Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-01 08:59
Op dit moment zit er 8GB (2x4GB) werkgeheugen in mijn computer, de Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU deze zijn nu niet meer te koop.

Hoeveel gaat het uitmaken als ik:

a) Werkgeugen van een ander merk erin ga zetten? (2x4GB erbij)
b) 2x8GB erbij ga zetten waarbij het totaal uitkomt op 24GB werkgeheugen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kitje wat je linkt is DDR3, wat ondertussen best aan de oude kant is. Je zult waarschijnlijk toch de QVL van je moederbord erbij moeten pakken om er achter te komen wat er in kan, en in welke combinaties. 2x4 en 2x8 is soms best lastig voor elkaar te krijgen!

Waarom is trouwens meer RAM het eerste waar je naar kijkt? Soms is het handiger om te kijken naar iets in de richting van een SSD, GPU update, je weet wel, laaghangend fruit... Om de ervaring te verbeteren. Wat is het doel wat je probeert te bereiken met deze upgrade?

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 23-12-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
CPU begin ik even niet aan en GPU is 1 maand geleden vervangen, ik dacht voor het upgraden van m'n RAM hoef ik niks op te offeren omdat ik nog 2 lege slots heb.

SSD is ook al aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je modules kunt mixen hangt een beetje van je moederbord en geheugencontroller af. Sommigen zijn kieskeuriger dan anderen.

Zorg dat de snelheden en de timings overeenkomen (of in elk geval dat het setje die timings/snelheden aankan). Check daarnaast de QVL, en dan moet het wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jeroen.Abeelen Welke CPU en moederbord heb je nu ?
(je lijstje geeft deze aan pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Mobo: MSI Z87-G45 GAMING (MS-7821)
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz

Maar mijn taskmanager geeft steeds aan dat het geheugen >85% benut wordt en vaak nog wel meer.. vandaar dat ik dat wil upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Kom er wel net achter dat die niet op de QVL-lijst staan, maar in 5+ jaar nooit problemen gehad.

Maar dat zou verder dan perfect zijn, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroen.Abeelen schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:52:
[...]

Kom er wel net achter dat die niet op de QVL-lijst staan, maar in 5+ jaar nooit problemen gehad.

Maar dat zou verder dan perfect zijn, neem ik aan?
https://eu.crucial.com/ hier kun je een check doen(weet niet of de DDR3 er nog op staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Hackus schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:54:
[...]

https://eu.crucial.com/ hier kun je een check doen(weet niet of de DDR3 er nog op staat)
LOL, staat er verder niet bij.. 😅

Maar wel mijn beste keuze lijkt me, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen.Abeelen op 23-12-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroen.Abeelen schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:56:
[...]

LOL, staat er verder niet bij.. 😅

Maar wel mijn beste keuze lijkt me, toch?
Geef het aan bij Omni dat het je voorwaarde is. als het niet blijkt te werken dat je het terug kunt sturen.

of je kijkt voor 2x8GB en zet je huidige setje op V&A
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 23-12-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:05

Umbrah

The Incredible MapMan

@Jeroen.Abeelen - Nogmaals, ik herhaal het toch: Check of je gewenste configuratie in die QVL staat. Vrij regelmatig zo'n beestje zich zien verslikken op een mismatch en zonde van het geld.

Overigens is geheugen er juist voor om te gebruiken. Ook met 16GB zul je als je je memory inspect best wat load zien (32gb bak met gewoon 28 in klaar-modus terwijl de bak niks doet, echter zware GIS analyse die toch echt alle RAM inneemt heeft daar geen last van) omdat er gewoon slim gecached wordt. Als je volledig binnen de verwachtingen van zo'n configuratie zit (ouwe CPU, nieuwe GPU maar ze maken ook nu nog brakke/trage GPU's), en je taken op de PC kan uitvoeren (wat die taken zijn weten we nog niet), dan is er weinig nut aan om te upgraden, en is het wederom zonde van het geld. Omdat je component voor component aan het upgraden bent om een 4th gen (we zitten nu op 10th gen...) Intelletje een tweede leven in te blazen, gok ik dat dat wel uitmaakt.

Als je wat meer gevoelssnelheid wilt hebben, zou je kunnen overwegen, als je er nog geen hebt, je boot/applicatie harddisk te vervangen door een SSD. Naast swapping zaken doet dat niks met de rekensnelheid, maar alles laad, start, en voelt sneller (in games krijg je er los van loading niet magisch snellere FPS van). Een SSD zou je, in tegenstelling tot DDR3, wél mee kunnen nemen naar een eventueel echt nieuw systeem/mobo/CPU, als die tijd komt!
Pagina: 1