Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik wil even snel een vraag stellen...

Ik wil voornamelijk FPS games spelen op 1440p en eventueel streamen.
Ik heb niet een bepaald budget in m'n hoofd maar zo rond de €1000,- zou top zijn, zoals te zien in mijn lijstje.

Ik heb de RTX 2080 Super zoals te zien in de lijst van mijn "huidige PC"

Ik wil graag een PC bouwen die krachtig genoeg is om lekker te kunnen gamen op een 1440p high/ultra quality en eventueel streamen maar hij moet ook redelijk "stil" zijn.

Zie hier mijn huidige en de eventuele build.

Huidig

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4790K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z97-G45 GAMING€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 825,-€ 825,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 95,53€ 95,53
1WaterkoelingCorsair Hydro H80i€ 106,90€ 106,90
4Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG BH16NS40 Retail€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master V1000 Platinum€ 254,25€ 254,25
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,68

De nieuwe parts/case.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 204,90€ 204,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,95€ 94,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 76,-€ 76,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 86,42€ 86,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,27

Ik hoor graag of hier nog eventuele opmerkingen voor zijn of dat dit wel een redelijke build is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Welke bijzondere features denk je te gaan gebruiken om een mobo van meer dan 200 euro te verantwoorden?
Inb4 'futureproof', PCIe4.0 staat nog in de kinderschoenen en heeft 0 toegevoegde waarde t.o.v. PCIe3.0 :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 07:14
Wat voor scherm heb je? met name de refresh rate is dan wel belangrijk. Wil je 144 fps halen op high/ultra 1440p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
Wintervacht schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:16:
Welke bijzondere features denk je te gaan gebruiken om een mobo van meer dan 200 euro te verantwoorden?
Inb4 'futureproof', PCIe4.0 staat nog in de kinderschoenen en heeft 0 toegevoegde waarde t.o.v. PCIe3.0 :p
Ik heb dit moederbord voornamelijk gekozen vanwege dat ik er bij Azerty op kwam via "top 9" "great value" bord met AM4 slot O-)
Brubs schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:17:
Wat voor scherm heb je? met name de refresh rate is dan wel belangrijk. Wil je 144 fps halen op high/ultra 1440p?
Een Acer Predator 1440p 144hz Acer XB271HU A 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Titavian op 24-12-2019 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:19:
[...]

Ik heb dit moederbord voornamelijk gekozen vanwege dat ik er bij Azerty op kwam via "top 9" "great value" bord met AM4 slot O-)
X570 'great value' :')
MSI X470 Gaming Plus Max doet precies hetzelfde maar kost wel 70 euro minder :p Kun je weer steken in een goedkopere cpu koeler bijvoorbeeld!
Wacht... Oh ja die kan op zich ook een stuk goedkoper, de Dark Ropck Pro is bijvoorbeeld al weer 2 tientjes goedkoper en de Scythe Mugen 5 PCGH Edition is super stil (althans, volgens de specs) en 45(!) euro goedkoper. Bespaar je in totaal in 1 klap al weer 115 euro, da's altijd mooi meegenomen.
En qua prestaties lever je nergens op in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:19:
[...]

[...]

Een Acer Predator 1440p 144hz Acer XB271HU A 8)7
Dan denk ik dat het bij sommige spellen wel erg lastig zal worden met een 2080 super om 144hz te gaan halen, op ultra in ieder geval.. Ligt er natuurlijk zeker aan welke games je speelt.
Qua CPU zit je wel goed denk ik, de koeler kan je op het begin nog achterwegen laten, gezien de stock koeler al best aardig is. Dan kan je altijd als het niet naar wens is een extra koeler bijzetten. (100 euro voor een processor koeler is wel erg veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-09 17:32
Wintervacht schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:35:
[...]

MSI X470 Gaming Plus Max doet precies hetzelfde maar kost wel 70 euro minder :p Kun je weer steken in een goedkopere cpu koeler bijvoorbeeld!
Wacht... Oh ja die kan op zich ook een stuk goedkoper, de Dark Ropck Pro is bijvoorbeeld al weer 2 tientjes goedkoper en de Scythe Mugen 5 PCGH Edition is super stil (althans, volgens de specs) en 45(!) euro goedkoper. Bespaar je in totaal in 1 klap al weer 115 euro, da's altijd mooi meegenomen.
In essentie prima met je eens hoor, laat ik dat voorop stellen, goede suggesties!
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan door te zeggen:
Een B450 is al goed genoeg voor een 3700X als er verder geen "speciale wensen" zijn zoals overclocken of extra aansluitingen/slots/mogelijkheden. Zo te zien is daar in dit geval ook geen sprake van, TS?
De tot nu toe genoemde koelers zijn heel goed maar eigenlijk ook allemaal overkill voor een 3700X die niet (to the max) overclocked gaat worden, standaard voldoet de boxed koeler, voor een stuk stillere koeler met voldoende koelcapaciteit ben je een stukje "lager op de rang/prijs lijst" ook klaar.

Echter wil het oog/het gevoel/de drang naar "beter" het uiteindelijk vaak wel winnen bij ons Tweakers/gamers. ;) En daar is op zich niks mis mee als je dat maar goed voor jezelf (ook financieel) kan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
Wintervacht schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:35:
[...]

Ik las iets over een BIOS update als je oudere borden gebruikt met de nieuwe AMD processors, is dit bij deze nodig?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet zo thuis ben in alle BIOS en overclock fronten... 8)7
Brubs schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:39:
[...]

Dan denk ik dat het bij sommige spellen wel erg lastig zal worden met een 2080 super om 144hz te gaan halen, op ultra in ieder geval.. Ligt er natuurlijk zeker aan welke games je speelt.
Qua CPU zit je wel goed denk ik, de koeler kan je op het begin nog achterwegen laten, gezien de stock koeler al best aardig is. Dan kan je altijd als het niet naar wens is een extra koeler bijzetten. (100 euro voor een processor koeler is wel erg veel).
Dus zou eigenlijk echt een RTX 2080Ti moeten hebben wil je zeggen? :?
Ik speel de laatste tijd voornamelijk COD:MW, Escape From Tarkov, Hell Let Loose en wil graag The Witcher 3 nou eindelijk eens gaan spelen 8)7
HuisRocker schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:02:
[...]

Echter wil het oog/het gevoel/de drang naar "beter" het uiteindelijk vaak wel winnen bij ons Tweakers/gamers. ;) En daar is op zich niks mis mee als je dat maar goed voor jezelf (ook financieel) kan verantwoorden.
Als ik echt mijn ding wil doen ga ik all-out en neem ik alleen de duurste en "mooiste" onderdelen, maar daar wordt het vrouwtje en de bankrekening niet zo blij van! O-)
Dus had hiermee een soort gulden middenweg en zal eens kijken naar de suggesties van bovenstaande!

[ Voor 3% gewijzigd door Titavian op 24-12-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brubs
Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:30:

[...]

Dus zou eigenlijk echt een RTX 2080Ti moeten hebben wil je zeggen? :?

[...]
Nee zeker niet, maar ik zou wel even wat benchmarks opzoeken voor de games die je speelt, om teleurstelling te voorkomen als je ultra 144fps niet gaat halen.. Dat je voorbereid bent dat je misschien bij een aantal games concessies moet doen qua graphics. Bij andere games zal hij het zonder problemen zeker halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:30:
[...]

Ik las iets over een BIOS update als je oudere borden gebruikt met de nieuwe AMD processors, is dit bij deze nodig?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet zo thuis ben in alle BIOS en overclock fronten... 8)7
Niet om lullig te doen, maar dit staat letterlijk vermeld op de pagina die ik daar link :p
Onder de kenmerken tab:
Bijzonderheden De MAX series heeft ondersteuning voor Ryzen 3000 zonder BIOS update.
Als je zo veel geld uitgeeft aan een systeem loont het wel om precies uit te zoeken wat je wilt, wat je nodig hebt en wat daar mee overeenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
Wintervacht schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:34:
[...]

Niet om lullig te doen, maar dit staat letterlijk vermeld op de pagina die ik daar link :p
Onder de kenmerken tab:

[...]

Als je zo veel geld uitgeeft aan een systeem loont het wel om precies uit te zoeken wat je wilt, wat je nodig hebt en wat daar mee overeenkomt :)
Mijn excuus! Dat heb ik compleet gemist toen ik de kenmerken checkte!

Dat is toch precies wat ik nu doe of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Asus PRIME X470-PRO Voldoet prima met ook mogelijkheid om USB-c aan te sluiten op je kast(front)

qua stille hardware

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 75,90€ 75,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Slim€ 54,50€ 54,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,05€ 98,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,45

[ Voor 79% gewijzigd door Hackus op 24-12-2019 11:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:38:
[...]

Mijn excuus! Dat heb ik compleet gemist toen ik de kenmerken checkte!

Dat is toch precies wat ik nu doe of niet?
Sorry misschien had ik het anders moeten verwoorden.
Hulp op Tweakers vragen is uiteraard een hele goede optie en je bent er wel van verzekerd dat je goed advies krijgt, maar om te voorkomen dat het forum in een soort telefonische helpdesk verandert wordt er nogal gehamerd op zelf huiswerk doen :p

Dus (om maar wat voorbeelden te noemen, niet noodzakelijk op jou an sich gericht) zelf uitzoeken wat bijvoorbeeld de meerwaarde is van een 3600X t.o.v. een 3600 in een systeem (hint: is geen meerwaarde), wat de pro's en con's van een chipset zijn en welke voeding de beste kwaliteit in je pricerange heeft.

Websites van verkoopkanalen zijn wat dat betreft een belabberde bron van informatie, want er zal nooit ergens bij staan dat je het beter niet kan kopen natuurlijk :p Op de prijspagina van een Seasonic Focus voeding zal ook staan dat het premium kwaliteit is met een lange levensduur, terwijl dat helemaaal niet het geval is.

Zelfde met de 'great value' meuk bij Azerty, ja voor een x570 mobo in de prijscategorie 150-250 euro is het wellicht een redelijke aanbieding, maar als het overbodig is voor jou ben je nog steeds geld door het putje aan het spoelen als je hetzelfde kan met een mobo dat de helft kost natuurlijk.

Het loont om dieper in de stof te duiken om de meeste bang voor de minste buck te vinden.
Hier in het Consumenten Elektronica Aankoopadvies forum staan ook een boel 'Welke [onderdeel] kan ik het beste kopen?' topics waar erg veel tips gegeven worden en die vol staan met goede suggesties en dingen waar je beter met een boog omheen kan lopen.

En ondertussen leer je vanalles bij en voor je het weet zit je zelf heel de dag in dit soort topics te ranten over brakke voedingen en overbodige RGB :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
Wintervacht schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:34:
[...]

Onder de kenmerken tab:
Nog even hier op terugkomend..
Op Azerty staat dat dit bord juist wel een BIOS update nodig heeft wil Ryzen 3000 werken.. :?

Ryzen 3 Compatibel
Ja, via BIOS update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Titavian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:08:
[...]

Op Azerty staat dat dit bord juist wel een BIOS update nodig heeft wil Ryzen 3000 werken.. :?

Ryzen 3 Compatibel
Ja, via BIOS update
Ja, dat kan de shop doen. en misschien staat er al de juiste op(over welk bordje heb je het nu)
MSI MAX zijn allemaal gereed voor Ryzen 3000. die zijn speciaal daarvoor uitgebracht als MAX versie

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 24-12-2019 12:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-09 17:32
[...]

Ryzen 3 Compatibel
Ja, via BIOS update
Wintervacht linkt een "MSI X470 ... ... Max" moederbord, ieder "MSI Max" bord is Zen 2 (Ryzen 3000) compatibel, en ja, ook als de verkoper iets anders beweert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titavian
Hackus schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:13:
[...]

Ja, dat kan de shop doen. en misschien staat er al de juiste op(over welk bordje heb je het nu)
MSI MAX zijn allemaal gereed voor Ryzen 3000. die zijn speciaal daarvoor uitgebracht als MAX versie
Noem me eigenwijs, maar ik wil het liefst zelf de processor installeren.. Ik heb ook m'n motor(helaas is deze mij ontnomen door een of ander triest figuur) zo goed als vanaf de grond opgebouwd en dat gevoel dat je het zelf in elkaar hebt gezet, met de nodige tegenslagen, is zo geweldig dat ik dit ook met mijn PC wil proberen/doen!

Jij linkt net ook een Asus PRIME bord pricewatch: Asus PRIME X470-PRO vanwege de USB-C connectie in de case.. dit is toch ook mogelijk met de pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max die Wintervracht net linkt?
Of begrijp ik dat verkeerd? :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

[...]

Ryzen 3 Compatibel
Ja, via BIOS update
De Max versies hebben voor zover ik weet out of the box ondersteuning voor Ryzen 3xxx, is misschien gewoon een foutje in de administratie van Azerty, het is nl. wel de enige bron die het zegt :p

Edit: whoops beetje late to the party :')

Maar! De MSI heeft inderdaad geen USB-C header, als je daar wel behoefte aan hebt is de suggestie van @Hackus wellicht een betere optie voor je.

En de cpu installeren kun je alsnog zelf doen hoor, een BIOS update van de webshop betekent dat ze hem updaten met een oudere generatie cpu (als het nodig is), dus er is geen sprake van assemblage op dat gebied.

[ Voor 29% gewijzigd door Wintervacht op 24-12-2019 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Titavian Er liggen al veel B450-X470 moederbordjes in de winkel met juiste bios, maar de shop kan dit doen voor je of vooraf controleren(vaak adhv sticker op de doos) X470 prime-pro is veel verkocht. dus de kans dat hier geen geschikte bios op zit is klein.vaak kost een bios-update een tientje. soms doen ze het ook gratis als je meer hardware ineens koopt. later terugsturen met ergernis etc. kost ook geld. 'Ryzen 3000 ready' wordt gezien door consument als direct te gebruiken, maar dat is niet zo. Bordje gaat terug onder bedenktijd en men koopt dan MAX versie. Dat brengt ook kosten met zich mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Titavian

Voor een Ryzen 7 3700x heb je voldoende aan een X470 of B450 moederbord. De X570 is nieuwer, maar een stuk duurder en heeft PCI 4.0. Daar ga je tot op de dag van vandaag niks van merken ten opzichte van PCI 3.0. Ook de USB 3.2 geneuzel en betere audiochip is in de praktijk het niet waard om 70 euro extra voor uit te geven...

Maar...

Wil je in de toekomst upgraden naar een snellere Ryzen 9 3900 of 3950 dan vind ik persoonlijk dat die processor een beter moederbord verdient dan een X470 of B450.
Dan zou ik wel voor een X570 gaan, want die haalt echt het maximale uit een Ryzen 9.
Sterker nog, AMD is op de achtergrond al bezig met de Ryzen 4000 series en die zouden in 2020 al verschijnen. Op meerdere websites lees ik dat de CEO het heeft confirmed..

Het is nog maar de vraag of die processor geschikt is voor een B450 of X470 moederbord van rond de 100 euro. In theorie misschien wel, maar of het ook echt wenselijk is...
Dan is een X570 ook een betere optie, want de Ryzen 4000 zal, volgens de geruchten, op AM4 draaien met X670 chip en die zal dan ook op een X570 draaien.

Dit zijn prima X570 moederborden:

pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
pricewatch: Asus Prime X570-PRO

Maar als je de komende jaren niet van plan bent op te upgraden, ja dan zou ik lekker bij een X470 of B450 blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Eugene_85 op 24-12-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marick vd Veer
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-08-2021
*knip* iemand anders topic kapen voor je eigen vraag is niet de bedoeling. Je kunt een nieuw topic aanmaken met behulp van deze link. Lees wel eerst even DAA beleid door want nu ontbreekt er nog een heleboel, dus dan riskeer je een slotje.

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 16-03-2020 13:36 ]

Pagina: 1