Verhuurder communiceert slecht over (uitgevoerde) gebreken

Pagina: 1
Acties:

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-01 08:19
Beste medetweakers,

Sinds juli huur ik een studio in Deventer. Al snel kwam ik erachter dat er een lekkage bij de afzuigkap zit. Dit heb ik ook direct gemeld.

Hier werd lang weinig mee gedaan. Er werd niet gecommuniceerd over uitgevoerde werkzaamheden, als die uberhaupt uitgevoetd werden.

Ik heb 5 keer bericht gedaan naar de verhuurder om de gebreken op te lossen maar ik kreeg of geen antwoord, of er werd niet gecommuniceerd nadat er werd gezegd dat er werkzaamheden plaats zouden vinden.

Tot de dag van vandaag, in december, zit de lekkage er nog steeds. Er zouden wel of geen reparaties zijn uitgevoerd, dit weet ik niet aangezien hier weinig over gecommuniceerd wordt. Ik heb constant pannen op mijn gasfornuis staan en als het regent, kan ik niet koken.

Op gegeven moment was de maat vol. Ik heb samen met de medebewoners van het complex een gebrekenbrief opgesteld middels het format van de huurcommissie. Hieruit bleek er nog veel meer met het pand mis te zijn waar de verhuurder al wel van op de hoogte was.

Enkele dagen na het verzenden werd ik gebeld door degene die het contact verzorgt tussen evt huurders en verhuurders.

(Verhuurder en contactpersoon zijn 2 verschillende personen)

Zij reageerde erg boos op de brief, ik was achterbaks en ze vond het een gemeen, stiekem briefje en dat ik mijn medebewoners tegen haar heb opgejut naast dat er over de telefoon nog meer dingen naar mij werden geschreeuwd. Dit kon echt niet vertelde ze mij.

De verhuurder die tevens de reparaties uitvoert is volgens haar "geen communicatie mens" en "werkt erg hard en is dus altijd erg druk".

Wat mij vooral dwars zit is dat er naar mijn mening niet voldoende gecommuniceerd wordt over gebreken die wel of niet opgelost zijn/worden. Aangezien de lekkage nog steeds aanhoudt ga ik er dus van uit dat er weinig mee gedaan wordt.

Wat kan ik hiermee, en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Normaal gesproken stel je verhuurder een termijn om alle gebreken (opgesomd in je brief) te verhelpen, bij gebreke waarvan jij de gebreken zult laten verhelpen door een derde en de kosten daarvan op de verhuurder zult verhalen. Dat doe je dan door verrekening met de verschuldigde huurpenningen.

In de praktijk heb je alleen wel kans dat je een (met name particuliere) verhuurder treft die het niet zo nauw neemt met de regels en je het leven zuur gaat maken.

Wellicht kun je ook nog wat bij de huurcommissie proberen. Als je in vrije sector huurt kun je dar terecht als je er niet langer dan 6 maanden woont (wordt dus heel krap) of als daarover afspraken zijn gemaakt tussen huurder en verhuurder. Bij sociale huur kun je er sowieso terecht.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de gemeente. Die zijn over het algemeen niet zo blij met dit soort huisjesmelkerij en al helemaal niet als huurders geïntimideerd worden

u can fool all people some time and fool some people alltime

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 18:52
digifun schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:53:
Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de gemeente. Die zijn over het algemeen niet zo blij met dit soort huisjesmelkerij en al helemaal niet als huurders geïntimideerd worden
De gemeente zal het een rotzorg zijn hoe een verhuurder met zijn panden omgaat. Pas als de woning technisch onbewoonbaar is dan komt de gemeente in actie met een toezicht/handhavingsactie. Je bent dan wel een jaartje of twee verder. Als gemeente een huisjesmelker/verhuurder aanpakken is verdomd lastig en je dient over een zeer goed dossier te beschikken. Een lekkage bij de afzuigkap is voor een gemeente geen reden om te gaan handhaven. Een brandtrap die ontbreekt of een brandmeldcentrale die niet werkt is wel een reden om na een aantal waarschuwingen in te grijpen.

Laat je bemiddelaar lekker blaffen, je hebt een huurcontract met de verhuurder niet met de bemiddelaar. Als hij/zij druk is met werk moet zij de problemen extern oplossen.

Het probleem oplossen: Ga toch in geprek met die blaffende bemiddelaar. Geef haar een bepaalde tijd waarin je redelijkerwijs verwacht dat de problemen worden opgelost. Zoniet dan zou je minder huur kunnen gaan betalen. Meer informatie vindt je op de site van de huurcommissie. .

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

gumtree schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:11:
[...]

De gemeente zal het een rotzorg zijn hoe een verhuurder met zijn panden omgaat. Pas als de woning technisch onbewoonbaar is dan komt de gemeente in actie met een toezicht/handhavingsactie. .
Dat is de laatste jaren heel erg veranderd. Vaak zijn er nog meer louche zaakjes die spelen rondom dit soort verhuur bedrijven.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 18:52
digifun schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:21:
[...]

Dat is de laatste jaren heel erg veranderd. Vaak zijn er nog meer louche zaakjes die spelen rondom dit soort verhuur bedrijven.
De gemeente is geen partij, tussen verhuurder en huurder. Het is een civiele kwestie. Natuurlijk worden louche verhuurders aangepakt. alleen is iedere zaak een aparte zaak. Zolang er in Nederland woningnood is, is het dweilen met de kraan open.

Natuurlijk kun je het melden het geeft op de korte termijn alleen geen oplossing en dat is wat TS wel graag wil. Ga je zonder de verhuurder een redelijke kans met redelijke termijn te geven gelijk op de barricade dan verwacht ik een ernstig verstoorde verhouding tussen huurder en verhuurder wat de redelijk eenvoudig op te lossen problemen alleen maar kan vertragen.

nee, ik ben (nog) geen verhuurder, wel ex-gemeenteambtenaar met redelijk wat ervaring in VHT

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-01 08:19
Hoi iedereen,

Dank voor de reacties. Inmiddels heb ik de verhuurder wel gesproken en hij belooft de gebreken vanaf 6 januari op te gaan lossen, echter zit ik nog wel met contactpersoon in de knoop. Hij reageerde heel vriendelijk en eigenlijk compleet het tegenovergestelde van de contactpersoon.

Ben benieuwd hoe dit verder afloopt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Misschien dat ook even aankaarten bij de verhuurder dan. Wellicht heeft die helemaal geen weet van de manier van communiceren van zijn tussenpersoon.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
JaapN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:32:
Hoi iedereen,

Dank voor de reacties. Inmiddels heb ik de verhuurder wel gesproken en hij belooft de gebreken vanaf 6 januari op te gaan lossen, echter zit ik nog wel met contactpersoon in de knoop. Hij reageerde heel vriendelijk en eigenlijk compleet het tegenovergestelde van de contactpersoon.

Ben benieuwd hoe dit verder afloopt.
Schriftelijk vastleggen en termijn geven + gevolgen van niet oplossen (dat je derde inschakelt). Anders kun je dit topic over een maand weer kicken. Zou dat van de cp ook zeker bij de verhuurder aankaarten.
Pagina: 1