HELP! Hoe werken RGB casefans?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickHendrikse
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 23:57
Hoi allemaal,

Voor mijn nieuwe build wil ik in mijn nieuwe kast een RGB casefan installeren, kom er met youtube en google toch niet helemaal uit. Wie kan mij helpen?

Ik heb een B450 Tomahawk Max moederbord.

Ik wil Maximaal 2 Aerocool RGB casefans installeren (en uiteraard de kleur kunnen controleren)

Wat ik tot nu toe begrijp is dat de fans twee kabeltjes zullen hebben, 1 voor de fan zelf, 1 voor de rgb.

1. Kan ik deze fans qua rgb uberhaupt op de B450 Tomahawk Max aansluiten?
2. Zo niet, wat moet ik aanschaffen om het te laten werken?
3. Aangezien ook mijn videokaart en CPU fan RGB gaan hebben (moet het nog aanschaffen), gaat dat RGB gebeuren direct via hun eigen software of hebben die ook aparte rgb kabeltjes en waar gaan die dan in?

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
RickHendrikse schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:19:
Hoi allemaal,

Voor mijn nieuwe build wil ik in mijn nieuwe kast een RGB casefan installeren, kom er met youtube en google toch niet helemaal uit. Wie kan mij helpen?

Ik heb een B450 Tomahawk Max moederbord.

Ik wil Maximaal 2 Aerocool RGB casefans installeren (en uiteraard de kleur kunnen controleren)

Wat ik tot nu toe begrijp is dat de fans twee kabeltjes zullen hebben, 1 voor de fan zelf, 1 voor de rgb.

1. Kan ik deze fans qua rgb uberhaupt op de B450 Tomahawk Max aansluiten?
2. Zo niet, wat moet ik aanschaffen om het te laten werken?
3. Aangezien ook mijn videokaart en CPU fan RGB gaan hebben (moet het nog aanschaffen), gaat dat RGB gebeuren direct via hun eigen software of hebben die ook aparte rgb kabeltjes en waar gaan die dan in?

Thnx alvast!
Wat je van te voren moet weten is:
Heb je 5V (A)RGB fans, dit is dus digitale LED aansturing waarbij iedere LED een andere kleur kan hebben. Hiermee worden de regenboogjes vaak gemaakt.
Of heb je 12V RGB fans, deze hebben alleen maar een zelfde kleur over alle LEDs. Kan ook wel wisselen maar je hebt geen meerdere kleuren tegelijk.
Het verschil is ook te zien door te kijken naar de aansluiting: 5V heeft 3 pins, 12V heeft 4 pins
Dit staat dus los van de (PWM) fan-voeding.

Als je dit weet dan kan je kijken of je mobo een 12V aansluiting heeft of een 5V aansluiting. Zit vaak onderaan je bordje. Staat er ook met kleine lettertjes bij, onder de aansluiting.

Dan je antwoorden:
1. Dat kan je dus even bekijken.
2. Als je de aansluiting niet hebt, dan moet je met een RGB header gaan werken. Het makkelijkste is hetzelfde merk te kopen als van de fans.
3. Nee, de RGB op een videokaart gaat via softwarematige aansturing over je PCIe-lanes. Dit is is dus Asus Aura/GPU Tweak, MSI Mysticlight,afhankelijk van je merk van het videokaart. Staat ook allemaal in de boekjes die je krijgt bij de aanschaf van je GPU.

Edit: ik zie dat je 5V fans hebt gekocht. Deze kunnen niet op je moederbord, zie https://www.msi.com/Mothe...OMAHAWK-MAX/Specification
2 x 5050 RGB LED strip 12V connectors
Dus je hebt 2x12V RGB aansturing op je mobo, dit gaat dus niet samen. Je zal een externe aansturing moeten gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorick90 op 30-12-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickHendrikse
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 23:57
Thnx! Ben uiteindelijk gegaan voor een MSI Tomahawk Max, MSI RTX 2070s Gaming X en een Ryzen 7 3700x met Wraith cooler (die er gewoon bij zat) en deze drie RGB componenten bestuur ik via Mysticlight. Voor de casefans heb ik van Corsair een set van 3 gekocht met een bijgevoegde usb header die in de kast weggewerkt kon worden.

Thnx voor de info!