Kwaliteit isolatie

Pagina: 1
Acties:

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:50
Net zoals veel mensen wil ik mijn energierekening omlaag hebben door besparende maatregelen.
Het (hoek) huis is volgens de toenmalige specs voorzien van spouwmuur isolatie, maar dat heb ik natuurlijk nooit kunnen controleren.
Ik kan me ook voorstellen dat na 30 jaar die isolatie klam wordt of op een andere manier minder goed werkt.

Is er een manier om dit te controleren?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 22:00

Rmg

de meeste spouwmuurisolatiebedrijfjes kunnen ook je spouw wel inspecteren. Zou best kunnen zijn dat het geïsoleerd is met glaswolvlokken en dat dit inderdaad is ingezakt, of schuim dat half vergaan is.

Om het leeg te halen kunnen ze een paar bakstenen er uithalen, hangen ze er een grote stofzuiger er aan en zuigen ze je spouw leeg. Nog een paar gaten in de muur om de oude isolatie kapot te slaan eventueel en je spouw is leeg en kan opnieuw gevuld worden.

Heb er naar gekeken, vond het nogal een dure grap en het was vrij onduidelijk hoeveel verbetering het nou zou opleveren, plus nog het geboor en gehak in de spouw.

• wjvh
Kun je een bedrag noemen?
Voor mij speelt ook nog dat ik alleen beneden stook. Goede isolatie boven is minder relevant.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 22:00

Rmg

wjvh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:06:
Voor mij speelt ook nog dat ik alleen beneden stook. Goede isolatie boven is minder relevant.
Heb het bij een oriënterend gesprek gehouden, maar het verwijderen kwam op ongeveer 28 euro de m2 met 'gratis' inspectie. Ook een hoekhuis voor achter en zijkant werd op 100~120m2 oppervlakte geschat.

Isoleren met parels was dan nog eens 20 euro de m2.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 25-12-2019 12:14 ]

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Rmg schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:55:
de meeste spouwmuurisolatiebedrijfjes kunnen ook je spouw wel inspecteren. Zou best kunnen zijn dat het geïsoleerd is met glaswolvlokken en dat dit inderdaad is ingezakt, of schuim dat half vergaan is.

Om het leeg te halen kunnen ze een paar bakstenen er uithalen, hangen ze er een grote stofzuiger er aan en zuigen ze je spouw leeg. Nog een paar gaten in de muur om de oude isolatie kapot te slaan eventueel en je spouw is leeg en kan opnieuw gevuld worden.

Heb er naar gekeken, vond het nogal een dure grap en het was vrij onduidelijk hoeveel verbetering het nou zou opleveren, plus nog het geboor en gehak in de spouw.
Als Ik het pas goed begreep, van een "isolatiemonteur"(die sprak ik op de bouw) is er tegenwoordig ook een schuim dat eventueel wel bij glaswol/Steenwolvlokken in aan gebracht kan worden.

Maat ben even vergeten hoe het nu weer Heete. :/

PSN - M4uSzi // -

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

wjvh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:46:
Is er een manier om dit te controleren?
Gat (gaten) boren en met een endoscoop kijken wat er nu in zit.

Wil je het zelf doen; even op aliexpress een goedkope endoscoop scoren.

Daarna dit topic doorlezen: Spouwmuurisolatie Supafil of parels

• wjvh
Rmg schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:12:
[...]

Heb het bij een oriënterend gesprek gehouden, maar het verwijderen kwam op ongeveer 28 euro de m2 met 'gratis' inspectie. Ook een hoekhuis voor achter en zijkant werd op 100~120m2 oppervlakte geschat.

Isoleren met parels was dan nog eens 20 euro de m2.
Die 100-120m2 zou best wel eens kunnen kloppen. Maar met een kleine 50 euro per m2 wordt dat best een fors bedrag.
En moet je maar afwachten of ze inderdaad alle oude troep eruit halen, en vooral hoe goed ze de muur herstellen.

[ Voor 10% gewijzigd door wjvh op 25-12-2019 12:39 ]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 13:00
wjvh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:06:
Je weet dat de meeste warmte naar boven toe ontsnapt, uiteindelijk via je dak? Lijkt mij dus ook wel belangrijk voor je stookkosten, zelfs als je boven niet stookt.

• wjvh
Ook weer waar.
Het blijft lastige materie allemaal. Investeren wil ik best wel, en de ROI mag best lang zijn. Maar het moet wel iets opleveren, al is het alleen maar comfort verbeteren.

Verwijderd

Het gaat je financieel niets opleveren. Ja, je bespaar gas maar het haalt je investering er bijna niet uit.

Heb hier zelf voor 4000 euro aan isolatie verbeteringen doorgevoerd, kapconstructie van een Rc 1,5 naar 5 en gevels van 1,5 naar 3,5, dubbel glas vervangen voor nieuw dubbel glas U waarde van 2,8 naar 1,1. Alle ramen voorzien van tochtrubbers en en goed sluitend gemaakt. Kortom het huis van 1912 bijna naar de wettelijke eisen van nu kunnen brengen.

Vergelijk ik dan de gasrekening met die van vorige jaar zie ik een besparing van 30m3 gas, dus financieel had ik beter niets kunnen doen, maar voor het comfort had ik het veel eerder moeten doen.

Geen koude val meer bij de ramen, geen tocht meer en constantere temperatuur in de woning.

Dus voor het geld, nee niet doen, voor comfort, ja zeker doen.

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-11-2025
M4uSzi schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:18:
[...]
Als Ik het pas goed begreep, van een "isolatiemonteur"(die sprak ik op de bouw) is er tegenwoordig ook een schuim dat eventueel wel bij glaswol/Steenwolvlokken in aan gebracht kan worden.

Dat wordt onder verschillende namen verkocht: Aminotherm, Enverifoam, etc. Online zijn video's te vinden waarop te zien is dat het schuim het al aanwezige isolatiemateriaal plat drukt. Zelf geen ervaring mee, maar het is hier op Tweakers wel een aantal keer voorbij gekomen.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
DNND schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:47:
[...]

Dat wordt onder verschillende namen verkocht: Aminotherm, Enverifoam, etc. Online zijn video's te vinden waarop te zien is dat het schuim het al aanwezige isolatiemateriaal plat drukt. Zelf geen ervaring mee, maar het is hier op Tweakers wel een aantal keer voorbij gekomen.
Die ja. Bedankt. Ga het nu direct opslaan. Voor ik het weer vergeet. :+

PSN - M4uSzi // -

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
M4uSzi schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:18:
[...]

Dat zal wel weer aminotherm zijn geweest.
Maar parels kunnen ook gewoon bij bestaande isolatie worden bijgespoten.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dikke kans dat de oude isolatie naar beneden is gezakt. Met een warmtebeeldcamera kun je dit mooi zien. Sowieso handig om iemand met zo'n camera langs te laten komen, je kan er ook koudebruggen en andere lekkages me opsporen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1