Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik had een vraagje ik moet soms op reis voor me werk. Alles wordt vergoed vlucht hotel eten drinken. Maar we zouden ook een vergoeding krijgen per overnachting. Heeft iemand enig idee hoe dat belast wordt of het überhaupt wel belast wordt. Is namelijk vergoeding voor onkosten als dat zwaar wordt belast als vakantiegeld etc. Is dat een reden voor mij om niet te gaan voortaan.

Alvast bedankt
Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 13:30
Hier is werkelijk geen antwoord op te geven. Heb je zelf al aan HR of je leidinggevende gevraagd? Heb je in je CAO gekeken?

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat is afhankelijk van wat de werkgever met de fiscus afgesproken heeft. Zelf kreeg ik een budget wat ik mocht declareren voor eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Je krijgt gewoon je werkuren vergoed, plus de kosten die je maakt aan overnachten/eten.
En je wil nog meer? Is niet gebruikelijk, tenzij het in je contract/COA staat. Dus raadpleeg die eerst

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TepelStreeltje schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:59:
Je krijgt gewoon je werkuren vergoed, plus de kosten die je maakt aan overnachten/eten.
En je wil nog meer? Is niet gebruikelijk, tenzij het in je contract/COA staat. Dus raadpleeg die eerst
Hij wil weten hoe die belast worden.

Onkostenvergoeding of als inkomen. Denk dat HR hem dat kan vertellen of zijn eigen loonstrook want hij suggereert het al vaker gedaan te hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:29
Volgens mij wordt vakantiegeld niet zwaarder belast dan normaal salaris. Er wordt enkel gerekend met een bijzonder tarief ten tijde van uitbetaling, maar in principe zijn dit normale inkomsten voor de belasting.

Hetzelfde geldt naar mijn idee voor de onkostenvergoeding. Als je werkgever dit voor bepaalde zaken onbelast mag vergoeden, dan zul je hier meer aan overhouden dan wanneer dit als belaste vergoeding (standaard) wordt uitbetaald. Het hangt dus helemaal af van hoe je werkgever dit precies uitbetaald en daar kun je alleen zelf achteraan gaan door het CAO/contract erop na te slaan of het simpelweg na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In beginsel (in loondienst) zal gelden: Kosten die je maakt voor je werkgever zijn (onbelast) voor je werkgever. Hoe het zit met kosten die je kunt declareren zonder bonnetje weet ik niet, vooral je opmerking over "we zouden ook een vergoeding krijgen per overnachting" doet me flink twijfelen bij het hele verhaal, want 'normaal gesproken' krijg je gewoon je hotelovernachting vergoed. Als je daar nog een extra vergoeding bovenop krijgt, dan lijkt me de stap naar HR of de afdeling die je salaris overmaakt een heel verstandige :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je zoekt heet de belasting op een zgn "per diem", oftewel dagvergoeding. Dat kan belast worden, hoeft niet. Iets met werkkostenregeling. Maar over het algemeen krijg je dit gewoon en wordt het net zo belast als al het andere loon.
Overigens is het een misverstand dat vakantiegeld of een eindjaarsuitkering extra zwaar wordt belast. Sure, werkgever houdt hier initieel soms relatief veel belasting van in, maar uiteindelijk gaat alles op een grote hoop en geeft de belastingdienst een eindafrekening en krijg je terug (of betaal je bij). Het verschil zit hem er enkel en alleen in wanneer je netto over het geld beschikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_doorman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:50
Bij ons wordt er per dag weg van huis een een netto extra bedrag gegeven. Hoe de werkgever dit belasting technisch oplost is voor mij niet interessant. Dit bedrag loopt op naar mate de tijdsduur toeneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:00:
[...]

Hij wil weten hoe die belast worden.

Onkostenvergoeding of als inkomen. Denk dat HR hem dat kan vertellen of zijn eigen loonstrook want hij suggereert het al vaker gedaan te hebben.
aah excuses, niet goed gelezen!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Onkosten die je maakt en die je werkgever vergoed aan jou zijn geen inkomsten. Een vaste kostenvergoeding is wat anders dan ad hoc de bonnen bij je werkgever neerleggen. Denk ik.

Indien je extra vergoeding krijgt omdat je eigenlijk continue op reis bent en dus geld krijgt voor werkkosten die je standaard uitbetaald wordt is dat gemaximeerd meestal (werkkostenregeling?) en mag je alleen een bepaald percentage belastingvrij betalen aan een werknemer.

Vakantiegeld lijkt altijd zwaar belast maar is niet helemaal waar. Er worden geen kortingen toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Als de daadwerkelijke (on)kosten voor overnachting, eten en drinken en communicatie met thuisfront al door de werkgever vergoed worden, dan is de extra vergoeding in principe onderdeel van het belastbaar inkomen.

Toen ik er mee te maken had, stond in het bedrijfsreglement van de betreffende werkgever dat een netto bedrag wat werd uitbetaald. Werkgever bruteerde dat bedrag dus.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:42
Ivow85 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:16:
Als de daadwerkelijke (on)kosten voor overnachting, eten en drinken en communicatie met thuisfront al door de werkgever vergoed worden, dan is de extra vergoeding in principe onderdeel van het belastbaar inkomen.

Toen ik er mee te maken had, stond in het bedrijfsreglement van de betreffende werkgever dat een netto bedrag wat werd uitbetaald. Werkgever bruteerde dat bedrag dus.
Dit dus. In de openingspost lijkt TS aan te geven dat alle onkosten vergoed worden (alle bonnetjes worden betaald). Dus enige andere compensatie wordt gewoon gezien als loon. Zelfde als extra door overwerk, shifts, team lead, etc.

Edit: wij krijgen trouwens niets extra’s als we moeten reizen. Gewoon alle onkosten. Rest is part of the job.

[ Voor 7% gewijzigd door VidaR-9 op 04-01-2020 10:22 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Bij ons was dit precies zoals @Ivow85 en @VidaR-9 aangeven. Rationale er achter was dat je niet bij je huis kon zijn mocht er iets gebeuren, waardoor je met extra kosten te maken kon krijgen. Bijvoorbeeld een gesprongen waterleiding. Ik vond het altijd nogal een onzinverhaal, maar extra vergoeding is altijd prima ;) !

Overigens lijkt het me wel zorgelijk dat zo’n klein beetje extra geld voor jou een reden is om wel/niet te gaan. Geen lol in je (internationale) werk?
Pagina: 1