PHEV Occasions

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-07 22:37
Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een volgende auto. Ik rij nu nog een Ford Fiesta 1.6TDCI Diesel, bouwjaar 2014. Deze gaat nu richting de 300k op de teller. Tegenwoordig rij ik ook veel minder kilometers dan een jaar geleden. Ik wil daarom tussen nu en 1 jaar een nieuwe auto halen. Helaas is een BEV nog buiten bereik qua prijs, ik hou wel de Ioniq in de gaten.

Daarom zit ik te kijken naar een PHEV, dat scheelt veel in de wegenbelasting t.o.v. diesel. Daarnaast is mijn woon-werk, 50km enkele reis. Over een provinciale weg (N35) met veel stoplichten en file, gemiddelde ligt dan ook rond de 50-80kmh. Een PHEV die deze afstand grotendeels elektrisch kan rijden zo dus super zijn, ik kan op werk en thuis laden.

Qua mogelijke auto's is het lijstje volgens mij niet zo lang, ik kom op:
- Audi A3 e-tron
- BMW I3 REx
- Mitsubishi Outlander
- Golf GTE

Hebben jullie nog tips, qua auto? Om een beetje schappelijke prijs te zijn, dient deze toch wel rond 2014/2015 op de markt te zijn.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 05:37
Kia Niro?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:04
Toyota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:07
Een i3 REX is toch wel een ander type auto dan de anderen uit je lijstje.

Ga er overigens vanuit dat je bij de PHEV's het niet gaat halen om een enkele reis op de batterij te doen, denk dat je in je handjes mag knijpen als je 25km haalt. Met een i3 met range extender zal het geen probleem zijn, maar ben je wel beperkter als je langere prive ritten / vakanties rijdt.

https://www.elektrischeau...ieradius/plug-in-hybride/

[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 24-12-2019 13:12 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 13:11
BMW i3 REX is geen PHEV, het is BEV met range-extender.

De Outlander is extreem betrouwbaar, ik weet dat er met de GTE's/e-tron's nog wel eens wat probleempjes waren. Overigens ga je met geen van de auto's (behalve de i3) die 50km daadwerkelijk elektrisch af kunnen leggen.

Edit: @VidaR-9 was me net voor :+

[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 24-12-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:49
Ook de hybride versie zonder stekker is zuinig met 1 op 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 14:47
De genoemde wagens zijn ook niet goedkoop. Je kan dan denk ik beter voor een Ioniq gaan.
Dat gaat je zoveel besparen in mrb, onderhoud, en benzine. Want die PHEVs gaan die 50km niet halen.
Je zou het zelfs al met een eerste type Nissan Leaf kunnen halen als je (in de winter) op je werk kan laden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dan wel specifiek de Plug-in prius als die daadwerkelijk wil gaan stekkeren.

Andere optie is een Chevrolet Volt / Opel Ampera.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De e-tron en GTE zou ik mijden, meerdere mensen in mijn omgeving hebben best wat problemen gehad met deze auto ( problemen met DSG, accu etc)

De Opel Ampera en Chevrolet Volt zijn aan te raden, robuuste accu techniek, behoorlijk wat elektrische range en betaalbaar. De Outlander is qua techniek ook robuust echter is de electrische range minder en is accu degradatie een dingetje.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor jouw situatie zou een Ampera/Volt inderdaad perfect zijn, als je op het werk kan laden kun je al je forensverkeer elektrisch doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 21-07 13:45
Volvo v60 d6 overwogen? Haal in de zomer 50km electrisch. En nu rond de 45km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat zijn je eisen qua range en aanschafprijs?

De genoemde woon-werk afstand red je makelijk met een Nissan Leaf / Renault Zoë / Fiat 500e en die zijn een stuk goedkoper in aanschaf en gebruik dan de genoemde wagens.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 26-12-2019 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-07 12:48
Houd er wel rekening mee dat je vanaf volgend jaar meer mrb gaat betalen voor hybride auto’s:

https://www.geld.nl/autov...genbelasting-hybride-auto

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:49

dodo79

witte dikke tonnie

Khallouki schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:14:
Houd er wel rekening mee dat je vanaf volgend jaar meer mrb gaat betalen voor hybride auto’s:

Even een aanvulling, je gaat meer betalen voor een plug-in hybride.
De niet plug-in hybride's waren al de volle bak wegenbelasting.

omdat het kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Dat is nog niet zeker: https://www.rijksoverheid...enbelasting-auto-mrb-2019

Zie ook de plannen: https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

Zoals Dodo79 ook vermeld wordt een PHEV anders gerekend dan een normale hybrid (dus zonder stekker).

[ Voor 8% gewijzigd door Jochemd13 op 26-12-2019 10:37 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Met een Golf GTE ga je met rustig rijden wel rond de 40-45 km elektrisch halen, ofwel geen kachel aan en laten uitrollen en rustig rijden. Ik haal het nu ook wel soms. Ik probeer sinds de laatste tankbeurt nu zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Na 200 km heb ik gemiddeld benzineverbruik van 4,2l/100 km. Dat moet omlaag kunnen en mijn streefververbruik is toch wel iets van 3,5l/100 km.
Mijn mening is dat het helemaal geen zin heeft om 25k/30k over de balk te gooien bv Golf GTE terwijl bv een VW Polo 1.0TSI makkelijk 1 op 20/25 rijdt en goedkoper in de aanschaf, wegenbelasting, onderhoud en verzekering is. De Golf GTE is simpelweg te complex en bij problemen is het vragen om problemen. Als de garantie over is, weet ik niet zeker of ik ermee door blijf rijden. Ook het elektrisch rijden is nog onzeker als ik zie hoeveel of hoe weinig elektrische oplaadpalen er nog zijn en hoeveel elektrische auto's er zijn. Ook vanwege het verbruik is het niet de moeite waard om daar een meerprijs van 10k of meer tegenover te zetten van een normale auto vind ik.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 18:25
Zelf heb ik vorig jaar een tweedehands Nissan Leaf van eind 2015 gekocht. Deze heeft het verbeterde Lizard accupakket (vanaf 2014) en ondanks dat het een relatief klein pakket is (24kWh) kom ik er overal mee in West Friesland waar ik woon. Ook ik kan op mijn werk laden en heb thuis een eigen lader op de oprit, die ik overigens weinig gebruik, want kan immers kosteloos op m'n werk laden en dat red ik met het grootste gemak heen- en terug. :)

Een tweedehands Leaf koop je voor weing en aangezien je nog tot 2026 géén wegenbelasting hoef te betalen voor een volledig EV rij je spotgoedkoop. In tussentijd kun je geld opzij leggen om over een paar jaar een betere en/of leukere EV te kopen met meer range. Stelregel bij een EV is dat je die eigenlijk nooit nieuw moet kopen. De eerste drie jaar is de afschrijving enorm. Die laat je dus lekker de leasemaatschappij betalen :D (mijn Leaf was ex-lease).

Zo kostte mijn Leaf Tekna van 2015 nieuw bijna € 37.000,-. Ik heb ik hem voor de helft gekocht met 26.000km op de klok. Helaas is een Model 3 nog buiten bereik, maar over één 'a twee jaar verwacht ik dat er een hoop uit de lease komen en hoop ik er eentje voor een leuke prijs te kunnen kopen. Maar voor nu voldoet de Leaf prima en rij ik spotgoedkoop.

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-07 09:10
Kia Optima Phev -> daar rij ik nu mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tranquility schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:48:
Zelf heb ik vorig jaar een tweedehands Nissan Leaf van eind 2015 gekocht. Deze heeft het verbeterde Lizard accupakket (vanaf 2014) en ondanks dat het een relatief klein pakket is (24kWh) kom ik er overal mee in West Friesland waar ik woon. Ook ik kan op mijn werk laden en heb thuis een eigen lader op de oprit, die ik overigens weinig gebruik, want kan immers kosteloos op m'n werk laden en dat red ik met het grootste gemak heen- en terug. :)

Een tweedehands Leaf koop je voor weing en aangezien je nog tot 2026 géén wegenbelasting hoef te betalen voor een volledig EV rij je spotgoedkoop. In tussentijd kun je geld opzij leggen om over een paar jaar een betere en/of leukere EV te kopen met meer range. Stelregel bij een EV is dat je die eigenlijk nooit nieuw moet kopen. De eerste drie jaar is de afschrijving enorm. Die laat je dus lekker de leasemaatschappij betalen :D (mijn Leaf was ex-lease).

Zo kostte mijn Leaf Tekna van 2015 nieuw bijna € 37.000,-. Ik heb ik hem voor de helft gekocht met 26.000km op de klok. Helaas is een Model 3 nog buiten bereik, maar over één 'a twee jaar verwacht ik dat er een hoop uit de lease komen en hoop ik er eentje voor een leuke prijs te kunnen kopen. Maar voor nu voldoet de Leaf prima en rij ik spotgoedkoop.
Gefeliciteerd, ik vind de Leafs over het algemeen helemaal niet zo voordelig, de accucapaciteit is klein en batterij degradatie bij een Leaf is toch een dingetje, juist de combinatie is erg vervelend.

Ik zou dan toch opteren voor een EV met een beter BMS.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb ruim vier jaar naar tevredenheid gereden in de Ford C-Max Plugin Hybride.

Echter als je denkt dat je uitkomt in de zomer en in de winter met alleen elektrisch rijden op die afstand kom je bedrogen uit.

In de zomer haalde ik hooguit veertig kilometer en mocht ik bij zijn met vijftien in de wintermaanden.

Het scheelt natuurlijk wel in gebruik en het rijcomfort van een PHEV vind ik heerlijk.

[ Voor 71% gewijzigd door Gé Brander op 27-12-2019 09:35 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 16:38
Tranquility schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:48:

Helaas is een Model 3 nog buiten bereik, maar over één 'a twee jaar verwacht ik dat er een hoop uit de lease komen en hoop ik er eentje voor een leuke prijs te kunnen kopen. Maar voor nu voldoet de Leaf prima en rij ik spotgoedkoop.
Waarom zouden er over één jaar al een hoop Model 3's uit de lease komen?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:07
EvaluationCopy schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:42:
[...]

Waarom zouden er over één jaar al een hoop Model 3's uit de lease komen?
Inderdaad. En de restwaarde van een Model 3 is de eerste 5 jaar ook aanzienlijk gezien de fiscale regeling voor zakelijke rijders die is gebaseerd op tenaamstellingsdatum.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik verwacht eerder de classic Model S straks in sterk in waarde gaat zakken door het aflopen van de garantietermijn.

De 3 zal de komende 5 jaar erg waardevast blijven. Door het update beleid van Tesla en de voorsprong door techniek verwacht ik dat de restwaarde na 5 jaar ook redelijk op peil blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 27-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Doorgaans zijn leasecontracten 3 jaar. Maar ook 4 en 5 jaar komen natuurlijk voor. Het klopt dat een Leaf een hogere accudegradatie heeft dan bijvoorbeeld Tesla, maar vanaf 2014 is het al een stuk verbeterd, vooral de hittebestendigheid is verbeterd en aangezien we in Nederland een mild klimaat hebben is dat alleen maar een voordeel. Buiten dat is een tweedehands Leaf een van de goedkoopste EV's die op de markt zijn naast de Zoë, maar daarvan moet je de accu weer huren... Dan is de iets snellere degradatie bij de Leaf toch minder een probleem en is het echt niet zo extreem als soms wordt geschetst. Het was ook voornamelijk een probleem in warme gebieden. Ook veelvuldig snel laden zorgt voor snellere slijtage en dus degradatie. Ik gebruik nagenoeg nooit snelladers dus dat spaart de accu al.

Een EV met een minder degenererende accu, zoals de Tesla's, zijn dan ook fors duurder. De verwachting is inderdaad dat tweedehands Model 3's niet goedkoop zullen zijn. Maar in ieder geval fors goedkoper dan nieuw want hoe dan ook, EV's schrijven veel sneller af dan ICE auto's, met uitzondering van diesels.

Als je puur kijkt naar degeneratie is de accu van een BMW i3 bijvoorbeeld veel slechter. Dan doet een Leaf 2015 het toch een stuk beter. Opvallend is de goede accu van de Chevrolet Volt en waarschijnlijk ook de Opel Ampera aangezien dat dezelfde auto is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wqaRSvfYyuVJhioNssKTy0iN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1232046

meermarco schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:04:
Volvo v60 d6 overwogen? Haal in de zomer 50km electrisch. En nu rond de 45km
Ja een heerlijke auto, met idd veel elektrisch bereik.

Met 2 ton op de teller en meerdere keren per dag vol laden haalde ik nog 35-40km op een accu.

Nadeel vanaf 2021: onduidelijkheid over wegenbelasting.

Dat koppel blijft heerlijk. Mijn model 3 is een stuk sneller, maar ik heb toch vaak het gevoel dat de druk in je rug op sommige momenten in de Volvo forser was. Daarnaast heimwee naar de Volvo zetels!

Echt een heerlijke vakantie wagen. Lange stukken geen probleem. Één keer zelfs 1600 km in een dag weggetikt.

Maar ja diesel en wegenbelasting...
revolution-nl schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:30:
Ik verwacht eerder de classic Model S straks in sterk in waarde gaat zakken door het aflopen van de garantietermijn.

De 3 zal de komende 5 jaar erg waardevast blijven. Door het update beleid van Tesla en de voorsprong door techniek verwacht ik dat de restwaarde na 5 jaar ook redelijk op peil blijft.
De vraag is: durf je dat aan?
Dat kan best nog wel eens in de papieren gaan lopen!

Of je moet zelf durven solderen met het geheugen storage probleem. Of de eerste 3k ben je potentieel al kwijt.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 1232046 op 28-12-2019 05:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 21-07 13:45
Anoniem: 1232046 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 05:47:
[...]

Ja een heerlijke auto, met idd veel elektrisch bereik.

Met 2 ton op de teller en meerdere keren per dag vol laden haalde ik nog 35-40km op een accu.

Nadeel vanaf 2021: onduidelijkheid over wegenbelasting.

Dat koppel blijft heerlijk. Mijn model 3 is een stuk sneller, maar ik heb toch vaak het gevoel dat de druk in je rug op sommige momenten in de Volvo forser was. Daarnaast heimwee naar de Volvo zetels!

Echt een heerlijke vakantie wagen. Lange stukken geen probleem. Één keer zelfs 1600 km in een dag weggetikt.

Maar ja diesel en wegenbelasting...

[...]

Of je moet zelf durven solderen met het geheugen storage probleem. Of de eerste 3k ben je potentieel al kwijt.
Qua wegenbelasting. Het blijft 50procent tot 2025.
https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 18:16

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben erg tevreden over mijn Outlander (eind 2018). In de zomer zou 50km op een N-weg net te doen moeten zijn (of met een heel weinig benzine), in de winter mag je blij zijn met 35km. Maar, ik vermoed dat je naar 2e hands aan het kijken bent en de oudere Outlanders hebben een kleinere range, en je noemt verder geen eisen. Als je enige eis is die 50km zo-EV-mogelijk te rijden zou ik kijken voor een 2e hands EV volgens mij moet je die afstand met elke EV die er te koop is wel halen. Een PHEV heeft natuurlijk wel het grote voordeel dat je 'gewoon' langere afstanden kunt rijden zonder afhankelijk te zijn van laadpalen, maar dat hangt dan af van je verdere wensen en eisen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 1232046 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 05:47:
[...]

[...]

Ik zou het wel aandurven, ik heb meer vertrouwen in een S uit 2013 met 350.000 op de klok dan een VAG TDI uit dat jaar met dezelfde kilometrage.

Maar ik denk dat ik aangaande dit onderwerp geen weerspiegeling ben van de gemiddelde consument, vandaar dat ik ook verwacht dat de waarde van de S na het verlopen van de garantietermijn in gaat zakken, aan de andere kant.. een classic S blijft een begeerlijke, tijdloze auto.

P.S eMMC fix voor de MCU1 heb je al voor 1000 euro :)

Heb jij nog veel onderhoud aan je D6 gehad? Een collega van mij klaagde dat de airco compressor regelmatig defect raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 23:48

tweakerbee

dus..?

Ken iemand die al aan zijn 3e (!) aircopomp bezig was met V60 plug-in. Verder wel heel tevreden over de auto.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:39:
[...]

Ik zou het wel aandurven, ik heb meer vertrouwen in een S uit 2013 met 350.000 op de klok dan een VAG TDI uit dat jaar met dezelfde kilometrage.

Maar ik denk dat ik aangaande dit onderwerp geen weerspiegeling ben van de gemiddelde consument, vandaar dat ik ook verwacht dat de waarde van de S na het verlopen van de garantietermijn in gaat zakken, aan de andere kant.. een classic S blijft een begeerlijke, tijdloze auto.

P.S eMMC fix voor de MCU1 heb je al voor 1000 euro :)

Heb jij nog veel onderhoud aan je D6 gehad? Een collega van mij klaagde dat de airco compressor regelmatig defect raakte.
2 keer gehad, maar Volvo Nederland neemt die kosten voor zijn rekening tot dat er een definitieve oplossing is voor de pomp.

Ongeacht leeftijd of kmrage...
In dat geval zou ik deze zeker meenemen in je shortlist.

Voor een diesel niet heel zuinig, maar vergelijk hem met een benzine en dan wordt het toch een stuk goedkoper door verschil in liter prijs.

Daarnaast heeft het accupakket actieve koeling, waardoor het degraderen wordt tegen gegaan.

In de winter merk je veel minder dat het bereik afneemt, omdat de verwarming niet op het accupakket werkt, maar op de stand kachel.

Collega met een GTE kon in de winter naar zij zeggen maar de helft rijden van wat hij in de zomer rijdt op een accu.

Met de Volvo was het in de winter maar een paar km eraf. Ik merkte weinig verschil tussen zomer en winter kilometerrages.
tweakerbee schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:58:
Ken iemand die al aan zijn 3e (!) aircopomp bezig was met V60 plug-in. Verder wel heel tevreden over de auto.
Ik had er ook mijn derde inzitten.
Leek vooral samen te hangen met het voorverwarmen en verkoelen van de auto. Vooral mensen met de Volvo on call optie hebben dit probleem.

Laatste keer in augustus bij mij gaf Volvo Nederland aan met verschillende versies te werken en met de huidige hopen ze dat het definitief is opgelost. Tot dit echt duidelijk blijkt te zijn worden ze op kosten van Volvo vervangen zonder restrictie op km of leeftijd. De mijne had de laatste keer bijna 2 ton gelopen en dat maakte voor die vervanging niet uit.

Het blijft een heerlijke bak. Vooral met polestar tuning: 700nm koppel.

Ik had op vakanties een stevige rechtervoet en dan zat ik rond de 6,8-7l/100km. Met 200+ met stukken echt planken zat ik meer richting de 1:10.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 1232046 op 28-12-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

itsalex schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:16:
f hoe weinig elektrische oplaadpalen er nog zijn
32.000 op dit moment (en 110.000 private). Weet niet waar je woont maar ik heb er 34 binnen 2 kilometer vanuit het hotel waar ik nu zit. De dichtsbijzijnde is in de parkeergarage van het hotel waar ik nu ben. Daar staat mijn Tesla huur auto nu te laden. Gratis.

Als ik morgen wegrij kan ik 400 km rijden zonder enige kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 310408 op 28-12-2019 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33
Ik zou naar de Chevrolet Volt of Opel Ampera kijken. Dat zijn de PHEVs met de grootste batterij: halen gemakkelijk 50-60km op één lading. De batterij volledig opladen duurt zo'n 4u. Een Volt/Ampera van 2012 (introductiejaar) heb je vandaag al voor zo'n 12.000€.
GM en Opel hebben niet de allerbeste reputatie qua betrouwbaarheid, maar de Volt/Ampera heeft blijkbaar een erg hoge bouwkwaliteit. Desondanks, er kan natuurlijk altijd wat mislopen, en daarom zou ik eerder voor de Volt gaan. Opel is ondertussen geen onderdeel meer van GM, en er zijn online verhalen te lezen over Opel Ampera-rijders voor wie de service enorm is achteruitgegaan: dealers zijn minder happig om service te verlenen, stukken die niet meer beschikbaar zijn of wekenlang op zich laten wachten omdat ze uit de VS verstuurd worden, etc.

Jammer dat er zo weinig goede PHEVs zijn. De combinatie van een batterij waarmee je het grootste deel van je trips kan afleggen, met een range-extender op benzine (of een andere brandstof) is een killer combo en een manier voor de gewone man om de transitie te maken richting volledig electrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13
Ik heb zelf 6,5 jaar een Chevrolet Volt gereden, afgelopen december omgeruild voor een Model 3 :)

Het is een prima auto, rijdt prettig. Paar aandachtspunten:
- oorspronkelijk zat er een DAB radio in die onder garantie geüpgrade kon worden naar DAB+, verifieer dat dat ook gedaan is (anders zit je alsnog aan FM vast)
- de grote lager van het planetenstelsel had volgens mij een productiefout. Bij een random kilometer aantal begon hij als een cirkelzaag op aluminium te klinken. Onder garantie werd dat opgelost (vervangen), maar als hij nog weinig kilometers heeft is dat wellicht nog niet gebeurd. Kan kostbaar zijn. Op het Ampera en Volt forum is daar veel over te doen geweest, iedereen kreeg (of krijgt) er schijnbaar last van.
- navigatie kaart updates zijn (of waren?) erg duur. 200 euro ofzo wilden ze daar ooit voor hebben 8)7
- brandstof verbruik op benzine is 6 a 7 liter/100km op de snelweg
- controleer het "lifetime verbruik", daaraan kun je zien of hij meestal aan de laadpaal hing of niet

Je bereik is 40-90 kilometer, afhankelijk van weer, snelheid (80 vs 150) en banden. Die laatste had ik onderschat: toen ik van Michelin energy saver naar primacy 3 ging was dat merkbaar in minder bereik. In de praktijk haalde ik met 145 op de snelweg meestal zo'n 45km. Op een zonnige dag, 20 graden, geen airco en max 80 op de cruise control heb ik wel eens 90km gehaald. Maar daar moet je echt voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 16:22
Ik zou een S-400 plug in kiezen. Heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48

Dat is niet geheel juist.

Plugin hybrides betalen t/m 2024 50% van de MRB die ze op basis van het gewicht verschuldigd zijn.
In 2025 nog 25% korting en pas daarna de volle mep.

Lees de info op https://www.rijksoverheid...elasting-elektrische-auto

Dus nog 5 jaar PHEV rijden is economisch gezien nog een goed plan!
En met de afstand die de topicstarter aangeeft is een Ampera/Volt een optie waarbij je vrijwel volledig op stroom kan rijden.
Heb een collega die dat zo doet. Goedkoper kan je bijna niet rijden.

Ga je de auto alleen voor woon-werk gebruiken en kan je leven met een korte actieradius, dan is een Leaf of een Zoe een overweging.

[ Voor 39% gewijzigd door Leader98 op 01-02-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
crepsly schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:55:
Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een volgende auto. Ik rij nu nog een Ford Fiesta 1.6TDCI Diesel, bouwjaar 2014. Deze gaat nu richting de 300k op de teller. Tegenwoordig rij ik ook veel minder kilometers dan een jaar geleden. Ik wil daarom tussen nu en 1 jaar een nieuwe auto halen. Helaas is een BEV nog buiten bereik qua prijs, ik hou wel de Ioniq in de gaten.

Daarom zit ik te kijken naar een PHEV, dat scheelt veel in de wegenbelasting t.o.v. diesel. Daarnaast is mijn woon-werk, 50km enkele reis. Over een provinciale weg (N35) met veel stoplichten en file, gemiddelde ligt dan ook rond de 50-80kmh. Een PHEV die deze afstand grotendeels elektrisch kan rijden zo dus super zijn, ik kan op werk en thuis laden.

Qua mogelijke auto's is het lijstje volgens mij niet zo lang, ik kom op:
- Audi A3 e-tron
- BMW I3 REx
- Mitsubishi Outlander
- Golf GTE

Hebben jullie nog tips, qua auto? Om een beetje schappelijke prijs te zijn, dient deze toch wel rond 2014/2015 op de markt te zijn.
Je noemt wat modellen, maar wat vind je belangrijk: uiterlijk, praktisch, kosten, aandrijving?

Als het je om de kosten gaat: die wegenbelasting is natuurlijk interessant ten opzichte van een diesel, maar als je afschrijving vof andere kosten veel hoger zijn dan ben je dat daar weer aan kwijt. Kortom, reken met de totale kosten. En dan is een conventionele benzineauto wellicht goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Ik zit naar een Passat Variant GTE te kijken in dld.
2018 Model is al vanaf €26000 te koop BPM is bijna niks. Ik zou het liefst er één met vijf jaar fabrieksgarantie kopen vanwege mogelijke technische issues....
Zijn er hier nog ervaringen met dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mb1 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:30:
Ik zit naar een Passat Variant GTE te kijken in dld.
2018 Model is al vanaf €26000 te koop BPM is bijna niks. Ik zou het liefst er één met vijf jaar fabrieksgarantie kopen vanwege mogelijke technische issues....
Zijn er hier nog ervaringen met dit model?
Collega heeft er één en die zegt dat bereik echt een issue is, zomer 30km en nu in de winter 15km elektrisch.

Echt een fors verschil! Dat heb ik bij de V60 nooit ervaren.

Maar ik lees net dat de Amera Volt echt heel ver komt op een accu. 40-90km?!?!?!

Ik wist helemaal niet dat er phev’s waren die zo vel konden rijden!

In dat geval sowieso voor die gaan! De V60 was leuk met een kilometer of 20 woon/werk verkeer. Maar met veel meer zou ik het niet doen, als je als doel hebt om elektrisch te gaan rijden.

Ook het vermogen houdt niet over. 69pk op de achterwielen. Het is wel 200nm koppel en doordat je het direct beschikbaar hebt komt het prima mee met het stadsverkeer. Maar boven de 100km/h is het drama, niet te doen zonder het dieselblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij de Ampera /Volt zou ik wel voor de tweede generatie gaan, deze heeft een aantal belangrijke updates, een verbeterd lager wat voorheen vaak kapot ging, en meer accucapaciteit. 80KM EV-Range schijnt in de zomer haalbaar te zijn.

Bij de Volt is de >2013 gen te herkennen aan de dualtone achterklep, bij de Ampera dacht ik aan de aanwezigheid van Opel Eye.

Op het https://www.amperaforum.nl/ is hier het nodige over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-07 21:12
Tranquility schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 02:01:
Maar in ieder geval fors goedkoper dan nieuw want hoe dan ook, EV's schrijven veel sneller af dan ICE auto's, met uitzondering van diesels.
In een recent, groot onderzoek werd gerapporteerd dat EVs met grotere actieradius (zeg vanaf 400 km) het minst afschreven van alle auto's. Dus dit is achterhaald.
Als je puur kijkt naar degeneratie is de accu van een BMW i3 bijvoorbeeld veel slechter. Dan doet een Leaf 2015 het toch een stuk beter. Opvallend is de goede accu van de Chevrolet Volt en waarschijnlijk ook de Opel Ampera aangezien dat dezelfde auto is.

[Afbeelding]
Ik kan het plaatje niet zien. In een recent onderzoek was de gemiddelde accu-degradatie iets van 2.3%/jaar, vrij troosteloos onderaan bevond zich de Leaf met 4+%/jaar. Klimaat en snelladen hebben een behoorlijke invloed idd, als beiden optimaal zijn bedraagt je degradatie 1.6%/jaar. Bij een Leaf ga je dan misschien naar 3% ofzo, maar hij blijft het slechtst scoren lijkt me.

Opmerkelijk trouwens, dat een i3 slechter zou scoren dan een Leaf, alle stats die ik heb gezien wijzen op het tegenovergestelde.

EDIT: dit is het onderzoek dat ik bedoelde, van Geotab:
"Liquid-cooled batteries decline slower than air-cooled packs. Geotab saw that a 2015 Tesla Model S with liquid cooling had an average annual degradation rate of 2.3%, compared to an air-cooled 2015 Nissan Leaf’s rate of 4.2%."

[ Voor 10% gewijzigd door Dieken Taffert op 02-02-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vooral de oudere Leafs van <-2014 hadden een probleem door de gebruikte chemistry in het accupack. Met de 2015 versie is er een verbeterde chemistry (Lizard) geïntroduceerd en is dat goeddeels opgelost. Merk hierbij ook op dat de afwezigheid van liquid koeling in ons koele klimaat natuurlijk nauwelijks een issue is tenzij je vaak aan de snellader hangt. Doe je dat zelden of nooit een laad je voornamelijk thuis, op het werk of bij publieke laadpalen dan zit je met een Leaf van 2015 of jonger niet slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 02-02-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
En toch scoort de 2015 Leaf in dat onderzoek het slechtst, met 4.2% gemiddelde degradatie/jaar. De 2014 versie zou nog slechter moeten scoren, dat zou je iig verwachten.

@Tranquility : heb je die gegevens nog over de i3, dat die zo slecht zou scoren qua levensduur van zijn accu?

[ Voor 25% gewijzigd door Dieken Taffert op 02-02-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik baseer dit op de gegevens die ik heb ingevoerd op datzelfde Geotab.
De BMW i3 is er natuurlijk pas sinds 2017, maar geeft wel een groter verval te zien dan de Leaf van 2015.
Zo heeft mijn Leaf van oktober 2015 op dit moment een SOH van 88,61%, gisteren nog gemeten met Leafspy. Dat levert, als mijn rekensommetje correct is, een degradatie op van 2,64% per jaar.

BMW i3 2017 vs. Nissan Leaf 2015

Als ik de BMW i3 naast de 2017 versie van de Leaf zet is het verschil duidelijker:

BMW i3 2017 vs. Nissan Leaf 2017

[ Voor 35% gewijzigd door Tranquility op 02-02-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Iemand die hier een BMW 330e of 530e heeft? Zoja, wat zijn de ervaringen :)?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Tranquility schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:28:
Ik baseer dit op de gegevens die ik heb ingevoerd op datzelfde Geotab.
De BMW i3 is er natuurlijk pas sinds 2017, maar geeft wel een groter verval te zien dan de Leaf van 2015.
Zo heeft mijn Leaf van oktober 2015 op dit moment een SOH van 88,61%, gisteren nog gemeten met Leafspy. Dat levert, als mijn rekensommetje correct is, een degradatie op van 2,64% per jaar.

[Afbeelding: BMW i3 2017 vs. Nissan Leaf 2015]

Als ik de BMW i3 naast de 2017 versie van de Leaf zet is het verschil duidelijker:

[Afbeelding: BMW i3 2017 vs. Nissan Leaf 2017]
Hm, als ik in Geotab alle generaties i3 invul, dan scoren de 2018 en 2019 bovengemiddeld en de 2017 ver benedengemiddeld. Dat is heel vreemd, ik vraag me af wat daar aan de hand is.

Zouden dat Noord-Amerikaanse cijfers zijn? De BMW i3 bestaat al sinds 2013, de modeljaren 2013-2016 worden niet getoond, hoogstwaarschijnlijk wegens te weinig data. Er zijn in de VS ongeveer 2 tot 2.5x zo veel Leafs en Chey Bolts verkocht als BMW i3's:
https://www.eei.org/issue...Facts%20and%20Figures.pdf

Dus het zou wel eens kunnen dat de steekproef kleiner is voor de i3 2017.

Recenter: BMW i3 2018 en 2019 vs Nissan Leaf 2018 en 2019; accudegradatie is minder bij de i3. Zoals je zou verwachten. Leaf scoort daar niet heel slecht, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik wist niet dat de i3 al langer op de markt was. Zou zo maar kunnen dat het Amerikaanse cijfers betreffen en daar scoren de niet-actief gekoelde Leafs natuurlijk slechter vanwege de warmere gebieden daar. Maar de nieuwe generaties zullen sowieso veel beter zijn, ook van de Leaf.

De gebruikte chemistry's worden steeds beter. Voor echt leuk accuspul is het wachten op de solid state accu. Het jammere daarvan is weer dat die een slecht verdien model hebben wat volgens mij de grootste reden is dat het niet zo wil opschieten met de tijd tussen ontwikkelingen en het daadwerkelijk op de markt brengen. Het lijken wel medicijnen, waarvan het ook wel tien jaar of langer kan duren voordat een nieuw medicijn na ontwikkeling daadwerkelijk op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Anoniem: 1232046 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:47:
[...]

Maar ik lees net dat de Amera Volt echt heel ver komt op een accu. 40-90km?!?!?!

Ik wist helemaal niet dat er phev’s waren die zo vel konden rijden!
Het is ook een ander concept auto. Meer vergelijkbaar met een i3REX.
Dat wil dus zeggen, het is een echte EV, de aandrijving van de wielen is vol-electrisch.
De motor zorgt wel voor stroom indien nodig.

Dat is wel anders dan een typische plug-in.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Laatst online: 21-07 20:27
qadn schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Het is ook een ander concept auto. Meer vergelijkbaar met een i3REX.
Dat wil dus zeggen, het is een echte EV, de aandrijving van de wielen is vol-electrisch.
De motor zorgt wel voor stroom indien nodig.

Dat is wel anders dan een typische plug-in.
Niet helemaal waar:

https://www.autoweek.nl/a...ra-blijkt-gewoon-hybride/

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Om het artikel te quoten: " dit niet eerder hebben kunnen vertellen omdat ze voor de constructie (waarin gebruik wordt gemaakt van een planetair stelsel) nog patent aan het aanvragen waren"; wat een gelul zeg.

Vind het eigenlijk behoorlijke misleiding.

Los daarvan blijft het wel een goede auto om te overwegen. Volgens ANWB erg betrouwbaar, maar met af en toe wat kleine electra issues.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:22

Tacoos

i am i

Tijd voor een kick!
Misschien dat iemand ondertussen ervaring heeft met particulier en 2dehands rijden met liefst een Mitsubishi Outlander PHEV en over zijn/haar ervaringen kan vertellen?

Mijn vrouw zal hoofdgebruiker worden en met de 30-35 km elektrische range zou ze woon/werk net wel/net niet volledig elektrisch kunnen redden.
We hadden al min of meer besloten geen verre autovakanties te doen.
Totaal rijden we nu zo'n 17000 km/jaar.

We gaan komend jaar waarschijnlijk zonnepanelen leggen, helaas is er niet genoeg dakoppervlak om volledig eigen gebruik af te dekken, denk ik. Laat staan ook nog zo'n auto erbij, maar elektrisch is nog altijd goedkoper dan benzine, nietwaar?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tacoos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:04:
Tijd voor een kick!
Misschien dat iemand ondertussen ervaring heeft met particulier en 2dehands rijden met liefst een Mitsubishi Outlander PHEV en over zijn/haar ervaringen kan vertellen?

Mijn vrouw zal hoofdgebruiker worden en met de 30-35 km elektrische range zou ze woon/werk net wel/net niet volledig elektrisch kunnen redden.

We gaan komend jaar waarschijnlijk zonnepanelen leggen, helaas is er niet genoeg dakoppervlak om volledig eigen gebruik af te dekken, denk ik. Laat staan ook nog zo'n auto erbij, maar elektrisch is nog altijd goedkoper dan benzine, nietwaar?
Nou ja, het duurt wel ff voordat je je investering in zonnepanelen eruit hebt puur voor laden van de PHEV. En met de salderingsregeling die terug wordt geschroefd moet je straks nog opletten dat je alleen laad als de zon schijnt :P Maar ook bij publieke laadpalen scheelt het alsnog 1 a 2 euro op een ritje van 30 km elektrisch vs benzine. Toch fijn op jaarbasis zeg maar.

Ik rij een Outlander van nu 2,5 jaar oud, heb m wel zakelijk maar eenmanszaak dus feitelijk prive :P. Range EV is wel erg wisselend, zomer/winter maakt natuurlijk serieus verschil maar goed, als je met laden + 1 litertje benzine de rit gewoon kunt rijden is dat nog steeds prettig (het is fijn als je maar eens in de 3 maanden hoeft te tanken.... Alleen dankzij Corona rijden we nu ook geen langere stukken (dus morgen en vrijdag maar even met de Outlander naar klanten om 'm een keer lekker wat km's te laten rijden).

Twee echte nadelen van de Outlander is het gewicht (vooral als straks de MRB geen korting meer kent) en het verbruik puur op benzine. Op een langere snelwegrit is 1:12 / 1:13 wel te doen (vakantierit als je geen 150 plankt) maar in normale omstandigheden met ook de nodige stad km's en stoplichten is 1:11 in mijn ervaring wel eerlijker om vanuit te gaan. En met 170 in Duitsland sta je na 275km weer aan de pomp :X Maar ja het is wel een heerlijke auto, comfortabel, rustgevend. Lekker ruim.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:05
Tijd voor een kick!

Mijn schoonvader rijdt een 2013 model (van 167k naar 210k) en ruilt m nu in op een 2015 model met n ton gelopen. Het 2013 model heeft nu echter een slechte accu, (ik gok tussen 50 en 55%), vandaar de inruil

Oerdegelijke aziatische auto, enkel normaal onderhoud (en natuurlijk bij een 2013 model zul je dalijk ook leeftijd/kilometerslijtage aan onderdelen krijgen (onderstel e.d.)
nu nog halftarief qua MRB (een auris is duurder)
Lees de accu zelf uit met een OBD-reader en de PHEVwatchdog app of laat de dealer dit uitlezen. Besluit dan zelf of dit accupercentage nog genoeg is.
De accus zijn beter naarmate er een leaserijder in rijdt die enkel tankt, en nooit stekkert.
Garantie accu is 8 jaar / 160k met een minimaal vermogen nog van 70% mits goed onderhouden. Dealers moeten er echter alles aa ndoen om de capaciteit met een kalibratie weer net boven de 70% te krijgen
Op snelweg met ~100 is 1:14 a 1:15 haalbaar, daarboven zakt het snel naar 1:12 a 1:13
met caravan is 1:6 a 1 op 7 de max, en dan is je 35L tank zo leeg. Maar mag wel 1500kg trekken
banden zijn redelijk prijzig, onthoud dat bij aanschaf en onderhandel dat eruit.

Muxsan heeft mogelijk aan he teinde van het jaar de eerste uitbreidingsaccu klaar, die het bereik misschien kan verdubbelen. Mijn schoonvader laadt gratis op het werk. Hij verdient zo'n accu dan vanzelf terug.

Let bij laadpalen ook op, dat indien het 0,35 ct per kwh is, je goed moet rekenen of dat wel loont. afhankelijk van de benzineprijzen ook.

[ Voor 10% gewijzigd door ErgoStijn op 11-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Crazy D schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Nou ja, het duurt wel ff voordat je je investering in zonnepanelen eruit hebt puur voor laden van de PHEV. En met de salderingsregeling die terug wordt geschroefd moet je straks nog opletten dat je alleen laad als de zon schijnt :P Maar ook bij publieke laadpalen scheelt het alsnog 1 a 2 euro op een ritje van 30 km elektrisch vs benzine. Toch fijn op jaarbasis zeg maar.

[...snip...]
Haha, plan was niet om zonnepanelen te leggen puur voor de auto >:)
Maar als we ze toch leggen, zou je kunnen proberen zoveel extra te leggen als mogelijk ten behoeve van de auto.
Twee echte nadelen van de Outlander is het gewicht (vooral als straks de MRB geen korting meer kent) en het verbruik puur op benzine. Op een langere snelwegrit is 1:12 / 1:13 wel te doen (vakantierit als je geen 150 plankt) maar in normale omstandigheden met ook de nodige stad km's en stoplichten is 1:11 in mijn ervaring wel eerlijker om vanuit te gaan. En met 170 in Duitsland sta je na 275km weer aan de pomp :X Maar ja het is wel een heerlijke auto, comfortabel, rustgevend. Lekker ruim.
Sja, onze Galaxy doet t niet veel beter hoor (gemiddeld 1:11)
ErgoStijn schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Mijn schoonvader rijdt een 2013 model (van 167k naar 210k) en ruilt m nu in op een 2015 model met n ton gelopen. Het 2013 model heeft nu echter een slechte accu, (ik gok tussen 50 en 55%), vandaar de inruil

Oerdegelijke aziatische auto, enkel normaal onderhoud (en natuurlijk bij een 2013 model zul je dalijk ook leeftijd/kilometerslijtage aan onderdelen krijgen (onderstel e.d.)
nu nog halftarief qua MRB (een auris is duurder)
Lees de accu zelf uit met een OBD-reader en de PHEVwatchdog app of laat de dealer dit uitlezen. Besluit dan zelf of dit accupercentage nog genoeg is.
De accus zijn beter naarmate er een leaserijder in rijdt die enkel tankt, en nooit stekkert.
Garantie accu is 8 jaar / 160k met een minimaal vermogen nog van 70% mits goed onderhouden. Dealers moeten er echter alles aa ndoen om de capaciteit met een kalibratie weer net boven de 70% te krijgen
Goeie tip om zelf de accuconditie te testen. Geen idee of elke verkoper daaraan mee wil werken en ik had natuurlijk ooit zo'n BT OBD reader, maar waar die is gebleven???
50% resterende capaciteit lijkt me idd te weinig, zoveel range heb je niet al is ie nieuw!
Als de garantie ophoudt bij minder dan 70% capaciteit, wil je toch graag minimaal 80% of zo?
banden zijn redelijk prijzig, onthoud dat bij aanschaf en onderhandel dat eruit.

...snip...
Die banden zijn mega inderdaad :o

Volgens autoweek is de outlander in ieder geval een fijne en betrouwbare auto en zijn er geen problemen met de accu bekend.

Helaas trof mijn vrouw gisteren dus iemand die een Outlander heeft met een kapotte cel en een discussie met Mitsubishi of dit garantie is of niet. Kosten: 8000 euro
Dit verhaal, gecombineerd met de vraag of we er na 4/5 jaar nog iets voor terugkrijgen (wegenbelasting gaat dan denkelijk ok naar 100%) doet ons besluiten er vanaf te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34

MaxxMark

HT is Tof!

Tijd voor een kick!

Zoals eerder in het topic is genoemd zou je ook een v60 d6 kunnen overwegen. Uit dezelfde tijd als dat de Outlander populair was.

Twee grote verschillen tussen de outlander en de v60 zijn toch wel dat:

1. de v60 een stuk mooier is afgewerkt (volvo hè ;) )
2. de v60 qua techniek anders werkt

Vooral de tweede kan je parten spelen. Een bekende van me is met een v60 en een outlander op vakantie geweest en vertelde dat voor elke 4 tankbeurten van de v60 de outlander een extra tankbeurt nodig had. Met name als er meer op hogere snelheden gereden werd.

Zoals ik het begreep heeft de outlander een backup verbrandingsmotor met een versnelling. Dus op hogere snelheden gaat die hoog in de toeren draaien en vervolgens slurpen waar je eng van wordt.

De v60 schakelt meer om naar een conventionele automaat met ondersteuning vanuit de elektromotor en rijdt daardoor zuiniger en rustiger :)

Ik ben zelf super tevreden geweest over mijn v60 d6 (die overigens in de verkoop staat, mocht je interesse hebben ;) ) en ben ondertussen overgestapt naar een Polestar 2 omdat ik (ook vanwege de ervaring met de v60) naar 100% elektrisch wilde.

Vooral woon-werk-verkeer op beperkte afstand was erg goed te doen! 100% elektrisch rijden. En als je een keer wat verder moet rijden gewoon in hybride stand.

Ik heb zelf ook zonnepanelen en laadde dus ook met enige regelmaat aan huis op. Dat ging net zo snel (of langzaam) als aan de paal (zat een 16A stopcontact lader bij). Het is wel fijn om een eigen oprit te hebben, al legde ik de kabel met enige regelmaat over de stoep wat eigenlijk niet mag hier in delft ;( O-)

De eerder genoemde zorgen over wegenbelasting zijn in ieder geval voorlopig van de baan. Tot en met in ieder geval 2024 is de halftariefregeling nog steeds van toepassing. En het is mijn vermoeden (maar dat is een gok) dat de overheid wil voorkomen dat dergelijke auto's gewoon maar afgevoerd worden naar het buitenland.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Tijd voor een kick!

Hier een particuliere Outlander PHEV rijder.
We reden een Toyota Prius II maar die werd qua hoofdruimte op de achterbank net iets te klein voor onze zoon.
Gekeken naar volledig elektrische auto's maar die waren met de range die we wilde hebben (250km minimaal in de winter) nog niet betaalbaar.
Aangezien we ongeveer de helft van de jaarlijkse 10.000km lokaal rijden en de andere helft over lange (snel)wegritten ging ik aan het rekenen met kosten van stroom vs benzine en daar kwam de Outlander, ondanks maat en vormgeving, goed uit.
Dat, samen met de hogere zit en de hoofdruimte voor de achterpassagiers en het feit dat de MRB de komende jaren nog de helft is van vergelijkbare benzine auto's gaf de doorslag.

We rijden nu al 2,5 jaar in de Outlander (2013 Instyle+). Gekocht op 150.000km en nu op 170.000km.
Prima auto. Qua rijden wat saai maar zeer betrouwbaar, veilig en ook de garagerekeningen zijn bescheiden (op een lekke airco radiateur en een achterwiellager geen problemen ondervonden).

We halen nu nog net 40km op een lading stroom (rustig rijden 50/80km wegen).
Stroom komt van een dak vol zonnepanelen. De auto kan op eigen oprit opladen.
Verbruik van benzine is (vanaf het moment dat de stroom op is) ongeveer 6-8 liter per 100km (bij maximaal 100km/h, sneller rijden is meer tanken). Voor een auto van deze omvang, stroomlijn en gewicht best nog een net verbruik.

Als je dagelijks volgas de Autobahn af knalt naar Italië kan een andere auto voordeliger zijn, want dan lust de Outlander inderdaad een behoorlijke slok.

Verre autovakanties zijn geen enkel probleem zolang je maar weet wanneer je op het gas kan en wanneer niet.

Voordelen (voor ons in elk geval):
Geen slijtage voor de brandstofmotor door gebruik voor korte ritten waarbij de motor niet warm wordt.
Stroom is goedkoper dan benzine (mits je het niet bij een duur laadpunt haalt).
Gratis parkeren bij laadpunten.
Dichtbij ingang parkeren (oa bij Efteling, ziekenhuis, ed).
Veilige auto, systemen als adaptive cruise control en auto brake zitten in het duurste model standaard ingebouwd.
De optie om de auto elekrisch voor te verwarmen (en te koelen) is fijn want dan hoef je in de winter nooit meer te krabben ;-)

Nadelen:
Bouwkwaliteit is minder dan Volvo, Audi, enz maar zeker zo goed als de Prius.
Veel waarschuwingspiepjes... De auto waarschuwt voor bevriezing, scherpe bochten, voorgangers, en ga maar door.
Imago is vanwege het feit dat de bijtelling in 2013 en 2014 0(!!) was niet zo goed (maar dat zijn vooral mensen die jaloers zijn dat zij geen baan hadden met een leasebudget waar de Outlander in paste).

Outlander vs V60:
MRB is nu nog laag wegens het halftarief.
Wanneer dat voordeel voor plugin hybrides vervalt gaat de Outlander 100 euro per maand aan MRB kosten.
De genoemde Volvo V60 (ook naar gekeken) zal dan vanwege de dieselmotor in een nog hoger MRB tarief gaan vallen.
Daarnaast hadden wij meer voorkeur voor de Outlander vanwege eerdere ervaringen met de kosten van Volvo rijden...

Als je een Outlander PHEV wil kopen, check dan de status van de accus (middels een dongle en een gratis programma op de smartphone tijdens de proefrit).
Als de accus onder de 70% komen binnen 8 jaar of 160.000km (wat er maar eerst bereikt wordt) kan je bij Mitsubishi een vervangend accupack krijgen (mits de auto correct is onderhouden).

Zie voor meer info het forum: https://www.outlanderphevforum.nl/forum/

[ Voor 3% gewijzigd door Leader98 op 14-05-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

@MaxxMark @Leader98
Vanwege genoemd verhaal van de kennis en zijn discussie met Mitsubishi over wel of geen garantie op de accu zien wij toch af van een Outlander.
Bovendien is voor ons de MRB nog gunstig, maar ik vrees voor de restwaarde als wij em willen verkopen en de MRB is weer vol tarief...
Noem het koudwatervrees, maar wij gaan nog een jaar of 3 conventioneel benzine rijden (wel een zuinigere auto dan de Galaxy) en dan op zoek naar een hybride. Dan zijn de kinderen ook ouder en hebben we minder ruimte nodig en zijn auto's als de Kia Niro hybride hopelijk 2dehands in bereik.

Diesel hybrides als de V60 heb ik vanaf begin buiten beschouwing gelaten na slechte ervaringen met mijn laatste 'gewone' moderne diesel (verstopt roetfilter, kapotte verstuiver en slechte turbo, dat zijn geen grappen meer...). Ik heb het idee dat die techniek te complex is geworden en daardoor kwetsbaar. Bovendien liegen de kosten er niet om als er iets stuk gaat...Dat risico is bij een diesel hybride niet minder denk ik?

Los daarvan vinden we de V60 wel een mooie auto, maar ook nog net wat duurder dan een outlander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

@Tacoos grappig. je maakt je wel druk over de restwaarde van een Outlander maar niet over die van een traditionele benzine auto? Grappig. Hoe meer EV's er komen, hoe minder benzine auto's waard zullen worden. Sowieso zijn auto's van het formaat Outlander nooit licht. Een auto van 200 kilo lichter is 50 euro goedkoper in de MRB (als je half-tarief niet meerekent). Bij voltarief kost het PHEV deel dus eigenlijk ong 50 euro per kwartaal. Als je veel korte stukjes rijdt haal je dat verschil er makkelijk uit door de PHEV.
Een auto met de MRB van de Outlander qua kosten zit rond de 1300 kilo. Succes met het vinden van een vergelijkbare auto als de Outlander :) (wat niet wegneemt dat ik de keuze wel snap, er zijn ook andere auto's die fijn rijden, wellicht wat zuiniger zijn en vooral ook goedkoper).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Een zuinige conventionele auto zou een Prius Wagon kunnen zijn.
Geen stekker maar dan ook geen halftarief MRB maar wel zuinig rijden en Toyota kwaliteit.
Helaas daardoor ook gebruikt nog aardig aan de prijs.

Dankzij de verhalen als die van de kennis en de vrees voor hogere MRB rijden wij nu goedkoop in de Outlander PHEV (en is een groot deel vd PHEVs naar het buitenland geëxporteerd...).
Pagina: 1