Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:18
Dit gebeurd mij niet vaak op dit gebied, maar ik krabbel mij nu toch even achter de oren...

Mijn vraag

Nieuw systeem gebouwd met een MSI X470 Gaming Plus Max moederbord, hiervan probeer ik de laatste BIOS versie te flashen, maar naar diverse verwoede pogingen wil dit niet lukken want M-Flash in het BIOS ziet het BIOS bestand niet, de stick wordt wel gezien maar er worden geen bestanden op gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Geen, behalve dan uiteraard M-Flash in het BIOS en de meest recentie bios voor mijn moederbord (7B79vH4, oftewel versie 3.50) Heb overigens die van de website geprobeerd en de download van LiveUpdate op de stick gezet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard alle logische stappen al doorlopen: andere usb sticks geprobeerd, andere usb poorten geprobeerd, fat32/ntfs geprobeerd, BIOS naar default gezet, andere BIOS versie geprobeerd te flashen (v3.40)... en uiteraard is het bestand uitgepakt ;) Maar goed, niet mijn eerste 'rodeo'...

Ik heb zelfs de handleiding er op nageslagen! Wordt je niet veel wijzer van, klopt inhoudelijk niet eens helemaal wat betreft de stappen... lijkt een copy/paste job van een ander moederbord,

Wat kan je nog meer doen? Maar goed... soms ben je ook blind voor wat er recht voor je neus ligt.

Iemand met een oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Fat16?

Misschien vanaf Windows flashen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
bombadil schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:04:
Fat16?

Misschien vanaf Windows flashen?
Vanaf Windows flashen wordt eigenlijk altijd afgeraden... en volgens MSI moet het FAT32 of NTFS zijn.

Had ik er ook niet bijgezet, uiteraard diverse google zoekopdrachten gedaan maar niets wijzer geworden dan de stappen die ik al heb doorlopen.

Heb zelfs nog ergens een usb 2.0 stickje gevonden omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 22:29
MicGlou schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:12:
[...]

Vanaf Windows flashen wordt eigenlijk altijd afgeraden... en volgens MSI moet het FAT32 of NTFS zijn.

Had ik er ook niet bijgezet, uiteraard diverse google zoekopdrachten gedaan maar niets wijzer geworden dan de stappen die ik al heb doorlopen.

Heb zelfs nog ergens een usb 2.0 stickje gevonden omdat ik dacht dat het daar misschien aan lag.
Je kan prima vanuit windows flashen zolang je geen vreemde rommel hebt draaien die je pc kan laten crashen.

Msi heeft er een eigen tool voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
TRAXION schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:13:
[...]

Je kan prima vanuit windows flashen zolang je geen vreemde rommel hebt draaien die je pc kan laten crashen.

Msi heeft er een eigen tool voor.
Normaal gesproken wordt een BIOS update vanuit Windows afgeraden en LiveUpdate van MSI heeft een bepaalde reputatie, daar is genoeg over te vinden... daar durf ik niet aan.

Er is blijkbaar ook een 3rd party tool die links en rechts wordt geadviseerd, maar ook daar wil ik nog even van wegblijven... het zou gewoon moeten werken via het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Prima hoor als jij dat graag wil, ik kan je als msi fan die al 20 jaar pc's bouwt met msi onderdelen vertellen dat het nog nooit mis is gegaan een bios te flashen via windows.

En ja ik verkocht 500 msi moederborden per jaar dat ik nog in de computer winkel stond.

Zolang je geen wazige programma's in de weg hebt draaien zal de update tool nooit niet crashen of de pc.
En de tool spreekt de bios precies hetzelfde aan als via de bios aangezien deze dezelfde actie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
TRAXION schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:26:
Prima hoor als jij dat graag wil, ik kan je als msi fan die al 20 jaar pc's bouwt met msi onderdelen vertellen dat het nog nooit mis is gegaan een bios te flashen via windows.

En ja ik verkocht 500 msi moederborden per jaar dat ik nog in de computer winkel stond.

Zolang je geen wazige programma's in de weg hebt draaien zal de update tool nooit niet crashen of de pc.
En de tool spreekt de bios precies hetzelfde aan als via de bios aangezien deze dezelfde actie doen.
Helemaal prima... maar als de BIOS zelf het bestand al niet eens wil zien, dan moet ik op een Windows programma vertrouwen? Je begrijpt toch wel wat ik bedoel?

Ik weet overigens niet zo goed wat ik met de info 'MSI fan' en 'ik heb er zoveel verkocht' moet... vriend van mij is autoverkoper maar aan mijn auto laten sleutelen zal ik nooit toelaten. En 'fans' zijn in mijn ogen niet altijd het meest nuchter en objectief wat betreft hetgeen ze 'fan' van zijn... dat wekt bij mij geen vertrouwen. Overigens totaal niet persoonlijk bedoelt, puur een subjectieve mening van een ieder die zegt 'fan' te zijn en wat dat bij mij doet.

Ik ben dagelijks bezig met het installeren, updaten en repareren van hardware van diverse fabrikanten, het is niet alsof dit mijn eerste poging tot het flashen van een BIOS is.

Het zou gewoon moeten werken zoals het ook wordt geadviseerd door MSI zelf... dat is de oplossing die ik zoek. Wil het dan nog steeds niet dan kan ik naar andere oplossingen kijken zoals een poging doen via LiveUpdate of de AMI flash tool die er van MSI te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het bios exact 8 letters naam en 3 letters extensie wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
synoniem schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:40:
Het enige wat ik kan verzinnen is dat het bios exact 8 letters naam en 3 letters extensie wil hebben.
Zijn er exact 8+3... mapnamen worden overigens wel weergegeven en die hebben wel langere en zichtbare namen in m-flash. Heb zelfs net geprobeerd het bestand naar msi.bin te hernoemen, wat een tip was die ik op Reddit vond, maar helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Gebruik MSI's EFI flasher. Zet een EFI shell, de flasher en de firmware blob op een stick en probeer het zo. Verder is flashes vanuit windows niet wat je denkt wat het is bij moderne moederborden: het flashen gebeurt niet direct maar wordt geprepareerd en gebeurt bij het herstarten pas door EFI zelf (door dat de firmware flasher gewoon met capsule en al op een vooraf bekende plek gezet wordt en bij het opnieuw starten geladen wordt)

[ Voor 60% gewijzigd door johnkeates op 24-12-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MicGlou schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:36:
[...]

Helemaal prima... maar als de BIOS zelf het bestand al niet eens wil zien, dan moet ik op een Windows programma vertrouwen? Je begrijpt toch wel wat ik bedoel?

Ik weet overigens niet zo goed wat ik met de info 'MSI fan' en 'ik heb er zoveel verkocht' moet... vriend van mij is autoverkoper maar aan mijn auto laten sleutelen zal ik nooit toelaten. En 'fans' zijn in mijn ogen niet altijd het meest nuchter en objectief wat betreft hetgeen ze 'fan' van zijn... dat wekt bij mij geen vertrouwen. Overigens totaal niet persoonlijk bedoelt, puur een subjectieve mening van een ieder die zegt 'fan' te zijn en wat dat bij mij doet.

Ik ben dagelijks bezig met het installeren, updaten en repareren van hardware van diverse fabrikanten, het is niet alsof dit mijn eerste poging tot het flashen van een BIOS is.

Het zou gewoon moeten werken zoals het ook wordt geadviseerd door MSI zelf... dat is de oplossing die ik zoek. Wil het dan nog steeds niet dan kan ik naar andere oplossingen kijken zoals een poging doen via LiveUpdate of de AMI flash tool die er van MSI te vinden is.
toon volledige bericht
Fan is in dit geval wat overdreven maar ik flash zelfs de pic direct met een programmer als het nodig is en geef alleen aan dat ik voldoende ervaring heb met het flashen van de bios via windows, daarnaast bevat de windows applicatie meestal enige correctie waardoor deze eventueel de file wel kan flashen.

Heb in het verleden zelfs meegemaakt dat een bios flasher niet wou flashen omdat de flasher zelf niet functioneerde door een vorige update.

Je kan eventueel nog flashen via linux/dos als je echt windows wilt ontlopen.

https://wiki.archlinux.or.../Flashing_BIOS_from_Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
johnkeates schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:48:
Gebruik MSI's EFI flasher. Zet een EFI shell, de flasher en de firmware blob op een stick en probeer het zo. Verder is flashes vanuit windows niet wat je denkt wat het is bij moderne moederborden: het flashen gebeurt niet direct maar wordt geprepareerd en gebeurt bij het herstarten pas door EFI zelf (door dat de firmware flasher gewoon met capsule en al op een vooraf bekende plek gezet wordt en bij het opnieuw starten geladen wordt)
Heb je een linkje naar de juiste versie? Vind er diverse maar die zijn al weer wat ouder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je hebt zeker weten het juiste bord voor je, niet per ongeluk een Pro MAX of de Plus niet-MAX gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Zeker weten de juiste... X470 Gaming Plus Max (MS-7B79) zegt het moederbord, dit klopt ook met de informatie die LiveUpdate aangeeft en wat CPU-Z zegt. Dat heb ik uiteraard allemaal eerst gechecked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Wildfire

Joy to the world!

Hoe heb je de ZIP-file uitgepakt? De instructies van MSI zeggen het ZIP-bestand naar je USB-stick uit te pakken, het ZIP-bestand bevat een map met de BIOS update. Heb je die map ook op de USB stick of heb je puur het BIOS bestand in de hoofdmap van je stick gezet? Wellicht gaat daar iets mis?

Als ik op MS-7B79 google komt Google ook met een Gaming Pro en Gaming Plus moederbord, dus weet je echt 100% zeker wat je hebt?

Wat is trouwens de huidige BIOS versie als je in je BIOS kijkt? Aan de hand van die benaming kunnen we wellicht wat meer uitvogelen...

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 24-12-2019 20:25 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Wildfire schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:21:
Hoe heb je de ZIP-file uitgepakt? De instructies van MSI zeggen het ZIP-bestand naar je USB-stick uit te pakken, het ZIP-bestand bevat een map met de BIOS update. Heb je die map ook op de USB stick of heb je puur het BIOS bestand in de hoofdmap van je stick gezet? Wellicht gaat daar iets mis?
Volgens de instructie moet het bestand uitgepakt in de root van de stick staan... maar ik heb ze in alle vormen en maten geprobeerd; in de root, in het mapje, ook als ZIP-file in de root en in het mapje... ook het bestand al eens hernoemd, wat ik las op volgens mij Reddit.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de beschrijving die MSI zelf geeft voor een Intel z97 moederbord is en die stappen zijn net even anders... in de handleiding klopt het beter maar ook de screens daar wijken een klein beetje af.

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 24-12-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
MicGlou schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:24:
[...]

Volgens de instructie moet het bestand uitgepakt in de root van de stick staan... maar ik heb ze in alle vormen en maten geprobeerd; in de root, in het mapje, ook als ZIP-file in de root en in het mapje... ook het bestand al eens hernoemd, wat ik las op volgens mij Reddit.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de beschrijving die MSI zelf geeft voor een Intel z97 moederbord is en die stappen zijn net even anders... in de handleiding klopt het beter maar ook de screens daar wijken een klein beetje af.
Misschien is de flashing tool in de bios zelf corrupt?
Je kan eventueel de bios uitlezen en via een editor vergelijken met een zelfde bios om uit te sluiten dat het de flasher is die corrupt is.

Ik heb zelfs complete intel me firmware's meegemaakt die corrupt waren en enkel te fixen waren door een pic direct te flashen omdat het niet te flashen is doormiddel van een flashtool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
TRAXION schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:43:
[...]

Misschien is de flashing tool in de bios zelf corrupt?
Je kan eventueel de bios uitlezen en via een editor vergelijken met een zelfde bios om uit te sluiten dat het de flasher is die corrupt is.

Ik heb zelfs complete intel me firmware's meegemaakt die corrupt waren en enkel te fixen waren door een pic direct te flashen omdat het niet te flashen is doormiddel van een flashtool.
Dat zou kunnen inderdaad... maar inmiddels ook gezien dat de factory bios die op het moederbord staat niet helemaal qua datum overeenkomt met de beschikbare BIOS-en bij MSI.

Hmm... vreemd geval dit.

Misschien wordt het eens tijd om contact te zoeken met MSI support, misschien kunnen ze mij daar wat wijzer maken. Zit er niet op te wachten om het moederbord eventueel terug te moeten sturen... het functioneert ook verder prima dus RMA is het ook weer niet, alleen die laatste update zit dwars.

Uiteraard is de gouden tip welkom... bedankt iedereen voor de hulp zover.

@johnkeates Als jij nog een linkje voor mij hebt naar die flash tool... graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Wat gebeurt er als je eerst de stick FAT32 formatteert in windows en vervolgens E7B79AMS.H40 naar de root kopieert?
Ziet M-flash de file dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:37:
Wat gebeurt er als je eerst de stick FAT32 formatteert in windows en vervolgens E7B79AMS.H40 naar de root kopieert?
Ziet M-flash de file dan wel?
Zie startpost... gedaan, met meerdere sticks geprobeerd, ook ntfs. Zelfs ondanks het advies van msi om fat32 te gebruiken, n.a.v. de opmerking van @bombadil ook nog eens fat16 geprobeerd.

Maar het bestandssysteem lijkt het probleem niet te zijn aangezien de stick wel gelezen wordt en de mappen zichtbaar zijn... alleen de bios bestanden worden niet gezien. Dit gebeurd normaal gesproken als het een onjuiste bios versie is, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Welke UEFI firmware versie heb je op dit moment? En zit er een EFI shell in je firmware ingebouwd of moet je een losse hebben? AFUEFI (generic) kan over het algemeen alles van AMI wel flashen, alleen niet als MSI eigen keys gebruikt heeft (en dan faalt ie gewoon met security verification failed).

Ik zou het niet met flashback proberen tot dat je de files kan zien in MFLASH of AFU want anders heb je kans dat je op een of andere manier toch een compatibiliteitsprobleem hebt. Dat kan bijvoorbeeld als je moederbord om een of andere reden een non-standaard factory firmware meegekregen heeft.

Als het goed is draait MSI AMI Aptio V firmware cores, die kan je updaten met standaard AMI tools:

https://ami.com/ en dan Products -> Firmware tools -> Aptio V

De windows tool of de UEFI tool zijn allebei prima en doen hetzelfde en hebben allebei reboots ingebouwd. Voor UEFI moet je een UEFI shell kunnen starten en als die er niet in zit bij jouw MSI variant kan je die ergens anders vandaan halen, bijv. door een rEFInd stick te maken en daar van op te starten. De Aptio AFU staat ook wel ergens op de site van MSI, maar die is een beetje bagger te navigeren.

Ergens in M-Flash moet je als het goed is ook EFI compare kunnen doen, is ook wel ergens een plaatje van te vinden denk ik. Kijk even of dat klopt met wat de EFI GUI zelf aan geeft.

Edit: YouTube: How To Use M-FLASH For MSI Single BIOS/UEFI With USB Pen Drive rond 8:20 laat dat volgens mij in nagenoeg alle M-Flash versies zien. (bij 'current')

[ Voor 46% gewijzigd door johnkeates op 24-12-2019 22:50 ]

Pagina: 1