Welke zoutmolen voor Keltisch Zeezout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:56
Simpel zoals de de titel al zegt. Ik kan maar geen goede zoutmolen vinden voor keltisch zeezout. Omdat de korrels wat groffer en vochtiger zijn. Iemand ervaring met een goede zoutmolen die de korrels goed vermaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:01
Wij gebruiken deze: https://www.bol.com/nl/p/...cy-18-cm/9200000058116503

Nog steeds niet optimaal want als het zout te nat is klontert het aan elkaar na het malen. Maar wel een stuk beter dan een normale zoutmolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Peugeot is sowieso een supermerk voor zout- en pepermolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zout moet je altijd droog maken, nat malen is niet te doen.
Gewoon uitspreiden op een bord en een dag op een radiator laten staan. In een heteluchtoven droogt ook goed en snel. In de zomer zou je het ook in de zon kunnen zetten, en er zijn vast nog wel wat manieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-06 00:07
Als jongetje ooit een proefje gedaan met water en kleurstof en zout, en dat lekker vier dagen in de schuur laten staan hartje winter. Al het gereedschap dat kon roesten -maar ook fietskettingen- waren opeens zwaar verroest. In slechts enkele dagen tijd. Sinds dien mocht ik van mijn vader geen proefjes meer doen in de schuur....

Ik denk dus dat Keltisch Zeezout veilig en luchtdicht opgeborgen moet worden, en niet in een molen....

(Ben enkele jaren geleden ook in de zoutmijn in Krakau geweest, daar hadden ze dat probleem ook dat de zoutlucht met vocht alles vernield.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik gebruik ook al jaren Keltisch zeezout en ik was ook op zoek naar een molen. Ik heb uiteindelijk op de Orkney eilanden een keramische zoutmolen gekocht omdat je niks van metaal erin moet hebben (roest).

Dus gewoon gaan voor een keramische molen. Kun je vast en zeker op fonq krijgen ofzo.
https://www.fonq.nl/produ...teriaal-maalwerk=Keramiek

Overigens ik laat de deksel een beetje op een kiertje staan zodat 't vocht in 't zout wat kan verdampen. Het belangrijkste aan Keltisch zeezout is dat 't onbewerkt en ongemalen is en alle mineralen nog erin zitten (dat zout wordt ergens in Frankrijk gewonnen uit een zeer schone kleibron meen ik me te herinneren).
Gek genoeg werkt dit onbewerkte, grijzige zout juist bloeddrukverlagend i.t.t. (bewerkt) tafelzout heb ik me laten vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 25-12-2019 02:48 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:20
Wij bewaren zout op de boot (vochtige omgeving dus) altijd met wat rijst er in. Die korrels nemen dan het vocht op waardoor het zout droog blijft. Dan vervolgens het zout wat je nodig hebt er uit halen en malen maar.

[ Voor 25% gewijzigd door RoelsRules op 25-12-2019 08:45 ]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:56
Thanks mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43

Yucon

*broem*

Is een molen sowieso wel een logische keuze? Bij peper gebruik je die om peper vers te houden. Bij zout speelt dat niet, en in een potje heb je de problemen die je noemt een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik heb ook vochtig zout in huis (fleur de sel) en dat maal ik bij gelegenheid en dus niet in een molen.

De meeste molens met metaal kunnen hier niet tegen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Deathchant schreef op woensdag 25 december 2019 @ 02:43:

Gek genoeg werkt dit onbewerkte, grijzige zout juist bloeddrukverlagend i.t.t. (bewerkt) tafelzout heb ik me laten vertellen.
Ehm, dat is zo enorm bijzonder dat daar wel een bronnetje bij hoort. Alle gekheid op een stokje, NaCl is NaCl, al gooi je er 800 mineralen bij. Dan kun je dus ook beter gewoon een zakje grof zout in je molen stoppen en de mineralen op een logischer manier binnen krijgen dan gecombineerd met je zoutinname.

Er zitten overigens zo verschrikkelijk weinig mineralen in, die ook nog eens niet noodzakelijkerwijs allemaal of in dezelfde verhouding voor komen dat je er echt net niks aan hebt. Of niks van krijgt, uranium of arsenicum bijvoorbeeld.

Zie: https://supersnelgezond.n...Analysis_2013_Current.pdf

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 22:50

Deathchant

Don't intend. Do!

FirePuma142 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:11:
[...]

Ehm, dat is zo enorm bijzonder dat daar wel een bronnetje bij hoort. Alle gekheid op een stokje, NaCl is NaCl, al gooi je er 800 mineralen bij. Dan kun je dus ook beter gewoon een zakje grof zout in je molen stoppen en de mineralen op een logischer manier binnen krijgen dan gecombineerd met je zoutinname.

Er zitten overigens zo verschrikkelijk weinig mineralen in, die ook nog eens niet noodzakelijkerwijs allemaal of in dezelfde verhouding voor komen dat je er echt net niks aan hebt. Of niks van krijgt, uranium of arsenicum bijvoorbeeld.

Daarom zei ik ook "heb ik me laten vertellen".
Wat ik kan vinden is dat Keltisch zeezout een van de laagste NaCl hoeveelheden heeft van alle zout die er bestaat en dus vrij natrium arm zou zijn.
https://www.keltischzeezout.com/wat-is-keltisch-zeezout/
Gewoon zout zou bijna 100% NaCl zijn.

Bloeddrukverlagend weet ik dan niet, dat heb ik gehoord zo. Dus for now, neem 't maar met een korrel zout.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:00:
[...]

Wat ik kan vinden is dat Keltisch zeezout een van de laagste NaCl hoeveelheden heeft van alle zout die er bestaat en dus vrij natrium arm zou zijn.

Bloeddrukverlagend weet ik dan niet, dat heb ik gehoord zo. Dus for now, neem 't maar met een korrel zout.
Tja dat is vrij logisch als er meer mineralen inzitten.. dan zit er per 100g dus minder NaCl in... Is dus totaal niet natrium arm, dat is nog steeds het hoofdbestanddeel en het is nog steeds zeer bloeddrukverhogend. Alleen iets minder erg dan 'gewoon' keukenzout.

Kaliumzout is bloeddrukverlagend, maar dat heb je dan weer niet Keltisch.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:13

... Dus for now, neem 't maar met een korrel zout.
Nice :+
Verwonderde me een beetje dat het nog zo lang geduurd heeft eer iemand die uitspraak deed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Keltisch Zeezout... Moet daar wel een beetje om lachen. Waarom zou je dat doen en zou je dat willen? Zout is gewoon zout. In exotische varianten (zoals deze) zitten altijd wel meer verontreinigen met zware metalen enzo. Wat niet echt gezond is. Maar in principe smaakt het gewoon naar zout en de minst verontreinigde vorm verdient daar de voorkeur.

Ik ben best benieuwd naar de motivatie waarom je precies Keltisch zeezout door het eten wilt doen. Daar moet een bepaald gedachte achter zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:11:
[...]

Even de getallen geanalyseerd: als we alles waar "<0.00..." even zien als "=0.00..." en alles bij elkaar optellen, dan komen we op 91.016%. In het artikel staat daarbij "The analysis will not add up to 100% because of the presence of moisture and elements that occur in very small amounts in Celtic Sea Salt® Brand."

Als we vervolgens enkel natrium (sodium) en chloor (chloride) bij elkaar optellen, komen we op 88.5%.
Bereken je het percentage NaCl van alle vaste stof (exclusief vocht), dan is dat dus 88.5/91.016 = 97.2%.

Vergelijk ik dat met standaard jodiumhoudend keukenzout, dan zit daar 98.3% NaCl in. Dus ja, Keltisch zeezout bevat minder NaCl. Dus je moet er meer van gebruiken om dezelfde zout-smaaktoevoeging te krijgen. :+

Edit: het kan best zijn dat het percentage in gewoon keukenzout dus uitgaat dat de missende 1.7% water bevat - in dat geval is m'n vergelijking niet helemaal eerlijk...

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 28-12-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Als Keltisch zeezout dus minder 'zout' is, gebruik je er gewoon meer van. Je gebruikt zout immers naar smaak en niet naar gewicht als het goed is.

Daarnaast zou ik de bron www.keltischzeezout.com met een korreltje zout nemen als het gaat over Keltisch zeezout. Hij klinkt toch wat vooringenomen ;)
Pagina: 1