Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik heb iets raars ontdekt op mijn iMac wat ik pas ontdekte toen ik even wat wilde doen buiten Capture One 20(vanaf nu CO20).

Ik gebruik op reis regelmatig mijn iPad Pro om even snel een backup te maken van mijn camera en om even snel een plaatje te delen met familie en vrienden. Mijn SD kaarten importeer ik altijd in CO20 en bewerk ze daar. Omdat ik even wat wilde vergelijken tussen snapseed en CO20 deed ik het volgende:

Kopieerde een raw file naar photos op de iMac.
Bewerkte de foto in snapseed(maar elke iOS photo editor mag je gebruiken)
Daarna sloeg ik de foto op.
Op mijn iMac sleepte ik de foto naar mijn bureaublad om het te bewerken in CO20.
Echter maakt osx er een jpeg van!
Als ik direct vanuit photo's zeg bewerken in CO20 heb ik een jpeg in CO20
Mailen vanuit photo geeft ook een jpeg in je mail.

Wie weet hoe dit komt of hoe kan ik hier om heen werken?
Want raw importeren op een iPad Pro is totaal onzinnig op deze wijze want het kost heel veel opslag en je krijgt de raw niet uit je photo app.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kgmzDcv/Schermafbeelding-2019-12-23-om-22-28-16.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jRXVd3j/Schermafbeelding-2019-12-23-om-22-28-37.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:38
Je moet niet slepen, maar via photos exporteren. Als je ongewijzigd origineel kiest zou je de raw moeten krijgen. Dat is dus het originele bestand excl. de bewerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Inderdaad, niet slepen maar exporteren. Als je mij vraagt is het nogal logisch dat Apple er middels slepen een JPG van maakt aangezien dat 1 van de meest gangbare formaten is en het een "beginners"actie is (exporteren d.m.v. slepen)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@gelukkie @Backpacker dat exporteren was idd de oplossing. Verdwijnen wel alle wijzigingen die ik op de iPad al had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:40:
@gelukkie @Backpacker dat exporteren was idd de oplossing. Verdwijnen wel alle wijzigingen die ik op de iPad al had gemaakt.
Jammer genoeg heeft iPhoto, althans voor zover ik weet, geen optie om een XMP van de bewerkingen te genereren (wel van de metadata). Maar het is een programma voor de consument en niet voor de professional, dus ergens begrijp ik die keuze wel.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iPhoto is al heel lang dood het heet nu Photo(versie 5) ! maar ik snap het eigenlijk niet omdat apple nogal wysiwyg en drag and drop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:40:
Dat is toch logisch.

In Lightroom is dat immers niet anders.
Als ik orgineel exporteer, worden de wijzigingen niet mee genomen. je wilt het RAW bestand inc wijzigingen exporteren? Das zover ik niet zomaar mogelijk. In Lightroom wordt namelijk apart in de Lib de wijzigingen van de foto's bij gehouden Photos doet dit ook. De export inc je bewerkingen komen dan in JPG uit.

De wijzigingen ansig kan je wel exporteren in Lightroom. Die je bij je RAW bestand houd. maar dit is een appart bestand naast je orginele RAW.

De wijzigingen staan niet in mijn RAW file, dat wil je ook niet. je RAW bestand wil je orgineel houden ten opzichte van je bewerkingen.

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 27-01-2020 21:26 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1