Dochter van 2,5 met wagenziekte - suggesties? (Honda FR-V)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 11:36
We hebben een dochter van 2,5 die snel wagenziek is. Haar oudere broer van 5 en zus van 10 hebben nergens last van.

Het staat ons tegen om even met het gezin een uitje met de auto te doen, want ze heeft al vrij snel last. Mijn vrouw zit achterin om het in de gaten te houden en haar broer en zus willen er ook al niet meer naast zitten. Erg vervelend dus, zelfs een ritje van een kwartiertje naar opa en oma zorgt al voor de nodige stress.

Wat hebben we zoal al gedaan:
- Magnetische strip onder de auto gemonteerd
- Haar in haar kinderstoel in het midden van de achterbank gezet
- Sea bands om haar beide polsen
- Airco koud
- Geen jas aan
- Kinderliedjes

Primatour pillen werken wel, maar we krijgen ze er niet in omdat ze ze erg smerig vindt en ze wordt er ook nog eens suf van. Heb zelf het idee dat onze auto nogal deint en het is ook een hoge auto. Misschien dat dit ook van invloed is op het snel wagenziek worden.

We hebben momenteel een Toyota Avensis Verso, we willen opzich wel een slagje kleiner gaan rijden en ik stuitte laatst op de Honda FR-V. Honda staat bekend als zeer betrouwbaar en ik vind het persoonlijk wel een leuke verschijning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tTfIs25a1acLtOOA8rEWQ9yE/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://7zitplaatsen.nl/7zitplaatsen.nl/wp-content/uploads/2014/04/Honda-FRV-7-zitplaatsen-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRp7uqQWxngAJrAdu6WYQ2e1Ml8nh9f8N55zxkQKwzhlZFYLLL5g&s

Het voordeel aan de FR-V is dat je met z'n 3en voorin kunt zitten. Kan de kleine dus naast me zetten en de oudere kids achterin met nog een stoel ruimte ertussen en mijn vrouw kan dan ook weer gezellig voorin.

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met de FR-V en/of een kind met wagenziekte en daar tips voor hebben?

BVD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Onze kids hebben ook beide een lange periode last gehad van wagenziekte.
Ze werden beide vaak wagenziek tijdens lange autoritten, ongeacht het type auto. We hebben zelf een Seat Leon maar mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Renault Megane.
Ik zou dus zeker geen andere auto aanschaffen in de hoop dat het dan over gaat.

Primatour werkte voor ons het beste. Ca. een uurtje voor de rit een half pilletje was meestal voldoende. Het zijn inderdaad niet de lekkerste pilletjes dus het is inderdaad lastig om het toe te dienen. Meestal loste we ze op in beker zoete ranja, tussen de boterham met pasta of in een koekje ofzo.
Daarnaast is het belangrijk dat ze de ogen een beetje op de weg houden en niet een boekje zitten te lezen of bezig zijn met een schermpje.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:22
Ik had het ook toen ik klein was. Voorin zitten hielp mij het beste.

Deinende auto helpt verder ook niet mee, en iemand die het gas niet stabiel kan houden of steeds abrupt remt ook niet (dus lekker veel op de CC zetten, en anticiperen op het verkeer qua remmen).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
Wat doet een magentische strip tegen wagenziekte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:45
Voorin zitten zou al een gouden greep zijn, denk ik. Als ze maar de weg kan zien, weten wat er gaat gebeuren is echt essentieel. Ik heb er zelf ook al m'n hele leven last van. Frisse lucht, blik op de weg, genoeg gegeten en zeker niet iets lezen of op een scherm kijken is heel belangrijk. Daarnaast de rijstijl: vloeiende bochten en normaal gas geven en remmen. Ook de vering kan schelen: in de Renault Captur van mijn ouders word ik eerder flauw dan in mijn eigen Seat Leon met (als ik dat wil) harder onderstel. Ik heb veel liever een auto die me even duidelijk laat merken dat ik een drempel over ga, dan het gedein van een zacht geveerde auto.

Toevallig heeft Citroën onlangs een bril uitgebracht om wagenziekte tegen te gaan. Verdient misschien niet een schoonheidsprijs, is ook niet heel erg goedkoop, maar als een uitje door de wagenziekte zo'n drama wordt, zou ik het er voor over hebben om te proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door BobB op 24-12-2019 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 20:36
Mijn zus had toen ze klein was er last van, dat kwam bij haar door melk (producten) te drinken voor een auto rit (tot 24 uur van te voren). Sinds mijn ouders dat niet meer deden was er niks aan de hand. En drinkt ze met 30 jaar nog steeds geen melk voor een auto rit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:47:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NqBjI7o.png

Gewoon geprobeerd onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Probeer eens gemberpillen of capsules

https://mythresults.com/episode43

Try SCE to Aux

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wagenziek is wagenziek. Daar helpt geen andere auto tegen.

Wat hierboven al wel gezegd is, zet haar voorin, dat is trouwens gewoon algemeen bekend. En als de primatour wel werkt dan vermaal je die gewoon in een yoghurt of een sapje.

Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Niets.

OT, primatour werkte bij onze dochter prima, en zorgen dat ze niet in zichzelf keerde, dus dingen op en langs de weg tellen, of kijken wie de eerste roze auto zag.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:51:

Wat hierboven al wel gezegd is, zet haar voorin, dat is trouwens gewoon algemeen bekend. En als de primatour wel werkt dan vermaal je die gewoon in een yoghurt of een sapje.

Weet alleen niet of je het risico wil lopen dat je verse yoghurt over je interieur heen wil hebben :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Malt007
Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding]

Een anti-statische strip is iets anders dan een magnetische strip. Hoopte dat het om iets spiritueels ging, had het topic al gebookmarkd en had de popcorn al klaargezet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
BobB schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:49:
Toevallig heeft Citroën onlangs een bril uitgebracht om wagenziekte tegen te gaan. Verdient misschien niet een schoonheidsprijs, is ook niet heel erg goedkoop, maar als een uitje door de wagenziekte zo'n drama wordt, zou ik het er voor over hebben om te proberen.
"De Seetroën-bril is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 10 jaar (waarvan het binnenoor is volgroeid)."

Nog 7,5 jaar wachten dus.

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:55:
[...]

Een anti-statische strip is iets anders dan een magnetische strip. Hoopte dat het om iets spiritueels ging, had het topic al gebookmarkd en had de popcorn al klaargezet :P
Wat heeft een anti-statische strip te maken met wagenziekte dan?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:45
Bob-B190 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:56:
[...]
"De Seetroën-bril is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 10 jaar (waarvan het binnenoor is volgroeid)."

Ai, dat had ik even gemist. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineG
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-02 06:20
Mijn vrouw had hier vroeger ook last van en nu soms ook nog (omdat ze op haar telefoon zit). Aan de vele vakantie verhalen te horen, kreeg ze gewoon een primatour pilletje. Deze vond ze ook niet heel lekker smaken, waardoor mijn schoonmoeder ze soms wat geforceerd naar binnen moet duwen. Krijg je later wel lollige verhalen van (naar mijn mening, mijn vrouw is het soms oneens daarover) over de creatieve manieren om ze naar binnen te krijgen!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:43

Chiron

Moderator Discord
Die strip is totale onzin.

Dat je kinderen met wagenziekte voorin wil hebben is omdat ze beter zicht naar buiten (voren) hebben.

Wagenziekte is niets meer dan desorientatie, omdat het gevoel (g-krachten) niet strookt met de omgeving (een statische omgeving, niet bewegend autointerieur). De remedie is om ze naar buiten te laten kijken, zodat de hersenen door hebben dat ze in beweging zijn (en de g-krachten weer 'kloppen').

Dat is de reden waardoor je extra misselijk kan worden als je in een rijdende auto een boek gaat zitten lezen, of op een (telefoon) schermpje gaat turen.

Met mijn zoontje laat ik hem wel achterin zitten, maar haal de hoofdsteun van de passagierstoel af zodat ie vrij zicht heeft naar buiten, en spoor hem aan om naar buiten te kijken (ik zie ik zie wat jij niet ziet spelletjes etc). Dan scheelt het al een hoop.

En natuurlijk geen vette hap laten eten voordat ie de auto in stapt, raampje open / airco wat frisser, en niet te binair gasgeven en remmen :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:56:
[...]

Wat heeft een anti-statische strip te maken met wagenziekte dan?
Geen idee, maar klinkt minder zweverig dan een magnetische strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Een andere auto waar je met z'n drieën voorin kunt zitten zou dan wel kunnen helpen?
Bob-B190 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:56:
[...]

Dat is inderdaad een oplossing voor de lange termijn :+

[ Voor 25% gewijzigd door Vlassie1980 op 24-12-2019 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

Tomatoman

Fulltime prutser

Placebo.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:04:
[...]

Geen idee, maar klinkt minder zweverig dan een magnetische strip.
No offence, maar het klinkt net zo zweverig om het te verbinden aan wagenziekte dus ik vraag me af op welke grond je dat wel acceptabel vind. Kooi van Faraday enzo. Of wordt jij misselijk als je een ballon over je haar heen wrijft? Heb je het over vele tienduizenden volts.....

Een anti-statische strip heeft er van oudsher mee te maken dat de auto kan opladen door de wrijving met de lucht en je op het moment dat je tankt je met je benzineslanguiteinde tegen de auto komt je een vonk zou krijgen. Is al lang niet meer zo.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-12-2019 10:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:34
Niks prettigers dan een effectieve placebo ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 08:40
Ok dit is er wel een in de zelfde categorie als de magnetische strip maar het werkte bij mij wel:
Een watje in het oor die minder dominant is dus als het kind rechts is het linker oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Chiron schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:02:
...

En natuurlijk geen vette hap laten eten voordat ie de auto in stapt, raampje open / airco wat frisser, en niet te binair gasgeven en remmen :+
Meestal wordt aangeraden wel goed te eten voor je de auto in gaat als je wagenziek bent. Bij mij werkt dat ook aardig.

Ik kan slecht in de buurt van de achterwielen zitten, liever voorin. Als ik zelf rij heb ik nergens last van, dan ben ik geconcentreerd bezig en kijk ik continue naar buiten. Dus ik probeer altijd in gesprek te blijven en zoals hierboven ook aangegeven spelletjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:09:
[...]

No offence, maar het klinkt net zo zweverig om het te verbinden aan wagenziekte dus ik vraag me af op welke grond je dat wel acceptabel vind. Kooi van Faraday enzo. Of wordt jij misselijk als je een ballon over je haar heen wrijft? Heb je het over vele tienduizenden volts.....

Een anti-statische strip heeft er van oudsher mee te maken dat de auto kan opladen door de wrijving met de lucht en je op het moment dat je tankt je met je benzineslanguiteinde tegen de auto komt je een vonk zou krijgen. Is al lang niet meer zo.
Nooit in verdiept maar zo'n anti-statische rubberstrip is iets wat je nog regelmatig ziet (of zag) en het had een functie, verder zie je hier een hoop topics van mensen die (denken) last te hebben van statische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

Zet haar voorin, wij hadden hetzelfde met onze zoon. Voorin gezet en nooit meer overgegeven.Wellicht wel iets verhoogd zetten zodat ze naar buiten kan kijken, dus iets van een handdoek onder de kinderstoel oid.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:17
Het lastige is dat je bij een andere auto geen garanties hebt, maar er zit wel degelijk verschil tussen auto's. Onze oudste had er met onze Leon ST wel last van, met de Megane Estate niet. Meerdere collega's met kinderen hadden dit met de Leon ST.

Bij ons hielp het reistabletje heel goed, onze oudste was gek op vla dus we verstampten het reistabletje en deden het dan door een klein bakje vla. Voor zover jullie dit hebben moet je ook geen schermpjes in de auto hebben, of boekjes lezen ed. Gewoon naar buiten kijken helpt ook al!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:14:
[...]

Nooit in verdiept maar zo'n anti-statische rubberstrip is iets wat je nog regelmatig ziet (of zag) en het had een functie, verder zie je hier een hoop topics van mensen die (denken) last te hebben van statische energie.
Ironisch dat je zelf hoopte op een 'spiritueel popcorn topic' als het gaat om magnetisme en jezelf precies hetzelfde doet als het over de evenknie gaat van magnetisme, electriciteit. Zelfde veld enzo....

"Het had een functie en een hoop mensen zeggen ergens last van te hebben dus er zal wel een kern van waarheid inzitten". :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een andere auto gaat echt niets helpen. Wat hierboven wordt aangeraden wel: je kind moet naar buiten kijken, hoe je dat doet maakt niet uit.

Op de voorste stoel, het kentekenspel spelen, whatever. En die pilletjes gewoon gebruiken. Natuurlijk wil een kind liever geen vies pilletje, maar het zou geen kind zijn als ze soms ook iets moeten doen wat niet leuk is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 08:52
Voorin zitten helpt inderdaad erg goed. Ik had het vroeger ook en afhankelijk van de chauffeur heb ik het nu ook nog wel eens. Dit is dan vooral iemand die abrupt schakelt, veel remt en vooral niet vloeiend rijdt.

Mijn ouders rijden sinds ik een jaar of 10 ben alleen nog maar in auto's met een automaat. Ik ben van mening dat dit voor mij ook heel erg veel heeft geholpen. Het rijdt rustiger en het schakelt rustiger. Dus als je toch van auto wilt wisselen voor dit probleem, probeer eens een proefrit in een automaat.

Wat misschien ook helpt is om er rustiger mee om te gaan?? Mensen kunnen zichzelf ziek praten, dus als papa en mama al een uur raar en gestrest doen, omdat ze gaan autorijden, dan heeft dat misschien ook invloed op jullie dochter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:43

Chiron

Moderator Discord
zoenvisje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:13:
[...]

Meestal wordt aangeraden wel goed te eten voor je de auto in gaat als je wagenziek bent. Bij mij werkt dat ook aardig.
Je moet ook niet met een lege maag in de auto stappen nee.. maar teveel (te vet/zoet) eten werkt ook averechts. Laat ik het erop houden dat ik niet voor het eerst de achterbank en het interieur aan het schoonmaken ben geweest van het deja vu met een banaan, of chocoladekoekjes ;)

Speltip: kotszakjes binnen handbereik aan de achterkant van de passagiersstoel.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 06:53

Just_I

What did you just say?

ytterx schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:49:
Mijn zus had toen ze klein was er last van, dat kwam bij haar door melk (producten) te drinken voor een auto rit (tot 24 uur van te voren). Sinds mijn ouders dat niet meer deden was er niks aan de hand. En drinkt ze met 30 jaar nog steeds geen melk voor een auto rit :+
Exact dit had mijn dochter ook.

Misschien niet van toepassing op de TS maar wellicht het proberen waard.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:21

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb mijn kinderen ook wel eens een enkele keer wagenziek gekregen en heb er zelf ook snel last van, vooral als ik achterin zit. Ik ben ook heel erg gevoelig voor de rijstijl van de chauffeur, en heb de mijne dan ook flink aangepast voor wanneer ik passagiers heb.

- soepel schakelen

Ik kan op een dergelijke manier schakelen (nadat ik de auto in kwestie een beetje ken, het verschilt per merk en type) dan de voor-achter beweging geminimaliseerd word. Je slipt dus soepeltjes in de volgende versnelling, of geeft nét genoeg tussengas naar beneden toe (of gewoon neutraal uitrollen - minder goed voor verbruik maar geeft meer controle over de afremming). Zorg dat je het gas vlak voor het indrukken van de koppeling soepel af laat zakken en dus bij het koppelen én ontkoppelen de boel goed over laat vloeien. Focus op de soepelheid, niet de snelheid van schakelen. Een beetje snelheid verliezen geeft minder deining dan dat de auto de bak op gang moet brengen. Als het zo uitkomt kun je bobbels on oneffendheden aankondigen, dat helpt soms.

- voorspelbare, soepele bochten

G-Krachten minimaliseren door een wijde lijn te kiezen waar mogelijk en goed door te kijken.

- zo min mogelijk koppel gebruiken

extra lastig bij een diesel (en daar heb ik er dan ook sneller last van). Veel mensen gebruiken (graag) het flinke koppel dat een diesel geeft, maar dat geeft (zeker als je ook niet soepel kunt schakelen) heel veel sterke trekkrachten op je maag gecombineerd met naar voren zakken als er geschakeld word.

Voorkeur voor zachte/harde veren is persoonlijk. Ik vind de harde veren van b.v. een Prius (veelgebruikte taxi in de UK b.v.) erg naar over verkeersheuvels. Verder vind ik koele lucht erg prettig (bij sterke voorkeur buitenlucht boven airco) en inderdaad, voorin zitten helpt gewoon enorm. Ook niet teveel praten / bezig zijn helpt mij, gewoon naar buiten kijken.

Ik heb met meerdere auto's op deze manier een soepele rijstijl weten te ontwikkelen die mijn kinderen niet meer ziek maakt, van oud tot nieuw en krachtige diesels tot eco-vriendelijke benzines. Mijn vrouw leest gewoon boeken in de auto en heeft nergens last van, maar is toch ook blij met de aanpassingen :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 19:58
Als iemand die in zijn jonge jaren zelf wagenziek is geweest, enkele tips:

- Rijdt rustig en stabiel. Zo min mogelijk optrekken en afremmen en plotselinge bewegingen naar links of rechts
- Laat haar voorin zitten in een stoeltje dat hoog genoeg is dat ze naar voren over het dashboard heen kan kijken (zicht uit de zijruiten is één grote blur wat duizeligheid kan veroorzaken)
- Pilletjes helpen echt
- Geen boekjes of schermpjes, want dan raak je 10x zo snel ziek
- Laat haar focussen op wat er buiten te zien is, speel ik zie ik zie wat jij niet ziet oid
- Mocht het toch zo ver komen; trainen met kotszakjes voorkomt een hoop schoonmaakwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-05 21:47
Ik ben het met de stelling dat een andere auto niet gaat helpen niet eens. Slappe vering icm met een onrustige rijstijl is heel onprettig voor mensen met wagenziekte.

Ik had jaren geleden voor mijn werk de beschikking over een Mitsubishi Galant of een Outlander. In de Outlander kon ik bij stevig bochtenwerk in de bergen mezelf misselijk rijden, terwijl ik daar in de Galant veel minder last van had. Blijkbaar een combinatie van slappere vering en hoog zwaartepunt waar ik last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 11:24
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:44:
Onze kids hebben ook beide een lange periode last gehad van wagenziekte.
Ze werden beide vaak wagenziek tijdens lange autoritten, ongeacht het type auto. We hebben zelf een Seat Leon maar mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Renault Megane.
Ik zou dus zeker geen andere auto aanschaffen in de hoop dat het dan over gaat.
Situatie uitleggen, lange proefrit maken. Wellicht vooraf testen in de eigen auto of voorin zitten werkt?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb mijn hele jeugd wagenziekte gehad, eigenlijk hielp vrijwel niks behalve medicatie, en 1 ander trucje. Muziek luisteren met doppen in mn oor. Dat stabiliseerde de boel. Of een wattenplukje/zakdoekje in het oor van de tegenovergestelde kant waarmee je schrijft. Ik ben links, dus iets in het rechter oor. Het klinkt gek, maar het stabiliseerde m'n everwichtsorgaan waardoor ik minder misselijk werd.

Manier van rijden scheelt wel een hoop, mijn vader bleek gewoon als een gestoorde te rijden..daar word ik nog steeds misselijk bij. Van de zomer voor het eerst weer over m'n nek gegaan in 15 jaar, dat was in de bergen in Griekenland met 30+ graden, dus warmte en bochten is ook geen lekkere combi. Terwijl die man prima reed.

Type auto maakt echt 0.0 uit. Het zit letterlijk tussen de oren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
mijn jongste heeft er ook altijd last van (wordt minder nu ze ouder wordt). Beste is om haar contact naar buiten te laten kijken. Dan heb het zo vaak gezegd dat het nu een automatisme is geworden. Heeft ze er zo goed als geen last van. En rustig optrekken/remmen en door bochten gaan.

Pilletje helpt er goed maar gebruik ik alleen voor hele lange ritten (4+ uur). Voordeel van de pilletjes is dat ze er slaperig van wordt en dus bijna de hele rit slaapt.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
* Carpento meldt zich

Ik was als kind ook snel wagenziek. Nu waren in ons gezin / familie de Franse auto's in de meerderheid (Peugeot 305, Citroen BX, Renault 19) en in dat soort comfortabele deinbakken had ik er altijd meer last van dan in de Ford Escort van mijn broer. Die wagen was ook nog iets verlaagd en stugger geveerd. Tussen de oren of niet: doe mij maar een stevig geveerde stuiterbak, daar heb ik duidelijk minder last dan in een of ander zwevend tapijt :P

[ Voor 13% gewijzigd door Carpento op 24-12-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:21:
[...]

Ironisch dat je zelf hoopte op een 'spiritueel popcorn topic' als het gaat om magnetisme en jezelf precies hetzelfde doet als het over de evenknie gaat van magnetisme, electriciteit. Zelfde veld enzo....

"Het had een functie en een hoop mensen zeggen ergens last van te hebben dus er zal wel een kern van waarheid inzitten". :F
Zozo, lekker azijn bij het ontbijt op? Statische energie is toch iets wat je zelf kan voelen en waar mensen last van kunnen hebben. Daarnaast let je nota bene net nog zelf uit dat een statische rubberenstrip een functie had dus zo gek is de gedachte van de TS niet. Een magnetische strip heeft wat mij betreft een iets hoger aluhoedjegehalte, maar ok je punt is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowana
  • Laatst online: 12-03 23:26
Jeroenneman schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:24:
Een andere auto gaat echt niets helpen. Wat hierboven wordt aangeraden wel: je kind moet naar buiten kijken, hoe je dat doet maakt niet uit.

Op de voorste stoel, het kentekenspel spelen, whatever. En die pilletjes gewoon gebruiken. Natuurlijk wil een kind liever geen vies pilletje, maar het zou geen kind zijn als ze soms ook iets moeten doen wat niet leuk is.
Toch kan een type auto verschil uitmaken, alleen niet goed voor je portemonnee om op die manier auto's uit te proberen ;-)
Als kind had ik ook veel last van wagenziekte, het is al eerder door iemand gezegd, in auto's die veel deinen had ik meer last dan in auto's die dat minder deden. En heel belangrijk ook: de rijstijl, ga rustig door een bocht heen en niet als een malle optrekken en remmen.

Verder hielp bij mij voorin zitten, of achterin op een verhoging waardoor ik goed naar buiten kon kijken. Uiteindelijk ben ik er grotendeels overheen gegroeid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 12:50

André

Analytics dude

Zowel mijn vrouw als oudste dochter hebben er last van, als ik via 5 rotondes de wijk uit reed begon het al. Tot we van die polsbandjes met zo'n knoopje aanschaften, dat knopje drukt dan aan de binnenkant van beide polsen, en nooit weer last gehad.

Het heeft met drukpunten te maken, dat je hersenen beter de balans kunnen bepalen oid. Of het nou placebo is of niet, ik heb het nooit begrepen, maar het werk perfect. De ritten naar Italie waren nog nooit zo soepel. En nu hebben we die dingen dus altijd bij ons.

/edit:
Deze dus: https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/anwb-acustraps.html

[ Voor 6% gewijzigd door André op 24-12-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:45:
[...]

Zozo, lekker azijn bij het ontbijt op? Statische energie is toch iets wat je zelf kan voelen en waar mensen last van kunnen hebben. Daarnaast let je nota bene net nog zelf uit dat een statische rubberenstrip een functie had dus zo gek is de gedachte van de TS niet. Een magnetische strip heeft wat mij betreft een iets hoger aluhoedjegehalte, maar ok je punt is duidelijk.
Nee hoor, geen azijn op :)
Maar je bewijst mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-05 04:31
Dit is waarschijnlijk erg lastig te regelen met een 2.5 jarige in een kinderstoel, maar voeten die op de grond staan reguleren ook je evenwicht.

Ik heb sporadisch een ontstoken e evenwichtsorgaan, en door 1 voet op de grond te houden is er een extra peilpunt dat ik stil sta, en is de duizeligheid minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 11:10
Bij mijn jongste werkt een simpel raampje openzetten, als er maar frisse lucht komt. Voor langere ritten die pilletjes. Gelukkig is m’n dochter wat ouder dus zijn die pilletjes zo weg (want ze begrijpt waarom ze ze slikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Mijn ervaring is dat nu met onze nieuwe auto het meer lijkt te zijn omdat de auto veel meer kan versnellen. (iets te veel) maar goed door rustig te rijden verminderd het wel enorm. En midden stoel helpt zeker.

Onze vorige auto had ze veel minder last maar dat was een citroen xsara picasso dat is tapijt op de weg plus als je gas geeft gaat hij heel langzaam versnellen toen weinig last. Was een perfecte auto bleek.

Maar goed onze jongste heeft er met vlagen super veel last en als ze moe is dan is wel erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb een FR-V. Naast dat het een fijne, redelijk ruime, betrouwbare auto is zijn drie stoelen voorin ideaal. Alleen al om de kots op te vangen :+

Het is wel een relatief hoge auto, dus het is misschien goed om tijdens een proefrit het overhellen te meten. Voor mijn gevoel valt dat erg mee.

Vroeger ook erg last van wagenziekte gehad, voorin zitten was toen helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mja... ik had er als kind ook vaak last van (en nu nog als ik met mensen mee rij, het gaat een stuk beter als ik gewoon zelf rij).

Mijn vader had een voorliefde voor Amerikaanse auto's... mooie auto's, maar de zachte vering betekende dat je bij elke bocht / drempel / whatever in een soort schommel zat. Toen hij daarvoor nog Volvo's en Mercedes reed, had ik veel minder last.

Tsja, wat voor tips heb ik?

1. Koop een auto die niet te zacht geveerd is. Hoe minder hij deint, hoe beter.
2. Koop een lagere auto. Dit is soms onhandig met een gezin, maar helpt wel qua wagenziekte.
3. Zorg ervoor dat ze niks anders aan het doen is, maar naar buiten kijkt. Probeer haar niet af te leiden met filmpjes kijken ofzo, want dat maakt het juist erger.
4. Hou rekening met wat ze eet en drinkt. Niet teveel voor het autorijden. Is lastig met zo'n kleine hummel die je het liefste goed voedt, maar ja...
5. Als ze voor de rest ook vaker de hik heeft dan andere kindjes e.d., is het misschien handig om het te laten onderzoeken (kan slecht werkend klepje zijn, reflux). Dan kan ranitidine ook helpen (maar alleen als de arts het voorschrijft natuurlijk!).
6. Rustig rijden...

En wat je waarschijnlijk niet wil horen: je kan ook met de trein ;)

Zolang je die kan pakken zonder een bus nodig te hebben natuurlijk. Als er iets is waar ik misselijk in word, dan is dat het wel. Ik ga in een bus altijd zoveel mogelijk vooraan zitten, of juist in het midden... maar nooit achter... en kijk de hele tijd naar waar we naartoe gaan, zodat ik van tevoren weet welke kant we opgaan.

Het vervelende is wel... als je dit als kind vaak hebt meegemaakt, dan kan het op latere leeftijd een psychisch iets worden. Ik durf je eerlijk gezegd niet meer met zekerheid te zeggen of ik misselijk word van de auto / bus, of van het idee.

Maar ja, ik ging als kind zo vaak over mijn nek dat het altijd in mijn hoofd speelt.

PS
Wat de FR-V betreft, ik zou mijn dochter niet voorin willen hebben momenteel... die van mij is bijna 4, maar kan echt nergens van afblijven. Je zou maar hebben dat ze ineens tegen de versnellingspook gaat trappen of er aan gaan trekken. Of de handrem ontdekt. Dat soort geintjes. Brrr.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 24-12-2019 11:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:43
in mijn jeugd ook heel veel last van gehad, voor mij was een zonnebril in de auto op wat als een wonder werkte, zelfs als het buiten donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Laatst online: 15:22
Ik heb in mijn jeugd hier ook extreem last van gehad, ben nu 35 en kan nog steeds heel makkelijk wagenziek worden. Ook in treinen, bussen, taxiende vliegtuigen word ik snel misselijk.
No go's zijn in ieder geval, achterin zitten, lezen of op de telefoon kijken. Iemand laten rijden die een abrubte rijstijl heeft, hard remmen, veel sturen.
De rijstijl van mijn vader kon ik een stuk beter handelen dan de rijstijl van mijn moeder :+
Ik probeer altijd voorin te zitten en ik kijk actief mee waar we heen rijden dan gaat het vaak het best bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door wokkelz op 24-12-2019 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12

Dat je kinderen met wagenziekte voorin wil hebben is omdat ze beter zicht naar buiten (voren) hebben.

Wagenziekte is niets meer dan desorientatie, omdat het gevoel (g-krachten) niet strookt met de omgeving (een statische omgeving, niet bewegend autointerieur). De remedie is om ze naar buiten te laten kijken, zodat de hersenen door hebben dat ze in beweging zijn (en de g-krachten weer 'kloppen').

Dat is de reden waardoor je extra misselijk kan worden als je in een rijdende auto een boek gaat zitten lezen, of op een (telefoon) schermpje gaat turen.

Met mijn zoontje laat ik hem wel achterin zitten, maar haal de hoofdsteun van de passagierstoel af zodat ie vrij zicht heeft naar buiten, en spoor hem aan om naar buiten te kijken (ik zie ik zie wat jij niet ziet spelletjes etc). Dan scheelt het al een hoop.

Dit is het meest feitelijk juiste antwoord.

Je krijgt input vanuit je visuele systeem (ogen) en vanuit je evenwichtsorgaan (buisje van eustachius -> specifieker de kristallen die daarin "drijven").
Wat gebeurt er met wagen-/zeeziekheid?
De input uit evenwicht en visueel geeft geen coherent wereldbeeld, zoals door Chiron beschreven: je ervaart vanuit je evenwicht een ander gevoel dan je ziet. Daardoor komt er (waarschijnlijk) een vergiftigings reactie van je lichaam op gang die je maaginhoud eruit wil hebben (omdat voedsel in je maag de "logische" oorzaak van een vergiftiging zou zijn).

Wat helpt dus? Zorgen dat er weinig verschil zit tussen je evenwicht en je visuele input (maar zoals hierboven beschreven wordt: tast zin, je voeten op iets vasts, helpt ook).

Waarom werkt voorin zitten?
Omdat je dan je visuele systeem meer input geeft van de bewegingen die komen - waardoor dit meer overeenkomt met wat je evenwichtsorgaan waarneemt.

Waarom werkt de citroen bril?
Omdat je in de periferie (rand) van je gezichtsveld, een horizon hebt die gelijk is met de zwaartekracht (omdat de vloeistof in de buizen van de bril volgens de wet van de communicerende vaten horizontaal blijft).

Hopelijk kun je deze kennis van hoe het komt inzetten om het lijden van je dochtertje wat te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
De gouden tip is hier al vaak aan bod gekomen, zorg dat het kind zicht heeft naar buiten alsook op het wegdek naast de auto wat wilt zeggen dat ze veel hoger moeten zitten, schaf je dus een goed kinderverhoogje aan en zorg dat het kind dan effectief naar buiten kijkt. Medicatie helpt maar zorg dat je de dosis laag genoeg houd, als ze suf zijn of in slaap vallen dan is de dosis véél te hoog.

Wat betreft het vooraan zitten, ik ben altijd verwonderd dat niemand doorheeft dat voorstoelen niet geschikt zijn voor kinderen. Zelfs als vrouw ben je gezien (73% meer kans op verwondingen) omdat je statistisch minder groot en zwaar bent terwijl heel de boel afgesteld is op een volwassen man. Een kind in die voorstoel zetten, slecht idee. Sommige fabrikanten verbieden zelfs kinderen jonger dan 12 vooraan in hun handleiding (maar wie leest die ook?)

Als je toch perse een kind vooraan moet zetten, stoel zo ver mogelijk achteruit en zo ver mogelijk de hoogte in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die seetroën brillen zijn ook voor een paar euro op Ali te krijgen.
https://www.aliexpress.com/item/4000307435177.html
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:09:
[...]
De statische elektriciteit wordt / werd vroeger opgewekt op het moment van uitstappen (het wrijven van de kleding over de stoelbekleding). Dat is ondertussen allang opgelost door de stoelbekleding enigzins elektrisch geleidend te maken (impregneren met een of ander goedje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerverCom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 13:25
Hallo Vlassie1980,

Heel vervelend voor je dochter en uit eigen ervaring is er weinig aan te doen. Dat Primatour erg vies smaakt en daarbij ook nog erg suf maakt is inderdaad correct. Gelukkig zijn er inmiddels voldoende "eigen merk" varianten, Kruidvat of Etos, met dezelfde werking zonder een vieze smaak en of een verdovende werking.

Voor een langere rit is een half pilletje voldoende, voor de korte ritjes is het voorin zitten wellicht een oplossing.

Succes!

2 x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Laatst online: 15:22
Wagenziekte wordt trouwens nog veel actueler in de toekomst, als we massaal passagier worden in zelf rijdende auto's.
Cafeine schijnt het effect van wagenziekte ook te verergeren.
https://www.bnr.nl/podcas...-silver-arrows-en-bergers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sprankel schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:58:

Wat betreft het vooraan zitten, ik ben altijd verwonderd dat niemand doorheeft dat voorstoelen niet geschikt zijn voor kinderen. Zelfs als vrouw ben je gezien (73% meer kans op verwondingen) omdat je statistisch minder groot en zwaar bent terwijl heel de boel afgesteld is op een volwassen man. Een kind in die voorstoel zetten, slecht idee. Sommige fabrikanten verbieden zelfs kinderen jonger dan 12 vooraan in hun handleiding (maar wie leest die ook?)

Als je toch perse een kind vooraan moet zetten, stoel zo ver mogelijk achteruit en zo ver mogelijk de hoogte in.
Het gaat voor/achterin vooral op de lengte. De wet schrijft ook voor dat ze tot 1.35m in een kinderzitje moeten zitten, of het nou voor of achterin is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Malt007 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:45:
[...]
Statische energie is toch iets wat je zelf kan voelen en waar mensen last van kunnen hebben. Daarnaast let je nota bene net nog zelf uit dat een statische rubberenstrip een functie had dus zo gek is de gedachte van de TS niet. Een magnetische strip heeft wat mij betreft een iets hoger aluhoedjegehalte, maar ok je punt is duidelijk.
Het is toch echt wel de metalen buitenkant die statisch geladen wordt en niet de stof/rubber/leer binnenin.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simcon
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 15:11
Het ziet er een beetje vreemd uit maar dit schijnt goed te werken tegen wagen ziekte

De Seetroën glasses.
Deze bril zou je evenwicht in balans moeten brengen doordat het een horizon voor je creërd.
Beetje hetzelfde idee als voorin zitten en de horizon in de gaten blijven houden.

Van Citroën zijn ze best prijzig, maar er zijn inmiddels wel goedkope Chinese clones op het web te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Simcon op 24-12-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 07-05 15:45
SmurfLink schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:54:
[...]

Het gaat voor/achterin vooral op de lengte. De wet schrijft ook voor dat ze tot 1.35m in een kinderzitje moeten zitten, of het nou voor of achterin is.
Dat de wet toelaat dat je een zitje vooraan zet wilt niet zeggen dat het slim is. Als je weet dat je de airbags uit moet zetten en dat sommige merken niet toestaan dat je de passagiersairbag uit zet dan is het nogal duidelijk dat er merken zijn die helemaal niet akkoord gaan met kinderzitjes vooraan.

Er zijn overigens ook landen die verbieden jonge kinderen vooraan te zetten of dat het enkel mag als de achterbank vol zit met kinderen die jonger zijn dan het kind vooraan, zie bijvoorbeeld Australië

Heeft te maken met tactisch geladen explosieven, snelle chemische reacties om zakken snel op te blazen, gordelspanners en antiwhiplash zetels die alles behalve op kleine mensen afgestemd is. Als een vrouw gemiddeld al 73% meer kans heeft om dood te gaan op de voorbank, wat denk je dan wat er gebeurd als je er een kind van 1.35m zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik heb soms wagenziekte als ik in auto's zit met té zachte schokdempers. Ik zou dus aanraden een auto te proberen met meerdere schokdemperstanden, en dan "Sport" o.i.d. kiezen als je dochter in de auto zit. In de stad rijdt het iets minder comfortabel dan een zachtere stand (op de snelweg merk ik in ieder geval geen verschil), maar dan zit ook niemand onder de kots... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 00:14
Zoek is op 'polsbandjes tegen wagenziekte'. Mijn broertje had destijds erg veel last van wagenziekte, een rit van 10 min was al te veel voor hem. Maar sinds hij de polsbandjes om deed, ging het veel beter. Dus ik raad je het zeker aan om ze te proberen.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steiner
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 18:30

Beste antwoord volgens mij (allen hebben ) ook al delen aangehaald.

Dus ga maar spelletjes verzinnen (hoeveel rode auto's , hoeveel mensen met een hoed op etc) en zoveel mogelijk zicht maken (hoofdsteunen weg , extra verhoger zitje achterin) zodat je hersenen maar een referentie hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Zal inmiddels vast al gezegd zijn maar geen zin om tig pagina's door te worstelen. :P

Zover ik weet wordt wagenziekte veroorzaakt doordat je lichaam wel versnelling (en vertraging) voelt maar je ogen het niet waarnemen. Daarom is het bij oudere kinderen vaak spontaan weg en helpt voorin zitten ook vaak.

Dus zorg dat ze hoog genoeg zitten om naar buiten te kunnen kijken.

Das ook de reden dat vr brillen bij sommige mensen hetzelfde effect geven, maar dan is het net andersom wel beweging zien, niet voelen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneLou
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-01-2021
Onze dochter is inmiddels 18 en altijd wagenziekte gehad net als mijn vrouw. Alles hoger dan standaard en slap geveerd geeft wagenziekte. We hebben de Ford Focus C max er voor ingeruild 12 jaar geleden en in een Volvo V70 gestapt. Dit was een grote ++ tov de Ford. Lager bij de weg , minder geschommel door automatische nivo regeling op de achteras ( stugger ).

Ook wij hadden van alles geprobeerd - bandjes rond pols - pilletjes - en noem maar op, maar toch kotste ze alles onder.

Nu is het wel zo dat als mijn dochter nog mee rijdt dat ze altijd in het midden zit en door het voorraam kan kijken. Dit helpt veel, maar een hogere auto komt er niet meer in omdat het gewoon voor mijn dochter en vrouw niet werkt. ( En ja , ze hebben wel een mee gereden met een Picasso - Scenic )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:41
Vroeger ook veel last van gehad. Mijn ouders konden nergens met mij naartoe. Zoals een aantal mensen al hebben aangegeven is voorin en de weg volgen (dus niet op een tablet of iets dergelijks laten spelen) de beste oplossing. Auto switchen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Heb je al geprobeerd je vrouw te laten rijden met je dochter voorin?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak ligt het aan de rijstijl van de bestuurder. Wat is ook kunt proberen is een propje watten in één oor. maar vaak weet je bij kleine kinderen niet of ze links of rechtshandig zijn. het gaat dan om soort evenwichtsstoornis. ben je rechts, dan links een propje. antihistamine tabletje Loratadine en Cetirizine, waar laatste bij de Lidl in de winkel ligt. (vraag dit beter aan huisarts mbt leeftijd van je kindje)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13

Wimmel

Hello

boeke209 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:12:
Ok dit is er wel een in de zelfde categorie als de magnetische strip maar het werkte bij mij wel:
Een watje in het oor die minder dominant is dus als het kind rechts is het linker oor.
Mijn dochter had ook altijd last van wagenziekte en van een primatour pilletje was zij twee dagen van slag, zij werd er enorm suf van. Van iemand in onze kennissenkring de tip van het watje gekregen en zij heeft nooit meer last van wagenziekte gehad.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 19:39
Probeer ook goed vast te stellen of het niet tussen de oren zit (figuurlijk dan). Mijn dochter is alleen wagenziek als ze bij mij in de auto zit met haar (al dan niet reëel) wagenzieke neefje. Een keer een placebo kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
[...]

[Afbeelding]

Reisziekte komt niet door statische elektriciteit. Je ziet het niet veel meer omdat het een flauwekul ding is zonder werking. Althans: misschien voert het best statische elektriciteit af maar dat is niet de oorzaak van reisziekte.

Er zijn duizenden dingen te koop onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" die wel de huishoudpot schaden. Men dient scherp onderscheid te maken tussen zaken die werken (weinig) en onzin (heel veel). Dat is dus meestal geld weggooien en het probleem los je er niet mee op.

[ Voor 22% gewijzigd door Bart2005 op 24-12-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Flagg schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:15:
Zal inmiddels vast al gezegd zijn maar geen zin om tig pagina's door te worstelen. :P

Zover ik weet wordt wagenziekte veroorzaakt doordat je lichaam wel versnelling (en vertraging) voelt maar je ogen het niet waarnemen. Daarom is het bij oudere kinderen vaak spontaan weg en helpt voorin zitten ook vaak.

Dus zorg dat ze hoog genoeg zitten om naar buiten te kunnen kijken.

Das ook de reden dat vr brillen bij sommige mensen hetzelfde effect geven, maar dan is het net andersom wel beweging zien, niet voelen.
Dit is het. Als het kind op een leeftijd is dat het actief en bewust naar buiten kan kijken is het over. Dus niet op de telefoon- maar naar buiten kijken. De meeste volwassenen krijgen er ook last van als ze b.v. gaan lezen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Vroeger altijd spelletjes gedaan zoals het vinden van kentekens met een bepaalde letter. En dan het hele alfabet af. Moet je helaas al wel voor kunnen lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Hackus schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:16:
Vaak ligt het aan de rijstijl van de bestuurder. Wat is ook kunt proberen is een propje watten in één oor. maar vaak weet je bij kleine kinderen niet of ze links of rechtshandig zijn. het gaat dan om soort evenwichtsstoornis. ben je rechts, dan links een propje. antihistamine tabletje Loratadine en Cetirizine, waar laatste bij de Lidl in de winkel ligt. (vraag dit beter aan huisarts mbt leeftijd van je kindje)
Die was ik ook nog vergeten te noemen in de TS. Hebben we ook al geprobeerd, of sterker nog dat doen we altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn dochter heeft ook altijd veel last gehad van wagenziekte, tegenwoordig gelukkig minder.
Nadat de auto weer eens ondergespuugd was op een tripje naar Duitsland ben ik ter plaatste naar een apotheek gegaan om te vragen of ze iets hadden.

Ze boden mij een siroop aan die Vomex A heet.
Dit werkt echt perfect, 30 min voor de rit even mengen met wat limonade of iets, En geen gespuug meer.
Enige nadeel is dat ze het alleen verkopen in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 22:57
Ik heb als kind ook veel last van wagenziekte gehad en wat bij mij altijd hielp was het volgende:
Veel naar buiten kijken, dit heeft naar mijn ervaring de meeste impact.
Een goed gevulde maag, als ik niet genoeg at werd ik er alleen maar misselijker van.
Vooral niet naar schermen of boeken of iets in die richting kijken.

Ik zou vooral niet vertrouwen op magneetstrips en dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik werd vroeger ook wagenziek van het optrekken en remmen terwijl ik achterin zat. Op de voorbank zitten met uitzicht ver naar voren was het veel minder. Als uw kind autistisch is zonder dat u dat weet, dan kan het daar ook van komen, heb ik van kennissen begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:37

Nikeo

Jawelles

Ik had het als kind soms als ik hongerig was en bij mijn vader in de auto zat als hij zijn "parfum" droeg. (Axe africa, bah) Naar buiten kijken hielp, niet lezen in ieder geval. Ook hielp het om soms een slokje cola te nemen. Na een paar jaar had ik er geen last meer van. Nu ook nooit meer, zelfs niet zeeziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:54
[...]

[Afbeelding]

Ik heb gehoord dat een feestneus in combinatie met Frans Bauer 'heb je even voor mij' op repeat ook schijnt te werken tegen wagen ziekte.

Rijstijl doet trouwens een groot verschil, heeft ze bij iedereen last van wagenziekte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123coen123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 19:03
Wat bij mij als kind goed hielp; één oordop indoen. Dit in combinatie met in het midden van de achterbank zitten (of voorin) en door de voorruit naar buiten kijken. Een rustige rijstijl is natuurlijk ook aan te raden.

[ Voor 57% gewijzigd door 123coen123 op 25-12-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 19:32:
[...]

Die was ik ook nog vergeten te noemen in de TS. Hebben we ook al geprobeerd, of sterker nog dat doen we altijd al.
Al een keuze kunnen maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

vandaar de anti-statische strip dus, badum tssssh :+

Gewoon voorin zetten en lekker naar buiten laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vorig weekend hebben we haar voorin gezet toen we naar de dierentuin gingen. Dat is een ritje van 20 km. Helft binnendoor en helft snelweg.

Eerst vond ze het leuk en had ze praatjes, maar na een paar minuten werd ze stiller en ging ze om mama vragen die achterin zat. Dus ze heeft het ook voorin en maakt ook niet uit waar je haar zet. Dan nog liever op de achterbank zodat mama het kan managen.

Denk ook dat het met de auto te maken kan hebben, misschien een keertje een station lenen van kennis / familie om te testen of ze daarmee ook last heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hou er rekening mee dat het niet altijd oplosbaar is. Veel dingen kunnen wel helpen, maar hoeft geen definitieve oplossing te zijn.
Ik zou er niet speciaal een nieuwe auto voor kopen...

Ik had er vroeger heel veel last van, en afgezien van wat trucjes die ik beter onder de knie heb, word ik nog steeds gewoon even misselijk in de auto.
En mijn vrouw helaas ook...

[ Voor 90% gewijzigd door Speed24 op 10-01-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ja, daar hou ik inderdaad rekening mee en dat deed ik ook al voor ik dit topic opende.

Het is vervelend, gelukkig gaan we ook niet zo heel vaak met de auto weg met het hele gezin behalve dan uitstapjes / vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Speed24 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:00:
Hou er rekening mee dat het niet altijd oplosbaar is. Veel dingen kunnen wel helpen, maar hoeft geen definitieve oplossing te zijn.
^^ dit.

Zoon van vrienden hetzelfde. Van alles geprobeerd, niets hielp behalve gewoon niet met de auto op reis gaan. Trein: nergens last van. Vliegtuig: nergens last van. Auto: binnen 10 minuten van binnen laten reinigen....

Dus zijn ze gestopt met de auto ergens heen te nemen. Soms is het gewoon beter om jezelf aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 20:32
Wat Speed24 dus zei. het is niet altijd oplosbaar.

Zelf heb ik het ook gehad toen ik klein was maar ben er uiteindelijk bijna helemaal overheen gegroeid. Soms word ik wel eens misselijk als ik bijv. op een lege maag de auto/bus in stap en ook word ik al bijna misselijk van bepaalde auto geuren. Een frisse luchtverfrisser is soms handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Vroeger toen ik klein was werd ik ook ALTIJD wagenziek.

Dit kwam door het volgende:
* Autogeur van binnen (heb je meestal met oude autos)
* Mensen die hard remmen of hard optrekken (laat de auto rollen als je een rood stoplicht ziet en trek langzaam op!)
*Leeg maag of teveel gegeten
*Voor het rijden wat drinken, je voelt het in je maag heen en weer gaan

Ik rijd nu dagelijks in een auto en heb nergens last van. Maar word wel wagenziek op het moment dat ik in andermans wagen zit die niet kunnen rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bij mij hielp voorin zitten en soepel rijden. Zeker niet bezig zijn met boeken, schermpjes of weet ik veel wat. Vooral naar buiten kijken en geen onverwachte acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36
Devian schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:47:
Ik had het ook toen ik klein was. Voorin zitten hielp mij het beste.
IDD, dit helpt, zolang ze de "horizon" kan zien ziet ze ook het "gewiebel" en kan ze zich er op instellen.
Ik kon, en kan alleen op de passagiersstoel zitten en dan nog wil het wel doorzetten. Echter als je wat ouder bent kun je er beter mee omgaan (hersengroei? / vertigo. iono)

Ik ben er nooit vanaf gekomen, maar dat is voor iedereen anders.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:09
Ook toen ik klein was wagenziekte gehad.
Vooral stadsverkeer met remmen was voor mij grootste boosdoener.
Uiteindelijk eroverheen gegroeid.

Wat vaak het beste werkte was recht vooruit kijken. Dan had ik de minste last ervan.
Pagina: 1