Nieuwe PSU voor Oude PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe PSU voor mijn oude pc die als NAS gaat dienen. De voeding uit mijn oude PC is doorgeschoven naar mijn nieuwe PC (Prima PSU voor de nieuwe build en minder oud dan de rest van de oude pc)

Wat is je budget?
Ja 50 tot 75 euro ofzo?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Geen merk voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn oude pc gaat dienen als mijn nieuwe NAS. Ik heb zelf een nieuwe PC aangeschaft, en de PSU uit mijn oude build mee genomen. Deze deed het prima en is recentelijk vervangen omdat de oude stuk ging.

Het gaat hier om een:

Cooler Master GM G550M

Nou had ik eerst het idee om uit mijn huidige NAS de voeding te schroeven en die in mijn oude pc (dus de nieuwe NAS, volg je t nog?) te stoppen. Maar toen kwam ik er achter dat de voeding maar een 4 pins CPU connector heeft en mijn moederbord een 8 pins. Ik heb gelezen dat dat prima "kan" werken. Vraag 1 is dus: Is dat ook zo? Kan dat werken? Er hangt verder geen videokaart aan o.i.d. Is een 4pins genoeg?
Als het antwoord ja is, dan houdt mijn topic hier op. Anders heb ik vraag 2, wat is een goede PSU om dan te kopen?
Dit zijn de componenten die in de Nieuwe NAS zitten: (Ik pluk nog ergens een vergelijkbaar 2x4GB Corsair 1600Mhz setje vandaan en heb dus 16GB ram straks)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H87 Pro4€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master HAF 912 Plus€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 41,97€ 41,97

Ik heb een PSU calculator ingevuld, die geeft mij benodigde wattage van 297 watt, maar adviseerd vervolgens een 650W voeding?? Maar is zoiets als dit Corsair VS350 niet al prima?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden! Dank voro de moeite!

Beste antwoord (via dikkehein op 29-12-2019 22:41)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is een budget voeding van al enkele jaren oud, niet een high-end voeding. Voor zo'n PC als jij hebt is een moderne high-end voeding zeker gewenst.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4553920 is ook een prima optie overigens.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je geen GPU gebruikt, heb je die aansluiting ook niet nodig. wil je een goede en goedkope voeding.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
iets duurder en beter pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Helaas is de markt in lagere wattage beperkt. maar hier kun je later ook nog een GTX1660 S mee voeden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
Hackus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:39:
Als je geen GPU gebruikt, heb je die aansluiting ook niet nodig. wil je een goede en goedkope voeding.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
iets duurder en beter pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Helaas is de markt in lagere wattage beperkt. maar hier kun je later ook nog een GTX1660 S mee voeden
Ik ben vergeten te melden dat ik me helaas niet aan de nederlandse webwinkels kan binden. Ik heb rekening te houden met zweden. Die Coolermaster is helaas alleen maar verkrijgbaar voor zo'n 1.413 Zweedse kronen, wat gelijk is aan 135,43 Euro. En de Bitfenix is niet te krijgen hier. Toch bedankt voor de tips!

Maar goed, is 450 Watt voldoende? Ik zie nu dat de Corsair die ik linkte ook maar een 4pins heeft. En moet ik kijken naar de rating aangezien ie 24/7 aan staat?

Mocht je geïnteresseerd zijn, prisjakt is waar ik kijk (naast tweakers uiteraard ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als ik naar jouw systeem kijk in je inventaris dan lijkt het mij logischer om de Cooler Master G550M te vervangen met bijvoorbeeld een https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4553920

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dikkehein schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:58:
[...]

Ik ben vergeten te melden dat ik me helaas niet aan de nederlandse webwinkels kan binden. Ik heb rekening te houden met zweden. Die Coolermaster is helaas alleen maar verkrijgbaar voor zo'n 1.413 Zweedse kronen, wat gelijk is aan 135,43 Euro. En de Bitfenix is niet te krijgen hier. Toch bedankt voor de tips!

Maar goed, is 450 Watt voldoende? Ik zie nu dat de Corsair die ik linkte ook maar een 4pins heeft. En moet ik kijken naar de rating aangezien ie 24/7 aan staat?

Mocht je geïnteresseerd zijn, prisjakt is waar ik kijk (naast tweakers uiteraard ;) ).
(4+4 EPS/CPU) kun je loshalen van elkaar. Ik dacht dat je VGA/PCIe conn. bedoelde.
Afbeeldingslocatie: https://image1280.macovi.de/images/product_images/1280/1049836_2__8668696-2.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4050433 heeft een prima prijs als modulair gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
-The_Mask- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:32:
Als ik naar jouw systeem kijk in je inventaris dan lijkt het mij logischer om de Cooler Master G550M te vervangen met bijvoorbeeld een https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4553920
En waarom zou ik dat doen? Waarom zou ik een prima PSU vervangen? En die cooler master dan in mijn NAS hangen? De 550W lijkt me overkill. Ik snap dat ie niet "constant" 550 Watt aan het slurpen is. Maar alsnog, t lijkt mee wel erg veel? Please explain :?
Hackus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:58:
[...]

(4+4 EPS/CPU) kun je loshalen van elkaar. Ik dacht dat je VGA/PCIe conn. bedoelde.
[Afbeelding]
Ja ik heb t inderdaad over de Cpu plug. En of die 8 nou aan elkaar vast zitten of dat t 2x 4 is maakt me niet uit. Ik heb gewoon een 8 pins CPU connector op mijn moederbord maar helaas maar een PSU met 4 pins CPU connector. Ik heb denk ik gewoon een PSU nodig met 8 pinnen voor de CPU.
Modulair is niet per se een Pre. Maar eigenlijk, bij nader inzien, best wel handig. Want ik heb geen GPU dus ja, kan die kabels ook niet gebruiken. Makkelijker als ze dan ook de kast niet in hoeven. Dank :)

Dus de moraal van het verhaal is een 450 Watt voeding moet voldoen? De rating maakt niet heel veel uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is een budget voeding van al enkele jaren oud, niet een high-end voeding. Voor zo'n PC als jij hebt is een moderne high-end voeding zeker gewenst.

AMD Nieuwsdiscussie

• dikkehein
-The_Mask- schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:31:

Hmm okee. Eindelijk alles in die kast gewurmt, kan t er weer uit :'( . En waarom per se de bitfenix?
Maar goed, de psu die je linkt in deze post had je ook gelinkt in je vorige. Per ongeluk?

Ik ben dan nog steeds een beetje lost met wat ik nou moet met de voeding voor mijn nieuwe NAS. Nieuwe optie is dus psu vervangen in nieuwe pc en dan de psu doorschuiven naar mijn nieuwe NAS?
Of dus een 450W voeding die ook voldoet aan mijn eis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor deze build is de Formula Gold 550w prima, die ik dacht ik al ergens zag via link

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 483,15€ 483,15
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 86,-€ 86,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 84,40€ 84,40
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15€ 79,90€ 79,90
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 62,99€ 62,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,24

Als je je OP duidelijk maakt welke voedingen je nu hebt, en welke defect is. Dat is wel zo handig.
Waarom de Formula Gold ? Dat is een goede moderne voeding en lijkt in jouw omgeving een gunstige koop.
als je zegt dan de CM MWE V2 450w veel te duur waar jij woont. Mij lijkt het dat jou CM G550M defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:38

PuijkeN

euhm ?

Als je een nieuwe voeding zoekt voor je NAS is mijn inziens de laagste wattage kwaliteitsvoeding ruim voldoende.

Zoek iets in de aard van 300Watt en zo efficiënt mogelijk als binnen je budget past. Reken ongeveer 100 Watt voor je systeem en dan per 3.5” schijf 5 watt. Dus tenzij je een heel rack vol schijven wil bij hangen kom je zelfs met 300 Watt ruim toe.

Als je moederbord 8 pins heeft voor de cpu hoeft er maar één aangesloten worden. Bij ultra zuinige voedingen zoals een PicoPSU zit er ook altijd maar één op en dat werkt perfect.

Wil je je nieuwe build upgraden met een voeding, negeer dan mijn bericht maar :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
PuijkeN schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:26:
Als je een nieuwe voeding zoekt voor je NAS is mijn inziens de laagste wattage kwaliteitsvoeding ruim voldoende.

Zoek iets in de aard van 300Watt en zo efficiënt mogelijk als binnen je budget past.
Laag vermogen (250-400W) voedingen zijn allemaal budget modellen welke niet efficiënt zijn.
Je kunt dan bijna altijd beter 80-100 euro uitgeven voor een high end 450-550W voeding dan 40-50 voor een instapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkehein
Hackus schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:55:
Voor deze build is de Formula Gold 550w prima, die ik dacht ik al ergens zag via link

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 483,15€ 483,15
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 86,-€ 86,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 84,40€ 84,40
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15€ 79,90€ 79,90
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 62,99€ 62,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,24

Als je je OP duidelijk maakt welke voedingen je nu hebt, en welke defect is. Dat is wel zo handig.
Waarom de Formula Gold ? Dat is een goede moderne voeding en lijkt in jouw omgeving een gunstige koop.
als je zegt dan de CM MWE V2 450w veel te duur waar jij woont. Mij lijkt het dat jou CM G550M defect is.
Okee ik denk dat ik inderdaad vrij onduidelijk ben geweest in mijn originele post. Er is geen onderdeel stuk, ik heb voor mijn nieuwe build gewoon mijn oude PSU meegenomen.

Ik had een Oude PC (PC Oud) en een NAS (NasOud). Ik heb een nieuwe pc samengesteld, die met de Ryzen 3600 (PC Nieuw). Nou heb ik uit PC Oud de voeding (De CoolerMaster GM 550) meegenomen naar mijn nieuwe build, ik dacht dat die namelijk prima was en was niet heel oud want recentelijk vervangen. Mijn huidige build, PC Nieuw, draait dus op dit moment met de CM GM 550W. Dus PC Oud staat nu zonder PSU. Die PC Oud moet gaan dienen als NasNieuw en dus de gehele NasOud vervangen. Ik ben dus op zoek naar een PSU voor NasNieuw/PC Oud.

Maar goed, ik begrijp dus dat ik beter een nieuwe voeding in mijn nieuwe build (PC Nieuw) kan zetten en de voeding die nu in gebruik is door kan schuiven naar mijn NAS Nieuw. (Oftewel eigenlijk terug in PC Oud waar die dus vandaan kwam).
PuijkeN schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:26:

Zoek iets in de aard van 300Watt en zo efficiënt mogelijk als binnen je budget past. Reken ongeveer 100 Watt voor je systeem en dan per 3.5” schijf 5 watt. Dus tenzij je een heel rack vol schijven wil bij hangen kom je zelfs met 300 Watt ruim toe.

Als je moederbord 8 pins heeft voor de cpu hoeft er maar één aangesloten worden. Bij ultra zuinige voedingen zoals een PicoPSU zit er ook altijd maar één op en dat werkt perfect.
Wat bedoel je met "er hoeft maar 1 aangesloten te worden"? 1x 8 pins toch? Ik heb nu een PSU gevonden ergens (oude rommel) met een 4 pins aansluiting voor de CPU. Dat is dus niet voldoende.

Ik ga een nieuwe high end voeding kopen voor mijn huidige build, op basis van jullie aanraden. En dan mijn huidige coolermaster GM 550 doorschuiven naar NasNieuw! Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Je bent er zo te zien al uit.. maar ik bedoelde inderdaad dat bij een zuinige build zoals een NAS, of met een normale cpu die niet overclocked zal worden je de 2de 4-pins CPU aansluiting niet verplicht hoeft aan te sluiten.

De 2de is er voor stabiliteit en als je dik gaat overclocken. Ik heb een zuinige NAS mas i3-8100 en dat moederbord heeft ook een 2x 4-pins aansluiting voor de cpu, er is er maar eentje aangesloten en alles werkt perfect.

FYI, als ik het goed heb kan er door een 1x 4-pins al 300 watt, ruim voldoende voor 95 procent van de CPU’s dus die er bestaan.

Nog een kleine edit ter verduidelijking, de “8-pins” aansluiting is eigenlijk 2x een 4-pins.

[ Voor 7% gewijzigd door PuijkeN op 28-12-2019 02:07 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
PuijkeN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 02:04:
Je bent er zo te zien al uit.. maar ik bedoelde inderdaad dat bij een zuinige build zoals een NAS, of met een normale cpu die niet overclocked zal worden je de 2de 4-pins CPU aansluiting niet verplicht hoeft aan te sluiten.

De 2de is er voor stabiliteit en als je dik gaat overclocken. Ik heb een zuinige NAS mas i3-8100 en dat moederbord heeft ook een 2x 4-pins aansluiting voor de cpu, er is er maar eentje aangesloten en alles werkt perfect.

FYI, als ik het goed heb kan er door een 1x 4-pins al 300 watt, ruim voldoende voor 95 procent van de CPU’s dus die er bestaan.

Nog een kleine edit ter verduidelijking, de “8-pins” aansluiting is eigenlijk 2x een 4-pins.
Goed om te weten. Tot die tijd dat ik dus een nieuwe heb voor mijn huidige pc kan ik wel even draaien met een 4 pins dan, denk ik :). Heel erg bedankt voor de hulp allen. Ik moet 1 “beste antwoord” kiezen. Maar ze zijn t allemaal. Dus doe ook maar alsof dat zo is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er kan niet veilig 300W oftewel 25A door een normale 4 pins ATX12V connector. Dat is meer een veilige waarde welke wordt aangehouden voor een 8 pins EPS connector.

@dikkehein Welke 300W voeding heb je het trouwens over? Als dit één is van slechte kwaliteit of één die vrij oud is en waarbij de condensators het begeven hebben dan is het heel gevaarlijk voor alles wat je erop aansluit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Dat een 2x4 pins aansluiting werkt met een enkele 4 pins aangesloten is eerder een uitzondering dan een regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

-The_Mask- schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:49:
Er kan niet veilig 300W oftewel 25A door een normale 4 pins ATX12V connector. Dat is meer een veilige waarde welke wordt aangehouden voor een 8 pins EPS connector.

@dikkehein Welke 300W voeding heb je het trouwens over? Als dit één is van slechte kwaliteit of één die vrij oud is en waarbij de condensators het begeven hebben dan is het heel gevaarlijk voor alles wat je erop aansluit.
Oei dan ben ik mis en is het dus eerder de helft zoals je zelf ook aangeeft.. wat nog steeds voldoende is vóór het gros van de CPU’s. In elk geval is het mijn ervaring dat het gewoon werkt.

Alhoewel het dus blijkbaar ook niet kan werken zoals hierboven gezegd wordt.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
PuijkeN schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:58:
[...]

Oei dan ben ik mis en is het dus eerder de helft zoals je zelf ook aangeeft.. wat nog steeds voldoende is vóór het gros van de CPU’s. In elk geval is het mijn ervaring dat het gewoon werkt.

Alhoewel het dus blijkbaar ook niet kan werken zoals hierboven gezegd wordt.
Maar is het wel een goede voeding? Het is zonde om je hardware te riskeren met een bagger voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
Okee ik denk dat ik er dan uit ben. Ik ga een bitfenix aanschaffen voor mijn huidige build en mijn coolermaster dan doorschuiven naar mijn nas :). Dank voor alle hulp!
Pagina: 1