Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Mijn vraag:

Na de update naar 68.3.1 op mijn Windows 7 machine zijn alle gegevens (alle e-mails en de adreslijst, niet meer te zien). Nadat zonder resultaat de profiles.ini te hebben aangepast (de nieuwe regels weggecommentarieerd) heb ik een nieuwe versie (68.3.0) gedownload en geïnstalleerd. Maar nu krijg ik steeds de melding:

"U hebt een oudere versie van Thunderbird gestart, ...etc"
en daarrbij kan ik alleen maar afsluiten of een nieuw profiel aanmaken.

Als ik dat laatste doe en in de profile.ini mijn oude profiel als default zet blijft de melding "U hebt een oudere versie van Thunderbird gestart, ...etc" terugkomen.
Vervolgens heb ik de raadgevingen onder "meer informatie" gevolgd en de profielmanager opgestart, maar met de daar geboden mogelijkheden ben ik niet in staat om mijn oude profiel te voorschijn te krijgen. Inmiddels ziet mijn profiles.ini er als volgt uit:

[Profile1]
Name=default-release
IsRelative=1
Path=Profiles/v4rwkf9t.default-release

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/suyfisvw.default
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2

[Profile2]
Name=default-release-1
IsRelative=1
Path=Profiles/r4ywa87s.default-release-1

suyfisvw.default is dus mijn oude en gewenste profiel.

Ik ben zeer onthand zonder mijn e-mail en ontvang graag suggesties die tot de oplossing van mijn probleem leiden.

Bvd, Rizyart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:30

kodak

FP ProMod
Mozilla heeft daar een support pagina over:
https://support.mozilla.o...-data-from-an-old-profile

• rizyart
Dank voor je reactie. De pagina waarnaar je verwijst betreft Mozilla Firefox en niet Thunderbird. Ongetwijfeld zijn er overeenkomsten tussen deze twee applicaties, maar die zijn voor mij niet voldoende duidelijk om het probleem op te lossen.

De meldingen na het opstarten die ik krijg duiden erop dat het door mij gewenste oude profiel is gewijzigd door een nieuwere versie van Thunderbird. Dat zou dan gedaan moeten zijn door de versie van na de eerder genoemde update, namelijk Versie 68.3.1. Omdat die versie geen toegang gaf tot mijn oude profiel, heb ik de laatste versie gedownload en geïnstalleerd --overigens zonder de 68.3.1 te de-installeren. (In "Programma's...." van het Configuratiescherm is maar één instantie van Thunderbird te zien, maar wel een Mozilla Maintenance Service versie 68.1.1.

Omdat de profielmanager geen mogelijkheid biedt om de huidige versie 68.3.0 te laten werken met het door een nieuwere versie gewijzigde profiel, zegt mijn lekenverstand dat ik moet proberen om de versie 68.3.1 weer geïnstalleerd te krijgen. Maar ik zou niet weten hoe dat moet. Ik heb tot nu toe niets gevonden in de hulppagina's over profielproblemen van Thunderbird.

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:30

kodak

FP ProMod
Mozilla heeft daar een support pagina over:
https://support.mozilla.o...nch-older-version-profile
:)

Op Reddit stond enkele weken geleden ook zo'n vraag.
https://www.reddit.com/r/...older_version_on_profile/

--allow-downgrade kan je dus misschien helpen.

En als je van een versie kwam die eerder was dan 67.x dan zou je die nog kunnen proberen.

Je hebt hopelijk een backup van je oude profielen voor het geval het echt mis gaat?

[ Voor 9% gewijzigd door kodak op 26-12-2019 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
Dank voor de urls. Die van Reddit had ik nog niet gezien en ik blijk dus niet de enige met dit probleem --schrale troost, maar toch. Inmiddels is de situatie op mijn PC weer iets veranderd. Ik heb n.l. met de profielmanager in de 68.3.0 een nieuw profiel aangemaakt en omdat automatische update kennelijk aanstond is mijn versie inmiddels weer 68.3.1. Met de profielmanager heb ik vervolgens mijn oude profiel ("default") gekozen en daarna start TB gewoon op, maar de map linksboven blijft leeg. De Profiles.ini zag er inmiddels uit als volgt:
Path=Profiles/epn6disy.default-release-2

[InstallD78BF5DD33499EC2]
Default=Profiles/suyfisvw.default
Locked=1

[Profile1]
Name=default-release
IsRelative=1
Path=Profiles/v4rwkf9t.default-release

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2

[Profile2]
Name=default-release-1
IsRelative=1
Path=Profiles/r4ywa87s.default-release-1
-----------------------------------------------------------------------------

Ik heb het bestandje wat vereenvoudigd en de "Locked=1" onder [Install.......] verwijderd. Het ziet er nu zo uit:

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Default=1

[General]
StartWithLastProfile=1
Version=2
----------------------------------------------
Nog steeds blijft de map leeg. Eén van de replies op Reddit noemt het bestandje parentlock als mogelijk probleem. Het staat ook in mijn profielmap. Ik heb het verwijderd, maar het bood geen soelaas. Bij het sluiten van TB wordt dit bestandje niet opgeruimd: dat zou wel moeten.
Ik ga nu eerst de raad om het profiel te backuppen maar eens opvolgen. Morgen verder. Nadere suggesties van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
Op basis van suggesties op Reddit heb ik met TB-profielmanager heb ik een nieuw profiel aangemaakt. Vervolgens heb ik de nieuwe profielmap leeggemaakt en de inhoud van het oude profiel daar in gekopieerd. Het resultaat is nul: de inhoud van het profiel wordt niet zichtbaar; de map blijft leeg.

Suggesties om dit probleem op te lossen zijn nog steeds van harte welkom. Ik zit nu al twee weken zonder mail en de noodzaak om mijn oude mail in te zien wordt steeds groter: er zitten nog niet betaalde facturen bij en ik heb geen kopieën op de mailserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:27
Heb je al geprobeerd om je mail te openen in bijvoorbeeld outlook? Als het IMAP is wordt deze toch gewoon weer gesynchroniseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aschtra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:50:
Heb je al geprobeerd om je mail te openen in bijvoorbeeld outlook? Als het IMAP is wordt deze toch gewoon weer gesynchroniseerd?
Ja, maar dan kannie z'n oude mail nog steeds niet lezen en dus niet de rekeningen die daarin zijn opgeslagen, betalen
offtopic:
ik wist niet dat mozilla ook aan gijzel software deed

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Ja, maar dan kannie z'n oude mail nog steeds niet lezen en dus niet de rekeningen die daarin zijn opgeslagen, betalen
offtopic:
ik wist niet dat mozilla ook aan gijzel software deed
Hoezo zou dit dat niet kunnen lezen als het gewoon gesynct wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aschtra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Hoezo zou dit dat niet kunnen lezen als het gewoon gesynct wordt?
omdat
rizyart schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:03:
... en ik heb geen kopieën op de mailserver...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ah, overheen gelezen.
Dan zou ik het niet weten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Thunderbird slaat mail op in mbox formaat. Dan zou je dat ook met ander mailprogramma kunnen openen. Of met kladblok.

Edit: altijd een backup maken van het bestand, natuurlijk. En: misschien kan je het zelfs doen met de portable versie van Thunderbird.

[ Voor 37% gewijzigd door F_J_K op 03-01-2020 14:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
Dank voor de reacties.Helaas gebruik ik POP3 ipv IMAP en laat geen kopie achter op de mailserver. Ik ga kijken naar dat mbox formaat, maar dat zal voor een relatieve leek wel gauw te complex zijn. Ik heb het profiel bekeken maar ik zie niet een bestand waarin ik mijn mail zou kunnen bekijken. Er is een map Mail met daarin submappen met op accounts lijkende namen. Maar die bevatten nauwelijks data; toch geeft de Verkenner aan dat er in Mail bijna 4 Gig aan staat. Ik begrijp hier helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

rizyart schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:28:
Dank voor de reacties.Helaas gebruik ik POP3 ipv IMAP en laat geen kopie achter op de mailserver. Ik ga kijken naar dat mbox formaat, maar dat zal voor een relatieve leek wel gauw te complex zijn. Ik heb het profiel bekeken maar ik zie niet een bestand waarin ik mijn mail zou kunnen bekijken. Er is een map Mail met daarin submappen met op accounts lijkende namen. Maar die bevatten nauwelijks data; toch geeft de Verkenner aan dat er in Mail bijna 4 Gig aan staat. Ik begrijp hier helemaal niets van.
Nogmaals: je kunt de mails ook zien door het bestand te openen in kladblok. Of door te openen met portable Tb.

De bijlagen kan je openen met uudecode, al kan dat ook door een ander dan een leek te vragen het te doen. Je hoeft iig geen data te verliezen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
F_J_K schreef op maandag 6 januari 2020 @ 01:36:
[...]

Nogmaals: je kunt de mails ook zien door het bestand te openen in kladblok. Of door te openen met portable Tb.

De bijlagen kan je openen met uudecode, al kan dat ook door een ander dan een leek te vragen het te doen. Je hoeft iig geen data te verliezen.
Dank je, F_J_K.
Ik heb voorgaande reacties even gecheckt maar ik kan niet achterhalen wat er met "bestand" wordt bedoeld. Ik heb in mijn profiel een wat groter bestand (global-messages-db.sqlite van184 MB) gevonden en dat geprobeerd te laden in Kladblok, maar die doet er erg lang over om te melden dat het bestand niet geladen kan worden. Ik ben niet bekend met portable TB. Kan ik die gebruiken naast mijn huidige installatie, als die niet geladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat is het verkeerde bestand. Het juiste bestand heet INBOX of SENT, en staat bij mij in een subfolder die ImapMail heet (bij jou wellicht PopMail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daoka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-07 00:13
Heeft de computer toevallig geen herstelpunt die je kan gebruiken? Dan zou je via een extra imap account alles weer op de server kunnen krijgen. En dan als de update daarna nog steeds problemen heeft kan je gewoon een nieuwe account maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

rizyart schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:52:
Ik heb voorgaande reacties even gecheckt maar ik kan niet achterhalen wat er met "bestand" wordt bedoeld. Ik heb in mijn profiel een wat groter bestand (global-messages-db.sqlite van184 MB) gevonden en dat geprobeerd te laden in Kladblok, maar die doet er erg lang over om te melden dat het bestand niet geladen kan worden.
Nee dat is een sql light-bestand (database) en kan je met dat programma openen, maar dat zou ik (als je dat niet meteen herkende) afraden als je ook een INBOX file hebt. Inbox, zonder extentie maar gewoon te openen met iets als notepad++ of 'zelfs' de oude notepad.

INBOX file: iets als C:\Users\%jouwnaam%\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\%jouwprofiel)\%ImapMail%\%jouwservernaam%\INBOX
Met dus jouw situatie tussen de %%.
Ik ben niet bekend met portable TB. Kan ik die gebruiken naast mijn huidige installatie, als die niet geladen is?
Als het goed is (...) wel. Zou je moeten proberen. Tip is dan het profiel uit bovenstaande directory te kopieeren naar bv de usb stick waar de portable versie dan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizyart
Dank. Ik het het gevonden. Stond dus gewoon in het profiel onder ../Mail/Local Folder --gewoon overheen gekeken.Nu heb ik kleinere mappen in Kladblok kunnen bekijken. De Inbox map is nogal groot en Kladblok "reageert niet". Dus ik ga jouw suggestie notepad++ proberen. Ik heb op een andere Windows 7 PC een oudere versie van het "oude" profiel en daar heb ik vandaag van alles mee geprobeerd maar de Lokale Folders krijg ik niet te zien. Uiteindelijk heb ik Thunderbird gede-ïnstalleerd en alles van Thunderbird in Roaming en Local gewist en een opnieuw 68.3.1 geïnstalleerd. Die maakt dan twee profielen aan en in één daarivan heb ik mijn oude profiel gekopieerd --nadat ik alles van het nieuwe profiel had verwijderd. Dat bleek toch hetzelfde beeld op te leveren: geen Lokale Mappen. Ergens in het profiel zit natuurlijk ergens een filetje dat verhindert dat ik mijn lokale mappen niet kan zien, maar ik heb na enig experimenteren ( parent.lock verwijderd en een javascript verwisseld met één van een recentere datum) de moed opgegeven.
Ik heb de Portable Thunderbird ook geïnstalleerd, maar ik zag niet hoe een lokaal profiel kon worden gekoppeld. Morgen verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rizyart
Na enige tijd zoeken in Mozilla's supportpages en -fora heb ik niet iets gevonden waarmee ik mijn probleem kon oplossen. Na enig experimenteren in een testomgeving heb ik een manier gevonden om mijn profiel in de 68.3.1 versie weer terug te krijgen.

Ik heb in het nieuwe profiel --die met de .default-release extentie-- een account aangemaakt met pop3 als mail protocol. Vervolgens heb ik een globale INBOX geconfigureerd. Daardoor ontstond in mijn profiel een map met de naam "Mail" en in het mappenoverzicht ineens een map met de naam "Lokale mappen". Ik heb vervolgens de inhoud van het oude profiel de map Mail in de map Mail van het nieuwe .default-release profiel gekopieerd. Vanaf dat moment kon ik mijn mail weer inzien. Alleen de e-mail accounts waren nog niet zichtbaar. Na enig zoeken heb ik in het profiel een bestand gevonden --ik meen dat het "pref.js" heet-- dat na kopiëren "van oud naar nieuw" mijn accounts ook weer terug bracht. Bovendien bleken nu ook de lege menu items weer gevuld als vanouds.

Vanaf dat moment kon ik ook weer de mail met pop3 binnenhalen. Maar de wachtwoorden voor SMTP waren helaas niet meegekomen. Die heb ik met de hand ingevoerd in de pop-ups die je krijgt bij verzenden. De e-mails die ik de afgelopen maand met webmail verstuurd heb heb ik via de Inbox van de webmail weer in mijn profiel gekopieerd, zodat ik nu weer helemaal ben waar ik was.

Maar ik ben niet toch niet blij. Ik heb het gevoel met een e-mailclient opgescheept te zitten waarvoor bij de uitgever geen adequate ondersteuning wordt geboden, terwijl er desastreuze updates worden gedistribueerd. Mogelijk is de update naar 68.3.1 niet toegerust is voor installaties met POP3, maar het zou ook kunnen dat de Globale Inbox teveel is voor de update.

Dank voor de geruststellende reacties die ik mocht ontvangen, ze hebben me overtuigd dat alles op de één of ander manier nog hersteld kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SergeNL
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-04 16:04
Opgelost (Solved), tenminste in mijn geval.

Ik verhuisde mijn Thunderbird email naar een andere computer, en kreeg dezelfde foutmelding.
Beide computers hadden de nieuwste Thunderbird-versie, tenminste dat dacht ik.
Maar op mijn oude computer had ik Béta-updates aangezet, om de ontwikkeling van Thunderbird te steunen.. (Thunderbird > Menubalk > Help > Over Thunderbird)
Dan krijg je dus steeds beta-versies, en die zijn nieuwer dan de nieuwste reguliere Thunderbirds.
Zo'n beta-versie had mijn profielmap (ddf989879df, of zoiets) gewijzigd, en dat accepteerde de nieuwste reguliere versie niet. De foutmelding klopte dus.

Oplossing: Ik googlede op Thunderbird Beta, en installeerde die. (gewoon over de bestaande versie heen. Eerst Thunderbird sluiten) En toen werkte het gewoon.

Ik beschreef alles in detail op het Thunderbird-forum:

------------------------------------------------------------------------------.

(Solved) Error; A newer version may have made changes to your profile..

I migrated my Thunderbird-mail from an old computer to a new one and got this error message:

A newer version may have made changes to your profile which are no longer compatible with this older version. Use this profile only with that newer version. Use this .. (etc etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12NLz530lsU2SbKKhVn7CN_U1zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lxHFdkK7KRsgG8yPGUdT7IAU.jpg?f=user_large

Both computers had the newest version of Thunderbird.

The Cause: The new computer had the newest régular version of Thunderbird installed, but the old computer had th newest béta version installed. A Beta version is a trial-version for an upcomming new regular version.
So the (newer) beta version had created a profile, that was not accepted by the newest (but older) regular version. So the error message was correct.

Solution: I installed the newest beta-version on the new computer, and it worked fine!

How to migrate Thunderbird to a new computer?
1. On the new computer: Download and install the newest (regular) Thunderbird version.
2. On the old computer: Start Windows Explorer. Menu Bar > View > Options > Change folder options > Tab View > Check: Show hidden folders.
3. Find your profile-folder in Windows Explorer, named "c1hjgg4gk5" or something.
4. Copy that folder to the new computer, anywhere you like.
5. On the new computer, close Thunderbird.
6. Start the Thunderbird Profile Manager: Press WinKey+R. And in the Run-window, type: thunderbird -P
7. In the profile Manager, create a New Profile.
8. In that procedure: Browse to your folder "c1hjgg4gk5". Finish the procedure.
9. Click: Start Thunderbird. It should work. (It immediatly sees everything: accounts, passwords, folder structures, and emails.)

But if you get the error message, check if the old computer had a beta installed:
Start Thunderbird > Menu bar > Help > About Thunderbird. It may show "You are currently using the beta update channel" or something. (I don't exactly know: my version is in Dutch) If so:

On the new computer: Close Thunderbird. Search the Internet for Thunderbird Beta, and download and install it. You don't have to uninstall the existing version first. After this, the migration-procedure worked fine!

Personal note:
It took me 2 hours, to find out.. I messed around with Profiles.ini, Installs.ini, and Profile Manager. Nothing worked.
Then I suddenly remembered that very long ago, I enabled beta-updates to support Thunderbird. You can do so in the Menu Bar > Help > About. But I forgot all about that.
I could not find an answer to the error anywhere, so I opened an account here, to post about it.
Pagina: 1