Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor schoonmoeder, mail, internet, office, youtube.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:33
We zijn op zoek naar een goeie en goedkope laptop ter vervanging van de oude, waar geen windows 10 op zit. Omdat deze oom al weer even meegaat, en windows 10 ook geld kosten zitten we aan een nieuwe te denken. Zelf heb ik dan t liefst een i5 met 8 gb ssd, maar het lijkt me dat het ook met minder zou moeten kunnen.

Maar is een i3 met 4 gb geheugen snel genoeg, en vanaf welke generatie is dat dan? Het is de bedoeling dat de laptop wel geruime tijd mee moet kunnen, qua techniek en aansluitingen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Voornamelijk mail, facebook, internetten, en word. O.a om e.e.a. Ook makkelijk uit te kunnen printen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Budget is maximaal 500 euro. Liever geenrefurbished.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop zal voornamelijk thuis worden gebruikt. Er is geen vast netwerk in huis, dus de wifi moet het goed doen.
Het is wel makkelijk als de lader geen twee kilo weegt.
Asus vivobook heeft bijvoorbeeld laders die niet veel groter zijn dan telefoonladers van vroeger.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik denk dat de voorkeur uitgaat naar een gerenomeerd merk, vanwege bouwkwaliteit. En eventuele service en onderhoud.
Dan denk ik an asus, dell, hp of acer.

Qua beeld minimaal 15,6 inch en full hd.

Ik heb gezocht in de prijswatch en vanaf 400 euro vindt ik wel leuke laptops met i3 en 8gb maar is dat echt snel genoeg? Of kan t zelfs met een intel n4000, of amd en 4gb?

Dus de vraag is niet zozeer om een specifieke laptop, maar welke minimale specs ik bij het zoeken aan kan houden als ondergrens. Voor een simpele laptop die t een behoorlijke tijd moet uithouden. Over drie jaar een nieuwe moeten kopen omdat ie verouderd is, is niet de bedoeling.

Alle reacties

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Welke specificaties heeft de oude laptop? Windows 7 is gewoon nog gratis te upgraden naar Windows 10 met de upgradetool. Als je de harde schijf vervangt door een SSD en de hardware nog redelijk is, heb je voor enkele tientjes een veilige laptop. Ik zou je eventueel zelfs kunnen helpen met een SSD inbouwen, maar dat is echt geen hogere wiskunde.

Verder zou ik als upgraden geen optie is juist voor refurbished gaan. Voor 300 euro heb je dan een zakelijke laptop met dito bouwkwaliteit en een i5. Nieuw zou ik naar een i3 + 8GB RAM + 256GB SSD kijken. Je kunt natuurlijk ook in V&A een kijkje nemen. Daar adverteren ook enkele bedrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 25-12-2019 13:51 ]

Verwijderd

@hoi1234 Helemaal mee eens. Heb hier een Asus van 8 jaar oud. SSD erin gedaan 4 jaar geleden en kan nog jaren mee. En Win10 zijn ook wegen voor om die te verkrijgen als je niet van Win7 komt.

Mocht je toch nieuw willen. Met dat soort gebruik voldoen de allergoedkoopste met de laagste specs. Dan is zelfs i5 al overkill.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 19:58
Als je onder minimale specificaties ook de prijs meeneemt, dan kan je daar nu wel eens te laag zitten. Heb nu het idee dat je qua prijzen de I5 moet uitruilen tegen een kleiner scherm, of een i3 neemt met wel het goede scherm.

Zelf al te vaak gezien dat mensen nèt te weinig uitgeven voor een machine, die daardoor eigenlijk vanaf dag 1 al te traag was, of slecht op de toekomst voorbereid. (bijv te kleine ssd's, die dan al snel te vol stonden om fatsoenlijke een Windows update door te voeren).

Ik zou het budget naar € 600 verhogen en daarmee een toekomstbestendige keus maken.

• hoi1234
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:02:
@hoi1234 Helemaal mee eens. Heb hier een Asus van 8 jaar oud. SSD erin gedaan 4 jaar geleden en kan nog jaren mee. En Win10 zijn ook wegen voor om die te verkrijgen als je niet van Win7 komt.

Mocht je toch nieuw willen. Met dat soort gebruik voldoen de allergoedkoopste met de laagste specs. Dan is zelfs i5 al overkill.
Nou ja, ik neem aan dat een laptop die 10 jaar geleden is aangeschaft met Windows 7 kwam of dat dat OS er in ieder geval later op is gezet.

Ik zou overigens niet naar illegale of dubieuze praktijken grijpen. Illegaal is het mij in ieder geval niet waard en de dubieuze keysites, geven nogal eens problemen naar verloop van tijd. Dan wordt je licentie opeens geweigerd, bijvoorbeeld doordat het een volume licentie blijkt en de KMS-server down is.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:33
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik me rich op een i3 met 8 GB geheugen en 256 GB SSD begint de prijs bij 412 euro voor een i3 5005u
Is dat recent genoeg?
Tot 500 euro kom ik dan al veel nieuwere i3 tegen. Zijn die dan nog sneller of eerder iets meer toekomstbestendig?
Er zijn ook een aantal i5 onder de 500 euro met deze specs, is dat dan nog de moeite waard? Deze zijn meestalan een oudere generatie...

• hoi1234
engelbertus schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:19:
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik me rich op een i3 met 8 GB geheugen en 256 GB SSD begint de prijs bij 412 euro voor een i3 5005u
Is dat recent genoeg?
Tot 500 euro kom ik dan al veel nieuwere i3 tegen. Zijn die dan nog sneller of eerder iets meer toekomstbestendig?
Er zijn ook een aantal i5 onder de 500 euro met deze specs, is dat dan nog de moeite waard? Deze zijn meestalan een oudere generatie...
Een i5 snoept natuurlijk wel weer budget weg... Dat betekent dat er links of rechts om, ergens anders op bezuinigd moet worden. Ik zou zelf dus even beslissen wat belangrijker is, performance of bouwkwaliteit/schermkwaliteit/typecomfort/accuduur e.d.

Ik zou gewoon even benchmarks opzoeken. Ik denk niet dat er heel veel verschil zit tussen een i3 5005u en een nieuwere generatie. Gevoelsmatig zou ik niet zo snel een 5 jaar oude chip nieuw kopen.
Pagina: 1