Hoi! Ik wil graag een versterker kopen voor mijn 250 watt rms subwoofer van 4 ohm. Welke versterkers raden jullie aan? Qua prijs blijf ik het liefst rond de 100 euro. Ik vind veel versterkers die op 4ohm maar rond de 150 watt rms aankunnen ik zou er graag een willen die op 4 ohm (gebrugt of niet) op 250 watt rms uitkomt. Zodat het mooi gelijk is aan mijn subwoofer. Ik heb trouwens een JBL GT4 15inch subwoofer.
Vraag
Beste antwoord (via dnh300 op 25-12-2019 11:32)
Lees die link maar. een 150 watt versterker weet helemaal niet hoe belastbaar je subwooferspeaker is. De enige die clipping veroorzaakt, is degene die de volumeknop beheert. Daarnaast sloopt clipping geen speakers en is het extreem goed hoorbaar. Als derde: de grens van clipping van een 150 en een 250 watt versterker zit zo'n 2db bij elkaar vandaan. Dat is echt helemaal verwaarloosbaar op de volumeknop.dnh300 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:39:
[...]
Daarom zoek ik naar iets wat ongeveer gelijk is (200 watt tot 300 watt versterker) want als je versterker veel te zwak is krijg je clipping en maak je of je versterker of je subwoofer kapot.
Als je niet voor technische input open staat (zie die link), ook goed. Je maakt het jezelf alleen onnodig ingewikkeld omdat je niet juist geinformeerd bent over wat wel en niet kan met versterkers en speakers en vermogen.
Je zal een sub in elk geval niet makkelijk met een "te lichte" versterker slopen. Dat is echt de nieuwste audiomythe.
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 25-12-2019 10:43 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Alle reacties
Rond vermogen zijn veel misverstanden. Een versterker hoeft niet 'mooi gelijk' te zijn in vermogen. 150 watt of 250watt maakt in geluid amper uit (minder dan 3db verschil, voor in een auto beide meer dan voldoende voor sublaag).
Je JBL heeft geen vermogen, hij heeft een maximale belastbaarheid van 250 watt. 150 is minder dan 250 dus dat valt daar prima binnen en zal uitstekend samenwerken. Andersom zou trouwens ook prima werken, alleen heb je dan een risico dat je je subwoofer sloopt (maar dat lukt je ook met mishandeling en gelijke of zelfs met minder vermogen, zie hier voor uitleg
).
Je JBL heeft geen vermogen, hij heeft een maximale belastbaarheid van 250 watt. 150 is minder dan 250 dus dat valt daar prima binnen en zal uitstekend samenwerken. Andersom zou trouwens ook prima werken, alleen heb je dan een risico dat je je subwoofer sloopt (maar dat lukt je ook met mishandeling en gelijke of zelfs met minder vermogen, zie hier voor uitleg
[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 25-12-2019 09:53 ]
Daarom zoek ik naar iets wat ongeveer gelijk is (200 watt tot 300 watt versterker) want als je versterker veel te zwak is krijg je clipping en maak je of je versterker of je subwoofer kapot.JvS schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:51:
Rond vermogen zijn veel misverstanden. Een versterker hoeft niet 'mooi gelijk' te zijn in vermogen. 150 watt of 250watt maakt in geluid amper uit (minder dan 3db verschil, voor in een auto beide meer dan voldoende voor sublaag).
Je JBL heeft geen vermogen, hij heeft een maximale belastbaarheid van 250 watt. 150 is minder dan 250 dus dat valt daar prima binnen en zal uitstekend samenwerken. Andersom zou trouwens ook prima werken, alleen heb je dan een risico dat je je subwoofer sloopt (maar dat lukt je ook met mishandeling en gelijke of zelfs met minder vermogen, zie hier voor uitleg).
Lees die link maar. een 150 watt versterker weet helemaal niet hoe belastbaar je subwooferspeaker is. De enige die clipping veroorzaakt, is degene die de volumeknop beheert. Daarnaast sloopt clipping geen speakers en is het extreem goed hoorbaar. Als derde: de grens van clipping van een 150 en een 250 watt versterker zit zo'n 2db bij elkaar vandaan. Dat is echt helemaal verwaarloosbaar op de volumeknop.dnh300 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:39:
[...]
Daarom zoek ik naar iets wat ongeveer gelijk is (200 watt tot 300 watt versterker) want als je versterker veel te zwak is krijg je clipping en maak je of je versterker of je subwoofer kapot.
Als je niet voor technische input open staat (zie die link), ook goed. Je maakt het jezelf alleen onnodig ingewikkeld omdat je niet juist geinformeerd bent over wat wel en niet kan met versterkers en speakers en vermogen.
Je zal een sub in elk geval niet makkelijk met een "te lichte" versterker slopen. Dat is echt de nieuwste audiomythe.
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 25-12-2019 10:43 ]
Oke bedankt voor je snelle reactie! Ik heb deze versterker gevonden: https://www.bol.com/nl/p/...nlFrw.1_2.12.ProductImageJvS schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:41:
[...]
Lees die link maar. een 150 watt versterker weet helemaal niet hoe belastbaar je subwooferspeaker is. De enige die clipping veroorzaakt, is degene die de volumeknop beheert. En de grens van clipping van een 150 en een 250 watt versterker zit zo'n 2db bij elkaar vandaan. Dat is echt helemaal verwaarloosbaar.
Alleen daarvan is het wattage op 4 ohm niet te meten.
Ook heb ik deze gevonden:
https://www.bol.com/nl/p/...i7GlBGobtpA4aAlWHEALw_wcB
Dus deze zouden beiden goed werken? Want ik heb hem nu tijdelijk aan een versterker van 80 watt rms aangesloten.
Zou beiden prima werken. Wat gaat er mis met je huidige versterker als ik het vragen mag?
Oke bedankt! Mijn huidige versterker is best oud en valt nu af en toe uit. Ik heb hem nooit zo hard staan want dat durf ik niet echt omdat het maar 80 watt is. Maar zou je een 80 watt versterker met een 250 watt speaker ook flink hard kunnen zetten? Dan kan ik misschien naar een nog goedkopere versterker kijken met minder kracht want het hoeft van mij niet super hard alleen soms een enkele keer.JvS schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:45:
Zou beiden prima werken. Wat gaat er mis met je huidige versterker als ik het vragen mag?
Je hebt kans dat je krakend geluid krijgt (clippen), dan moet je het zachter zetten. Je kan wel voorzichtig experimenteren of je uberhaupt meer vermogen nodig hebt door met je huidige versterker de grenzen tijdelijk op te zoeken. Daar sloop je zeker niet direct je sub mee. Als het gaat kraken: zet het zachter.dnh300 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:24:
[...]
Oke bedankt! Mijn huidige versterker is best oud en valt nu af en toe uit. Ik heb hem nooit zo hard staan want dat durf ik niet echt omdat het maar 80 watt is. Maar zou je een 80 watt versterker met een 250 watt speaker ook flink hard kunnen zetten? Dan kan ik misschien naar een nog goedkopere versterker kijken met minder kracht want het hoeft van mij niet super hard alleen soms een enkele keer.
Ik zal er is mee aan de slag gaan! Bedankt voor je hulp:)JvS schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:27:
[...]
Je hebt kans dat je krakend geluid krijgt (clippen), dan moet je het zachter zetten. Je kan wel voorzichtig experimenteren of je uberhaupt meer vermogen nodig hebt door met je huidige versterker de grenzen tijdelijk op te zoeken. Daar sloop je zeker niet direct je sub mee. Als het gaat kraken: zet het zachter.
@dnh300 Waar zit die GT4-15 ergens ingebouwd óf monteer je 't ding los onder de hoedenplank van je auto? Dat gaat wel maar komt de 'kracht' van zo'n lel van een speaker niet écht ten goede....
Ik had 'vroeger' (einde van het vorige millennium) twee van die 'knapen' welke ik aanstuurde met één Philips DAP600 (feitelijk een Alpine met Philips Logo, alleen beter (passief) gekoeld).
Ik had 'vroeger' (einde van het vorige millennium) twee van die 'knapen' welke ik aanstuurde met één Philips DAP600 (feitelijk een Alpine met Philips Logo, alleen beter (passief) gekoeld).
[ Voor 75% gewijzigd door Will_M op 25-12-2019 16:18 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zit ingebouwd in de aangeraden liters kist weet even niet uit mn hoofd hoeveel. Met een lucht gat. Klinkt best goed en diep heb nu een JBL GTO-5EZ Versterker op de kop weten te tikken. Dus die kan alles uit deze sub halen. Maar op zijn max kan mijn versterker wel 34 ampere vragen zou mijn accu dat aankunnen?wimmel_1 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:50:
@dnh300 Waar zit die GT4-15 ergens ingebouwd óf monteer je 't ding los onder de hoedenplank van je auto? Dat gaat wel maar komt de 'kracht' van zo'n lel van een speaker niet écht ten goede....
Pagina: 1