Knallende LED-spots door uitschakelen TL-verlichting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-12 19:20
Achtergrond en onderzoek:
Recent heb ik vier halogeen inbouwspots in de keuken vervangen met LED-inbouwspots. De trafo van een van de halogeen spots was namelijk kapot gedaan door het gebruik van verkeerde lampjes, aldus tijd voor vervanging.

Na enige moeite om de spots erin te krijgen was ik eindelijk klaar en werkte de spots naar behoren. Het duurde echter niet lang tot de eerst led spot er al met geweld kapot knalde toen de TL-lichten werden uitgeschakeld dmv de wandschakelaar, waarbij ook de zekering eruit schoot.

Na enig denken, wat testen, nog 2 kapotte LED-spots en 3 zekeringen later ben ik er in ieder geval achter wanneer de spots knallen. Dit gebeurt namelijk alleen als de vaatwasser, de spots en de TL-verlichting aan staan en je vervolgens TL-verlichting uitschakelt.

Daarnaast als al het bovengenoemde uitstaat en je de TL aan en vervolgens weer uit zet dan kan je de spot zien flikkeren, ook al staat de wandschakelaar van de spots uit.

Mijn vraag:
Hoe kan het dat het uitschakelen van de TL-verlichting een piek veroorzaakt op de spots die via de andere schakelaar lopen? Ik ben op de hoogte dat TL een piek veroorzaakt, maar hoe dit dan bij de spots kan komen?

En daarbij natuurlijk de hoofdvraag, hoe zorg ik ervoor als ik er weer nieuwe spots inzet dat ditzelfde geintje niet weer kan voorkomen?

Eventueel relevante informatie:
- Gebruikte LED-Spots zijn 3 Watt en geschikt voor 230 Volt, zonder trafo en direct op het netwerk aangesloten. Waarbij twee spots parallel op 1 wandaansluiting zitten aangesloten.
- TL-Verlichting bestaat uit twee afzonderlijke "kleine" TL-lampen
- De spots en de TL worden afzonderlijk bediend via een dubbele wandschakelaar
- Betreft de keuken in een appartement. Bouwjaar complex: 1968. Zekering zijn ook nog ouderwets, maak gebruik van 16A. Hierbij knalt alleen de groep eruit.

Wie-o-wie kan mij bij dit avontuur helpen? :?

Alle reacties

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
TL balken zijn een inductieve last, dat is veel zwaarder voor de schakelaar. Versleten schakelaar leidt tot piekstromen en dat is weer zwaar voor de smeltzekering.

LED's kunnen flikkeren of gloeien als ze uit horen te staan door inductieve koppeling van de schakeldraad. Die licht namelijk meestal een eind parallel aan de fasedraad. Met Halogeen of gloeilampen heb je daar geen last van, omdat dat zo weinig is dat het ding nog geen licht geeft. Bij LEDs kan het wel een probleem zijn. Daar kun je een condensator voor plaatsen of tweepolig gaan schakelen.

Wellicht heb je ook nog wel wat rotte lasdoppen her en der.

In die 230V spots zit ook alles opgepropt; die zullen ook wel overgevoelig zijn voor netvervuiling (en het ook nog eens zelf veroorzaken). Welke spots zijn het precies?

Als alles nog origineel uit 1968 is zou ik e.e.a. sowieso gaan vervangen. Groepenkast met aardlekschakelaar er in enzo...

En TL balken in huis zijn natuurlijk helemaal de pest. Goor flikkerend licht komt daar uit, niet normaal. Naja, hoogfrequent TL armatuur met 930 buis is nog wel enigsinds oké.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-12-2019 22:24 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De TL-lampen bij jou veroorzaken verstoring die de LED-lampen 'raar' doet doen. De LED-lampen werken niet naar behoren waarna deze blijkbaar een 'kortsluiting' vormen tussen de fase en nul. De zekering in je meterkast spreekt aan omdat de stroom te groot is.

LED-lampen worden over het algemeen erg goedkoop gemaakt, en ook goedkoop verkocht aan de consument. Het besparen op een paar componenten geeft een serieuze besparing, wanneer je er miljoenen van maakt.

Apparaten mogen niet teveel storing veroorzaken, en apparaten mogen niet te gevoelig zijn voor storing. In jou casus veroorzaken de TL-lampen te veel verstoring waar de LED-lampen gevoelig zijn. Niet alleen de apparaten zelf kunnen van invloed zijn, maar ook hoe je kabels lopen etc.

Oplossing
  1. Controleer de aanwezigheid van een ontstoorcondensator in je TL-buis. Vaak iets van 0,1 μF. Zie op dit schema: https://meettechniek.info...n/tl-images/tl-meting.gif
  2. Als deze ontbreekt kan je best verstoring krijgen uit de TL-bak. Als je handig bent kan je hier een X2 condensator 0,1 μF plaatsen.
  3. TL-vervangen door (retrofit) LED-buis
  4. LED-lampen nemen die beter bestand zijn tegen 'pieken', maar ik pak liever de 'stoorzender' aan, bron aanpak

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Beste meneer,
Dit soort dingen gebeuren helaas wel vaker, het is altijd lastig precies te vertellen aangezien dit in kaart gebracht zou moeten worden met meer metingen dan u nu geeft.

Dingen te overwegen:
-LED Dimmer? Voor led dient een dimmer gebruikt te worden met fase aan of afsnijding.
dit kunt u ook checken op de Driver voor de led.
-LED Driver? u kunt helaas niet de trafo van halogeen gebruiken. LED heeft een wat lastiger maar vooral laag vermogen. hierdoor is de last van led vaak veels te laag voor een trafo.

Ik las iemand zeggen dat TL een inductieve last is. Ik weet nu ff die user niet meer..
Hoewel hij zeker weten gelijk heeft is TL ook een capacitieve last. En dient deze in balans te zijn,
voor een zo zuivermogelijke factor. En beste rendement _/-\o_

Ook vraag ik u heeft u de kleuren netjes overal doorgelegd?
Nul= Blauw
Fase=Bruin
LED is erg zuinig maar voor de Elektriciteit zelf een enorme vervuiler...
Vandaar dat indeze de kleuren zo belangrijk zijn.

Ik respecteer iedereens mening, en het kan ook zeker een verrotte schakelaar zijn. of dimmer????
Lees wel dat als je deze vervangt voor hetzelfde er snel weer probleem kan zijn! stroom blijft stroom en t is lastig te zeggen als je er niet bij bent wel is het zo dat als u een uitbreiding doet, of vernieuwing u deze compleet moet doorvoeren,

Kunt u een foto maken van u "Zekering"?
Ik gok , met de natte vinger, dat dit er 1 is met aardlek. deze zijn namelijk ook gevoeliger voor Hoge frequenties... Ik denk dat daar uw probleem ook te zoeken is. Zeker weten kan ik t helaas niet, daar heb ik te weinig gegevens en details voor.

Greetzzz

• Spexxel
Allen,

Bedankt voor al jullie antwoorden. Met kerst weer achter de rug kan ik weer verder met dit probleem.

Het liefst zou ik inderdaad dingen vervangen willen zien, helaas betreft het een huurwoning en is de verhuurder geen fan van upgrades of wat voor kosten dan maar ook.
Zelf ben ik namelijk ook geen fan van de TL, maar het is de voornamelijke lichtvoorziening in de keuken.

De bedrading tussen de lampen is netjes op kleur. Daarbij een simpele aansluiting, schakeling hiervan heb ik proberen op te nemen in de bijlage. Er wordt geen gebruik gemaakt van een led/trafo,
de leds konden direct op het 230v netwerk werd geadverteerd.
In de bijlage ook te zien de stoppen/zekeringen, waarbij nummer 4 (keukengroep) er steeds uitschoot en niet de meest linker wat (vermoedelijk) de aardlek is.

Stel, ik vervang de TL-buis met een LED-retrofit zoals voorgesteld. Zou dit het probleem van de piekstroom dan al oplossen? Aangezien het huur is en ik niet teveel aan het appartement mag knutselen ben ik op zoek naar een goedkope en simpele oplossing.
Condensator ga ik ook nog even naar kijken of ik er iets van kan vinden.

Hierbij nog de bijlages als aanvullende informatie en praatplaatjes.

Schakeling van de leds, per 2.
Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/INpo4hB.png

Stoppen/Zekeringen
Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/INpoLkXH.png

De mooie TL, hier zijn er dus 2 van.
Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/INppVEL.png

Schakelaars, Links voor de spots, rechts voor de TL. Voegt waarschijnlijk niets toe, maar om duidelijk te zijn waar over gepraat wordt.
Afbeeldingslocatie: https://pasteboard.co/INppcX2.png

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je stopcontacten in de badkamer?

Op de foto zie ik geen aardlekbeveiliging. Lijkt dus oude bende van <1975. Dat betekend in de douche dus wasmachine via trekschakelaar en geen wandcontactdozen. Zitten die er wel... dan is installatie niet norm-conform en zou ik verhuurder aanspreken op gebrek.

[ Voor 78% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-12-2019 01:15 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Buiten of het wel of niet conform richtlijnen is zou ik niet zonder aardlek mijn elektrische installatie gebruiken voor mijn persoonlijke veiligheid. En aan de foto te zien heb je die niet.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 29-12-2019 12:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Spexxel
In de douche zit inderdaad wel een trekschakelaar voor de wasmachine. Voor de rest is alles helaas ouwe meuk en was de beheerder de laatste keer dat ik het vroeg nog niet van plan om ook maar iets te vervangen in het appartement. Maar weer eens tijd om opnieuw naar hun vernieuwingsplan te vragen dus..

Allemaal in ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens verder informeren en kijken of er nog iets moois gemaakt van kan worden.
Pagina: 1