Toon posts:

W XP Geen verbinding meer met internet.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.146 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...mijn neef heeft mijn oude pc met Windows XP gekregen, tot vorig jaar maakte deze gewoon connectie met internet via de kabel.
Sinds hij de pc heeft kan hij geen pagina’s meer opvragen.

Hij vind wel zoekresultaten via Google maar als hij deze aanklikt krijgt hij de melding: page can not be displayed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows xp
Explorer omdat we geen Google browser kunnen installeren door het internet probleem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... beveiliging laag gezet
Netwerk connectie getest en deze werkt gewoon.
Via andere laptop geprobeerd en dit werkt gewoon.

Kan het zijn omdat xp niet meer word ondersteund dat hij daardoor geen verbinding meer kan maken?

Workaround hiervoor?

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-10 09:15
Workaround: met Windows 10 werken? Tegenwoordig een xp machine aan het internet hangen is vragen om problemen....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wees blij dat hij zoveel problemen ondervindt met deze Windows XP pc. XP is zo lek dat het risico dat je iets heel fouts oppikt gewoon erg groot is.
tip: zet er een lichte Linux distro op met XFCE desktop. Dan heb je een veilige maar toch goed bruikbare pc.
Mogelijke opties:
- Linux Mint (XFCE versie)
- Manjaro Linux (Arch based)
- Debian XFCE

https://distrowatch.com/search.php?desktop=Xfce

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TLS 1.2 wordt niet ondersteund.
Doe wat de anderen zeggen

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DJMaze schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:28:
TLS 1.2 wordt niet ondersteund.
Doe wat de anderen zeggen
WinXP doet idd niet aan TLS1.2
Ik meen dat FireFox zelf de SSL/TLS regelt ipv daar voor te vertrouwen op het besturingssysteem, dus probeer Firefox eens.
Chrome vertrouwt net als IE op het besturingssysteem voor SSL/TLS, dus dat gaat je sowieso niet helpen.

Hoe dan ook, WinXP is écht te oud om nog wat mee te doen. Schakel over op Linux of op WIndows 10.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 25-12-2019 13:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Maar dan niet een nieuwere versie dan Firefox62
Alle latere versies zullen niet werken.

https://www.theinquirer.n...s-xp-support-is-sunsetted

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 19:29
Het internet staat niet stil. De problemen die je ervaart komen waarschijnlijk door nieuwe beveiligingstechnieken die niet meer door 18 jaar oude browsers worden ondersteund.

Stap over op Linux als je deze computer nog wil blijven gebruiken. Moderne Linuxdistributies met een lichte desktop (LXDE of XFCE) zullen fantastisch werken en draaien moderne software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:33
Als Linux je te ingewikkeld lijkt kun je ook eens kijken naar CloudReady, daarmee verander je hem in een soort van Chromebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als Linux je te ingewikkeld lijkt
Als je windows kan installeren en gebruiken dan lukt dat ook met een Linux distro. Het installlatie proces is vergelijkbaar. Je zal even moeten rondkijken in de desktop omgeving, maar na enkele klikken zal je je daar ook snel in thuis voelen.
Voor het gebruik van TS (het is een _erg_ oude pc voor basic dingen als office/internet browsen/email) zijn er legio Linux alternatieven voor de applicaties die op XP gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 19:29
michielRB schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:52:
[...]

Als je windows kan installeren en gebruiken dan lukt dat ook met een Linux distro. Het installlatie proces is vergelijkbaar. Je zal even moeten rondkijken in de desktop omgeving, maar na enkele klikken zal je je daar ook snel in thuis voelen.
Voor het gebruik van TS (het is een _erg_ oude pc voor basic dingen als office/internet browsen/email) zijn er legio Linux alternatieven voor de applicaties die op XP gebruikt worden.
Ditto. Dat Linux nog steeds het imago heeft om ingewikkeld te zijn is wat mij betreft tegenwoordig onterecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een PC met Windows XP wil je ook helemaal niet meer aan het internet hebben hangen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je nu serieus nog XP gebruikt, en al helemáál ook nog eens online dan is het zo goed als gegarandeerd dat je vandaag of morgen een lege rekening hebt, je inloggegevens van je DigiD op straat liggen, je slachtoffer wordt van identiteitsdiefstal of simpelweg al je data op straat ligt danwel gewist wordt en ga zo maar door. Het is ronduit onverantwoord en "niet slim" dit systeem te blijven gebruiken. Je vraagt om problemen. Stop it. Nu. Niet straks. Nu.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 25-12-2019 21:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@RobIII ik vind je mening hier een beetje overtrokken.
Die dingen gebeuren ook op een Windows 10 PC als je je e-mail opent en er staat dat je bankpas is verlopen en dat je die moet opsturen naar een katvanger (daar is immers ook wel wekelijks nieuws over).
Dat verdwijnt dus niet als die overstapt naar Windows 10 of GNU/Linux of... etc.
Alleen het risico wordt kleiner.

@Verwijderd als je even de specificaties van de PC geeft kunnen we beter advies geven.
Want als de HDD net zo oud is als Windows XP, is het verstandig om de PC sowieso te vervangen voor een nieuw exemplaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DJMaze schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:35:
Die dingen gebeuren ook op een Windows 10 PC als je je e-mail opent en er staat dat je bankpas is verlopen en dat je die moet opsturen naar een katvanger (daar is immers ook wel wekelijks nieuws over).
Dat doe je dan zélf; daar is geen enkel OS tegen opgewassen. Dus all-things-being-equal maakt dat geen kont uit of je Windows 95, XP, 10, MacOS, BSD of Linux gebruikt. Zoals je zelf notabene ook zegt.
Wat je wél uit de equatie haalt is dat je met een recent (en goed up-to-date gehouden) OS geen deur wagenwijd open hebt staan. Dus ja, het risico wordt aanzienlijk kleiner.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 26-12-2019 00:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TLS 1.2 is het probleem, dat werkt niet op XP. En oude Chrome Browser wil je ook niet want dan zit er binnen notime een virus op.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
TS kan wss ook niet meer op tweakers nu..

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle antwoorden al.

Ik ben me er van bewust dat dit niet een pc is om mee te surfen op het net wegens de mogelijkheid tot beveiligingsproblemen.

De vraag was echter of we de xp versie toch verbinding kunnen laten maken met het net.

Mijn neef heeft een laptop om te surfen op het net, deze oude pc dient enkel en alleen om 1 programma te draaien voor zijn school via de website van het Schoolprogramma.

Er is of word geen mail programma geïnstalleerd.
Geen word/exel, het dient enkel om dat 1ne programma te draaien.

De specs weet ik niet van buiten en zal ik deze week even nakijken als ik er terug ben.

Edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:48:
deze oude pc dient enkel en alleen om 1 programma te draaien voor zijn school via de website van het Schoolprogramma.
Dan moet de school eens bedenken waarom zij niet aan de AVG voldoen.
Als het het programma is wat ik denk dat het is, dan is die namelijk zo lek als een mandje.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DJMaze schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:55:
[...]

Dan moet de school eens bedenken waarom zij niet aan de AVG voldoen.
Als het het programma is wat ik denk dat het is, dan is die namelijk zo lek als een mandje.
Ben nu ook benieuwd welk programma het is.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat zijn de specs van die pc? Met een beetje mazzel kun je gewoon windows 10 draaien idd. Zet je er een simpel VM'etje met xp op en kun je als nog dat progsel draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @The Eagle al zegt, zoek een oplossing waarbij je WinXP geisoleerd kan draaien, zonder internet.
Een Virtualmachine zou een prima oplossing zijn.

Of ga Linux draaien en probeer de betreffende applicatie eens onder Wine te draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Wel ja, windows 10 en dan nog een VM er bij draaien. We hebben het over een pc van 20 jaar oud, Destijds was 512MB geheugen echt GIGANTISCH.
Ik wens je succes om win10 met een extra VM voor XP te draaien op een pc met 512MB geheugen...

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36
Als hij ook een recente laptop heeft met W10 kan daar prima een virtual machine op met XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cardano
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-12-2021
Jongens, wat een gedoe met Microsoft. Heb als overstap 7 jaar terug een zware HP laptop gekocht met Windows 10. Update naar Windows 11 gaat niet meer.
Moet ik WEER een nieuwe laptop kopen...In het kader van milieuvervuiling vind ik dit een slechte zaak.
Heren techneuten, niet iedereen hoeft een Red Bull als computer !
Bovendien heeft Microsoft het nu zover voor elkaar, dat ie in mijn huiskamer kan kijken en luisteren...heren techneuten, zijn we nou blij ?
Praatjes over internetproblemen ok, maar ik wil weer terug naar WINDOWS XP en update dit met goede firewall software !
Wie wil dit ook ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
cardano schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:39:
Jongens, wat een gedoe met Microsoft. Heb als overstap 7 jaar terug een zware HP laptop gekocht met Windows 10. Update naar Windows 11 gaat niet meer.
Moet ik WEER een nieuwe laptop kopen...In het kader van milieuvervuiling vind ik dit een slechte zaak.
Heren techneuten, niet iedereen hoeft een Red Bull als computer !
Bovendien heeft Microsoft het nu zover voor elkaar, dat ie in mijn huiskamer kan kijken en luisteren...heren techneuten, zijn we nou blij ?
Praatjes over internetproblemen ok, maar ik wil weer terug naar WINDOWS XP en update dit met goede firewall software !
Wie wil dit ook ?
Windows 10 blijft tot 2025 ondersteund, dus je kan minimaal nog 3 jaar verder met je laptop.

En als je niet tevreden bent met Microsoft/Windows dan kan je prima een Linux distributie installeren zodat je nog langer door kan gaan met je laptop.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is geen reden om per se over te stappen. Die reden komt pas als Win 10 geen beveiligingsupdates meer krijgt. Verder zijn er hele goede redenen om geen XP meer te kunnen gebruiken.

Anyway. Prima om een disucussietopic te hebben over zoiets, maar dat is dit niet. Open gerust een met pro en con argumenten onderbouwd topic, maar kick ajb niet een oud topic met een tech vraag

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.