Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07 10:11
Hello,

Ik heb sinds een tijdje een Sony A7 iii. Erg blij mee, maar ik ontdek de laatste tijd een minpuntje. Ik schiet met een Zeiss 24-70 F4 of met de Zeis 55 F1.8. Wanneer ik de foto's bekijk op de camera zelf zijn ze haarscherp. Ook als ik inzoom tot Maximaal blijven de foto's op de camera scherp. Alleen wanneer ik daarna de foto's op de PC zet om ze te bewerken, dan lijkt het net of er een filter over de foto komt. Bijvoorbeeld de huid van mensen kun je het goed op zien, deze wordt korrelig. Met een resolutie van 6000x4000 zou ik toch mogen verwachten dat ik wat kan croppen... En dat ik bijvoorbeeld op 100% zoominstellingen kan drukken zonder dat de foto onscherp wordt?

Ik dacht eerst dat het aan de ISO instellingen lag, maar een foto met 400 iso waarde heeft dit ook...

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Let wel, ik ben mij er goed van bewust dat waarschijnlijk de fout achter de camera staat...

Een paar voorbeelden om het probleem te illustreren:
https://photos.app.goo.gl/GHEvNKemw77YuF4W6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je 3 voorbeeldfoto's zijn in ieder geval ERG hoog qua iso. En die vind ik er alle drie erg goed uit zien voor die hoge iso's (12800 iso, 10.000 iso en 3200 iso). Met wat je nu laat zien zeg ik: chapeau camera! :)

Dit zijn ISO waardes die je analoog en zelfs 5 jaar geleden (bijna) niet voor mogelijk hield om nog goed mee te fotograferen, en nu is het binnen bereik..ik vind het knap :)

[ Voor 29% gewijzigd door Nomad op 24-12-2019 11:58 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 11:32
Ik vind het ook erg meevallen met deze ISO waardes, je zou in RAW met veel geschuif met noise reduction/sharpening nog wat kunnen verbeteren.

Heb je die foto van de plant expres op F22 geschoten? Als je geen ruis wil kun je natuurlijk beter op lagere iso schieten en dan is een groter diafragma (1.8 - 2.8 of iets in die richting) binnen handiger zonder statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
d4jo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:59:
Ik vind het ook erg meevallen met deze ISO waardes, je zou in RAW met veel geschuif met noise reduction/sharpening nog wat kunnen verbeteren.

Heb je die foto van de plant expres op F22 geschoten? Als je geen ruis wil kun je natuurlijk beter op lagere iso schieten en dan is een groter diafragma (1.8 - 2.8 of iets in die richting) binnen handiger zonder statief.
Meevallen qua ISO waarden? 12800 is een superhoge isowaarde.. het liefst gebruik je bij wijze van iso 100. Of als een bepaald diafragma nodig is, dan zul je een flitser moeten gebruiken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:32
Luxicon schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:24:
[...]

Meevallen qua ISO waarden? 12800 is een superhoge isowaarde.. het liefst gebruik je bij wijze van iso 100. Of als een bepaald diafragma nodig is, dan zul je een flitser moeten gebruiken.
Voor de hoge ISO waarde (12800), valt de ruis op de foto zeer goed mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 11:32
MrSenne schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:48:
[...]

Voor de hoge ISO waarde (12800), valt de ruis op de foto zeer goed mee. ;)
Exact, met "het" bedoelde ik de ruis"

Ik vind het de ruis ook erg meevallen met deze ISO waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:52
Luxicon schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:24:
[...]

Als ik het goed interpreteer, vind hij juist het resultaat qua korreligheid meevallen gezien de hoge iso waarde die is gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:54
Als je RAW s schiet dan zit er juist geen filter als je die op de computer bekijkt en de foto die je op de camera bekijkt wel. Misschien dat het verschil daar in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:01
De preview van de camera is vaak een gecomprimeerde foto, en niet hoe het echte bestand eruit ziet.
Op mijn eerste generatie A7 "schrik" ik ook altijd als ik de raw bestanden openen, omdat het er zeker qua kleuren en soms qua scherpte er anders uitziet dan het kleine schermpje toont. Echter, een raw zal altijd er "lelijk" uitzien, omdat er zoveel mogelijk informatie in de foto zit, en niet persé bedoeld is om er meteen goed uit te zien.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
Shiver87 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:16:
Hello,

Ik heb sinds een tijdje een Sony A7 iii. Erg blij mee, maar ik ontdek de laatste tijd een minpuntje. Ik schiet met een Zeiss 24-70 F4 of met de Zeis 55 F1.8. Wanneer ik de foto's bekijk op de camera zelf zijn ze haarscherp. Ook als ik inzoom tot Maximaal blijven de foto's op de camera scherp. Alleen wanneer ik daarna de foto's op de PC zet om ze te bewerken, dan lijkt het net of er een filter over de foto komt. Bijvoorbeeld de huid van mensen kun je het goed op zien, deze wordt korrelig. Met een resolutie van 6000x4000 zou ik toch mogen verwachten dat ik wat kan croppen... En dat ik bijvoorbeeld op 100% zoominstellingen kan drukken zonder dat de foto onscherp wordt?

Ik dacht eerst dat het aan de ISO instellingen lag, maar een foto met 400 iso waarde heeft dit ook...

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Let wel, ik ben mij er goed van bewust dat waarschijnlijk de fout achter de camera staat...

Een paar voorbeelden om het probleem te illustreren:
https://photos.app.goo.gl/GHEvNKemw77YuF4W6
Om een idee te krijgen wat de invloed van de hoogte van de ISO instelling op de ruis is, kan je deze test-resultaten eens bekijken:

https://www.the-digital-p...&TestComp=0&ISOComp=12800

Je kan de ruis voor verschillende camera's goed met elkaar vergelijken.
Hiermee krijg je een goede indruk van de te verwachten ruis.

[ Voor 0% gewijzigd door JoStad op 24-12-2019 14:08 . Reden: verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Laatst online: 13-07 10:11
Dank mensen! Ik denk dat ik net kennis gemaakt heb met het aspect ruis. Ik zal hier eens mee gaan spelen. Dank voor jullie opmerkingen!
Pagina: 1