Netwerk in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik heb een installatieprobleem met ons nieuwe domein met een 'wat vreemde' setup.....

Ons bedrijf bevindt zich bij WeWork en al onze computers gebruiken WiFi om verbinding te maken met internet - met behulp van het 'openbare' WiFi van WeWork.

We hebben een Dell Server gekocht en daarop draait Windows 2016 Server Standard Edition.

Op de Dell Server draait een licentie voor Maya Autodesk.

Wat wij graag willen met ons nieuwe domein.
- wifi gebruiken voor e-mail en internettoegang met behulp van WeWork 'openbare' wifi
- via de netwerk kaart verbinding maken met de server zodat de PC's de licenties van Maya Autodesk kunnen benaderen en gegevens kunnen opslaan op de Dell Server

Ik geef er de voorkeur aan dat dit werkt met DHCP van de domeinserver, maar tegelijkertijd DHCP gebruiken voor zowel WiFi (van WeWork) als de NIC (ons netwerk), lijkt niet zo goed te werken...

De reden voor deze opstelling is dat we later andere pc's en laptops aan het netwerk willen toevoegen zonder configuratieproblemen voor onze nieuwe PC's !!

Grootste probleem lijkt de DNS configuratie omdat Windows standaard naar de DNS server van de LAN kaart gaat en die geen weet heeft van internet zodat de PC's niet op internet komen.

PC setup:
De WiFI settings kan ik niet veranderen omdat die van WeWork komen.

Heb de NIC van de PC's met een fixed ip nummer geconfigureerd zonder gateway en DNS van de domein server.

Denk dat het ergens in de DNS fout gaat op de server maar geen idee waar....

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:48
Waarom niet 1 "station" / "server" gebruiken met Wireless die laten koppelen met Public Wifi .
Je kan dan op Windows zoiets gebruiken als ICS (Internet Connection Sharing)

Dan alle PC gewoon op de LAN met interne IP's zoals nu voorzien is. Ze kunnen vlot aan de interne server, kunnen vlot aan Internet etc.

Over hoeveel werkplekken spreken we hier ? Want ICS is niet voorzien voor grote deployments natuurlijk en heeft z'n limieten.

Moet je op die "publieke" Wifi inloggen (captve portal) of is dat gewoon met WPA2 "key" die je krijgt ? Want ook dat kan de zaak wat lastiger maken als je langs 1 punt centraal wil buitenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Jullie hebben vast Access Points hangen van WeWork om op de WiFi te kunnen. Met wat geluk zit hier misschien wel een rj45 poortje op waar je een kabel aan kan hangen. Allicht kan je dat gebruiken om je server in staat te stellen de gegevens voor de verbinding te verspreiden via DHCP.

De grootste complicatie is toch wel het reguleren van netwerkverkeer, want hoe ga je bepalen welk verkeer over WiFi en welk verkeer over je kabel gaat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou hoe dan ook even contact opnemen met WeWork.
Wat je ook doet, lijkt me dat je dit in overleg met hun systeembeheerders moet doen.

Zij beheren het netwerk, zij zijn dus ook de baas over wat er op dat netwerk draait.

Die server prikken in een RJ45 port zoals @nelizmastr suggereert zou ik niet zomaar doen. Al zou het werken, gaan ze dat absoluut niet leuk vinden. :)

Los van dit, ik had dit overlegd voordat je een server aanschafte. Misschien kan wat je wil namelijk helemaal niet en was je beter af geweest met een gehuurde (al dan niet virtuele) server in een datacenter waar je via VPN toegang toe krijgt. Nu zit je met een dure machine, die je misschien moet verkopen voordat je 'm in gebruik hebt genomen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Een wired connectie staat standaard hoger in de prio dan wireless. Daarom gaat hij steeds de DNS servers van deze verbinding gebruiken.
De vraag is, heb je een windows domein nodig of enkel de autodesk?

Zonder windows domein hoef je je server niet als DNS aan te duiden, je zal alles intern dan wel via IP moeten instellen.
(intern netwerk, geen gateway en geen DNS, Wifi beide)

Met windows domein, zul je op een of andere manier ervoor moeten zorgen dat de server DNS requests van het internet kan resolven. Deze hoeft daarom geen internet te verdelen, dat kunnen de clients wel via de wifi doen. Misschien ook zo handig om updates uit te kunnen voeren op de server, maar stel je firewall wel goed in. Dat kan via een wifi, of een wired connectie, wat er ook mogelijk is, maar hoor bij WeWork.
(intern netwerk geen gateway, wel DNS, deze zou standaard prio moeten krijgen over de wifi, die kan DHCP blijven)

Laatste oplossing is natuurlijk een eigen netwerk, met router/firewall etc opzetten, indien die mogelijkheid er bestaat. Je hoeft daarbij geen super enterprise materiaal te gebruiken.