Op zoek naar meer opslag voor m'n laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-09-2020
Mijn vraag
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek geweest naar wat extra opslag voor mijn laptop. Atm ik heb (voor zover ik weet) een M.2 en mijn laptop kan ook een HDD hebben (ik had de keuze tussen = M.2 + HDD of alleen M.2, ik was dom en koos voor de tweede, atm ik heb slechts 500GB opslag)

Ik heb het rondgevraagd en mensen zeggen dat ik een SSD in mijn laptop moet kunnen plaatsen, maar ik weet echt niet welke of waar.

Het ding is, een externe schijf werkt niet voor mij, ik heb daar geen ruimte voor + ik heb het nodig voor veel dingen en ik wil dat ding niet overal mee naartoe nemen

Ik hoop dat iemand me wat goed advies kan geven, want ik heb echt meer ruimte nodig.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is mijn laptop : Lenovo IdeaPad 330 15ICH 81FK003XMH - Gaming Laptop - 15.6 Inch.

Dit zijn enkele foto's: https://imgur.com/a/E4x4uEd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al heeeel veel na gevraagd maar iedereen zegt iets anders

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je kunt er gewoon een grotere m.2 ssd in zetten, als er keuze was voor nog een extra hdd moet daar plaats voor zijn en kun je daar nog een 2.5inch ssd of hdd in kwijt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Allereerst die ventilator mag wel eens schoongeblazen worden. Een M2 SSD kan, maar is erg duur. Wat zit er onder dat glimmende deel bij de heatsink? Dat zou weleens een HDD-aansluiting kunnen zijn, maar als dat niet het geval is, betwijfel ik het of er een 2.5 inch HDD in kan.

Ik zou even naar de glimmende deel kijken en anders kun je nog Lenovo mailen. In het ergste geval zet je er een 2TB SSD in. Kun je trouwens geen gebruik maken van de cloud? Voor een paar tientjes per jaar heb je een abonnement. En als je zoveel data hebt, heb je al eens nagedacht over een back-up?

EDIT: je model is de verkeerde. Ik kom uit op een laptop met zowel een SSD als een HDD. Overigens als er een SATA-aansluiting op zit, kun je gewoon iedere 2.5 inch HDD kopen. Let wel op dat ze vaak niet hoger dan 7mm mogen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 25-12-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik je foto's bekijk, lijkt het erop alsof er tussen de fans en de accu (links, laatste foto) een normale harde schijf zou passen. Bij de modellen met 2 hdd's zit daar waarschijnlijk een sata kabeltje welke je op je moederbord kan aansluiten.

Makkelijkst, koop een 2TB ssd voor een 200,- of ga op bijvoorbeeld eBay op zoek naar een kitje om een extra hdd aan te sluiten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:59
Als ik je model check zit er 1x m2 en 1x sata aansluiting op. Op dit filmpje: YouTube: Lenovo IdeaPad 330-15ICH Notebook Upgrade DDR4 RAM & M.2 2280 Kings... lijkt het erop dat die links zit onder de heatsink.

Als ik jou laptop zie lijkt het erop dat je het verkeerde model heb genoemd. Op die plaats mis ik de sata aansluiting op jou foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MR.Harok schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:46:
Als ik je model check zit er 1x m2 en 1x sata aansluiting op. Op dit filmpje: YouTube: Lenovo IdeaPad 330-15ICH Notebook Upgrade DDR4 RAM & M.2 2280 Kings... lijkt het erop dat die links zit onder de heatsink.
Dat filmpje heb ik ook net gevonden. Het punt is dat er bij de accu/ventilator een Bay hoort te zitten. Deze Bay is verbonden met een flatkabel aan het moederbord. Als je de Bay kunt vinden, kun je dus een HDD installeren. Althans zo lijkt het. Onder dat glimmende deel zit in ieder geval het RAM-geheugen.
Als ik jou laptop zie lijkt het erop dat je het verkeerde model heb genoemd. Op die plaats mis ik de sata aansluiting op jou foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:15

g0tanks

Moderator CSA
Mocht het niet lukken met een extra hardeschijf, dan zou je als noodoplossing nog voor een hele grote USB-stick of SD-kaart kunnen kiezen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Overigens heb ik de benodigde flatkabel met SATA-aansluiting. De desbetreffende kabel komt wel uit een Acer E5 771, dus ik weet niet of dat compatibel is en ik twijfel ook over de lengte. Ik kan ook zoeken naar een HDD-bay, anders moet je zelf maar even kijken of je een Bay vindt. Ik zou de HDD in ieder geval niet tapen. Dat zou met een SSD nog kunnen, maar gezien de bewegende onderdelen bij een HDD, lijkt me dat geen strak plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

titel fix

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlw002
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 14:21
Als deze laptop een cdrom speler heeft kun je daar een caddy voor kopen zodat er een 2,5" hd of ssd in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
Hallo allemaal.

De afgelopen week heb ik rondgevraagd over het upgraden van de opslag van mijn laptop.

Omdat op dit moment heb ikeen M.2 SSD en mijn laptop een HDD kan draaien (maar ik heb er geen)

Met veel advies kwam ik erachter dat ik dit nodig had:

De SSD :
https://azerty.nl/product...GGGGGGGGGGGGGFGGFGGFGGGGG

En dan het spul om het te bevestigen:

https://lenovo.encompass....670922/Lenovo/5B40R46707/

https://lenovo.encompass....675822/Lenovo/5C10R46696/

Maar nu is de vraag: hoe moet ik dit doen?

Ik heb een video gevonden van een man die een M.2 SSD (ik heb dezelfde laptop) installeert, maar ik heb er al een: YouTube: Lenovo IdeaPad 330-15ICH Notebook Upgrade DDR4 RAM & M.2 2280 Kings... (het is dezelfde laptop)

Hier zijn enkele foto's van mijn laptop: https://imgur.com/a/E4x4uEd

Dus ja ... kan iemand me een link geven of me gewoon uitleggen wat ik met deze 3 dingen moet doen?

Het zou veel helpen

[ Voor 0% gewijzigd door Teo___ op 28-12-2019 19:56 . Reden: Iets erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SSD zit er al in. wil je je werkgeheugen vergroten of opslag ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De kans dat je serieus iets gaat merken van die NVMe is vrij klein.
Ja, Windows kan snappier aanvoelen en voor sommige specifieke toepassingen kán het nuttig zijn, maar gezien je post, vraag ik me sterk af of je zo'n specifieke situatie hebt.

Daarbij, het kan zijn dat het ene submodel wél en het andere submodel géén NVMe aan kan. Als er nu een SATA SSD in zit, is de kans zinvol aanwezig dat er geen NVMe SSD in gestopt kan worden.

Verder is me je vraagstelling totaal onduidelijk, ook waarom je extra RAM danwel extra opslag zou willen en welk type laptop je nu precies hebt. (Want daar staat of valt sowieso mee wat er uberaupt mogelijk is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
Hackus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:00:
SSD zit er al in. wil je je werkgeheugen vergroten of opslag ?
Meer opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
unezra schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:42:
De kans dat je serieus iets gaat merken van die NVMe is vrij klein.
Ja, Windows kan snappier aanvoelen en voor sommige specifieke toepassingen kán het nuttig zijn, maar gezien je post, vraag ik me sterk af of je zo'n specifieke situatie hebt.

Daarbij, het kan zijn dat het ene submodel wél en het andere submodel géén NVMe aan kan. Als er nu een SATA SSD in zit, is de kans zinvol aanwezig dat er geen NVMe SSD in gestopt kan worden.

Verder is me je vraagstelling totaal onduidelijk, ook waarom je extra RAM danwel extra opslag zou willen en welk type laptop je nu precies hebt. (Want daar staat of valt sowieso mee wat er uberaupt mogelijk is.)
Ik zou graag meer opslag willen.
Laptop : 330-15ICH Laptop (ideapad) - Type 81FK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
Teo___ schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:28:
Ik zou graag meer geheugen willen.
ik neem aan dat je opslag bedoelt gezien de onderdelen die je in je post noemt?

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 29-12-2019 13:15 . Reden: FTFY. Iets minder bijdehand mag wel... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koop je toch 1TB SSD.
Sata 2.5" kan gewoon in je 'slot' van HD.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

voor als je je (m.2) PCIe 3.0 wilt vervangen pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 28-12-2019 22:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan natuurlijk altijd prima in Op zoek naar meer opslag voor m'n laptop. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hackus de laptop heeft momenteel geen 2.5" bay. Die moet nog geïnstalleerd worden.

@Teo___ gewoon die onderdelen bestellen dan word wrs een heel deel duidelijker.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Damic schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:00:
@Hackus de laptop heeft momenteel geen 2.5" bay. Die moet nog geïnstalleerd worden.

@Teo___ gewoon die onderdelen bestellen dan word wrs een heel deel duidelijker.
Dan is TS beter af met een nieuwe, grotere, NVMe.
Enige ellende is dat zonder herinstallatie overzetten wat tricky kan zijn. Waarschijnlijk is TS beter af met een nieuwe installatie op een verse NVMe en daarna bestanden overzetten van zijn oude NVMe.

Dat kan prima via een losse USB enclosure:
pricewatch: Raidsonic IB-1817M-C31 Grijs

(Daar zitten zowel USB-C als USB-A kabels bij, dus werkt aan iedere PC/laptop.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
De HDD-bracket moet je vastschroeven . Het schroefgat heb ik rood omcirkelt. Vervolgens moet je de datakabel verbinden met de HDD en het geel omcirkelde klemmetje.
https://imgur.com/a/MuHvLI1

Overigens, waarom koop je z'n dure SSD? Wat wil je er precies mee bereiken? Wil je alleen data opslaan of wil je ook games/video's/programma's opslaan? Het is veel goedkoper om data op een HDD op te slaan en je merkt er geen performanceverschil mee. Games laden sneller vanaf een SSD. De game zal sneller opstarten en levels zullen sneller laden. Als je intensief video's bewerkt, kan het handig zijn om alles van een SSD te laden, omdat dit sneller gaat. Programma's die op een SSD staan zullen ook sneller opstarten. Als je video's wilt opslaan om ze te bekijken kun je beter een HDD kopen.

Samengevat: HDD is goedkoop, maar traag. Geschikt voor pure opslag, of als snelheid geen factor is. SSD is snel, maar duur. Zeer geschikt als snelheid een factor is, maar zonde van het geld voor het opslaan van data.

Een goedkopere SSD is: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB, pricewatch: Kingston A400 2,5" 960GB of pricewatch: WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB.

categorie: Interne harde schijven moet je zelf maar even reviews zoeken. Geen idee welke HDD beter is.Je ziet dat een HDD veel goedkoper is. Voor de prijs van 1TB SSD koop je 2TB HDD. Het zou zonde zijn als je veel geld uitgeeft terwijl het niet nodig is. Dan kun je beter extra opslag kopen, zodat je over een half jaar niet naar een 2TB SSD hoeft te upgraden.

EDIT: let even op hoe hoog de HDD moet zijn. Tegenwoordig mag de HDD vaak max 7mm hoog zijn, maar je kunt problemen krijgen met het bevestigen als de HDD-bay geschikt is voor 9.5mm HDD's. Als je er niet uitkomt, wil ik je ook wel helpen als je in de buurt woont. Je kunt natuurlijk ook een advertentie plaatsen op V&A of een computerwinkel om hulp vragen. Ik twijfel trouwens of je https://lenovo.encompass....675822/Lenovo/5C10R46696/ nodig hebt. Volgens mij zit die er al bij bij https://lenovo.encompass....670922/Lenovo/5B40R46707/? Maar vraag het desnoods aan Lenovo (als je dat nog niet gedaan hebt), dan weet je het zeker :)

[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 29-12-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
Hallo allemaal.

Ik ben al een tijdje opzoek naar meer geheugen voor mijn laptop.
Toen ik mijn laptop kocht had ik de keuze voor meer geheugen ( in de vorm van een HDD) maar dat heb ik toen niet gedaan.
Niet zo slim want ik heb nu last van ruimte problemen.
Ik heb nu rondgevraagd ( met lenovo zelf) en die zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om nog een SSD in mijn laptop te doen.
Want op dit moment heb ik alleen een SSD.
Mijn vraag is : wat zijn mijn opties voor meer geheugen ( vooral voor games)
Ik zoek dan wel naar intern.

Dit is de laptop die ik heb :

330-15ICH Laptop (ideapad) - Type 81FK
Serienummer : PF191AP3

Dit zijn wat foto's ervan ( binnenkant) :

https://imgur.com/a/E4x4uEd

Misschien nog een handige link ( heb ik ergens gevonden ik weet nou niet 100% of dit nou het zelfde is als mijn laptop):

https://download.lenovo.c...330x-17ich_hmm_201806.pdf

Ik hoop heel erg dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven want ik ben al een tijdje opzoek en iedereen blijft maar iets anders zeggen.

Alvast bedankt ( en nog een gelukkig nieuwjaar :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:04
Waar je 'geheugen' zegt, bedoel je 'opslagruimte' (stop de tijd, 1 joker).

Heb je een optische drive (cd/dvd) in je laptop? er zijn brackets te koop om een hdd/ssd in plaats van je optische drive te gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Sebas1979 op 03-01-2020 15:12 . Reden: ssd ipv sdd (1 joker) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan toch ook je huidige SSD vervangen voor een met meer capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
S_Chief schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:05:
Je kan toch ook je huidige SSD vervangen voor een met meer capaciteit?
Op zich zou dat kunnen maar ik heb ( heb ik gehoord ) een nvme ssd erin zitten en de prijs gaat dan plotseling wel hoog zitten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
Sebas1979 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:03:
Waar je 'geheugen' zegt, bedoel je 'opslagruimte' (stop de tijd, 1 joker).

Heb je een optische drive (cd/dvd) in je laptop? er zijn brackets te koop om een hdd/sdd in plaats van je optische drive te gebruiken.
Oops ja, opslagruimte. En jammer genoeg heb ik geen cd/dvd drive in mijn laptop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Op zich zou dat kunnen maar ik heb ( heb ik gehoord ) een nvme ssd erin zitten en de prijs gaat dan plotseling wel hoog zitten,
Geef dan even aan wat je budget is en hoeveel opslagruimte je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
S_Chief schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Geef dan even aan wat je budget is en hoeveel opslagruimte je nodig hebt.
Rond de $150 met 1 TB . dat moet hopelijk wel mogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Haal je makkelijk: pricewatch: Intel 660p 1TB

(ik ga er even van uit dat dit past omdat ik je foto's niet scherp kan zien op m'n telefoon)

[ Voor 28% gewijzigd door S_Chief op 03-01-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:16:
[...]

ik zie op je foto's geen drivebay en ook geen sata/power kabels. Heb je die er wel bij? Anders zie ik niet in hoe je de drive gaan bevestigen een aansluiten ;)

Andere optie is, zoals geopperd, een grotere NVMe drive. Hou er rekening mee dat je dan wel een manier moet vinden om je data over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 12:04
Nog een optie: externe SSD (USB).

zie categorie: Externe SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Als ik zo de manual bekijk zit er geen ruimte in voor een additionele SSD. Je moet dus, zoals hierboven al aangegeven, kiezen tussen een externe SSD/HDD of een grotere NVMe-SSD ter vervanging van de huidige.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
[quote]borft schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:23:
[...]

ik zie op je foto's geen drivebay en ook geen sata/power kabels. Heb je die er wel bij? Anders zie ik niet in hoe je de drive gaan bevestigen een aansluiten ;)

Geen idee :/ Ik heb hier weinig verstand van en daarom vraag ik het hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
FooLsKi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:10:
Als ik zo de manual bekijk zit er geen ruimte in voor een additionele SSD. Je moet dus, zoals hierboven al aangegeven, kiezen tussen een externe SSD/HDD of een grotere NVMe-SSD ter vervanging van de huidige.
Wat zou jij dan kiezen? Ik denk dan een grotere NVME toch , want ik heb het vooral nodig voor games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
S_Chief schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:16:
Haal je makkelijk: pricewatch: Intel 660p 1TB

(ik ga er even van uit dat dit past omdat ik je foto's niet scherp kan zien op m'n telefoon)
En waar zou ik deze doen kunnen plaatsen ( ik heb hier weinig verstand van :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Wat zou jij dan kiezen? Ik denk dan een grotere NVME toch , want ik heb het vooral nodig voor games...
Ik ben wel te spreken over die Intel uit de post van @S_Chief . Heb er zelf de 2TB van draaien en een 500GB 600p als OS-drive.
Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:14:
[...]

Zie de manual in de link die je hebt gepost, pagina 45. Staat er erg duidelijk beschreven hoe en waar.

[ Voor 30% gewijzigd door FooLsKi op 03-01-2020 17:17 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:14:
[...]

Op de plek van je huidige SSD (dat ding waar SKhynix en 256 GB op staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
FooLsKi schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:14:
[...]

Ik ben wel te spreken over die Intel uit de post van @S_Chief . Heb er zelf de 2TB van draaien en een 500GB 600p als OS-drive.

[...]

Zie de manual in de link die je hebt gepost, pagina 45. Staat er erg duidelijk beschreven hoe en waar.
Daar word alleen maar uitgelegd hoe je alles eraf haalt. Maar ik kijk wel even rond op youtube. Werkt ( bijna ) altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Daar word alleen maar uitgelegd hoe je alles eraf haalt. Maar ik kijk wel even rond op youtube. Werkt ( bijna ) altijd :)
Monteren is dan toch gewoon omgekeerde volgorde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
In je vorige topic ben je -onder andere door mij- al hartstikke goed geholpen. Maar wat is er nog niet duidelijk dan?

Je weet dat je zowel de m.2 SSD kunt vervangen als een 2.5 inch HDD/SSD kunt plaatsen. Voor de 2.5 inch HDD/SSD heb je een aansluiting + drivebay nodig die je zelf al gevonden hebt. Ik heb ook al advies gegeven over HDD VS SSD. Je zegt alleen dat je extra opslag nodig hebt, waarvoor zeg je er dan weer niet bij. Het wordt dan lastig om je te adviseren. Nu geef je al aan dat je de opslag voor gamen wilt gebruiken. Maar is de laadtijd van de game en de levels belangrijk of niet?

In de handleiding staat dat de eerder genoemde accessoires compatibel zijn met jouw laptop. Het enige is hoe je ze koopt. Ze zijn erg duur, te koop via Lenovo US (verscheept niet naar NL bij orderbedrag < $200) of via shady webshops.

[ Voor 20% gewijzigd door hoi1234 op 03-01-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook dit kan weer prima in Op zoek naar meer opslag voor m'n laptop. Merge.

Modbreak:@Teo___, aub geen nieuwe topics meer openen als je op zoek bent naar extra opslag. Mensen gaan zo dubbel werk doen en zelf raak je zelf blijkbaar ook het spoor bijster omdat er in je vorige topic al de nodige goede informatie is gegeven. Erg jammer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
Oke sorry. Ik zal er geen meer maken :) Ik was een beetje in de war met alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
hoi1234 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:48:
In je vorige topic ben je -onder andere door mij- al hartstikke goed geholpen. Maar wat is er nog niet duidelijk dan?

Je weet dat je zowel de m.2 SSD kunt vervangen als een 2.5 inch HDD/SSD kunt plaatsen. Voor de 2.5 inch HDD/SSD heb je een aansluiting + drivebay nodig die je zelf al gevonden hebt. Ik heb ook al advies gegeven over HDD VS SSD. Je zegt alleen dat je extra opslag nodig hebt, waarvoor zeg je er dan weer niet bij. Het wordt dan lastig om je te adviseren. Nu geef je al aan dat je de opslag voor gamen wilt gebruiken. Maar is de laadtijd van de game en de levels belangrijk of niet?

In de handleiding staat dat de eerder genoemde accessoires compatibel zijn met jouw laptop. Het enige is hoe je ze koopt. Ze zijn erg duur, te koop via Lenovo US (verscheept niet naar NL bij orderbedrag < $200) of via shady webshops.
Waarom ik deze 2e post maakte is omdat iedereen is anders bleef zeggen. Op reddit zeggen sommige mensen dat het makkelijk kan en sommige mensen zeggen dat wat ik vraag dom is en dat zoiets niet kan. Ik heb ook op andere sites gevraagd ( en daar ook, iedereen zegt iets anders)

De ssd's die je stuurde zien er inderdaad goed ( en goedkoop ;) ) uit. Nu moet ik alleen weten hoe ik dat in hemelsnaam in mijn laptop doe.

Het ding is, ik weet heel erg weinig van dit onderwerp en daarom vraag ik zo veel + praat ik mezelf soms tegen. Ik wil je in ieder geval bedanken voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Teo___ schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:45:
[...]

Waarom ik deze 2e post maakte is omdat iedereen is anders bleef zeggen. Op reddit zeggen sommige mensen dat het makkelijk kan en sommige mensen zeggen dat wat ik vraag dom is en dat zoiets niet kan. Ik heb ook op andere sites gevraagd ( en daar ook, iedereen zegt iets anders)

De ssd's die je stuurde zien er inderdaad goed ( en goedkoop ;) ) uit. Nu moet ik alleen weten hoe ik dat in hemelsnaam in mijn laptop doe.

Het ding is, ik weet heel erg weinig van dit onderwerp en daarom vraag ik zo veel + praat ik mezelf soms tegen. Ik wil je in ieder geval bedanken voor alle hulp.
Het kan dus wel. Ik denk dat mensen zeggen dat het niet kan, omdat je dus de eerder genoemde accessoires moet kopen. Dat kun je niet direct duidelijk zien aan jouw foto's, maar daarvoor moet je kennis hebben en googlen. Niet iedereen neemt zoveel tijd er voor wat prima is.

Het probleem met een m.2 SSD is dat het een SSD is en deze misschien onnodig duur is. Dit is wel de makkelijkste manier, maar een SSD is misschien helemaal niet nodig voor jouw eisen. Ik denk dat er daarom zoveel tegensprekende reacties zijn. De ene persoon kijkt naar gemak en de andere kijkt naar prijs.

Bij nader inzien zou ik gewoon een 1TB of 2TB m.2 SSD kopen naar gelang jouw opslageisen. De benodigdheden voor een 2.5 inch SSD of HDD zijn slecht verkrijgbaar en schrikbarend duur. De prijs die je bespaart op een HDD, betaal je ongeveer al weer aan de benodigdheden.

pricewatch: Intel 660p 2TB
Of
categorie: Solid state drives (moet je zelf even kijken welke in jouw geval het goedkoopste is)

Misschien is het nog wel handig om het opschrift van de huidige SSD te delen. Als het inderdaad een nvme-drive is, werken bovenstaande drives, anders misschien niet. Maar ja, ik zou gewoon naar een PC-winkel gaan. Als het goed is, zorgen zij er voor dat je meer opslag krijgt. Kost misschien iets meer, maar dan is het wel opgelost en hoef jij je niet druk te maken over m2 SSD's, 2.5 inch drives of het past en wat nog. Als je het leuk vindt om het uit te zoeken is dat natuurlijk ook prima, maar dan moet je er wel de tijd voor hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 03-01-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zo'n NVMe of SATA SSD in m.2 is het probleem niet. De keuze is reuze.
Maar TS zegt er helemaal geen verstand van te hebben.

Er kan té veel mis gaan met het klonen.

Ik denk dat @Teo___ er beter aan doet zijn laptop naar een goede computerwinkel te brengen die die disk er in prikt en OS + data over zet. Dat is misschien iets duurder, maar dan krijgt 'ie wel een volledig werkend systeem terug en krijgen we niet over een week een topic "Help mijn Windows is kapot."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
unezra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:57:
Zo'n NVMe of SATA SSD in m.2 is het probleem niet. De keuze is reuze.
Maar TS zegt er helemaal geen verstand van te hebben.

Er kan té veel mis gaan met het klonen.

Ik denk dat @Teo___ er beter aan doet zijn laptop naar een goede computerwinkel te brengen die die disk er in prikt en OS + data over zet. Dat is misschien iets duurder, maar dan krijgt 'ie wel een volledig werkend systeem terug en krijgen we niet over een week een topic "Help mijn Windows is kapot."
Zo moeilijk is het toch niet? M.2 SSD installeren is echt easy. Claimen is als je goede instructies zoekt/krijgt prima te doen. Gewoon knopjes klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:37:
[...]
Zo moeilijk is het toch niet? M.2 SSD installeren is echt easy. Claimen is als je goede instructies zoekt/krijgt prima te doen. Gewoon knopjes klikken.
Het fysiek inprikken is niet lastig.
Het overzetten van de data kan een uitdaging vormen. :)

Niet iets dat ik, gezien wat @Teo___ zegt over zijn eigen kennis en kunde, hem aan zou raden.

(Ik heb zelf laatst het genoegen gehad mijn laptop te voorzien van een 2T NVMe. Het is gelukt. Maar het had echt héél weinig gescheeld of het was een herinstall geworden. Ik weet redelijk hoe computers werken, weet redelijk hoe Google werkt en IK vond het een behoorlijk tricky operatie met veel te veel kans op dataverlies dan me lief was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
unezra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:47:
[...]

Het fysiek inprikken is niet lastig.
Het overzetten van de data kan een uitdaging vormen. :)

Niet iets dat ik, gezien wat @Teo___ zegt over zijn eigen kennis en kunde, hem aan zou raden.

(Ik heb zelf laatst het genoegen gehad mijn laptop te voorzien van een 2T NVMe. Het is gelukt. Maar het had echt héél weinig gescheeld of het was een herinstall geworden. Ik weet redelijk hoe computers werken, weet redelijk hoe Google werkt en IK vond het een behoorlijk tricky operatie met veel te veel kans op dataverlies dan me lief was.)
Misschien is dat idd wel handig. Ik wilde het eerst niet doen ( ik heb er eerder problemen mee gehad) maar ja, als ik het zelf doe is er nogal een grote kans dat ik het helemaal verkeerd doe :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Teo___ schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:09:
[...]
Misschien is dat idd wel handig. Ik wilde het eerst niet doen ( ik heb er eerder problemen mee gehad) maar ja, als ik het zelf doe is er nogal een grote kans dat ik het helemaal verkeerd doe :X
Kost je misschien €100 extra, geen idee wat ze er tegenwoordig voor rekenen, maar je weet wel dat het goed gebeurt. Uiteraard wel even onderzoek doen naar een goede, betrouwbare winkel.

Wat misschien wel nuttig is, is je oude in een USB enclosure laten stoppen. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSvBllSZymBlqrmQQwndDbs_QnQ=/i/2002516690.jpeg

Dan kun je 'm daarna gebruiken als externe disk. :)
(Die dingen zijn nog lekker snel ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
unezra schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:54:
[...]

Kost je misschien €100 extra, geen idee wat ze er tegenwoordig voor rekenen, maar je weet wel dat het goed gebeurt. Uiteraard wel even onderzoek doen naar een goede, betrouwbare winkel.

Wat misschien wel nuttig is, is je oude in een USB enclosure laten stoppen. Zoiets:
[Afbeelding]

Dan kun je 'm daarna gebruiken als externe disk. :)
(Die dingen zijn nog lekker snel ook.)
Is inderdaad een goed idee. Bedankt had ik zelf niet aan gedacht. Kost dat $100? :-( :-( Man toen ik dacht : ik heb meer opslag nodig had ik niet gedacht dat allemaal zo duur zou worden. Die ene beslissing is een dure grap :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Teo___ schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:42:
[...]
Is inderdaad een goed idee. Bedankt had ik zelf niet aan gedacht. Kost dat $100? :-( :-( Man toen ik dacht : ik heb meer opslag nodig had ik niet gedacht dat allemaal zo duur zou worden. Die ene beslissing is een dure grap :(
Ik weet het niet. Dat is echt een heel wilde gok.
Maar ze zijn er wel even mee bezig.

Even snel gegoogled (ik ken het bedrijf niet, heb er ook geen enkele ervaring mee):
https://computercarecenter.nl/reparaties/tarievenoverzicht/

Vervangen HDD / SSD (inclusief herinstallatie, exclusief onderdelen)Vervangen van een hardeschijf inclusief herinstallatie, zonder een nieuwe harde schijf € 99,95

Het is gewoon niet per-se een makkelijke klus en er kan een hoop fout gaan. Zelf ben ik er een paar uur mee bezig geweest omdat er dingen niet goed gingen. Deels is dat wachten, in die tijd, als ze het niet aan-huis doen, kunnen ze andere dingen doen maar als ze het bij je thuis doen zitten ze zomaar 2 uur koffie te drinken. :) Dat kost uiteraard ook geld.

Dus ja, ik gok zomaar dat voor het vervangen van die disk rond de €100 arbeidsloon helemaal niet onredelijk is. Je betaald ook voor de expertise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
unezra schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:51:
[...]

Ik weet het niet. Dat is echt een heel wilde gok.
Maar ze zijn er wel even mee bezig.

Even snel gegoogled (ik ken het bedrijf niet, heb er ook geen enkele ervaring mee):
https://computercarecenter.nl/reparaties/tarievenoverzicht/

Vervangen HDD / SSD (inclusief herinstallatie, exclusief onderdelen)Vervangen van een hardeschijf inclusief herinstallatie, zonder een nieuwe harde schijf € 99,95

Het is gewoon niet per-se een makkelijke klus en er kan een hoop fout gaan. Zelf ben ik er een paar uur mee bezig geweest omdat er dingen niet goed gingen. Deels is dat wachten, in die tijd, als ze het niet aan-huis doen, kunnen ze andere dingen doen maar als ze het bij je thuis doen zitten ze zomaar 2 uur koffie te drinken. :) Dat kost uiteraard ook geld.

Dus ja, ik gok zomaar dat voor het vervangen van die disk rond de €100 arbeidsloon helemaal niet onredelijk is. Je betaald ook voor de expertise.
Ik snap het natuurlijk we maar ik ben nog maar 15 jaar, voor mij is $100 + ssd best veel geld. Maar ja, als ik het zelf doe is de kans rond de %100 dat er iets mis gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Teo___ schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Ik snap het natuurlijk we maar ik ben nog maar 15 jaar, voor mij is $100 + ssd best veel geld. Maar ja, als ik het zelf doe is de kans rond de %100 dat er iets mis gaat ;)
Advertentie uitzetten in V&A :) Dan kan het waarschijnlijk veel goedkoper. @unezra maar wat maakt het volgens jou allemaal zo moeilijk? Clonen is toch enkel op een paar knopjes rammen? Pas als je handmatig moet back-uppen lijkt het me moeilijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hoi1234 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 01:19:
[...]
Advertentie uitzetten in V&A :) Dan kan het waarschijnlijk veel goedkoper. @unezra maar wat maakt het volgens jou allemaal zo moeilijk? Clonen is toch enkel op een paar knopjes rammen? Pas als je handmatig moet back-uppen lijkt het me moeilijker?
Clonen blijkt dus in de praktijk helemaal niet zo eenvoudig te zijn als jij nu schetst.

Laatst gehad met mijn eigen Dell laptop. Gecloned naar een nieuwe NVMe. Uiteindelijk de installatieherstel van Dell er bij moeten pakken om een werkende Windows te krijgen.

Het is gelukt, maar ik ben er denk ik in totaal een dag mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
Ik onthoud me van verdere specifieke suggesties, omdat m.i. geen enkel scenario aansluit bij de combinatie van kennis, vaardigheden en budget van topicstarter. Hij is het beste af met een handige oom of neef (nadat hij een volledige back-up van zijn data heeft gemaakt!) die de bestaande nvme cloned op een nieuwe.
hoi1234 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:48:
Zo erg is het ook weer niet. Ik heb toevallig ook een onderdeel van Lenovo moeten bestellen afgelopen week en met wat zoeken kom je er wel uit. Het begint met het uitzoeken van alle mogelijke onderdeelnummers. Vervolgens zoek je alle mogelijke leveranciers af, evt door Lenovo of B2B leveranciers te mailen, voor een die voor een fatsoenlijke prijs kan leveren.

In dit geval levert bv nl.eetgroup.nl en Central point.nl . Vaak kun je ook wel bij bv replacedirect.nl terecht. Helaas gaat de prijs vaak wel een paar keer over de kop of tikken verzendkosten aan. Vandaar dat eBay of tweedehands aantrekkelijk kunnen zijn.

Uiteindelijk was ik voor een onderdeel van EUR 15 listprice tegen de EUR 40 kwijt incl BTW en verzending.

Het voordeel van onderdeelnummers hebben is dat het de kans vergroot om compatibele onderdelen te vinden die wel goed(koop) leverbaar zijn.

In alle gevallen wegen de meerkosten van de extra onderdelen in dit geval niet op tegen de meerkosten van een grotere nvme (en gratis handige oom/neef/vriend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Rukapul schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:34:
Ik onthoud me van verdere specifieke suggesties, omdat m.i. geen enkel scenario aansluit bij de combinatie van kennis, vaardigheden en budget van topicstarter. Hij is het beste af met een handige oom of neef (nadat hij een volledige back-up van zijn data heeft gemaakt!) die de bestaande nvme cloned op een nieuwe.

[...]

Zo erg is het ook weer niet. Ik heb toevallig ook een onderdeel van Lenovo moeten bestellen afgelopen week en met wat zoeken kom je er wel uit. Het begint met het uitzoeken van alle mogelijke onderdeelnummers. Vervolgens zoek je alle mogelijke leveranciers af, evt door Lenovo of B2B leveranciers te mailen, voor een die voor een fatsoenlijke prijs kan leveren.

In dit geval levert bv nl.eetgroup.nl en Central point.nl . Vaak kun je ook wel bij bv replacedirect.nl terecht. Helaas gaat de prijs vaak wel een paar keer over de kop of tikken verzendkosten aan. Vandaar dat eBay of tweedehands aantrekkelijk kunnen zijn.

Uiteindelijk was ik voor een onderdeel van EUR 15 listprice tegen de EUR 40 kwijt incl BTW en verzending.

Het voordeel van onderdeelnummers hebben is dat het de kans vergroot om compatibele onderdelen te vinden die wel goed(koop) leverbaar zijn.

In alle gevallen wegen de meerkosten van de extra onderdelen in dit geval niet op tegen de meerkosten van een grotere nvme (en gratis handige oom/neef/vriend).
Centralpoint vraagt 50 euro voor de bracket. Dan moet je de SATA-kabel nog kopen (volgens mij ook 50 euro). 100 euro vind ik veel geld. Van dat geld kun je veel beter een snellere SSD kopen. 2TB intel 660p kost je +-200 euro. Een kingston A400 kost je hetzelfde bedrag, maar dan moet je nog 100 euro rekenen voordat je de SSD kunt gebruiken. Voor die 200 euro heb je een prima SSD. Voor 300 euro koop je een budget SSD.

Overigens een googlesessie op de partnummers leert me dat je de benodigde parts niet bij de gemiddelde webshop kunt kopen en zeker niet tegen een fatsoenlijke prijs.

Waar halen we trouwens eigenlijk vandaan dat de disk gecloned zou moeten worden? Zo lang er niks belangrijks op staat kun je de disk makkelijk vervangen en Windows 10 opnieuw installeren. Zo moeilijk is dat niet, zelfs een complete noob die zich goed inleest moet dat lukken. En volgens mij kan de TS altijd eerst zelf proberen te clonen. Als het niet lukt, gebeurt er volgens mij niks met de brondata.

Wat voor belangrijke data moet je eigenlijk hebben als 15 jarige hebben. Foto's en dergelijke zou je eerst op een clouddienst of externe HDD kunnen zetten. Maar wanneer bekijk je nou je fotocollectie? Je kunt die foto's dus ook prima op je oude SSD laten staan. Heb je alleen een enclosure nodig als je de foto's wilt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49
hoi1234 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:47:
[...]

Centralpoint vraagt 50 euro voor de bracket. Dan moet je de SATA-kabel nog kopen (volgens mij ook 50 euro). 100 euro vind ik veel geld. Van dat geld kun je veel beter een snellere SSD kopen. 2TB intel 660p kost je +-200 euro. Een kingston A400 kost je hetzelfde bedrag, maar dan moet je nog 100 euro rekenen voordat je de SSD kunt gebruiken. Voor die 200 euro heb je een prima SSD. Voor 300 euro koop je een budget SSD.

Overigens een googlesessie op de partnummers leert me dat je de benodigde parts niet bij de gemiddelde webshop kunt kopen en zeker niet tegen een fatsoenlijke prijs.
We zeggen hetzelfde :P
Waar halen we trouwens eigenlijk vandaan dat de disk gecloned zou moeten worden? Zo lang er niks belangrijks op staat kun je de disk makkelijk vervangen en Windows 10 opnieuw installeren. Zo moeilijk is dat niet, zelfs een complete noob die zich goed inleest moet dat lukken. En volgens mij kan de TS altijd eerst zelf proberen te clonen. Als het niet lukt, gebeurt er volgens mij niks met de brondata.
De kennis en vaardigheid van topicstarter is echt zeer beperkt. Dat heeft als gevolg:
  • dat als er ook maar een driver bij een schone Win10 installatie niet goed werkt hij er waarschijnlijk niet uitkomt om de juiste driver van de Lenovo site te installeren.
  • elke handeling die hij uitvoert met de bronddisk potentieel de data ontoegankelijk maakt of vernietigt, omdat hij de consequenties van de verschillende stappen niet overziet.
Overigens kan hij de (nvme) disks niet zomaar clonen omdat hij waarschijnlijk de apparatuur niet heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
De kennis en vaardigheid van topicstarter is echt zeer beperkt. Dat heeft als gevolg:
  • dat als er ook maar een driver bij een schone Win10 installatie niet goed werkt hij er waarschijnlijk niet uitkomt om de juiste driver van de Lenovo site te installeren.
Hij kan nog altijd hier (of ergens anders) om advies vragen. Mocht het alsnog niet lukken, kan hij naar een computerwinkel. Hij is 15, dan is je budget niet hoog.

@Teo___ ik wil je best tegen een kleine vergoeding helpen. Moet je alleen niet te ver weg wonen of je moet in de gelegenheid zijn naar Nijmegen te komen. Ik heb nog een SATA-kabel liggen die ik anders weggooi. We kunnen kijken of die werkt. (Komt uit een Acer laptop, maar hoogstwaarschijnlijk wel compatibel). SSD plak je gewoon vast met dubbelzijdige tape, daar moet je niet zo moeilijk over doen. Mocht dat niet lukken, kan ik je ook wel helpen met een m.2 SSD installeren. Dat is dan alleen zonder back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo___
hoi1234 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:40:
[...]

Hij kan nog altijd hier (of ergens anders) om advies vragen. Mocht het alsnog niet lukken, kan hij naar een computerwinkel. Hij is 15, dan is je budget niet hoog.

@Teo___ ik wil je best tegen een kleine vergoeding helpen. Moet je alleen niet te ver weg wonen of je moet in de gelegenheid zijn naar Nijmegen te komen. Ik heb nog een SATA-kabel liggen die ik anders weggooi. We kunnen kijken of die werkt. (Komt uit een Acer laptop, maar hoogstwaarschijnlijk wel compatibel). SSD plak je gewoon vast met dubbelzijdige tape, daar moet je niet zo moeilijk over doen. Mocht dat niet lukken, kan ik je ook wel helpen met een m.2 SSD installeren. Dat is dan alleen zonder back-up.
Heel erg bedankt voor het aanbod ( ik woon alleen 1 uur en 30 min weg) maar ik kijk dus wel eerst even in mijn eigen buurt of ik daar iemand vind. Nogmaals bedankt voor het aanbod maar ik kijk eerst in de buurt ( handiger voor jou en voor mij :) nogmaals bedankt _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Teo___ schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Heel erg bedankt voor het aanbod ( ik woon alleen 1 uur en 30 min weg) maar ik kijk dus wel eerst even in mijn eigen buurt of ik daar iemand vind. Nogmaals bedankt voor het aanbod maar ik kijk eerst in de buurt ( handiger voor jou en voor mij :) nogmaals bedankt _/-\o_ _/-\o_
1h 30m is met de auto zeker? Dat is inderdaad een beetje te ver. Ik heb overigens wel gratis OV in de week, dus als dat niet te lang duurt en je niemand kunt vinden is dat ook wel een optie.
Pagina: 1