LG B9/C9 en Samsung Q90r vs Samsung Q80r

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWestbroek
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-04 17:12
Beste Tweakers,

Vorige maand werd ik, tijdens Black Friday, eigenaar van een Samsung Q80r.
Deze televisie heb ik op een pc (GTX 1080) en PS4 aangesloten. De reden dat ik de televisie kocht was vanwege de relatief lage prijs (2/3 originele prijs) en hoge prestaties (hdr10+).
Deze week kwam ik erachter dat deze aankoop wellicht niet optimaal future proof was.

De nieuwere LG B9 heeft HDMI 2.1. en g-sync ondersteuning en kan in theorie 4k 120hz leveren met variable refresh rate.
De Samsung Q90r heeft dezelfde eigenschappen met freesync.

Er zijn echter nog geen videokaarten die HDMI 2.1 ondersteunen. Op verschillende forums krijg ik geen goed antwoord op de vraag of de volgende generatie Nvidia of AMD gpu's HDMI 2.1 ondersteuning krijgen.

De reden dat ik beide televisies bespreek is, omdat de Samsung een hogere piekhelderheid en geen burn-in risico heeft. Nu ben ik niet van plan om de televisies zoveel te gebruiken dat dit een risico zou vormen voor de OLED.
Er is dus nog steeds een keuze te maken tussen LG en Samsung.

De vraag is of ik de Q80r moet vervangen met een B9/C9 of Q90r om voldoende future proof te zijn.
Ik ben van plan om in de toekomst een nieuwe generatie videokaart te kopen die in ieder geval boven 60 fps in 4k komt met ultra settings.

Fijne kerst en groeten,

HWestbroek