Nieuwe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Topicstarter
Ben toe aan een nieuwe geluidskaart.
Ik heb de volgende kaart in gedachten:

SoundSystem DMX XFire 1024 F149,-

Compatibility:
DirectSound / 3D
Sensaura 3D
A3D 1.0*
A3D 2.0 compatible
EAX 1.0, EAX 2.0*
MacroFX*
MultiDrive*
EnvironmentFX*
ZoomFX* (under development)
I3DL2*
General MIDI (GM)
DLS 1.0
MPU-401
SoundBlaster / Pro
AC97
PC 99
PCI Specification Rev. 2.1, 2.2
PCI Bus Power Management Interface

Specification 1.0

Digital Audio:
8/16-bit playback & recording with up to 48kHz (mono/stereo)
Extended Full Duplex at playback & recording (mono/stereo)
Recording and playback of all audio sources
Sensaura 3D
MultiDrive
MacroFX
EnviromentFX
ZoomFX (under development)

Wavetable Synthesizer:
Up to 1024 voices
High quality 8MB sound set
DLS 1.0 compatible

Audio Mixer:
Individual volume control of all audio sources
10-Band stereo equalizer with presets

MIDI/Joystick Interface:
DirectInput-acceleration
Analogue / Digital joystick interface
MPU-401 compatible (UART mode)
SoundBlaster compatible MIDI interface

External connectors:
Digital-Out, optical, 48kHz (TOS link)
2 x Line-Out, stereo (3,5 mm)
Line-In, stereo (3,5 mm)
Mic In, mono (3,3mm)
MIDI/Joystick Interface (IBM 15 pin Sub-D)

Onboard connectors:
Digital-In, 32, 44.1 and 48kHz
2 x CD audio In, stereo (MPC3)
Aux In, stereo (MPC3)
Wavetable connector (WaveBlaster pin compatible)

Amplifier:
Headphone amplifier, 2 x 60mW

Drivers:
MS-DOS 7.0
Windows 95/98/ME
Windows NT 4.0**
Windows 2000

ControlPanel:
Windows 95/98
Windows 2000
Windows ME

Software:
Musicmatch Jukebox
Emagic Logic Fun
Wavelab Lite
NetMeeting
VoiceType Control
Free- & Shareware

* powered by Sensaura

Is dit een goede keus?
Ben zelf best wel een game fanaat en luister ook graag naar mp3's e.d. ik doe verder geen professionele toepassingen.

Greetz,
Hurr1c4n3

Verwijderd

Kijk ook even naar de Hercules Fortisimo II. Vrijwel dezelfde specificaties maar dit jaar uit gekomen dus misschien iets meer up to date met drivers enzo. Ik geloof ook dat deze optisch in en out heeft.

• Hurricane

Hurricane

Topicstarter
Ik heb even gekeken en ze zijn echt bijna hetzelfde. Ik kan bij de DMX Xfire 1024 alleen niet opmaken of er een apparte koptelefoonuitgang opzit.

Ik denk dat het met de drivers wel snor zit. Denk niet dat het zoveel uitmaakt.

Iemand anders nog reacties?

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
koop een sb live

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Op donderdag 02 augustus 2001 11:17 schreef MysteryTweaker het volgende:
koop een sb live
Lekker onderbouwd hoor |:(
Ik ga toch ook niet roepen dat hij een Yamaha SW1000XG moet kopen, net als ik heb gedaan *Patser modus* >:)
Toevallig is een terratec net zo goed als een SBlive, PLUS het feit dat hij A3D 2.0 ondersteunt (SBlive niet).

Verwijderd

Deze is beter dan de Live! (heb beide kaarten hier thuis)

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Als je budget nog iets ruimer wordt mag je ook zeker niet vergeten te kijken naar de Hercules Game Theatre XP :)

• Hurricane

Hurricane

Topicstarter
Bedankt voor jullie reakties.

De Hercules Game theatre XP vind ik net weer iets teveel van het goede. Had zelf een max prijs in gedachten van 175,- dus ik vind F373,-(pricewatch) net weer iets teveel van het goede.

Greetz
Hurricane

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik neem denk ik ook deze, al was het alleen maar vanwege EAX en a3d2 ondersteuning :)

160 piek bij dynabyte :9

Verwijderd

Je kan voor rond de 150,- natuurlijk ook de Philips Rhythmic Edge kopen. Iets minder digitale aansluit mogelijkheden maar wel heel goed geluid, EAX 1&2, A3D 1 en Qsound.
De 5.1 versie kost rond de 200,- en heet Seismic Edge.
Ik heb zelf voor de Accoustic Edge gekozen maar die kost wel zo'n 300,- en lijkt me dus een beetje te duur voor het budget wat jij voor ogen heb.

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 13:34 schreef Raampie het volgende:
Je kan voor rond de 150,- natuurlijk ook de Philips Rhythmic Edge kopen. Iets minder digitale aansluit mogelijkheden maar wel heel goed geluid, EAX 1&2, A3D 1 en Qsound.
De 5.1 versie kost rond de 200,- en heet Seismic Edge.
Ik heb zelf voor de Accoustic Edge gekozen maar die kost wel zo'n 300,- en lijkt me dus een beetje te duur voor het budget wat jij voor ogen heb.
hmm, ik kies dan toch voor de A3d2 ondersteuning voor dezelfde prijs, en voor 5.1 heb ik geen plaats. Voor mij denk ik 2 speakers en en sub, dus ook die valt af

Verwijderd

Het probleem met A3D2(en3) is dat het in de praktijk vrijwel niet ondersteund wordt ook niet door de Xfire en de Hercules (wat overigens zeer goede kaarten zijn). Voor mij zou dat dus niet doorslaggevend zijn bij de keuze van een kaart.
Als jij een 2.0 of 2.1 set wil aansluiten dan is die Philips kaart juist aan te raden omdat Qsound met 2 speakers suround geluid kan simuleren. Lees maar eens wat reviews van de Accoustic Edge, die dit ook heeft, waar de kritieken lovend waren over het geluid met een stereo speaker set.

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 15:24 schreef Raampie het volgende:
Het probleem met A3D2(en3) is dat het in de praktijk vrijwel niet ondersteund wordt ook niet door de Xfire en de Hercules (wat overigens zeer goede kaarten zijn). Voor mij zou dat dus niet doorslaggevend zijn bij de keuze van een kaart.
Als jij een 2.0 of 2.1 set wil aansluiten dan is die Philips kaart juist aan te raden omdat Qsound met 2 speakers suround geluid kan simuleren. Lees maar eens wat reviews van de Accoustic Edge, die dit ook heeft, waar de kritieken lovend waren over het geluid met een stereo speaker set.
CS ondersteund A3d :P (realtime 3d geluid met 2 speakers / koptelefoon)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 11:17 schreef MysteryTweaker het volgende:
koop een sb live
Laten we dat maar niet doen. Live is de geluidskaart die erg veel problemen geeft (vooral met VIA chipsets). Ik heb zelf een Live gehad en nu een Terratec 1024 DMX Fire en ben daar een stuk tevredener over, persoonlijk vind ik er ook ietsje mooier geluid uitkomen.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ach de gemiddelde gebruiker merkt het verschil geeneens tussen een terra of een sb

het boeit dus eigenlijk helemaal niet wat je koopt maarja
die terra is veel koeler meer functies he
en met een sb live kan je nog wel es een crashje krijgen als je een VIA chipset hebt

kortom koop die terra

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 16:04 schreef happy3736 het volgende:
crashje krijgen als je een VIA chipset hebt

kortom koop die terra
Ha, en laat ik die één hebben...

advice taken :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op donderdag 02 augustus 2001 16:10 schreef stefijn het volgende:

[..]

Ha, en laat ik die één hebben...

advice taken :)
:D

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 15:58 schreef stefijn het volgende:[..]CS ondersteund A3d :P (realtime 3d geluid met 2 speakers/koptelefoon)
Ik bedoel qua hardware en niet software. A3d 1 wordt wel ondersteund, maar A3d 2 en 3 in de praktijk vaak niet.
:? Heb je die Teratec nou net gekocht of had je die al? Ik kreeg namelijk de indruk uit je berichten dat je een geluidskaart zocht.

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 16:13 schreef Raampie het volgende:

[..]

Ik bedoel qua hardware en niet software. A3d 1 wordt wel ondersteund, maar A3d 2 en 3 in de praktijk vaak niet.
Hmm...ik heb hier A3d 2 drivers en die schijnen op die terra toch wel te werken. En CS ondersteund Ad3 2 ook....

Ik vind het wel jammer dat dat simulatiespul EAX beter lijkt te scoren dan het echte realtime 3d spul zoals A3d en Sensaura3d (wat een beetje een mix tussen beide is)

Maar ja, dat is wel vaker he? De technisch betere dingen moeten het onderspit delven tegen het marketinggeweld van de technisch mindere ...

Verwijderd

Het leuktse is natuurlijk dat je het allebei hebt, zowel A3D als EAX. Ik heb ook voor de Philips kaart gekozen omdat hij ook beide ondersteunt. En als die Teratec A3D 2 ondersteunt dan is dat wel cool voor je :) .

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 16:18 schreef Raampie het volgende:
Het leuktse is natuurlijk dat je het allebei hebt, zowel A3D als EAX. En als hij inderdaad A3D 2 ondersteunt dan is dat wel cool voor je :) .
drom :)

• MGSNK
  • Laatst online: 11:16
Take the Fortissimo, die is iets goedkoper en heeft meer software. lees de review maar een op www.hardwareinfo.net Voor 139,- ,jawel, bij de DYNABYTE.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 16:21 schreef MGSNK het volgende:
Take the Fortissimo, die is iets goedkoper en heeft meer software. lees de review maar een op www.hardwareinfo.net Voor 139,- ,jawel, bij de DYNABYTE.
Guillemot Maxi Sound Fortissimo XL (Yamaha YMF744B) Test 27-11-2000

Hercules Gamesurround Fortissimo II (Crystal CS4624) Test 5-4-2001

• Stefke
Nog even wat over A3d en EAX:
Het bekendste 3D geluid systeem is wel A3D van Aureal. De kwaliteit van A3D is zo goed dat echt gamers niet meer zonder willen. Ik heb wel eens iemand horen beweren dat hij bepaalde 3D games blind kon spelen, omdat hij dankzij A3D precies kon horen waar zn tegenstanders vandaan kwamen. Een beetje overdreven natuurlijk, maar het geeft wel aan wat je van A3D kunt verwachten. A3D 1.0 wordt gelukkig al door zeer veel geluidskaarten ondersteund. A3D 2.0 en 3.0 heeft uitvinder Aureal echter alleen voor haar eigen chips bewaard. Bij A3D 2.0 heeft men wavetracing geïntroduceerd, een systeem waarbij alle eerste orde reflecties van geluiden ook worden berekend en ten gehore worden gebracht. De geluidskwaliteit bij 3D spellen die A3D 2.0 ondersteunen is ongekend realistisch, aangezien de extra reflecties een zeer ruimtelijk geluidsbeeld vormen. Natuurlijk heeft A3D 2.0 ook zo zijn nadelen: de berekeningen kosten vrij veel CPU kracht en A3D 2.0 is niet eenvoudig in games te integreren.

Een andere systeem voor ruimtelijk geluid is EAX (Environmental Audio eXtensions) van Creative. EAX 1.0, dat in tegenstelling tot wat veel mensen denken niets met 3D geluid te maken heeft, is niets meer en niets minder dan een aantal presets voor echo en reverb geluidsfilters. Op die manier kunnen gameprogrammeur met één regel extra code aangeven dat een spelscène moet klinken alsof je in een grote arena of juist in een kleine badkamer staat. EAX 2.0 is een uitbreiding op EAX 1.0 waarbij ondersteuning voor zogenaamde obstructions en occlusions is toegevoegd. Als 3D objecten tussen de geluidsbron en de toehoorder staan opgesteld hoor je dat bij EAX 2.0. Hoewel EAX niet zon wiskundige achtergrond als A3D 2.0 heeft, zijn de ruimtelijke effecten van EAX zeker heel mooi te noemen.

• Stefke
voor geluidskaartentest, check deze link (Daar ook een leuke uitleg over A3d, EAX en 3d geluid):

http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=104&page=1
Conclusie
We kunnen wel stellen dat er binnen de 11 geteste geluidskaarten een behoorlijke diversiteit bestaat. Voor iedere doelgroep is er dan ook wel een aanrader aan te wijzen. In het low-budget segment is de Guillemot Maxi Sound Muse absoluut een aanrader: deze kaart is goedkoper dan de andere low-budget kaart (de Sound Blaster 16 PCI) en biedt zelfs meer functionaliteit. Voor gamers zal het vooral neerkomen op een keuze tussen de Guillemot Maxi Sound Fortissimo en de TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024. Beide hebben ondersteuning voor zowel A3D als EAX en zijn gelukkig zeer betaalbaar: de Guillemot kaart biedt iets meer software en is iets goedkoper, de TerraTec kaart klinkt echter weer net wat beter. Voor de multimedia liefhebbers met wat minder interesse in spellen maar meer interesse in zaken als DVD-films vinden we de MediaForte Theatre X-Treme 5.1 een mooie keuze: een combinatie van 6 kanaals geluid, digitale in- en uitgangen en een extra FM radio voor slechts 139 gulden is natuurlijk niets op aan te merken. Een combinatie van geschiktheid voor gaming en geschiktheid voor multimedia / DVD vinden we terug bij de 6 kanaals geluidskaart van Videologic. Probleem is wel dat deze kaart relatief duur is en de drivers op dit moment nog niet ver genoeg door ontwikkeld zijn. Voor de semi-professionele audio liefhebber biedt TerraTec met de SoundSystem DMX nog een redelijk betaalbare kaart met veel (digitale) opname en afspeel mogelijkheden.

De TerraTec SoundSystem DMX X-Fire 1024 kreeg vanwege zijn goede geluidskwaliteit en de combinatie van A3D en EAX in een eerder artikel op deze website al een Hardwareinfo.net Silver Award. Ook na deze test staan we daar nog steeds achter. Vanwege de vele mogelijkheden en de perfecte prijs/kwaliteit-verhouding verdient de MediaForte Theatre X-Treme een Hardwareinfo.net Bronze Award. Een kaart die goed genoeg is voor een Gold Award kan ik in deze test helaas niet aanwijzen. Als de Videologic Sonic Fury geen driver-problemen zou hebben en Fl. 100,-- goedkoper zou zijn, zou deze kaart zeker een kans maken. In de huidige vorm echter helaas niet.
hmm....voor mij toch de terratec :) ik moet toch een keer een keuze maken

• Hurricane

Hurricane

Topicstarter
Ik ga de DMX XFire 1024 morgen wel ff halen, ik hak de knoop wel door.

• Stefke
Op donderdag 02 augustus 2001 18:13 schreef Hurricane het volgende:
Ik ga de DMX XFire 1024 morgen wel ff halen, ik hak de knoop wel door.
me 2 :)
Pagina: 1