[C] insert in char* -> segmentation fault

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-05-2024
Mede tweakers,

Onderstaande probleem houd mij al enkele dagen uit mijn nachtelijke rust, doel is een funtie om een enkele character uit een char* te bewerken. Ik heb het probleem herleid tot de volgende code

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#include <stdio.h>
#include <string.h>

void main(void){
    char* c = "hoo";
    printf("%s \n", c);
    char b = c[1];
    b--;
    c[1] = (char) b;
    printf("%c \n", b);
}

bovenstaande code loopt stuk op c[1] = (char) b;
dit geeft een segmentation fault.

Ik heb al best wat lopen zoeken maar nog niet een forumpost kunnen vinden wat hier echt op aansluit.

Ik gebruik Ubuntu 18.04.3 en GCC

Alle input hierover wordt gewaardeerdt.

[ Voor 0% gewijzigd door RobIII op 23-12-2019 18:46 . Reden: Code tags toegevoegd ]

Beste antwoord (via evilnapster op 23-12-2019 19:10)

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:54
Volgens stackoverflow maak je een pointer naar een immutable string:
https://stackoverflow.com...alization-is-this-mutable

Je toewijzing aan een positie in c is dus niet toegestaan omdat dat niet schrijfbare ruimte is.

[ Voor 23% gewijzigd door SavageNL op 23-12-2019 18:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heb je al gekeken wat er in b zit voordat je b-- doet en nádat je dat gedaan hebt?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
ja, dat is eerst een 'o' en word daarna een 'n'.

dat is ook wat ik verwachte.

als ik die lijn met c[1] = .... ook uitcomment dan print de tweede printf ook netjes een 'n'

of zie ik iets essentieels over het hoofd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:54
Volgens stackoverflow maak je een pointer naar een immutable string:
https://stackoverflow.com...alization-is-this-mutable

Je toewijzing aan een positie in c is dus niet toegestaan omdat dat niet schrijfbare ruimte is.

[ Voor 23% gewijzigd door SavageNL op 23-12-2019 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Bovenstaande antwoord stuurt je in de juiste richting. Maak er char c[] (array) van en het werkt waarschijnlijk. Wat je nu hebt is een char* naar een immutable string. De pointer kun je zonder problemen aanpassen maar de character string dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
Helder mensen. dit heeft me geholpen.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
String literals are not modifiable (and in fact may be placed in read-only memory such as .rodata). If a program attempts to modify the static array formed by a string literal, the behavior is undefined.
Ik heb mezelf aangewend om per default een string literal een "const char*" type te geven.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Ik zie dat je het type char* niet begrijpt, wat essentieel is. Ik probeer het uit te leggen,

char*, of char POINTER, wijst naar het begin van een array van characters. Deze array eindigt ergens, misschien na 3 characters misschien na 100, dat kan je misschien weten maar de computer ziet dit als er \0 staat. Dus de string "hallo" staat eigenlijk in geheugen als "hallo\0" en char* wijst naar het adres in het geheugen waar de eerste character van deze string staat.

char b, is dus de inhoud van een locatie in het geheugen (in dit geval je stack). Als jij b-- (char = char - 1) doet krijg je iets willekeurigs want character 'S' is 84, dus je krijgt dan het character '83' terug. Dit heeft niets met memory adressen te maken.

Wat je wil is die pointer van de character array laten wijzen naar een nieuwe locatie in je geheugen. Ik raad je aan om deze lecture te kijken van Harvard over memory YouTube: CS50 2019 - Lecture 4 - Memory , deze professor legt het erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dejoma schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:46:
de computer ziet dit als er \0 staat. Dus de string "hallo" staat eigenlijk in geheugen als "hallo\0"
dat hoeft niet zo te zijn. je kan best een alloc(1000) doen waar je "hallo" in stopt.
dan hoeft char[5] nog steeds niet \0 te zijn.
En al is er ergens wel een \0 dan nog kan de string langer zijn (binary data, een hash of jpeg bijvoorbeeld).
Een char is namelijk gewoon een byte.
Met tchar wordt het leuker...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
DJMaze schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 21:42:
[...]

dat hoeft niet zo te zijn. je kan best een alloc(1000) doen waar je "hallo" in stopt.
dan hoeft char[5] nog steeds niet \0 te zijn.
Met die alloc maak je Volgens mij alleen ruimte voor 1000 bitjes, en staat Dat verder los van het char array verhaal. Als ik in die alloc een klasse ga opslaan, dan zal nog altijd de laatste character van een “string” in die klasse een 0 zijn (in jouw geval &char[5] = 0 of “\0” en &char[4] ergens in die 1000 bitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:57

Matis

Rubber Rocket

dejoma schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:39:
Met die alloc maak je Volgens mij alleen ruimte voor 1000 bitjes, en staat Dat verder los van het char array verhaal. Als ik in die alloc een klasse ga opslaan, dan zal nog altijd de laatste character van een “string” in die klasse een 0 zijn (in jouw geval &char[5] = 0 of “\0” en &char[4] ergens in die 1000 bitjes.
Bytes!
Daarnaast bestaat alloc niet in (standaard) C. Daarvoor moet je malloc of calloc gebruiken.
Welke overigens volledig verschillende input en uitkomsten hebben.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1