VvE besparen op vaste elektriciteitskosten

Pagina: 1
Acties:

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Heeft iemand een een link naar de afsluittarieven van Liander? Onze VvE betaalt zich scheel aan netbeheer- en leveringskosten. Omdat we maar weinig gebruiken (370 kWh per jaar) komt de prijs voor 1kWh op ruim € 1,10. We willen de galerijverlichting met een tussenmeter aansluiten op een huisinstallatie van één van de appartementen en de huidige meter (ferraris uit 1973! ) en hoofdzekering laten verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qrRkaIiYRU9OelGrCuOP4hov/full.jpg

A'dam PVOutput

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58
Gewoon je contract opzeggen bij de leverancier, en afwachten. Of wil je de aansluiting per se kwijt ivm ruimtegebrek?

Als je opdracht geeft voor verwijdering moet je dokken, maar waarom zou je die opdracht geven?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@hesselbeertje Voor mezelf zou ik het zo doen, voor de VvE doe ik het liever netjes. Afsluitkosten komen gewoon in de businesscase. Als ze het niet te gek maken (zoals bij gas) is het zo terugverdiend.

A'dam PVOutput

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:41
Dit hoort niet echt thuis in dit topic. Maar ik zie dat deze kabel nog doorloopt naar een andere meter die wel in gebruik blijft? Dan zullen de kosten niet echt hoog zijn ik gok zo rond de €200. In een woning bijv. moet de huisaansluitkabel echt van de hoofdkabel gehaald worden en dan kom je dus in het schuitje terecht a la gasaansluiting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58
ericplan schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:43:
@hesselbeertje Voor mezelf zou ik het zo doen, voor de VvE doe ik het liever netjes. Afsluitkosten komen gewoon in de businesscase. Als ze het niet te gek maken (zoals bij gas) is het zo terugverdiend.
Netjes.... Als er 1 partij is die zich niet netjes gedraagt zijn het de netbeheerders wel. Maar ok, ik begrijp je insteek.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Link gevonden. Blijkt nog een andere oplossing mogelijk, het verlichten naar 1x 10A in plaats van de huidige 1x 25A

Scheelt per jaar ruim €150,- https://www.liander.nl/mk...n/tarieven2020/?ref=20990

A'dam PVOutput

• Jim423
Die verlichting is maar 200W ofzo? 1x6A zou dan ook nog wel kunnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:21:
Die verlichting is maar 200W ofzo? 1x6A zou dan ook nog wel kunnen.
Een beltrafo en wat LED-armaturen, samen misschien 100W. Dus inderdaad, moet wel kunnen. Nooit wat te kiezen gehad destijds bij de invoering van het capaciteitstarief, maar we gaan maar eens wat informatie inwinnen.

A'dam PVOutput

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
ericplan schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:34:
[...]

Een beltrafo en wat LED-armaturen, samen misschien 100W. Dus inderdaad, moet wel kunnen. Nooit wat te kiezen gehad destijds bij de invoering van het capaciteitstarief, maar we gaan maar eens wat informatie inwinnen.
Ik kan niet vinden hoe een verlichting kosten scheelt op de liander site. Bij de gegeven link onder aansluiting verlichten staat telkens 271,xx euro incl btw? Wij zitten met eenzelfde probleem, 19 (!) VvE aansluitingen voor 2-3 lampjes + bellentableau per aansluiting.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:11

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

FitTiv schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:24:
[...]

Ik kan niet vinden hoe een verlichting kosten scheelt op de liander site. Bij de gegeven link onder aansluiting verlichten staat telkens 271,xx euro incl btw? Wij zitten met eenzelfde probleem, 19 (!) VvE aansluitingen voor 2-3 lampjes + bellentableau per aansluiting.
Hier staan de verschillende aansluitingen:

https://www.liander.nl/typen-aansluitingen

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Jim423
[...]

Het is 271 eenmalig maar daarna bespaar je wel 206 euro per jaar op vastrecht. Dus dat heb je na 2 jaar al weer terugverdiend.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]
Ik las gisteren ergens dat je in zo’n geval aansluitingen administratief kan laten samenvoegen. Kan even de link niet meer vinden, Dus 1x levering en netbeheerderskosten en verder alleen verbruik. Zoek straks even verder..

[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 23-12-2019 16:03 ]

A'dam PVOutput

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Reacties afgesplitst van Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 naar eigen topic

[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 23-12-2019 12:27 ]

Tweakers Discord

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@tweakduke Dank voor het afsplitsen.

Vandaag bij Liander de aansluiting laten verlichten naar 10A, de variant met 6A wordt niet meer geleverd. Het wordt nog dit jaar uitgevoerd. Scheelt toch ruim € 150,- op jaarbasis, na een eenmalige uitgave van € 208,95.

Het laten weghalen van de meter laten we maar even voor wat het is. Weliswaar veel goedkoper in verbruikskosten maar de netbeheerder Liander durft voor het weghalen van de meter nog meer te vragen dan bij het weghalen van de gasaansluiting. Een slordige € 418,15. Terwijl het in onze situatie niet meer is als het verwijderen van de meter (geplaatst in 1989) en het uitdraaien van de zekering (en/of eventueel 1 meter leiding vanaf een verdeler weghalen)

Wat betreft administratief samenvoegen van aansluitingen, ik dacht dat dat bij https://vveenergie.nl/ was. Daar gaan we ook maar even shoppen, want zij berekenen geen leveringskosten.
[...]
@FitTiv Waar zoek je? Het is een beetje cryptisch omschreven als garageaansluiting. Maar je kan dus de aansluitingen verlichten (zo noemen ze het echt) naar 10A.

Betalen jullie echt 19x netbeheerkosten a € 245,45 per aansluiting?

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 23-12-2019 16:22 ]

A'dam PVOutput

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:50
Persoonlijk vind ik een algemene voorziening via een van de bewoners laten lopen een slecht idee.
Straks wordt de verhouding met die bewoner een beetje troebel, of komt er een nieuwe bewoner
die dit niet wil.
Of de bewoner is aan het klussen. Het is overbodig, maar als ik knutsel aan electriciteit draai ik de hoofdschakelaar om.
Geen bellen en geen verlichting in het complex.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@wjvh Ben het wel met je eens, maar voor een kleine VvE wordt de prijs per kWh enorm hoog, enerzijds door het hoge vastrecht, anderzijds doordat een VvE in de meeste gevallen geen energiebelasting terugkrijgt. Bij onze VvE was de prijs per kWh hierdoor € 1,10.

A'dam PVOutput

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 20:46
Wil de VVE geen zonnepanelen op het dak dan? Kunnen mooi op die meter >:)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:15
@Verwijderd
Optie 1: 1x 6a nemen.
Optie 2: Bij iemand opzetten met eigen groep/aardlek en eigen meter anders ga je gegarandeerd een keer gezeik opleveren.

Opnemen in het contract iets met collectief energievoorziening mocht hij de woning verkopen dat de volgende koper dit verplicht is bij te nemen.

De bewoner kan gerust knutselen, de hoofdschakelaar eruit knallen is nergens voor nodig, sterker nog mijn eigen meterkast heeft niet eens een hoofdschakelaar, groepje eruit kan toch ook...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• wjvh
Opnemen in een contract drukt de waarde van je woning,
En inderdaad, hoofdschakelaar hoeft niet. Maar ik doe het toch.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
ericplan schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:03:
@tweakduke Dank voor het afsplitsen.

Wat betreft administratief samenvoegen van aansluitingen, ik dacht dat dat bij https://vveenergie.nl/ was. Daar gaan we ook maar even shoppen, want zij berekenen geen leveringskosten.

[...]

@FitTiv Waar zoek je? Het is een beetje cryptisch omschreven als garageaansluiting. Maar je kan dus de aansluitingen verlichten (zo noemen ze het echt) naar 10A.

Betalen jullie echt 19x netbeheerkosten a € 245,45 per aansluiting?
Heb het nagezocht, het is een cooperatieve VvE, dat betekent per complex 2-3 appartementen, 19 huizen in totaal met 9 of 10 aansluitingen (data is onvolledig) voor het bellentableau en ganglicht. Hiernaast heeft elk huis een eigen (naar mijn weten aparte) aansluiting waar ook vastrecht voor betaald wordt.

Wij zitten overgins bij Stedin maar die heeft eenzelfde optie met inderdaad een ROI <2 jaar (kost eenmalig 222 euro per aansluiting en verlaagt vastrecht met 140,- pj). De no cure no pay optie van vveenergie klinkt wel goed. Iemand ervaring mee?

Moet ik alleen goed kijken wat er precies aangesloten zit op die te verlagen meter. Sommige buurtbewoners zeggen ook de schuren maar dat is geloof ik niet zo.

• Jim423
ericplan schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:03:
erwijl het in onze situatie niet meer is als het verwijderen van de meter (geplaatst in 1989) en het uitdraaien van de zekering (en/of eventueel 1 meter leiding vanaf een verdeler weghalen)
Nee die kast moet ook echt weg. Het doosje waar de aftakking heeft gezeten blijft wel, echter komt de aftakleiding hier dan niet meer uit die wordt ook weggehaald. Moet ook nog met 2 man ivm onder spanning werken. Dus ik denk niet echt dat ze winst draaien op zo'n actie.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
FitTiv schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:52:
[...]
Heb het nagezocht, het is een cooperatieve VvE, dat betekent per complex 2-3 appartementen, 19 huizen in totaal met 9 of 10 aansluitingen (data is onvolledig) voor het bellentableau en ganglicht. Hiernaast heeft elk huis een eigen (naar mijn weten aparte) aansluiting waar ook vastrecht voor betaald wordt.

Wij zitten overgins bij Stedin maar die heeft eenzelfde optie met inderdaad een ROI <2 jaar (kost eenmalig 222 euro per aansluiting en verlaagt vastrecht met 140,- pj). De no cure no pay optie van vveenergie klinkt wel goed. Iemand ervaring mee?

Moet ik alleen goed kijken wat er precies aangesloten zit op die te verlagen meter. Sommige buurtbewoners zeggen ook de schuren maar dat is geloof ik niet zo.
Je kan het verlichten van de aansluiting vrij eenvoudig regelen via mijn aansluiting.nl, maar als het om meer aansluitingen gaat zou ik Stedin zelf een offerte laten maken, waarschijnlijk goedkoper. Vveenergie berekent geen leveringskosten, maar wel € 7,- per maand (prijs ex BTW) vaste kosten. Dat komt bij ons toevallig op hetzelfde uit. Verder wacht ik nog op een reactie van een totaalprijs met energiebelasting, ODE en BTW. In hun eerste reactie stond alleen de kale kWhprijs. Het verschil met onze huidige aanbieder lijkt gering, de grootste klapper is het verlichten naar 1x 10 A en dat regelen we zelf.
Jim423 schreef op maandag 23 december 2019 @ 23:32:
[...]
Nee die kast moet ook echt weg. Het doosje waar de aftakking heeft gezeten blijft wel, echter komt de aftakleiding hier dan niet meer uit die wordt ook weggehaald. Moet ook nog met 2 man ivm onder spanning werken. Dus ik denk niet echt dat ze winst draaien op zo'n actie.
Beetje dezelfde discussie als met de gasmeters. Alleen hoeft het bij ons niet onder spanning, er zit nog een kast met 110A meszekeringen voor.

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 24-12-2019 10:22 . Reden: BTW ]

A'dam PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Offerte van vve-energie binnen. Voor ons niet de moeite waard om over te stappen. Hun vaste vergoeding komt hoger uit dan onze variabele leveringskosten (€ 101,64 vs € 83,14). De kWh-prijs komt op € 0,22022 per kWh, onze huidige aanbieder rekent € 0,227158 per kWh. Vve-energie is dus iets goedkoper. Bij ons verbruik scheelt dat € 2,56. Maar onder de streep dus duurder.
(Deze prijzen zijn inclusief energiebelasting, ODE en BTW.)

A'dam PVOutput

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is inderdaad de moeite van het overstappen niet waard.
Meester_J schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:06:
Wil de VVE geen zonnepanelen op het dak dan? Kunnen mooi op die meter >:)
Met 1 paneel wat goed opgesteld staat kom je al een eind :P Maar weillicht is dit inderdaad geen slecht idee, dak vol leggen en met een verdeelsleutel na afrek verbruik vve kan het een leuke bonus zijn.
Er zijn speciale regelingen voor VVE's met zonnepanelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:39:
[...]
Met 1 paneel wat goed opgesteld staat kom je al een eind :P Maar weillicht is dit inderdaad geen slecht idee, dak vol leggen en met een verdeelsleutel na afrek verbruik vve kan het een leuke bonus zijn.
Er liggen al panelen op het dak, zie m’n sig. Ga er verder niet over beginnen in de ledenvergadering. Twee eigenaren wilden wel meedelen in mijn “winst”, maar niet investeren. Ze hadden ook het plan om het dak in elf stukken te verdelen, voor ieder een stukje. Gingen even voorbij aan schaduw en beschermd stadsgezicht, waardoor niet overal panelen mogen. Zij hebben inmiddels verkocht, onze panelen liggen er al sinds 2009.

A'dam PVOutput

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh dan heb ik niks gezegd, als niet de hele VvE erachter staat moet je er ook niet aan willen beginnen. Gelukkig heb je voor jezelf de zaken al voor elkaar :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:39:
[...]
Realiseer je wel dat je het dan van de terugleveringvergoeding moet hebben, die is max rond de 11ct, ongeveer de helft van wat je verdient met salderen...

[ Voor 58% gewijzigd door onetime op 25-12-2019 15:10 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• wjvh
mr_evil08 schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:22:
@Verwijderd

Opnemen in het contract iets met collectief energievoorziening mocht hij de woning verkopen dat de volgende koper dit verplicht is bij te nemen.
Wordt het dan geen erfdienstbaarheid, met de daarbij behorende gang naar de notaris?

[ Voor 16% gewijzigd door wjvh op 28-12-2019 13:34 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31
wjvh schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:33:
[...]

Wordt het dan geen erfdienstbaarheid, met de daarbij behorende gang naar de notaris?
Nee, dat kan (ook) met een kettingbeding (wel wat minder sterk). Dat wordt wel pas voor iedereen (derden, toekomstige kopers) zichtbaar nadat de eerste verkoop heeft plaatsgevonden. Dan wordt de leveringsakte met dat kettingbeding immers ingeschreven in de registers.

[ Voor 33% gewijzigd door cryptapix op 28-12-2019 15:02 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Zo, de aansluiting is omgezet naar 10A. Die besparing is gerealiseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2C1Lh64ZGmlUojsKZr8KdLN2/full.jpg

A'dam PVOutput

Pagina: 1