Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

700e gaming + software dev, iets mis met een i3?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 21:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software development (Ruby, JS, WebGL, Rust, alles in Docker). Games (PUBG, hier en daar een triple A als het interessant is, beetje LoL)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs 700e. Wil het graag voor het einde jaar kopen zo dat het nog op de zaak kan en ik mijn BTW afdrage een beetje demp.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 10 jaar oude toen top of the line Core i9 920 die een paar jaar terug is geupgrade met een 1050ti en een SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als het het budget zou helpen zou ik de SSD over kunnen zetten, maar ze zijn niet zo heel duur tegenwoordig. Geen extra storage nodig, heb een NASje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou cool zijn als het in een klein formaat kan, misschien zelfs ITX. Mijn oude PC zit in een mega lompe en dure Antec (P180?) en daar ben ik eigenlijk niet zo heel blij mee. Stilte zou ik ook blij mee zijn, misschien een AIO dan?

Ga je overklokken?
Niet bijzondere passie voor.

Wat verwacht je van ons?[i]
Beetje feedback, die i3 is mega cheap, maar hij is splinternieuw en heeft VT wat eigenlijk mijn grootste eis is. Is er iets dat hem minder aantrekkelijk maakt dan de AMD alternatieven? Ben niet zo heel geinteresseerd in meer cores of hyperthreading. Meeste waar ik aan werk is singlethreaded (Javascript, Ruby, games). Ben ik idioot als ik niet 30 euro meer uitgeef voor een Ryzen 5 2600? Die staat nu in de BBG geloof ik.

Misschien een mooiere kast gezien? Of advies over de koeling?

Thanks alvast!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed€ 78,-€ 78,-
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 97,90€ 97,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 OC 6G€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 55,66€ 55,66
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 670,50

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is WiFi van belang ?
pricewatch: ASRock B365M-HDV
pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD)
pricewatch: ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC
al vraag ik me af of een GTX1660 S niet voldoet of zelfs GTX 1650 Super als opvolger van je 1050Ti

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• d-snp
Thanks @Hackus ! WiFi is niet van belang inderdaad koos hem vooral voor de ITX form factor. Die kast is wel netjes, maar ben niet zo'n fan van de glazen zijkant, en hij is dus ook een stukje groter.

De 1050 Ti was wel ok voor in mijn oude PC, maar ik wil in een nieuwe PC niet weer voor een budget videokaart gaan. Beetje goede FPS op 1440P zou erg welkom zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door d-snp op 25-12-2019 21:36 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

B360 chipset heeft denk ik wel een bios update nodig. B365 niet, maar is er niet in itx. dit ivm 9th gen intel cpu. rx5700 is prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-11 13:03
d-snp schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:35:
Thanks @Hackus ! WiFi is niet van belang inderdaad koos hem vooral voor de ITX form factor. Die kast is wel netjes, maar ben niet zo'n fan van de glazen zijkant, en hij is dus ook een stukje groter.

De 1050 Ti was wel ok voor in mijn oude PC, maar ik wil in een nieuwe PC niet weer voor een budget videokaart gaan. Beetje goede FPS op 1440P zou erg welkom zijn.
Echt hoge FPS ga je op die i3 niet halen. Moderne games gebruiken gerust 4 threads, soms 6 zelfs. Dan is alles wat op de achtergrond draait een beperking.

ga je overigens voor de 30 euro duurdere Ryzen 2600, die 8(!!!) threads meer heeft, kan je voor een 20 euro goedkoper moederbord gaan. Zoals deze: pricewatch: ASRock B450M Pro4

[ Voor 7% gewijzigd door nirgilis op 25-12-2019 22:03 ]

• d-snp
Ah dat is wel een slimme ruil, voor 10 euro meer een paar nice voordelen. Maar de Ryzen 2600 is wel een stukje langzamer dan de i3. Ik heb eigenlijk nog nooit een game gezien die meer dan 1 thread gebruikt. Ik zie in de benchmarks (YouTube: 9100F vs 2700X.OC - 2060S - TOP 5 GAMES - UserBenchmark) dan ook best goede framerates.

Wat voor game heb je meer cores voor nodig dan?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Bijna elke recente game draait beter op 8+threads. Goede voorbeelden zijn BF en RDR2.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
d-snp schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:50:
Ah dat is wel een slimme ruil, voor 10 euro meer een paar nice voordelen. Maar de Ryzen 2600 is wel een stukje langzamer dan de i3. Ik heb eigenlijk nog nooit een game gezien die meer dan 1 thread gebruikt. Ik zie in de benchmarks (YouTube: 9100F vs 2700X.OC - 2060S - TOP 5 GAMES - UserBenchmark) dan ook best goede framerates.

Je linked naar een youtube video van userbenchmark, ik gok dezelfde eigenaar als userbenchmark, geen betrouwbare informatie dus.
Wellicht dat deze video iets voor je is YouTube: Intel i7-6700K & i5-6600K in 2019: Benchmarks vs. Ryzen, 9900K, 9700...

League boeit extra cores niet echt, PUBG vind een paar cores extra niet verkeerd en nieuwere games vinden cores/threads tegenwoordig wel lekker. Ik geloof dat battlefield daar een goed voorbeeld voor is.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
d-snp schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:50:

Voor development gaat een ryzen echt wel sneller zijn

• d-snp
Hm de conclusie die ik nu een beetje trek is dat als ik goeie performance wil in de modernere games, ik beter dik 100 euro extra neer kan leggen en voor een Ryzen 5 3600. Ik zie single core performance inleggen voor Ryzen 2600 niet echt zitten. Ik weet niet in welke programmeer omgevingen @418O2 werkt, maar al mijn tools zijn single core bound. Thanks voor de interessante video @Danny Phantom, ik vind gamer nexus altijd zo slaapverwekkend, maar het punt is wel duidelijk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nirgilis schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:02:
[...]

Echt hoge FPS ga je op die i3 niet halen. Moderne games gebruiken gerust 4 threads, soms 6 zelfs. Dan is alles wat op de achtergrond draait een beperking.

ga je overigens voor de 30 euro duurdere Ryzen 2600, die 8(!!!) threads meer heeft, kan je voor een 20 euro goedkoper moederbord gaan. Zoals deze: pricewatch: ASRock B450M Pro4
TS heeft een budget en zoekt ITX, die is bij B450 ook €110,- deze i3 v R2600 met zelfde hardware verder scheelt echt niet veel in fps. simpele games scoor je nog beter met i3. os CS GO, Fortnite en GTA V

• 418O2
d-snp schreef op donderdag 26 december 2019 @ 02:36:
Hm de conclusie die ik nu een beetje trek is dat als ik goeie performance wil in de modernere games, ik beter dik 100 euro extra neer kan leggen en voor een Ryzen 5 3600. Ik zie single core performance inleggen voor Ryzen 2600 niet echt zitten. Ik weet niet in welke programmeer omgevingen @418O2 werkt, maar al mijn tools zijn single core bound. Thanks voor de interessante video @Danny Phantom, ik vind gamer nexus altijd zo slaapverwekkend, maar het punt is wel duidelijk.
Je gebruikt docker, dat scheelt wel als je multi core gebruikt. Ik ben frontend Dev, maar ik heb vaak webpack draaien, 1 of 2 ide's, browser met aantal tabs, devtools... Dan is het wel fijn als die processen over meerdere threads verdeeld kunnen worden

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
De 2600x is er ook nog, ietsje duurder dan de 2600 en ook wat sneller.

obv benchmarks is de 2600x 84% sneller dan je huidige 920 dat is een enorm verschil. De 9100f is nog 12% sneller SC maar of je dat verschil echt gaat merken is de vraag. Ik denk dat je eerder merkt dat de 2600x 61% sneller is MC.

• d-snp
@418O2 geen van die tools nemen 100% load, dus over hoeveel cores ze verdeeld worden maakt niet zo heel veel uit. Als je webpack pipeline CPU bound is, dan is ie met deze i3 10% sneller klaar dan met een Ryzen 2600.

Mocht er iets daadwerkelijk parallel zijn, dan gaat dat natuurlijk wel heel snel opvallen op zo'n Ryzen. Iets dat wat minder opvalt in normale workflow, maar wel in games is misschien cache locality, als zo'n game een aantal dingen in aparte threads doet, en die threads weten uninterrupted op hun cores te draaien dan zullen ze goede cache locality hebben en daardoor sneller zijn. Zou kunnen dat dat is wat er gebeurt op die modernere games, ben wel benieuwd naar de CPU usage grafiekjes.

Het is natuurlijk wel gaaf om een CPU te hebben die 50-150% sneller is op sommige van die taakjes, soms moet je nou eenmaal een filmpje renderen of een datasetje processen.

Upgradeability is ook een ding, als ik nu een CPU van ~80 euro koop, vind ik het misschien over een half jaar als ik weer geld heb het waard om te upgraden naar een wat serieuzere jongen. Het upgrade pad loopt nog sterker uiteen, voor het topsegment in gaming kun je (aan de hand van die benchmarks) voor een 9700k van 400 euro gaan, die staat op gelijke voet met een 3950X van dubbel die prijs. Maar als je dan naar multicore performance gaat kijken dan is het andersom, dan sta je met de 400e 3800X op gelijke voet met de 9900k van 500e.

Wat dat betreft lijkt me intel toch het meest interessante pad nog voor gaming. Maar die Ryzen 5 3600 zit wel op een erg aantrekkelijke sweetspot, die zit voor slechts 200 euro in het bovensegment van alle benchmarks.

Lastig allemaal, kon AMD niet gewoon net ff wat snellere cores bouwen? :P

• 418O2
De 3600 is qua single core niet gek veel trager meer. Als je die een beetje overclockt dan kom je heel dicht in de buurt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Ryzen 5 3600 is singlethread 15% sneller dan een i3-9100F. Cinebench R15 197 vs 167.

• d-snp
Als ik mijn budget verhoog naar 800 euro, en ik gebruik mijn huidige SSD, dan kan ik in de BBG januarie guide meekijken, en de 2600x die ze daar uitkiezen vervangen voor een 3600.

Daar wordt vooral gekeken naar de AMD videokaarten, die lijken inderdaad een stuk beter te presteren. Hoe staat het met de software kant? Was wel een beetje gecharmeerd van de software die bij de 1050 zat. De automatische screencaptures in PUBG, en mijn vriendin gebruikt NVIDIA Gamestream en Moonlight om op de TV te gamen. Is AMD daar ook competitief in?

Qua software development heeft NVidia natuurlijk CUDA en ik weet dat AMD daar met rOCM niet een mega hard antwoord op heeft, maar compute cores zijn compute cores.
Pagina: 1