Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 13:29
Ik gebruik dropbox op pc, tablet en mobiel.
Het geheugen van mijn samsung tab4 tablet begint vol te raken en nu zie ik dat dropbox 1,25 gb in beslag neemt.
Vreemd ... omdat dropbox juist gebruik om geheugen op tablet en mobiel te sparen en om onderling te synchroniseren.
Ik durf de gegevens in de dropbox app niet verwijderen omdat ik bang ben dat ik ze in de cloud dan ook kwijt ben.
Hoe moet ik dit aanpakken?

Beste antwoord (via 51bert op 27-12-2019 19:12)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Room42 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:34:
[...]

Hmm, ok. Maar de data die je synchroniseert komt wel lokaal te staan, toch? Of haalt ie die tegenwoordig on-demand op? Ik werk nu al jaren met Owncloud/Nextcloud O-)
Pas wanneer je het bestand opent wordt die gedownload en volgens mij tijdelijk opgeslagen. Daar zou dus die 1,25GB vandaan kunnen komen.
51bert schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:58:
Op mijn mobiel staat bij instellingen-apps-dropbox-opslag bij gegevens "maar" 15MB.
Ik heb op mijn telefoon daar het volgende staan:
  • App-grootte
  • Gebruikersgegevens
  • Cachegeheugen
  • Totaal
Heeft hij deze bij jou ook en welke grootte zijn ze?

En de volgende opties:
'Opslag wissen' en 'Cache wissen'.

Met de eerste optie gooit hij alles weg, behalve de app zelf. Hierdoor moet je opnieuw inloggen e.d. Met de 2e optie gooit hij alleen het tijdelijke opslag weg.

[ Voor 56% gewijzigd door rens-br op 24-12-2019 14:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ten eerste kun je de app verwijderen zonder dat de cloud-data verwijderd wordt.

Ten tweede is Dropbox een synchronisatie-tool. Je hebt dus alle data op elke plek staan waar de app draait. Dus om ruimte te besparen is dat geen oplossing.

Ten derde; je kunt in de app selecteren welke mappen gesynchroniseerd moeten worden. Zo kun je dus de mappen die je niet mobiel nodig hebt, van de synchronisatie uitsluiten. Dat is de enige manier om ruimte te besparen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Room42 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:03:
Ten tweede is Dropbox een synchronisatie-tool. Je hebt dus alle data op elke plek staan waar de app draait. Dus om ruimte te besparen is dat geen oplossing.
Zo werkt dat met de Android app in ieder geval niet. Je moet daar specifiek aangeven welke mappen je allemaal wilt syncen, standaard staan alle mappen uit.

Dus @51bert heb jij toevallig heel veel mappen op 'offline beschikbaar' o.i.d. staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:27:
[...]

Zo werkt dat met de Android app in ieder geval niet. Je moet daar specifiek aangeven welke mappen je allemaal wilt syncen, standaard staan alle mappen uit.
Hmm, ok. Maar de data die je synchroniseert komt wel lokaal te staan, toch? Of haalt ie die tegenwoordig on-demand op? Ik werk nu al jaren met Owncloud/Nextcloud O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
Op mijn mobiel staat bij instellingen-apps-dropbox-opslag bij gegevens "maar" 15MB.
Op de tablet staat daar 1,07GB.
Mij is nog niet duidelijk wat er gebeurt als ik daar "gegevens wissen" kies.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Room42 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:34:
[...]

Pas wanneer je het bestand opent wordt die gedownload en volgens mij tijdelijk opgeslagen. Daar zou dus die 1,25GB vandaan kunnen komen.
51bert schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:58:
  • App-grootte
  • Gebruikersgegevens
  • Cachegeheugen
  • Totaal

En de volgende opties:

Met de eerste optie gooit hij alles weg, behalve de app zelf. Hierdoor moet je opnieuw inloggen e.d. Met de 2e optie gooit hij alleen het tijdelijke opslag weg.

[ Voor 56% gewijzigd door rens-br op 24-12-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
[rens-br:]
App-grootte
Gebruikersgegevens
Cachegeheugen
Totaal

En de volgende opties:

Met de eerste optie gooit hij alles weg, behalve de app zelf. Hierdoor moet je opnieuw inloggen e.d. Met de 2e optie gooit hij alleen het tijdelijke opslag weg
Klopt heb ik ook, de app zelf (bijna) 80mb, gegevens 1,07gb en dan nog wat cache.
Ik snap dat ik met de eerste optie alles weggooi .... maar blijven de gegevens dan wel in de cloud-app staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 51bert
Nog even terugmelden.....
Heb bij instellingen-apps-dropbox de gegevens (1,07 gb) in de dropbox-app gewist en idd weer opslagruimte gekregen, in dropbox-cloud staan nog alle gegevens.
Dank voor de hulp 👍
Pagina: 1