welk vloerkleed voor akoestiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netxplorer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09-2023
Ik wil aan mijn sofa een vloerkleed plaatsen.
Buiten de gezelligheid hoop ik hiermee ook de akoestiek wat te verbeteren omdat ik momenteel nogal veel galm in mijn living heb (grote ramen, keramische vloer, groot plafond want het is met een open keuken)

Is er verschil in vloerkleden kwa akoestiek?
Is een goedkoop van de ikea zoals dit bijvoorbeeld even goed?
https://www.ikea.com/be/n...-diamantpatroon-60438791/

Of ga ik best naar iets beters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Dat vloerkleed zal zeker helpen. Maar je hebt meer nodig om galm te voorkomen dan alleen een vloerkleed.
( gordijnen, planten, kasten en andere spullen )

Hoe leger de woning, hoe meer galm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Jag

Groter = meer effect
Dikker = evenwichtiger effect

Je kan ook nog overwegen iets met akotherm aan de muur te hangen. Daar kan je evt iets overheen spannen voor de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28
Voor het beteugelen van galm is het van belang om van twee kale, "ketsende" oppervlakken tegenover elkaar er één (gedeeltelijk) te voorzien van geluidsabsorberend materiaal. Daarbij geldt hoe zwaarder (in gewicht) hoe beter. Bij een dun kleed zullen alleen de hoge tonen gedempt worden, bij een dik kleed ook wat van de hogere middentonen (waar je oren het gevoeligst zijn). In jouw geval kaatst de galm onder andere tussen de keramische vloer en het plafond (wanneer dat beton is). Als je dat kleed neerlegt zal dat een beetje helpen (twee bij drie meter zal lang niet de hele vloer bedekken neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netxplorer
Dus als ik het goed lees koop ik beter een ander vloerkleed dat dikker is om meer frequenties uit het spraakgebied te absorberen?
Hoe weet ik welke het best zijn voor de akoestiek? Op wat moet ik letten? Maakt het materiaal (wol, katoen, synthetisch,...) verschil? Moet ook passen in een modern interieur.

Ik heb ook gezien dat er akoestische fotopanelen bestaan. Ik heb deze nog nergens in het echt gezien dus ik weet niet of ze wel mooi zijn in een modern interieur. Ze lijken ook heel prijzig. Volgens hun uitleg moet je 1/3 van je vloeroppervlakte rekenen dat je moet compenseren met deze panelen. Kost een paar duizend euro dan.

Mijn living is ook volledig afgewerkt en net geverfd. Dus voor ingrijpende werken is het te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Jag

Je kan ze goed zelf maken zoals ik eerder al voorzichtig aanstipte. Is niet moeilijk om te maken en ook niet erg duur. Zie hier voor een uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZBuVTKtcbKxg9wbvra4t9Tuq/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netxplorer
Hallo Jag,

Ik las dat jij daarvoor Akotherm als dempend paneel gebruikt hebt met decotex als bedrukte fotostof.
Heb je deze online gekocht? Waar heb jij deze gekocht want ik zie heel veel links voor decotex en misschien bestaan er wel soorten in die stof.
En waar vind je die Akotherm? Of is dit een courant materiaal dat je gewoon bij een bouwhandelaar vind?

ps: Mijn living met open keuken is in een L-vorm. Alleen de living zonder keuken is al 10 meter lang op 5 meter breed. Helpen fotopanelen wel of ga ik gewoon teveel oppervlakte aan dempend materiaal nodig hebben?
Pagina: 1