Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik bezit sinds kort een MSI gv62 8re-032nl en ik wil de ssd vervangen voor eentje met wat grotere opslag. Kan ik hierin een samsung evo 970 plus 500gb plaatsen?
...
Op de sticker staat PCI- Gen.3 optional, maar bij het openen zie ik een ssd met B en M key:
https://ibb.co/nLcZ25C
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/nLcZ25C
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-12-2019 23:16)

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Kan zowel SATA als NVME in, maar beter NVME want kost niet echt veel meer maar is wel veel sneller.

https://www.msi.com/Laptop/GV62-8RE/Specification

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• floorcleaner
Kan zowel SATA als NVME in, maar beter NVME want kost niet echt veel meer maar is wel veel sneller.

https://www.msi.com/Laptop/GV62-8RE/Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
^thx

Ik zie enkel dat de NVME van samsung geen thermal pad meeleveren, de huidige SSD heeft dat namelijk wel. heeft het uberhaupt nut om zoiets voor een Samsung SSD aan te schaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Samsung levert hun SSD's zonder koeling omdat ze dat in princiepe niet nodig hebben. Ja, ze kunnen warm worden maar je moet gekke dingen doen willen ze oververhit raken. En mocht dat het geval zijn, dan doen ze aan thermal throttling dus dan gaat de snelheid wat omlaag en blijft de temperatuur binnen de grenzen.

Kortom, je hoeft t niet te koelen, maar als je je daar beter bij voelt, kan je dat gewoon doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle hulp, ik ga er dan eentje aanschaffen...zodra ik een usb adapter vind om de huidige ssd te klonen, wat raden jullie hiervoor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Welke SSD zit er nu in de laptop ?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een toshiba van 256gb(precieze model kan ik niet zien op de SSD: https://ibb.co/nLcZ25C)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2019 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het modelnummer kan je gewoon aflezen van de sticker en opzoeken op het internet. Meestal zijn dat OEM-modellen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:25:
Het modelnummer kan je gewoon aflezen van de sticker en opzoeken op het internet. Meestal zijn dat OEM-modellen.
Ah excuus! het gaat hier om toshiba ksg60zmv256g m.2 2280

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:26:
Samsung levert hun SSD's zonder koeling omdat ze dat in princiepe niet nodig hebben. Ja, ze kunnen warm worden maar je moet gekke dingen doen willen ze oververhit raken. En mocht dat het geval zijn, dan doen ze aan thermal throttling dus dan gaat de snelheid wat omlaag en blijft de temperatuur binnen de grenzen.

Kortom, je hoeft t niet te koelen, maar als je je daar beter bij voelt, kan je dat gewoon doen.
Is het te doen om te gamen op een SSD, zonder dat het te warm wordt? momenteel installeer ik mijn games op de 2de drive(standaard 2.5inch sata). Ik speel spellen als Far Cry, Witcher e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gaming belast een SSD niet echt. Zo I/O-intensief is dat niet. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 26-12-2019 00:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
Dat is een SATA-600 M.2 SSD, geen NVME.

pricewatch: Toshiba SG6 M.2 256GB

Je hebt dus een USB --> M.2 SATA adapter nodig,

pricewatch: Ewent EW7023 Zwart

Let wel op , want de meeste lezen sata OF nvme, maar een die echt alle 2 leest heb ik nog niet gevonden.

De NVME variant voor bovenstaande is bijvoorbeeld de volgende :

pricewatch: Ewent Draagbare USB-C 3.1 Gen2 M.2 NVMe/PCIe SSD Behuizing Zwart

Beide bovenstaande zijn een aanrader en flitsend snel, ik gebruik ze zelf. Alhoewel ik vermoed dat er misschien wel goedkopere zullen zijn.
Misschien kunnen de medetweakers er nog andere aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door floorcleaner op 26-12-2019 01:55 . Reden: dubbel tekst ]

Verwijderd

Topicstarter
floorcleaner schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:54:
Dat is een SATA-600 M.2 SSD, geen NVME.

pricewatch: Toshiba SG6 M.2 256GB

Je hebt dus een USB --> M.2 SATA adapter nodig,

pricewatch: Ewent EW7023 Zwart

Let wel op , want de meeste lezen sata OF nvme, maar een die echt alle 2 leest heb ik nog niet gevonden.

De NVME variant voor bovenstaande is bijvoorbeeld de volgende :

pricewatch: Ewent Draagbare USB-C 3.1 Gen2 M.2 NVMe/PCIe SSD Behuizing Zwart

Beide bovenstaande zijn een aanrader en flitsend snel, ik gebruik ze zelf. Alhoewel ik vermoed dat er misschien wel goedkopere zullen zijn.
Misschien kunnen de medetweakers er nog andere aanraden.
Misschien is het nog een beetje vroeg, maar ik ben in de war. Moet ik niet eerst de huidige sata SSD naar de NVME ssd klonen(hiervoor zou ik de adapter dus dan nodig hebben) en daarna mijn huidige SSD uit de laptop halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
ja, naar de nvme clonen en dan swappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Iets aan de late kant voor een tip, maar deze beide gebruik ik;

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.59b54c4dcTCamM

Allebei gekocht voor SATA en NVMe M2 SSD. Mooie afwerking en werken uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sa.Tan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:22:
Iets aan de late kant voor een tip, maar deze beide gebruik ik;

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.59b54c4dcTCamM

Allebei gekocht voor SATA en NVMe M2 SSD. Mooie afwerking en werken uitstekend.
hehe toevallig ook deze aangeschaft en afgelopen week binnen. Nu maar hopen dat het klonen goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Met dat doel kan ik niet helpen, ik ga eentje gebruiken als supersnelle USB stick voor win on usb.
Maar ik sta versteld hoe ze die behuizingen kunnen leveren voor zo'n bedrag.
laat je nog even weten of het je gelukt is en met welke software? Wie weet voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sa.Tan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:31:
Met dat doel kan ik niet helpen, ik ga eentje gebruiken als supersnelle USB stick voor win on usb.
Maar ik sta versteld hoe ze die behuizingen kunnen leveren voor zo'n bedrag.
laat je nog even weten of het je gelukt is en met welke software? Wie weet voor de toekomst.
Het klonen ging niet zo makkelijk, paar keer halverwege het klonen een error met Macrium Reflect. ik heb uiteindelijk op de nieuwe SSD Windows geïnstalleerd en een image van de oude installatie gemaakt. Vervolgens met Acronis true image de image teruggezet op de nieuwe SSD.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn inmiddels een maand verder en het wordt hoogtijd denk ik om mijn ervaringen met de nieuwe SSD i.c.m. deze laptop te delen.

Qua snelheid merk ik niet echt een verschil(de benchmark geeft wel de beschreven write en read speed):
benchmark result
Let op; laatste benchmark was niet geheel "zuiver", ik was bezig met het runnen van enkele modellen.

Wanneer ik de laptop koud opstart is de SSD rond 34 graden, de temperatuur neemt geleidelijk toe richting ~62 graden(wat vreemd is, ik heb meestal 1 tab in firefox of chrome openstaan, pycharm en FOXIT pdfviewer).
img

Tijdens het vervangen van de SSD zag ik dat de oude SSD een thermalpad, deze heb ik er opgelaten omdat het mij gevaarlijk leek om een SSD direct aan het moederbord vast te zetten.

Ik durf met de huidige temperaturen niet te gamen of de laptop te belasten met zware programma's voor datamining. Ik zal van het weekend kijken of het verwijderen van de thermalpad een positieve effect heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2020 22:43 ]

Pagina: 1