Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
Goedemorgen,

Als eerst alvast allemaal fijne feestdagen toegewenst!

Ik zit even met een kort vraagje. Ik ben van plan om nog een nieuwe auto dit jaar op kenteken te zetten. Het is een zakelijke auto dus in principe schrijf ik die in 5 jaar af.

Maar omdat ik hem dit jaar nog op kenteken zet mag ik dan 20% van de afschrijving als kostenpost meenemen voor dit jaar nog?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

5 jaren gebruik vanaf aanschaf. Het is geen belasting met peildatum 1 januari of zo.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
greb schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:25:
Goedemorgen,

Als eerst alvast allemaal fijne feestdagen toegewenst!

Ik zit even met een kort vraagje. Ik ben van plan om nog een nieuwe auto dit jaar op kenteken te zetten. Het is een zakelijke auto dus in principe schrijf ik die in 5 jaar af.

Maar omdat ik hem dit jaar nog op kenteken zet mag ik dan 20% van de afschrijving als kostenpost meenemen voor dit jaar nog?

Bedankt!
Afschrijving gaat per dag en niet per jaar, dus het heeft voor de afschrijving geen nut om hem nog dit jaar aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Volgens mij is het tijdstip van ingebruikname bepalend. Afschrijving gaat dus in op de datum dat je de auto laat afleveren.

https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving

[ Voor 63% gewijzigd door t_captain op 24-12-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:40
Ernemmer schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:30:
[...]

Afschrijving gaat per dag en niet per jaar, dus het heeft voor de afschrijving geen nut om hem nog dit jaar aan te schaffen.
Behalve voor eventuele bijtelling...

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Als het niet uitmaakt voor de afschrijving/boekhouding/bijtelling etc (maar daar heb ik minder verstand van) zou je nog kunnen overwegen om hem op 1-2020 te registeren (dan is je auto een jaar jonger op papier)

[ Voor 5% gewijzigd door ErgoStijn op 24-12-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bob-B190 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:05:
[...]

Behalve voor eventuele bijtelling...
Misschien ook wel voor zijn MIA en KIA, maar daar gaat het topic niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-05 11:47
Als je het goed wil doen moet je hem na rato afschrijven dit jaar. Dus als je hem nu 1 week in 2019 hebt moet je 20%:52=0.003846% afschrijven...

Nou dat is niet echt praktisch... dus gewoon per 1-1-2020 in de boeken zetten, 10 x makkelijker, geen haan die daar naar zal gaan kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ga je ook prive rijden? Dan is de datum misschien nog van invloed op de bijtelling de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neobuq
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-04-2024
greb schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:25:

Dit mag helaas niet. Afschrijving wordt per maand berekend, voor het eerst de maand volgend op maand van ingebruikname.
Waar je wel rekening mee kunt houden is dat als je een btw-ondernemer bent en ieder kwartaal aangifte doet, je de btw op de aankoop van de auto dit kwartaal nog kunt aftrekken in je aangifte omzetbelasting als je de auto dit jaar nog koopt. Als je de auto volgend jaar koopt kun je de btw vanzelfsprekend pas na het eerste kwartaal van 2020 aftrekken, scheelt 3 maanden wachten op je geld.

KIA of willekeurig afschrijven is niet van toepassing op personenauto's.

Voor de MIA maakt het moment van aankoop niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rony
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53
Dit kan alleen in het geval van "willekeurig afschrijven":

https://www.belastingdien...illekeurige_afschrijving/

Willekeurig afschrijven betekent dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft. Dit kan u een liquiditeits- en rentevoordeel opleveren. Net als bij gewone afschrijving, mag de boekwaarde van het bedrijfsmiddel niet lager worden dan de restwaarde.

Er bestaan meerdere regelingen voor willekeurige afschrijving. De 2 belangrijkste zijn:

willekeurige afschrijving op milieubedrijfsmiddelen (VAMIL)
willekeurige afschrijving voor startende ondernemers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 08:01
Of als je hem in hetzelfde jaar nog in de prak rijdt... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Flozem op 24-12-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Is het een bedrijfsauto met grijs kenteken of een reguliere personen auto.

De regels op dat gebied verschillen nogal. Bij een grijs kenteken kan het voordelen hebben om dit jaar nog te boeken. Afschrijving is naar ratio dus dat maakt niet uit.

Maar dan zijn mogelijk de kia en mia nof van toepassing.

Ook moet je bij privé gebruik even kijken hoe het zit met de btw bijtelling die is 5 jaar een hoger percentage als je de btw terug vordert bij aankoop. Echter tellen die dus wel in jaren en niet naar ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobuq
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-04-2024
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:14:
Echter tellen die dus wel in jaren en niet naar ratio.
Dit klopt niet. Correctie voor btw privégebruik auto gaat ook naar rato.

[ Voor 23% gewijzigd door Neobuq op 25-12-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neobuq schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:11:
[...]

Dit klopt niet. Correctie voor btw privégebruik auto gaat ook naar rato.
De bijtelling is naar rato..
De hogere percentage geldt voor het aantal kalender jaren.

Dus als je auto nu in de boeken zet heb je al 1 kalender jaar gehad waardoor je over 4 jaar al terug valt naar de lagere btw bijtelling van 1,5% en effectief haal je daar dus voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Neobuq schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:34:
[...]

Dit mag helaas niet. Afschrijving wordt per maand berekend, voor het eerst de maand volgend op maand van ingebruikname.
Mag je hem in 5 jaar wel naar 0 afschrijven (en dan bij verkoop de eventuele verkoopwaarde als boekwinst inboeken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een personen auto nee, bedrijfs auto mag dat weer wel mee

Maar TS moet eerst daar duidelijkheid over geven anders slaan de meeste adviezen nog kant nog wal.
Pagina: 1