel een beetje van gaan houden :P

De ontbrekende naafkapjes waren me een doorn in het oog. Heb inmiddels met m'n 3D-printer al wat gemaakt als alternatief :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Carpento op 18-01-2021 12:37 ]

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Als aftrap (van deze post) een plaatje van mijn Subaru:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kBRyy5_Fk8EBnjmhlY_lkGiVzQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QbX9Q9bbNM8Q5VacD6vGfbE1.jpg?f=user_large

Een Subaru Legacy 'Brighton' uit 2000; hier in Canada het instapmodel. Met de bekende 2.5 4cylinder boxer; 162PK; handbak (scheelt hier in Canada een hele hoop geld als je ze 2e hands koopt; en minder kans dat ze je auto jatten) maar dan wel weer zonder toerenteller.

Nu heb ik last van een lekke achterklep; de twee delen van de achterlichtunit op de achterklep zijn niet waterdicht meer. De lampjes in de achterklep zijn vanzelfsprekend ook kaduuk; maar voor ik die vervang wil ik eerst de lichtunit weer waterdicht maken. Waarschijnlijk binnenkort als we mooi weer hebben wat siliconenkit tussen de twee delen van de lichtunit stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Niekleair op 23-04-2021 06:38 ]

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1