Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over hardware / eventueel probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bertk91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05-2022
Beste Tweakers,

Wat ruzie met mijn PC gehad vanmorgen. Inmiddels zijn we weer vrienden, maar ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem is/was en of dit te fixen valt. Hieronder het (kerst)verhaal.

Het begon toen ik een nieuwe/extra SSD in mijn PC zette. Na wat heerlijk gestoei met de cable-management was ik klaar, sloot ik alles weer aan en wilde ik de PC aandoen...

De eerste keer opstarten: de PC start op, alles lijkt goed te gaan, beide monitoren geven aan wel een signaal te krijgen (blauwe lampjes), maar ik krijg geen beeld. Wel had ik het idee dat de PC gewoon functioneerde en opgestart was, maar dit kon ik dus niet zien. Ik was geforceerd de PC uit te drukken middels lang indrukken van de aan/uit-knop. De reset reageerde namelijk ook niet meer.

De tweede keer opstarten (en vele keren erna): hier wordt het raar. De PC start even op, ik hoor een klikgeluid (waarschijnlijk van PSU) en zie de lampjes op het Mobo branden. Dit duurt echt niet langer dan 1 seconde, waarna de PC vanzelf weer uitgaat. Oké, dit vond ik wel wat vreemd. Na enkele seconden wachten (zonder dat ik iets doe), gaat de PC weer uit zichzelf aan, ik hoor klikgeluid, zie lampjes en hij gaat direct weer uit. Deze loop bleef zich de hele tijd herhalen, tot ik de spanning naar de PSU uitschakelde.
(ik heb er een filmpje van gemaakt, kan ik evt. uploaden)

Soms, bijvoorbeeld na 5 minuten wachten, bleef de PC wat langer aan en kwam ik terecht bij de eerste situatie als hierboven (wel aan, wel signaal naar monitor; maar geen beeld). Maar dan moest ik weer hard uitdrukken en kwam ik weer in de loop terecht.

Mijn zorgen namen toe en m'n vermoeden ging uit naar een kapotte PSU. Helaas kon ik dit niet testen, gezien ik geen spare PSU heb liggen (en bleek achteraf ook niet het probleem te zijn).

Ik ben gewoon wat dingen gaan proberen, zonder resultaat (ik kwam telkens weer in de aan/uit-loop):
- Nieuwe SSD weer afgesloten en oude HDD weer aangesloten
- Geprobeerd zonder nieuwe SSD / oude HDD
- GPU eruit, monitor aangesloten op on-board
- RAM eruit gehaald, per bankje en per slot geprobeerd

Hetgeen ik probeerde, wat wel resultaat had, was het volgende:
Op mijn MoBo, onder de GPU, zit de BIOS batterij (zo'n ronde, CR2032 volgens mij). Deze heb ik eruit gehaald, paar seconden gewacht en er weer in gezet. Ik had keer begrepen dat hiermee de BIOS reset; ik wist het niet, ik probeerde gewoon wat. Daarna alles weer aangesloten en ja hoor; de PC is uit de on/off-loop! Maar weer zonder beeld (dit keer gaven de monitoren echter aan geen signaal te ontvangen) en op het moederbord brandden twee LED-lampjes om en om: DRAM en CPU (debug LEDs).

N.a.v. deze LED-jes ben ik weer gaan kloten met beide RAM balkjes (eruit halen, één voor één in andere sloten proberen) en ja hoor: bij de eerste poging start de hele PC volledig op en is weer zo fit als normaal. Inmiddels is alles weer aangesloten zoals het was en RAM in precies dezelfde sloten waarin ze voorheen ook zaten. Het enige verschil is dat de oude HDD is vervangen door een nieuwe SSD.

Blij dat het weer werkt natuurlijk... Maar wat was nou in godsnaam het probleem? Waarom werkte alles weer toen ik de BIOS batterij er paar seconde uit haalde (inclusief het moeten kloten/omwisselen van RAM). En waarom werkt alles nu weer gewoon, terwijl er feitelijk niets is veranderd?

Is de CR2032 batterij gewoon leeg? Dit heb ik nl. nog nooit meegemaakt en dit moederbord (incl deze batterij) heb ik nu iets langer dan 2 jaar. En als die wel leeg zou zijn, waarom werkt alles nu dan wel gewoon weer?

Of ligt er misschien ergens een ander probleem in de hardware?

Ik vind dit wel heel interessant, maar kan er geen touw aan vastknopen :P Ben heel erg benieuwd naar jullie inzicht en ideeën.

...

Specs:
Voeding/PSU: eVGA SuperNOVA 550 GS - 80 PLUS Gold
Moederbord ATX: MSI Z370 KRAIT GAMING
CPU: Intel Core i5 8600K (koeler: Scythe Mugen 5 Rev.B)
RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX (DDR4 - 16 GB - 288-PIN - 2400 MHz - CL16 - 1.2 V)
GPU: MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC

Samsung 960 EVO MZ-V6E250BW
Samsung 860 EVO 1TB (de nieuwe)

...

Alle reacties

Verwijderd

bertk91 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:25:
En waarom werkt alles nu weer gewoon, terwijl er feitelijk niets is veranderd?
Dus waar maak je je nu druk over?
Mogelijk was het bios even in de war na de hdd wissel.
Ik zou mij echt geen zorgen gaan maken als alles weer werkt, pas als er een terugkomend probleem is zou ik gaan troubleshooten.
En waar het aan gelegen heeft? Who knows....

• bertk91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05-2022
Bedankt voor je reactie.
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:47:
[...]
Ik zou mij echt geen zorgen gaan maken als alles weer werkt, pas als er een terugkomend probleem is zou ik gaan troubleshooten.
Wat in het kader van terugkomend probleem even belangrijk is om te vermelden: dit is de tweede keer dat iets soortgelijks gebeurt met dit systeem en dit de oplossing is.

De eerste keer was in de zomer, na 4 weken vakantie/niet gebruik gemaakt te hebben van PC. Hij had toen andere symptomen bij opstarten, maar de oplossing was hetzelfde.

Waarom ik het hier post is omdat ik dit bij vorige systemen eigenlijk nog nooit heb meegemaakt en ik vind de oplossing, waardoor het weer werkt, gewoon bijzonder. Als dit telkens de oplossing is: dan prima, maar als het evt. voorbode is van beschadigde hardware, wil ik het graag weten.

Daarnaast ook gewoon benieuwd hoe dit kan komen en waarom de bovenstaande oplossing werkte. Nu heb ik gewoon wat geprobeerd en het werkte toevallig.