Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rajiyn
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-04 16:19
Mijn vraag
Onlangs heb ik mijn moederbord geupgrade van een Z170-A (i5-6600k) naar een Z390 Aorus Ultra (i7-9700k). Voorheen heb ik er al een M.2 in geplaatst die ik na de upgrade als OS drive wilde gebruiken (voorheen was de OS drive een Samsung Sata SSD). Na de upgrade zijn alle partities geformatteerd en is Windows 10 geïnstalleerd op de Kingston A2000. Echter als ik mijn Kingston A2000 als ENIGE bootoptie aangeef in bios. Zegt de Bios "Missing Operating System" terwijl als ik alle opties (dus alle SSD's + HDD's) aangeef bij boot options. Boot de kast wel. Ik heb dus het gevoel dat mijn kast via een andere drive opstart terwijl dat de enige Windows op de M.2 staat? Ik kom er niet aan uit en heb het gevoel dat er iets verkeerd in de kast geregeld is. Echter laat mijn gebrek aan ervaring mij hier in de steek. Kennen jullie het probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Z390 Aorus Ultra
Intel i7-9700k
Kingston A2000 1tb
Samsung Evo 500gb
2 HDD's

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bios klooien, maar telkens zonder resultaat.

Alle reacties

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10 13:37

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Toevallig overgestapt van 'ouderwets' BIOS naar UEFI?
Check even wat de settings zijn en of je drive als MBR of GPT is geformatteerd.

• Rajiyn
@Soepergrover BIOS naar UEFI zegt me zo niks. Hoe controleer ik dit?
Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat mijn M.2 als GPT is formatteerd aangezien dit nodig is voor Intel Optane Memory.

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Hmm, OK. Je hebt dus een vers geformatteerde M.2 met GPT format.
Ik had je bericht niet goed gelezen en ging ervan uit dat je de drive zonder aanpassingen uit je oude systeem had gehaald. Niet dus.
Met een recent moederbord zul je wel UEFI hebben (eventueel met compatibility mode). Zou wel goed moeten gaan.

Enige dat ik me kan bedenken is dat de EFI partitie waar telkens van wordt opgestart op een andere schijf staat en dat deze vervolgens verwijst naar Windows op je M.2
Ik heb zelf meegemaakt dat Windows bij installatie op een systeem met meer disks fijntjes al een reeds aanwezige EFI partitie op een andere schijf gebruikte. Stond Windows dus op een schijf en de EFI partitie waarvan werd opgestart op een andere schijf. Ondoorgrondelijke wegen van Windows.
Je zou eens met een tool die partities kan bekijken moeten nagaan waar er EFI partities staan (en waar niet). Ik heb hier zelf een Linux live USB stick voor gebruikt (Linux Mint in mijn geval; meer smaken mogelijk).

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De kans is aanwezig dat de boot partitie op een andere drive staat.

Als je een geheel nieuwe installatie doet:
1. Verwijder alle partities vanaf de NVMe. Sluit de computer af.
2. Onkoppel alle oudere drives.
3. Herstart en boot vanaf een USB drive. Die drive moet GPT indeling hebben. Rufus is de bekendste tool om dit te bewerkstelligen.
4. Installeer Windows 10 op de nieuwe NVMe.
5. Sluit af en koppel de oude drives weer aan.
6. Start op vanaf de NVMe.

Je kunt ook upgraden naar Windows 10 op de oude drive en die vervolgens naar de oude drive kopieren. Dan behoud je de programma's, instellingen en data.

• Rajiyn
Is het niet mogelijk om alle kabels te ontkoppelen en dan windows 10 op de NVMe te herstellen waardoor de bootpartitie wordt aangemaakt? Het kost mij telkens een hels karwei om alle dingen die ik nodig heb, terug erop te zetten.

(Ook werd mij geadviseerd CMS te disabelen. Op het moment dat ik dit doe, is er geen enkele Boot optie mogelijk wellicht zegt dit iets?)

• mrmrmr
  • Niet online
Rajiyn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:16:
Is het niet mogelijk om alle kabels te ontkoppelen en dan windows 10 op de NVMe te herstellen waardoor de bootpartitie wordt aangemaakt? Het kost mij telkens een hels karwei om alle dingen die ik nodig heb, terug erop te zetten.
Dat kan met Windows recovery, maar dat is risicovol en moeilijk. Dan moet je bootbestanden met de hand aanpassen (wel een backup maken). En je moet snappen hoe het werkt en of het werkt. Er kunnen ook problemen optreden met drive letters.

http://woshub.com/how-to-rebuild-bcd-file-in-windows-10/

Als de drive MBR is moet die worden omgezet in GPT.
(Ook werd mij geadviseerd CMS te disabelen. Op het moment dat ik dit doe, is er geen enkele Boot optie mogelijk wellicht zegt dit iets?)
Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface#CSM booting

• Rajiyn
Via een vriend krijg ik het advies om alle andere opslag te ontkoppelen en dan vanaf een USB drive, windows 10 te repareren waardoor de bootpartitie alsnog aangemaakt kan worden. Goed idee?

• mrmrmr
  • Niet online
Rajiyn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:27:
Via een vriend krijg ik het advies om alle andere opslag te ontkoppelen en dan vanaf een USB drive, windows 10 te repareren waardoor de bootpartitie alsnog aangemaakt kan worden. Goed idee?
Dat is Windows recovery.

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Je kunt het altijd proberen. Lukt het: mooi.
Lukt het niet, dan kun je altijd nog een verse installatie proberen.
Ga in elk geval niet zitten klooien als het niet helemaal lekker gaat.
Succes.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Rajiyn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:27:
Dat zou moeten kunnen en zou niet eens zo heel veel werk moeten zijn, tevens een automatisch proces. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Rajiyn
Het is me toch niet gelukt. Elke optie gaf een foutmelding waardoor ik nu toch alles opnieuw moet doen. Echter lukt het converteren naar GPT niet wegens Virtual Service Error.

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Een virtual error? Geen echte dus? :p
Windows tooling?
Probeer anders eens een Linux USB stickje te maken. Is vrij snel gebeurd en daar moet zoiets doorgaans mee lukken.

• mrmrmr
  • Niet online
Rajiyn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:54:
Het is me toch niet gelukt. Elke optie gaf een foutmelding waardoor ik nu toch alles opnieuw moet doen. Echter lukt het converteren naar GPT niet wegens Virtual Service Error.
Je bedoelt Virtual Disk Service Error denk ik.

Je kunt de tool mbr2gpt gebruiken voor de conversie.
mbr2gpt /validate
mbr2gpt /convert

Hiermee wordt de UEFI boot partitie aangemaakt en BCD (boot) data wordt geupdate.

https://answers.microsoft...32-42f2-9163-e3aa503fb63f (bericht van 19 november 2018)

Als je opnieuw Windows installeert, zorg dan dat eerst alle oude partities compleet weg zijn. Inclusief de MBR. Dat kan met diskpart met de clean opdracht, effectief na een herstart. Verder de procedure volgen die ik beschreef.

Er zijn ook nog andere opties, maar dit zou ik eerst proberen.

Om te testen of Windows het probleem is zou je ook een installatie van bijvoorbeeld Debian kunnen doen. Werkt het wel onder Debian, dan ligt het waarschijnlijk aan Windows of de configuratie.

De BIOS van het moederbord updaten naar de laaste versie kan ook helpen om eventuele compatibiliteitsproblemen te verhelpen.
Pagina: 1