Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 11:19
Goedemorgen allemaal en vrolijke kerst!

Ik heb een nieuw huis en de kinderen klagen nogal dat de wifi zo slecht is. wifi valt soms heel even uit wat ze vervelend vinden met bepaalde spelletjes. Het vreemde is dat ik daar met mijn laptop geen last van heb.

de router die ik heb is een netgear nighthawk r7000. deze staat in de meterkast. vanuit de meterkast loopt een cat5-kabel naar de woonkamer en daar staat een AP van KPN. deze: (pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand (Arcadyan))

Het huis bestaat uit 3 delen. Woonkamer-keuken, bovenverdieping en een aanbouw. Muren en vloeren zijn van beton. Wifi boven en in de aanbouw is heel slecht. Naar elk deel ligt er een netwerkkabel (cat6 naar aanbouw, cat 5 naar woonkamer en naar boven.). We zijn met zijn 6-en thuis 4 kids die tegelijkertijd willen gamen en youtube willen kijken gebeurt redelijk vaak :-)

Mijn vraag nu is: als ik overal in huis goede en snelle wifi wil, is dan een MESH netwerk noodzakelijk of kan ik ook met 1 router in de meterkast en dan AP's per ruimte (beneden, boven, aanbouw) plaatsen?

als het een whole-mesh systeem moet worden dan zit ik te denken aan die netgear-orbi. De oplossing mag best wat geld kosten, als ik maar van het gezeur van de kids af ben ;-)

ik heb het idee dat mijn router nog wel goed genoeg zou moeten zijn. misschien dat ik andere AP's moet aanschaffen?

[ Voor 24% gewijzigd door kuwerti op 25-12-2019 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-06 06:54
Ik zou persoonlijk voor losse ap’s gaan ipv mesh. Bijvoorbeeld de ubiquity ac lite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je voor een mesh oplossing (met wireless backbone) gaat loop je tegen dezelfde problemen aan die je nu ook al hebt. Als je nu niet vanaf meterkast / woonkamer naar de aanbouw kunt "stralen" (als in: slecht signaal) is de kans ook groot dat als je voor een wireless mesh gaat dat dat mesh-punt ook geen of slecht ontvangst heeft met de andere mesh punten. Effectief ben je dan dus niks verder.

Gewoon lekker voor een bedrade oplossing gaan dus. Dat kan waarschijnlijk wel met een aantal mesh systemen. Maar het kan net zo goed door een aantal bedrade APs te plaatsen. Zelf heb ik daarvoor de Ubiquiti UniFi AP AC Lite (die @Deef_K hierboven ook al noemt). Voordeel daarvan is ook dat je een centraal beheer pakket hebt. Dus in die software (de UniFi Controller) geef je bv aan dat je een draadloos netwerk wilt hebben met de naam "kuwerti" en een bepaald wachtwoord en dit wordt automatisch uitgerold naar alle UAPs. Ga je voor losse APs is de kans groot dat je elk AP met apart moet aanpassen. Daarnaast neemt op het moment dat je elk AP apart configureert de kans toe dat je kleine afwijkingen introduceert. Bv dat je het ene AP instelt met WPA2-only en de ander met WPA1 & WPA2. Zo'n kleine afwijkingen kunnen de roaming tegenwerken. Dit omdat die afwijkingen de kans geven dat de client (telefoon / tablet / ...) daardoor denkt dat het twee compleet gescheiden netwerken zijn met allemaal "nare" gevolgen van dien (niet willen wisselen, of juist eerst een volledige disconnect + connect cyclus doen).
Voordeel van een mesh oplossing (maar dan wel met bedraad backbone) en centraal beheerd systeem zoals UniFi is dus dat je alles op één plek configureerd en dat je daarmee ook zeker weet dat over alle apparaten de instellingen gelijk zijn.

Afhankelijk van waar je netwerk kabels uitkomen (doosje in de muur) kun je overigens bij Ubiquiti wellicht beter gaan voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Deze plaats je in/over een inbouwdoos, en voordeel van deze ten opzichte van de UAP AC Lite is dat deze ook twee extra netwerkaansluitingen heeft. Dus i.p.v. dat je een kabel hebt liggen die je "opoffert" voor het AP krijg je bij de IW er 2 netwerkaansluitingen voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@Deef_K en @RobertMe bedankt voor jullie antwoorden op deze morgen! Ik zou dan dus 3 van die Ubiquiti UniFi AP AC Lite's moeten aanschaffen. Kan ik wel gewoon mijn huidige router blijven gebruiken (Netgear Nighthawk R7000) gebruiken, of is die eigenlijk al te oud/traag./incompatible met de AP's en kan ik beter dan ook voor een nieuwe router gaan?

ik zie trouwens verschillende Ubiquiti AP's, nanoHD (2.033GBPS), pro (1.75GB) etc... wanneer ik de snelste ap wil hebben, kan deze dan op mijn netgear nighthawk, of is die dan te traag? (bottleneck)

[ Voor 22% gewijzigd door kuwerti op 25-12-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-06 06:54
Een mooie oplossing is dat je alles van Unifi neemt maar goed daar komt ook wel geld bij kijken.

Voor een vervangende router kan je bijvoorbeeld kijken naar Unifi USG
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Wil je alles centraal kunnen beheren, ook op afstand dan kan je kijken naar de Cloud key.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

In principe werkt het gewoon op je huidige router en kan je via de controller op je PC allemaal instellen. Dit behoeft wel wat tijd om alles goed in te stellen (kanalen etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kuwerti schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:25:
@Deef_K en @RobertMe bedankt voor jullie antwoorden op deze morgen! Ik zou dan dus 3 van die Ubiquiti UniFi AP AC Lite's moeten aanschaffen. Kan ik wel gewoon mijn huidige router blijven gebruiken (Netgear Nighthawk R7000) gebruiken, of is die eigenlijk al te oud/traag./incompatible met de AP's en kan ik beter dan ook voor een nieuwe router gaan?
Je Nighthawk kun je dan gewoon blijven gebruiken. Alleen kun je daarop beter de wifi uit zetten, als je dat nog niet hebt gedaan. Anders krijg je potentieel nog steeds problemen met roamen. En met drie APs zul je waarschijnlijk toch al een volledig dekkend netwerk hebben.
ik zie trouwens verschillende Ubiquiti AP's, nanoHD (2.033GBPS), pro (1.75GB) etc... wanneer ik de snelste ap wil hebben, kan deze dan op mijn netgear nighthawk, of is die dan te traag? (bottleneck)
Die snelheden zijn theoretisch. En waar bedrade aansluitingen full duplex zijn, dus dat je 1Gbit/s up, en down tegelijk kunt sturen, is wifi half duplex, oftewel van die 2Gbit/s houd je nog maar 1Gbit/s per richting over.
Daarnaast haal je deze snelheden alleen als je client dat ook kan. De Pro is sneller dan de Lite omdat de Pro één antenne extra heeft (2x2 bij de Lite, 3x3 bij de Pro). En de NanoHD is weer sneller dan de Pro omdat die wéér een antenne meer heeft (4x4). Maar als je geen clients hebt die ook 3 of 4 antennes hebben blijft je snelheid nog steken. Oftewel, de Lite is dan voldoende.

Maar heb je ook nog naar de In-Wall modellen gekeken? AC IW is min of meer gelijk aan de Lite, en de AC IW HD is min of meer gelijk aan de NanoHD maar heeft als extra voordeel dat deze 4 extra LAN aansluitingen heeft i.p.v. 2 van de gewone IW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deef_K schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:30:
Wil je alles centraal kunnen beheren, ook op afstand dan kan je kijken naar de Cloud key.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
De Cloud key zou ik persoonlijk afraden. Deze is traag, oud, en kent stabiliteitsissues. Dan is het beter om te kijken naar de opvolger, de Gloud key Gen 2: pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2. Of gewoon de Unifi Controller lekker op een Raspberry Pi draaien. Goedkoper dan een CK ("Gen 1"), waarschijnlijk ook nog sneller, en ook nog eens in te zetten voor andere toepassingen (Pi-Hole bv).

En hetzelfde geldt min of meer ook voor de USG. Ubiquiti heeft net de UniFi Dream Machine uit gebracht wat een zeer capabele alles-in-een router (+ switch + AP) is. Dus de USG zal niet perse nog een heel lang bestaan hebben en is relatief gezien ook redelijk duur. Zeker omdat je ook nog eens een aparte/extra switch zult moeten gebruiken (wil je die ook in de UniFi lijn kun je nog een €100 extra aftikken).
Persoonlijk zou ik dus de Nighthawk voor nu lekker laten staan. En eventueel later over stappen naar een UDM Pro (die is dan weer nog niet uit). Dat is zeg maar de UDM maar dan zonder ingebouwd AP maar met SFP+ (wil je ooit met glasvezel gaan werken bv) en een ingebouwde HDD bay met ondersteuning voor de UniFi Protect NVR software.
Voordeel van de UDM (en Pro) is wel dat deze de UniFi Controller heeft ingebouwd en dus ook de Cloud Key overbodig maakt. Dus ik zou niet bv nu een Cloud Key kopen met de plannen om over een aantal maanden een UDM te kopen, want die Cloud Key is dan volledig overbodig en niet meer te gebruiken.

De combinaties bestaan daarmee dus uit:
1. Alleen extra UAPs plaatsen, in combinatie met de UniFi Controller op een gewone PC/NAS, of een RPi, of een Cloud Key aanschaffen.

2. UAPs plaatsen in combinatie met een USG + extra switch en de UniFi Controller op een PC/NAS draaien, of een RPi, of een Cloud Key aanschaffen.

3. UAP plaatsen in combinatie met een UDM waarmee de UniFi Controller niet extra ergens hoeft te draaien omdat die is ingebakken, en de UDM ook al een switch bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55

lier

MikroTik nerd

Volgens mij moet je starten met een goede probleemanalyse voordat je een oplossing gaat kiezen. Ja, ook ik ben een Unifi enthousiast, maar het is niet voor alles de oplossing.

Kan je eerst wat meer vertellen over hoe je alles ingesteld hebt? En hoe je hele netwerk qua componenten eruit ziet (ik mis bijvoorbeeld nog de modem)? En wat betekent voor jou dat de WiFi slecht is? Gaat het om dekking?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kuwerti
RobertMe schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:54:
[...]

De Cloud key zou ik persoonlijk afraden. Deze is traag, oud, en kent stabiliteitsissues. Dan is het beter om te kijken naar de opvolger, de Gloud key Gen 2: pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2. Of gewoon de Unifi Controller lekker op een Raspberry Pi draaien. Goedkoper dan een CK ("Gen 1"), waarschijnlijk ook nog sneller, en ook nog eens in te zetten voor andere toepassingen (Pi-Hole bv).

En hetzelfde geldt min of meer ook voor de USG. Ubiquiti heeft net de UniFi Dream Machine uit gebracht wat een zeer capabele alles-in-een router (+ switch + AP) is. Dus de USG zal niet perse nog een heel lang bestaan hebben en is relatief gezien ook redelijk duur. Zeker omdat je ook nog eens een aparte/extra switch zult moeten gebruiken (wil je die ook in de UniFi lijn kun je nog een €100 extra aftikken).
Persoonlijk zou ik dus de Nighthawk voor nu lekker laten staan. En eventueel later over stappen naar een UDM Pro (die is dan weer nog niet uit). Dat is zeg maar de UDM maar dan zonder ingebouwd AP maar met SFP+ (wil je ooit met glasvezel gaan werken bv) en een ingebouwde HDD bay met ondersteuning voor de UniFi Protect NVR software.
Voordeel van de UDM (en Pro) is wel dat deze de UniFi Controller heeft ingebouwd en dus ook de Cloud Key overbodig maakt. Dus ik zou niet bv nu een Cloud Key kopen met de plannen om over een aantal maanden een UDM te kopen, want die Cloud Key is dan volledig overbodig en niet meer te gebruiken.

De combinaties bestaan daarmee dus uit:
1. Alleen extra UAPs plaatsen, in combinatie met de UniFi Controller op een gewone PC/NAS, of een RPi, of een Cloud Key aanschaffen.

2. UAPs plaatsen in combinatie met een USG + extra switch en de UniFi Controller op een PC/NAS draaien, of een RPi, of een Cloud Key aanschaffen.

3. UAP plaatsen in combinatie met een UDM waarmee de UniFi Controller niet extra ergens hoeft te draaien omdat die is ingebakken, en de UDM ook al een switch bevat.
goedemorgen @RobertMe bedankt voor al je info. Ik denk dat ik dan voor optie 1 ga. de in-wall optie sla ik over. ik heb namelijk naar elke ruimte twee TCP-cat5 kabels liggen. 1 dedicated voor AP en 1 voor bijv. switch / PS / TV. Ik laat de huidige netgear dus nog even staan (zonder wifi) en zal drie AP's gaan aanschaffen Dat lijkt mij een prima oplossing voorlopig.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En de controller installeer je gewoon op een pc en heb je toch alleen maar nodig om da APs in te stellen. De meerwaarde van de Cloudkey en soortgelijke controllers zit in bijhouden van statistieken en bieden van inlogschermen voor gastnetwerken.

• kuwerti
@Sethro en @RobertMe top. gewone pc om in te stellen heb ik.
Ik denk dat ik voor de middenmoot ga (dus de pro) maar zie dat je daar twee verschillende in hebt:
Ubiquiti UniFi AP AC PRO en de Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
( https://tweakers.net/pricewatch/compare/462457;1166377/ )

Specs zijn hetzelfde alleen de PRO-E is de 'opvolger' van de PRO (en dus beter??) ik snap het verschil niet. er staat bij de pro dit:
'Opgevolgd door UAP-AC-PRO-E model zonder meegeleverde PoE-adapter'

en bij de PRO-E staat: 'UAP-AC-Pro-E heeft geen PoE-injector meegeleverd' dus die moet ik dan los aanschaffen?? de pro-E is ook heel iets goedkoper (2 euro :-) )

ik denk dat ik gewoon voor die PRO moet gaan toch? (en niet de PRO-E?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ga gewoon voor de AC Lite. Dat is voor thuis meer dan voldoende. De Pro’s zijn voor als je heel veel gebruikers hebt. En voor het uitgespaarde geld haal je een 8poort Unifi POE switch zodat je niet met injectors hoeft te werken.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 26-12-2019 09:55 ]

• kuwerti
Sethro schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:53:
Ga gewoon voor de AC Lite. Dat is voor thuis meer dan voldoende. De Pro’s zijn voor als je heel veel gebruikers hebt
ok, thanks. hebben jullie problemen met deze icm apple-devices (zoals je hier kan lezen: Aankoop advies Unifi wi-fi ) ?

wat ik thuis heb zijn:
4 ipads
3 iphones
2 samsungs S8
4 laptops
:-)

[ Voor 9% gewijzigd door kuwerti op 26-12-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuwerti schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:39:
@Sethro en @RobertMe top. gewone pc om in te stellen heb ik.
Ik denk dat ik voor de middenmoot ga (dus de pro) maar zie dat je daar twee verschillende in hebt:
Ubiquiti UniFi AP AC PRO en de Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
( https://tweakers.net/pricewatch/compare/462457;1166377/ )

Specs zijn hetzelfde alleen de PRO-E is de 'opvolger' van de PRO (en dus beter??) ik snap het verschil niet. er staat bij de pro dit:
'Opgevolgd door UAP-AC-PRO-E model zonder meegeleverde PoE-adapter'

en bij de PRO-E staat: 'UAP-AC-Pro-E heeft geen PoE-injector meegeleverd' dus die moet ik dan los aanschaffen?? de pro-E is ook heel iets goedkoper (2 euro :-) )

ik denk dat ik gewoon voor die PRO moet gaan toch? (en niet de PRO-E?)
Persoonlijk zou ik de Pro(-E) links laten liggen.
Als je bereid bent zoveel geld ervoor uit te geven pak dan meteen de NanoHD. Maar persoonlijk, pak gewoon lekker de Lite. Voor de prijs van 3 Pros koop je 5 Lites die gegarandeerd een veel stabieler netwerk geven met een beter bereik. IMO heeft de Pro nu met de NanoHD ernaast echt nul voordeel. Als je "nummertjesgeil" bent en geld geen issue is pak je de NanoHD. Is geld wel een issue of interesseren de specs je een stuk minder dan pak je de Lite. En in veeel thuissituaties (zeker als het gaat om telefoons & tablets) zul je echt 0,0 verschil merken tussen de Lite en Pro / NanoHD. Immers is de client met de 1x1 of 2x2 antennesetup de beperkende factor en dus heeft een Pro of NanoHD effectief meer antennes, die niet gebruikt worden. Of ja, voor ruisonderdrukking kunnen die ongebruikte antennes worden gebruikt, maar dat is een stuk minder effectief dan gewoon allemaal Lites en dan extra APs

V.w.b. de Pro vs Pro-E. Ik durf niet te zeggen of deze verschillend zijn qua hardware, buiten dat de -E inderdaad zonder PoE injector is. Als voor gaan voor de Pro zou je ook een PoE switch kunnen kopen. En vervolgens dus de APs daarop aansluiten. Dan hoef je ook niet allemaal losse injectors te plaatsen. De goedkoopste PoE switch van Ubiquiti, de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE), is dan weer wel vrij prijzig. Maar uiteraard kun je ook voor een simpele PoE switch van een Netgear of TP-Link gaan en die heb je al voor de helft van de prijs.

• kuwerti
Sethro schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:53:
Ga gewoon voor de AC Lite. Dat is voor thuis meer dan voldoende. De Pro’s zijn voor als je heel veel gebruikers hebt. En voor het uitgespaarde geld haal je een 8poort Unifi POE switch zodat je niet met injectors hoeft te werken.
Thanks @Sethro @RobertMe

ff twee vragen: is het enige voordeel van zo'n switch dat ik geen injectors nodig heb?

ik begrijp dat je verschillende versies hebt van zo'n switch. als geld (bijna ;-) ) geen rol speelt, welke zou je dan aanbevelen?
Wat is het nadeel van injectors eigenlijk? dat je een 220V aansluiting nodig hebt?
je ziet het: ben geen netwerk/hardware guru :-)

[ Voor 11% gewijzigd door kuwerti op 26-12-2019 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuwerti schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:15:
[...]

Thanks @Sethro @RobertMe

ff twee vragen: is het enige voordeel van zo'n switch dat ik geen injectors nodig heb?

ik begrijp dat je verschillende versies hebt van zo'n switch. als geld (bijna ;-) ) geen rol speelt, welke zou je dan aanbevelen?
Wat is het nadeel van injectors eigenlijk? dat je een 220V aansluiting nodig hebt?
PoE injector zorgt inderdaad voor een berg meer "rotzooi". Je gaat dan (waarschijnlijk in meterkast?) eerst een netwerkkabel van de switch of router naar de injector trekken, de injector moet je nog op de stroom aansluiten, en dan nog eens de kabel uit de injector "door het huis". Dus waar je normaliter de kabel die aan andere kant van het huis uit komt direct in de router/switch steekt heb je dan nog 2 kabels extra, per AP. In het geval van een PoE switch kun je of je bestaande switch vervangen, of in geval van router heb je net die switch extra. Die op stroom aansluiten, 1 netwerkkabel van router naar die switch en de APs i.p.v. op de router op de switch aansluiten.

Qua welke switch maakt het voornamelijk uit hoeveel poorten je nodig hebt, en hoeveel geld je er uiteindelijk echt aan uit wilt geven. Ook gezien je meerdere aansluitingen door het huis hebt zul je niet voldoende hebben aan de 4 poorten van de Nighthawk dus waarschijnlijk heb je al een switch. Wil je die dan in zijn geheel vervangen? (/hoe makkelijk is dat, is dat bv een 8 poorts switch waarvoor je een 8 poorts PoE switch in de plaats kunt zetten. Of heb je nu een 48 poort switch waarbij helemaal vervangen onpraktisch / duur is als je maar 3 PoE poorten nodig hebt). En daarnaast speelt het aantal PoE apparaten wat je wilt gebruiken ook een rol. Nu kom je uit op 3 APs en zou je dus voldoende hebben aan een PoE switch met minimaal 3 PoE poorten (zal normaliter neer komen op 4 PoE poorten). Maar wellicht wil je toch rekening houden met dat je later nog meer APs gaat plaatsen, of PoE camera's, of andere PoE apparatuur.
Wat meer info over wat je precies wilt qua switch is dan wel handig. (Dus minimaal het aantal poorten / wat je nu al aan switch hebt. En daarnaast hoeveel PoE poorten je wilt hebben, 3 voor de 3 APs, of al wat ruimer om rekening te houden met de toekomst)
Overigens ga ik dan wel meteen voor een UniFi switch, want "geld speelt geen probleem" :+

• Sethro
kuwerti schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:15:
[...]

Thanks @Sethro @RobertMe

Ik zou de Unifi kiezen en dan moet je zelf inschatten hoeveel poorten je nodig hebt.

Iets anders kan ook, heb zelf een Zyxel met 24 POE poorten. Die kwam toevallig op m’n pad voor niet teveel geld en dat werkt ook perfect. Je mist dan alleen het makkelijke instellen vanuit 1 interface (Unifi controller) en de extra statistieken. Mij was dat de paar honderd euro extra niet waard.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
well , ik zou inderdaad accespoints installeren op plaatsen waar je kabels uitkomen...

dan houd het nog niet op... dan zou ik ,waar kan, alle dingen zoals apple tv's , playstations enzo vast bekabelen

dan ook nog is rondhuppelen met een RSSI tooltje (bv wifi analyzer app) door het huis, om te kijken waar het alsnog onder de rssi -60 gaat..
das een redelijke strenge norm ,maar als je ontvangst beter dan dat is is het bijna zeker dat je vlot kan youtuben en gamen
clients die verbinden op rssi -80 bv ,vertragen vaak alle clients van dat specifieke accespoint.
(oplossing voor de rest vd clients is airtime fairness, maar das voor je specifieke client dan alleen maar slechter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@RobertMe Hier even wat meer informatie. Top dat je mij zoveel informatie geeft. bedankt hiervoor. Centraal in het huis staat de meterkast. daar komt glasvezel binnen en daar staat momenteel ook mijn netgear-nighthawk router. Vanuit de meterkast lopen alle netwerkkabels naar de verschillende ruimtes: 2 tcp-kabels naar woonkamer, twee naar bovenverdieping, twee naar de aanbouw. In de woonkamer komt tv-kastje, dus daar heb ik al 1 kabel voor nodig. in woonkamer staat ook TV en soundbar die ook internet nodig hebben. in woonkamer wil ik ook een AP p[laatsen. Op de bovenverdieping wil ik alleen een AP. in de aanbouw komen de tcp-kabels uit in de 'game' kamer. Hier komt een TV (geen internet nodig) en een PS4 (wel kabel nodig) in deze gamekamer wil ik ook een AP plaatsen. in totaal dus drie AP;s. Ik heb nog ergens een passive-switch liggen met 4 poorten (klein kastje). (die ik waarschijnlijk in de woonkamer moet plaatsen)

Begrijp ik het dus nu goed dat (als ik een PoE-switch aanschaf) :
* ik deze PoE switch in de meterkast moet plaatsen (achter mijn netgear router) en ik vanuit deze switch alle AP's moet aansluiten? (dus van netgear-router 1 kort kabeltje naar PoE-switch en van daaruit alle AP's aansluiten) (of moet deze switch voor mijn netgesr router)
*ik de 'normale' apparatuur (PS4, TV) op mijn netgear router aansluit (dus niet via PoE-switch)?
*ik de AP's dan niet meer op 220V hoef aan te sluiten
*ik de tcp-kabels kan gebruiken die er nu al liggen (Cat5)

Ik heb redelijk wat geld over voor een goed netwerk. Welke PoE switch zou je aanraden?
Als ik even naar de toekomst kijk dan denk ik dat ik op den duur ook wat beveiligingscamera's wil gaan plaatsen. 4 poorten is dan te weinig, dus het zou minimaal 8 poorten moeten zijn.

De afstanden vanuit de meterkast naar de verschillende ruimtes is tussen de 10 en 14 meter. Misschien dat het vermogen van de PoE switch hierop afgestemd moet worden?

ik zie dat je bij de switches (categorie: Netwerk switches) kunt kiezen tussen PoE- en PoE+ welke moet ik hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door kuwerti op 27-12-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kuwerti schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:39:
Begrijp ik het dus nu goed dat (als ik een PoE-switch aanschaf) :
* ik deze PoE switch in de meterkast moet plaatsen (achter mijn netgear router) en ik vanuit deze switch alle AP's moet aansluiten? (dus van netgear-router 1 kort kabeltje naar PoE-switch en van daaruit alle AP's aansluiten) (of moet deze switch voor mijn netgesr router)
Correct, want op dat punt komen ook de kabels van alle APs uit.
*ik de 'normale' apparatuur (PS4, TV) op mijn netgear router aansluit (dus niet via PoE-switch)?
Dat kan beiden en maakt niks uit. Een PoE switch levert niet altijd/op alle poorten stroom dus andere apparatuur aansluiten is geen probleem.
*ik de AP's dan niet meer op 220V hoef aan te sluiten
Correct. Bij de Ubiquiti APs doe je dat sowieso nooit rechtstreeks. Deze worden ten alle tijden via PoE gevoed. En als je dat via een PoE switch doet heb je dus niet een losse injector per AP nodig.
*ik de tcp-kabels kan gebruiken die er nu al liggen (Cat5)
Ik neem aan dat je CAT5e bedoeld. En ja, PoE werkt dan gewoon. PoE gaat over een aantal aders van een standaard 8-aderige ethernet kabel, oftewel: geen speciale bekabeling vereist.
Ik heb redelijk wat geld over voor een goed netwerk. Welke PoE switch zou je aanraden?
Als ik even naar de toekomst kijk dan denk ik dat ik op den duur ook wat beveiligingscamera's wil gaan plaatsen. 4 poorten is dan te weinig, dus het zou minimaal 8 poorten moeten zijn.
Binnen Ubiquiti Unifi kom je dan minimaal uit op de pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+). Deze heeft 8 poorten die allemaal van PoE kunnen worden voorzien. Echter is dat al een oudje en wellicht dat voor de toekomst 8 poorten ook te min is (je hebt 6 kabels door het huis, + kabel naar de router zijn er al 7, wil je dan ook nog camera's ga je snel over de 8 poorten heen). De vele nieuwere pricewatch: Ubiquiti USW-16-POE Gen2 (deze is pas 1 of 2 maanden verkrijgbaar) zou daarom ook een optie kunnen zijn.
Beiden zijn overigens passief gekoeld. Voor de meeste andere Ubiquiti PoE switches geldt dat niet. Dus daar moet je wel op letten dat die geluid kunnen maken en dus minder ideaal zijn voor bv een meterkast.
De afstanden vanuit de meterkast naar de verschillende ruimtes is tussen de 10 en 14 meter. Misschien dat het vermogen van de PoE switch hierop afgestemd moet worden?
Afstanden maken bij mijn weten niet uit. 10 tot 14 meter zal echt geen probleem zijn.
ik zie dat je bij de switches (categorie: Netwerk switches) kunt kiezen tussen PoE- en PoE+ welke moet ik hebben?
PoE vs PoE+ gaat om maximaal te leveren vermogen. PoE kan maximaal 15W per poort leveren, PoE+ tot 30W per poort. Voor de UniFi APs maakt dat overigens niet uit. Die verbruiken IIRC nog geen 5W en hebben dus ruim voldoende aan 15W.

Kijkende naar jouw situatie:
Waarschijnlijk zou ik er zelf alsnog voor kiezen om een In-Wall HD in de woonkamer te plaatsen. Dit omdat je denk ik de TV/settopbox met een rechtstreeks lijntje naar het modem moet aansluiten. Dan houd je dus nog maar één aansluiting over waarop je zowel het AP als overige apparatuur op moet aansluiten. En plaats je eerst een switch, dan heb je geen PoE meer voor het AP, en plaats je eerst het AP, dan heb je geen aansluiting meer voor de switch.
Plaats je echter een In-Wall HD heb je rechtstreeks 4 poorten die je vrij kunt gebruiken en mogelijk al genoeg is voor de andere apparatuur.
Als alternatief kun je ook voor de In-Wall gaan. Deze heeft dan maar twee aansluitingen, maar, net als de In-Wall HD, is één poort daarvan met PoE passthrough. Oftewel: een poort kan stroom leveren. En daarop kun je dan weer een PoE gevoede switch aansluiten om je weer een extra gebruikt stopcontact te besparen. De enige UniFi Switch waarmee dit kan is de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts. Deze kan via PoE van stroom worden voorzien. En heeft ook weer één PoE passthrough poort. Waarmee je het overigens ook weer kunt omdraaien. Geen In-Wall AP maar: aansluiting uit muur => US-8 => AC Lite. Waarmee de US-8 gevoed wordt via de PoE switch in de meterkast en de AC Lite ook gevoed wordt via de US-8 en daarmee "uit de meterkast". Maar als de kabels op de muur toch al in een inbouwdoos uit komen kun je net zo goed eerst een In-Wall plaatsen. Een voorbeeld van hoe het er met een In-Wall uit ziet kwam gisteren nog in het Ubiquiti topic voorbij: alexwel in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3". Aan de onderkant van de In-Wall heb je dan weer twee (In-Wall) of vier (In-Wall HD) aansluitingen waarop je dus PS/versterker/... kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@RobertMe het is mij gelukt een netwerkplaatje te maken :-)

Nu ik het zo getekend heb vraag ik mij af of ik nog wel de netgear router nodig heb. Deze kan er misschien wel helemaal tussenuit. Ik gebruikte deze puur voor de wifi, maar dat heb ik niet meer nodig. Ik kan dan denk ik beter de PoE-switch direct op de Experiabox aansluiten.

Even met de vrouw overleg gehad. beveiligingscamera's zijn niet nodig dus die 16ports is wat teveel van het goede (staat wel getekend, maar een 8port is ruim voldoende) meer heb ik ook niet in de toekomst nodig.
Het wordt dus een 87-ports en dan heb ik volgens mij de keuze tussen deze 3:
https://tweakers.net/pric...re/482720;672087;1306816/
waarvan ik denk dat die 60W voldoende is voor mij toch?

het kantoortje zit tegen de woonkamer aan. kabel door de muur voor vaste kabel in kantoor kan perfect. (de in-wall komt precies op de juiste plek.)

naar de gamekamer heb ik twee vaste lijnen lopen. 1 voor de Unifi en die andere gebruik ik dan voor de PS.
ook hier ga ik een in-wall plaatsen (staat fout op tekening)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OE7xM24.jpg

[ Voor 181% gewijzigd door kuwerti op 27-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuwerti schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:43:
@RobertMe het is mij gelukt een netwerkplaatje te maken :-)

Nu ik het zo getekend heb vraag ik mij af of ik nog wel de netgear router nodig heb. Deze kan er misschien wel helemaal tussenuit. Ik gebruikte deze puur voor de wifi, maar dat heb ik niet meer nodig. Ik kan dan denk ik beter de PoE-switch direct op de Experiabox aansluiten.
Klopt, de Experiabox zal dan gewoon het router / DHCP / NAT gebeuren doen en de Nighthawk is dan overbodig.
Het wordt dus een 87-ports en dan heb ik volgens mij de keuze tussen deze 3:
https://tweakers.net/pric...re/482720;672087;1306816/
waarvan ik denk dat die 60W voldoende is voor mij toch?
De EdgeSwitch is niet te beheren via de UniFi controller en zou ik om die reden laten varen. Voor wat je nu hebt is de US 8-60W inderdaad voldoende. Verschil zit hem in 4 vs 8 PoE poorten, maar die heb je dan niet nodig, en PoE vs PoE+. En voor nu heb je PoE+ van de USW 8-150W ook niet nodig. Op papier is PoE+ wel vereist als je de PoE passthrough poort van de IW(-HD) wilt gebruiken. Dit omdat de IW zelf PoE (15W) nodig heeft en passthrough ook nog eens PoE (15W) kan leveren. De US 8-60W kan dan maar 15W leveren en dus is dat een issue. In de praktijk is het echter minder snel een issue, dit omdat het verbruik van een IW een stuk lager ligt dan 15W, en hetzelfde geldt ook voor veel andere PoE apparatuur. In het Ubiquiti topic zijn dan ook vele gebruikers met een US 8-60W die een IW van stroom voorziet die via PoE passthrough weer een US 8 van stroom voorziet. Totale verbruik van IW + US 8 blijft onder de 15W en dus kan de US 8-60W het gewoon aan.
naar de gamekamer heb ik twee vaste lijnen lopen. 1 voor de Unifi en die andere gebruik ik dan voor de PS.
ook hier ga ik een in-wall plaatsen (staat fout op tekening)
Verstandige keuze :p En als je later poorten te kort komt kun je altijd nog bv de eerder genoemde US 8 aansluiten op de PoE passthrough poort van de IW en zo van 2 naar 8 poorten gaan.

Edit:
De Synology NAS valt me nu pas op in het plaatje. Mogelijk/waarschijnlijk kun je daar de UniFi Controller op draaien (zeker mogelijk als het een x86_64 versie is met Docker ondersteuning). Dan kun je ook mooi statistieken en alles verzamelen en dan wordt het pas echt verslavend en heb je binnen no-time ook een USG of UDM zodat je precies kunt zien welk apparaat hoeveel verkeer van een bepaalde dienst verstookt bv. (Met Deep Packet Inspection kijkt de USG/UDM naar de "handtekening" van het verkeer. Ziet bv dat het verkeer van/naar Netflix is en houd vervolgens totalen bij. Bv TV in woonkamer heeft 100GB van Netflix gedownload en 1GB verzonden naar Netflix).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 27-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
kuwerti schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:17:
Ik heb een nieuw huis en de kinderen klagen nogal dat de wifi zo slecht is. wifi valt soms heel even uit wat ze vervelend vinden met bepaalde spelletjes. Het vreemde is dat ik daar met mijn laptop geen last van heb.
Ik wil de positieve vibes niet verstoren, maar ik herhaal nogmaals de opmerking van @lier : je wilt geloof ik allerlei apparatuur aanschaffen om een probleem op te lossen waarvan je de oorzaak niet lijkt te kennen, of ik lees daar overheen. Zo’n “shotgun approach” kan werken, maar er is ook een redelijke kans dat je probleem blijft bestaan.

Er wordt geklaagd over “slecht WiFi”, maar wat betekent dat? Begrijp je waarom dat op je laptop niet gebeurt?

Maak je nu bijvoorbeeld gebruik van 2.4GHz? Zo ja, dan zou ik eerst eens wisselen naar 5GHz voor de apparaten die het ondersteunen. Als de frequentie de oorzaak blijkt te zijn, ga je dat niet oplossen met nieuwe APs als je daarop 2.4 GHz blijft gebruiken.

Je gaat er met de aanschaf van access points blijkbaar vanuit dat het bereik in een bepaalde frequentie ontoereikend is. Klopt dat? Heb je de RSSI gemeten zoals @ijske ook noemt? Wat waren de resultaten?

Een relatief eenvoudige meting wat betreft de RSSI kun je uitvoeren met de Airport app. RSSI in dBm is een negatief getal, dichter bij 0 is beter. Voor de juiste plaatsing van APs zou ik dit sowieso doen vooraf en bij plaatsing. Hier staat beschreven hoe de Airport app werkt:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Waar mogelijk zou ik persoonlijk streven naar een 5GHz RSSI onder -70 dBm (de roaminggrens van iOS devices) door je hele huis. Om zeker te weten dat je het 5GHz signaal meet, gebruik je bij voorkeur een apart 5GHz SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Palo Alto schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:04:
[...]

Ik wil de positieve vibes niet verstoren, maar ik herhaal nogmaals de opmerking van @lier : je wilt geloof ik allerlei apparatuur aanschaffen om een probleem op te lossen waarvan je de oorzaak niet lijkt te kennen, of ik lees daar overheen. Zo’n “shotgun approach” kan werken, maar er is ook een redelijke kans dat je probleem blijft bestaan.

Er wordt geklaagd over “slecht WiFi”, maar wat betekent dat? Begrijp je waarom dat op je laptop niet gebeurt?

Maak je nu bijvoorbeeld gebruik van 2.4GHz? Zo ja, dan zou ik eerst eens wisselen naar 5GHz voor de apparaten die het ondersteunen. Als de frequentie de oorzaak blijkt te zijn, ga je dat niet oplossen met nieuwe APs als je daarop 2.4 GHz blijft gebruiken.

Je gaat er met de aanschaf van access points blijkbaar vanuit dat het bereik in een bepaalde frequentie ontoereikend is. Klopt dat? Heb je de RSSI gemeten zoals @ijske ook noemt? Wat waren de resultaten?

Een relatief eenvoudige meting wat betreft de RSSI kun je uitvoeren met de Airport app. RSSI in dBm is een negatief getal, dichter bij 0 is beter. Voor de juiste plaatsing van APs zou ik dit sowieso doen vooraf en bij plaatsing. Hier staat beschreven hoe de Airport app werkt:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Waar mogelijk zou ik persoonlijk streven naar een 5GHz RSSI onder -70 dBm (de roaminggrens van iOS devices) door je hele huis. Om zeker te weten dat je het 5GHz signaal meet, gebruik je bij voorkeur een apart 5GHz SSID.
Hoi @Palo Alto dank voor je reactie. Ik moet sowieso gaan uitbreiden in het huis. ik ben onlangs verhuist en heb de apparatuur meegenopmen (netgear en dat KPN_ding) omdat ik iets groter ben gaan wonen is dat zeker niet voldoende. Dit feit, naast het geklaag van de kids, is de reden dat ik iets nieuws moet hebben. De oplossing van @RobertMe lijkt mij prima om mee te beginnen. Ik ga ook zeker jouw tip meenemen om de RSSI te meten, maar dat doe ik nadat ik het nieuwe netwerk heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
RobertMe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:01:
[...]
Edit:
De Synology NAS valt me nu pas op in het plaatje. Mogelijk/waarschijnlijk kun je daar de UniFi Controller op draaien (zeker mogelijk als het een x86_64 versie is met Docker ondersteuning). Dan kun je ook mooi statistieken en alles verzamelen en dan wordt het pas echt verslavend en heb je binnen no-time ook een USG of UDM zodat je precies kunt zien welk apparaat hoeveel verkeer van een bepaalde dienst verstookt bv. (Met Deep Packet Inspection kijkt de USG/UDM naar de "handtekening" van het verkeer. Ziet bv dat het verkeer van/naar Netflix is en houd vervolgens totalen bij. Bv TV in woonkamer heeft 100GB van Netflix gedownload en 1GB verzonden naar Netflix).
Ik heb gekeken, maar volgens mij lukt mij dat niet op mijn Synology NAS (DS213+) ik zie tenminste in het package center geen docker verschijnen als ik dat intik. kan docker dus niet installeren op mijn NAS. Ik denk dus dat de controller dan op mijn laptop moet komen. Moet de controller altijd aan staan (m.a.w. als de laptop uit staat werkt het niet meer? )
Pagina: 1