Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 17:02
Hoi,

mijn LG OLED (C7V) geeft (sommige) rode kleuren veel te helder weer, fluorescerend zelfs.
Afhankelijk van het licht gaan sommige rode kleuren over van normaal / donkerder rood tot zeer helder fluorescerend rood.

Heb verschillende opties geprobeerd, gebruik de instellingen gebaseerd op rtings.com

Deep Color ON

Picture Mode: Expert (Dark Room)
OLED Light: 38
Contrast: 86
Brightness: 50
H Sharpness: 0
V Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 0

Expert Controls
Dynamic Contrast: Off
Super Resolution: Off
Colour Gamut: Auto
Edge Enhancer: Off
Colour Filter: Off
Gamma: 2.2

White Balance
Colour Temperature: Warm2
Colour Management: Off

Vaak wanneer er een (klein) rood element in beeld is, springt het gewoon te veel naar voren en trekt het je aandacht, het is dan echt een rood fluorescerend item.
Als er dan een beeld is met heel rood erin wordt het te gek, dus nu met de kerstperiode is het uiterst merkbaar, zie foto's.

Heb het met verschillende bronnen (digibox, blu ray, andere ...)
Heb het ook met bron rechtstreeks aan tv (zonder avr ertussen)
Is dus zeker aan de tv gelegen.

Heeft iemand een idee hoe ik normaal rood kan krijgen of wat hier aan de hand is?

foto 1 - rood item
foto 2- heel veel rood

[ Voor 15% gewijzigd door anticlock op 25-12-2019 18:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 10:52

db87

Mach 2 GT modded

Volgens mij staat de kleurruimte verkeerd. Zet de kleurruimte eens op sRGB / Rec.709.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
waar zet je dat in?

voor de rest ziet alles er perfect uit hé, alle andere kleuren zijn goed.
Ook "picture test" in de opties ziet er perfect uit.

Het komt enkel voor bij een bepaalde roodtint (niet alle roodtinten) dat het fluo rood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 10:52

db87

Mach 2 GT modded

Je moet bij Colour Gamut zijn. Ik vermoed dat de 'auto' stand de verkeerde kleurruimte pakt. Het kan overigens ook aan de bron komen liggen. Bijvoorbeeld je Ziggo next box die verkeerd staat ingesteld.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
De andere modussen van colour gamut geven nog helderder rood terug.

Het is enkel bij bepaalde rood tinten (niet bij allemaal, andere kleuren zijn allemaal ok)

Het ligt NIET aan de bron, zowel digibox als blu ray (scene van back to future, rood hemd van Bill is heel fel rood), zelf het menu van de televisie geeft rood item te fel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 21:57
Reset je TV eens. Heb je alle updates geïnstalleerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Snake_Eye op 25-12-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Alle updates zijn geïnstalleerd. Reset heb ik nog niet geprobeerd, als niks anders als oplossing komt zal ik dat es proberen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Probeer idd color gamut rec709. En zet gamma op bt.1886 als je die hebt. Voor digibox zet je deep color op off, en voor gewoon blu-ray ook.

In principe zijn alle HD bronnen in rec709 zonder deep color gecodeerd (uitzondering zijn eigenlijk alleen sommige downloadbare versies van films).

Alleen uhd bronnen als uhd blu-ray bevatten deep color, hdr enz. Voor UHD bronnen gebruik je dan rec2020 plus gamma bt.1886.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 25-12-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 10:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Persoonlijk zou ik dit eerder aan de witbalans toeschrijven, die staat bij anticlock op "warm2" en die is mij zelf veel en veel te rood. Bij mij staat hij op "gemiddeld'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:32:
Probeer idd color gamut rec709. En zet gamma op bt.1886 als je die hebt. Voor digibox zet je deep color op off, en voor gewoon blu-ray ook.

In principe zijn alle HD bronnen in rec709 zonder deep color gecodeerd (uitzondering zijn eigenlijk alleen sommige downloadbare versies van films).

Alleen uhd bronnen als uhd blu-ray bevatten deep color, hdr enz. Voor UHD bronnen gebruik je dan rec2020 plus gamma bt.1886.
color gamut rec709 is geen optie -
Voor color gamut is er "auto", "wide" of "extended"
bij "Auto" ziet het er beste uit (wordt ook overal aangeraden om het op auto te stellen)

gamma op bt.1886 verandert niks aan de rood tinten, beeld is dan iets donkerder dan 2.2

Deep color OFF verandert ook niks (reeds geprobeerd), het ligt niet aan de bron.
(Mijn blu-ray speler is ook mijn 4k speler by the way)
Maar zoals ik zei, zelf met deep color OFF blijft het probleem.

[ Voor 48% gewijzigd door anticlock op 25-12-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:45:
Persoonlijk zou ik dit eerder aan de witbalans toeschrijven, die staat bij anticlock op "warm2" en die is mij zelf veel en veel te rood. Bij mij staat hij op "gemiddeld'.
Alle kleuren zijn perfect behalve een paar roodtinten, het is echt niet dat alles te rood ziet.

Een gezicht in close up ziet er heel natuurlijk uit, grauw, bleek wordt goed weergegeven, nooit te rood.
Ook lippen zijn totaal niet rood.
Maar plots heeft iemand een rode muts of trui aan die heeeeeeel gesatureerd is.

TEST PICTURE in menu ziet er perfect uit, totaal niet het gevoel dat er teveel rood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dan is het wellicht toch de kleurruimte. Ik neem aan dat het om een HDMI-signaal gaat. Je kunt door met je muis naar de naam van de ingang linksboven te navigeren het apparaat laten tonen welke kleurruimte momenteel actief is. Welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Bij HDMI moet je deepcolor in ieder geval uitzetten.
Ook op je randapparatuur.

tempratuur zou ik op warm1 zetten, of gemiddeld voor TVuitzendingen.
En wat doet het op preset expert bright room?

[ Voor 64% gewijzigd door Snake_Eye op 25-12-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:55:
Dan is het wellicht toch de kleurruimte. Ik neem aan dat het om een HDMI-signaal gaat. Je kunt door met je muis naar de naam van de ingang linksboven te navigeren het apparaat laten tonen welke kleurruimte momenteel actief is. Welke is dat?
muis? wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Snake_Eye schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:07:
Bij HDMI moet je deepcolor in ieder geval uitzetten.
Ook op je randapparatuur.
deep color van mijn digibox uitzetten? :)
Het ligt niet aan "deep color" ... digibox heeft dat niet en bij televisie dat uitzetten maakt niks uit.
Ook bij afspelen blu ray maakt het niks van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Snake_Eye schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:07:

tempratuur zou ik op warm1 zetten, of gemiddeld voor TVuitzendingen.
"warm 1" heeft iets minder warmer beeld dan "warm 2" idd, maar het heeft absoluut totaal geen invloed op die bepaalde roodtinten dat heel gesatureerd zijn. Het algemeen beeld is met warm 1 wat frisser, maar die ene rode hemd bijvoorbeeld blijft extreem rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, muis in brede zin, muisbesturing van de afstandsbediening, het even schudden en de cursor verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit heeft inderdaad niets met de "HDMI Deep Color" te maken, dat gaat over de kleurresolutie, niet hoe een kleur weergegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:11:
[...]

Ja, muis in brede zin, muisbesturing van de afstandsbediening, het even schudden en de cursor verschijnt.
En eerst menu drukken ofzo? want cursor verschijnt dan wel maar niks te zien behalve de cursor als ik even de remote schudt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ergens linksboven kunt je de naam van de ingang tevoorschijn toveren en daar kun je op klikken, dan verschijnen extra gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:17:
Ergens linksboven kunt je de naam van de ingang tevoorschijn toveren en daar kun je op klikken, dan verschijnen extra gegevens.
toveren is mijn sterkste kant niet ;)
maar zoals eerder gezegd, het ligt niet aan de bron of input.
Ook met de TV zelf via netflix app zijn sommige roodtinten overgesatureerd en bijna fluo oranje/rood terwijl al de rest perfect is qua kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, ik ben eigenlijk nog steeds wel geïnteresseerd wat de TV daar te melden heeft. Aan de overige instellingen die je meldt zie ik weinig bijzonders, dus dat het daar in zit lijkt me weinig waarschijnlijk, meer informatie op tafel krijgen is dan toch wat je moet doen om aan aangrijpingspunt te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:16:
Nou, ik ben eigenlijk nog steeds wel geïnteresseerd wat de TV daar te melden heeft. Aan de overige instellingen die je meldt zie ik weinig bijzonders, dus dat het daar in zit lijkt me weinig waarschijnlijk, meer informatie op tafel krijgen is dan toch wat je moet doen om aan aangrijpingspunt te kunnen vinden.
als jij mij kan uitleggen wat je bedoelt met toveren dan kan ik je uitleggen wat er op het scherm verschijnt ;)

voor de zekerheid toch nog es vermelden : aan de input/bron ligt het NIET

ook met tv via netflix zelfde probleem

[ Voor 9% gewijzigd door anticlock op 25-12-2019 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Is dit probleem van begin af aan al zo? Hoe lang heb je de TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer die reset eens. Anders is er iets mis met de aansturing in je tv, aan de settings ligt het niet. Of heb je beeld preset (de globale) op dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
anticlock schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:18:

als jij mij kan uitleggen wat je bedoelt met toveren dan kan ik je uitleggen wat er op het scherm verschijnt ;)
Ik ben even niet thuis dus kan even geen foto van mijn eigen TV maken om het te demonstreren, maar als je het muispijltje naar linksboven beweegt dan verschijnt de ingang waarop hij afgestemd staat in een zwart vakje. Daar kun je op klikken en dan krijg je meer informatie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:25:
[...]

Ik ben even niet thuis dus kan even geen foto van mijn eigen TV maken om het te demonstreren, maar als je het muispijltje naar linksboven beweegt dan verschijnt de ingang waarop hij afgestemd staat in een zwart vakje. Daar kun je op klikken en dan krijg je meer informatie te zien.
heb jij wel een C7? dat doet ie niet bij mij.
en nogmaals, het ligt niet aan de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
ToFast schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:20:
Probeer die reset eens. Anders is er iets mis met de aansturing in je tv, aan de settings ligt het niet. Of heb je beeld preset (de globale) op dynamisch?
welke preset bedoel je juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb een C7 ja, het 55-inch model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:28
dmantione schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:25:
[...]

Is het niet rechtsboven? Zo snel even uit mn hoofd.
Althans bij mn C8

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Reset gedaan - netflix opgestart en de film Elf (referentie voor veel rood - kerst) op 15:15
rood pak is nog steeds extreem rood ...

ik kan het enigszins aanpassen door color naar beneden te halen (op 40 te ipv 50) en color correction op rood in te stellen

Saturation -15 en Luminance -15 is al beter voor netflix

Op de blu ray scene (Bill's hemd back to the future 1) kan ik saturation op -30 en luminance op -30 en het is nog steeds heel vol rood, maar niet meer oververzadigd

Maar na reset dus echt veel te verzadigd rood met setting out of the box op technicolor of Expert (Dark Room).

[ Voor 64% gewijzigd door anticlock op 26-12-2019 01:11 ]

• Snake_Eye
Je kan de kleur rood aanpassen bij: geavanceerde instellingen bediening > kleurbeheer> kleur rood

verzadiging

Tint

Luminanti

EDIT: ow zie nu dat je het al gedaan hebt. Verzadiging kan je nog proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Snake_Eye op 26-12-2019 13:00 ]

• Snake_Eye
Dynamische kleur kan je ook inderdaad proberen, maar dat kan je alleen met preset standaard doen.
Daar kan je de dynamische kleuren op uit, laag, gemiddeld, en hoog zetten.

expert donkere kamer en lichte kamer hebben deze optie niet.

• anticlock
Snake_Eye schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:46:
Je kan de kleur rood aanpassen bij: geavanceerde instellingen bediening > kleurbeheer> kleur rood

verzadiging

Tint

Luminanti

EDIT: ow zie nu dat je het al gedaan hebt. Verzadiging kan je nog proberen.
ja idd, maar lijkt me vreemd dat ik het op verzadiging en luminantie op het minimum (-30) kan zetten en nog steeds donkerrood weergave heb. Maar da's wel de enige manier om het te corrigeren.

misschien es iemand vinden die TV kan kalibreren

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

anticlock schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:21:
[...]

misschien es iemand vinden die TV kan kalibreren
Nou als je rood al op minimaal hebt bij sterkte en verzadiging, valt er weinig verder te kalibreren denk ik.

Is dit in een keer gekomen? Ik zou contact met LG opnemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Snake_Eye
Ja dat zou ik ook willen weten of dat zomaar op eens is gekomen. Of is dat van begin af aan al zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Het was me ooit wel al es opgevallen dat Bill's rode trui echt wel extreem rood was in Back To The Future 1 maar voor de rest nog niet veel tegenkomen. (deze scene)

Nu met de kerstperiode zag ik verschillende kerstfilms met heel wat rode pakjes en was het er gewoon over.

Zoals ik eerder zei, het is niet dat alles te rood ziet, het is gewoon een bepaalde roodtint dat heel hard wordt weergegeven.

Maar heb wel de indruk dat het nu erger is dan tevoren want het zou me anders wel al opgevallen zijn.

Nu net naar Once upon a time in Hollywood gekeken (4k release) en in de 2de scene in het restaurant hebben de obers rode pakjes aan en was het er ook ferm over (had de HDR setting nog niet aangepast sinds TV reset, enkel nog maar de SDR settings)

HDR staat nu op color 35 en rood aangepast naar Saturation -30 en Luminance -17 en dat ziet er redelijk natuurlijk uit nu.
Pagina: 1