Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
Door overnames terecht gekomen in het bedrijf waar ik nu werk, en ik heb vorige week mijn 'nieuwe' contract gekregen om te ondertekenen.

Met het contract op zich (de inhoud dan) is niets mis, maar de datum indiensttreding en mijn geboortedatum zijn in Engels formaat gedrukt (dus mm/dd/yyyy). De eerstgenoemde datum is verkeerd interpreteerbaar, mijn geboortedatum niet (dag >12). Desalniettemin vind ik het heel vreemd, verwarrend, en lijkt het mij dat zoiets "gecorrigeerd" moet worden. Ik kan echter niet vinden dat het perse fout is.

Het contract is gewoon in het Nederlands opgesteld verder, werkgever is Nederlands (wel erg groot dus ongetwijfeld internationaal, hoewel wij alleen de Nederlandse (zakelijke) markt bedienen).

Wie weet hier meer over?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom vraag je HR niet of ze de datum gewoon in dd/mmm/jjjj willen noteren? Dus bijv 3-jun-1975? Kan er nooit verwarring zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Kan je niet contact opnemen met de werkgever en dit punt voorleggen.?
Aangeven dat je graag de datum in het dd/mm/jj formaat zou willen zien.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En mocht de datum automatisch overgenomen worden door middel van een mailmerge vanuit een willekeurig systeem naar Word dan kun je ze wijzen op het feit dat het veld anders ingevoerd moet worden. https://www.xylos.com/en/...e-word-mail-merge-feature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Ja we wachten überhaupt op correcties, want er waren meer fouten gemaakt. Maar toen ik hier een opmerking over maakte werd er naar mijn mening niet echt serieus op gereageerd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
ISaFeeliN schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:24:
Ja we wachten überhaupt op correcties, want er waren meer fouten gemaakt. Maar toen ik hier een opmerking over maakte werd er naar mijn mening niet echt serieus op gereageerd.
wat verwacht je nu van ons? Jij bent niet tevreden over je contract. Er staat een foutje in (en afhankelijk van het systeem dat gebruikt word is nederlands vs engels datumformaat niet eens zo'n hele rare fout).

je kan
1) heel hard klagen op tweakers wat niks uit gaat halen
2) contact opnemen met HR (/handmatig corrigeren en de gewijzigde versie ondertekenen en terug sturen waarbij je netjes aangeeft wat je verbeterd hebt)
3) niks doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Batavia op 23-12-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Als dat het enige twijfelgeval is wat er in staat, kan je toch gewoon manueel verduidelijking bijschrijven voor je tekent?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dan stond de tekst editor op Amerikaans... gezien ze in Engeland gewoon DDMMYYYY gebruiken. Je kan erove rklagen, of het niet doen... wat wil je ermee bereiken?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon voluit laten opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Uhm.. ik klaag toch niet? Ik probeer alleen te peilen of zoiets als goed beschouwd kan worden en ik geen rare dingen vraag ..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Is niks raars aan imho, gewoon om jezelf in te dekken snap ik ook wel. Wat zegt HR?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Bensimpel schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:48:
Is niks raars aan imho, gewoon om jezelf in te dekken snap ik ook wel. Wat zegt HR?
Vraag net concreet gesteld. Dus even afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Dit is een typisch geval waarbij je gewoon in de kantlijn de data uitschrijft voor je tekent. Verandert niets aan de betekenis maar ontneemt in de toekomst elke mogelijke ambiguïteit. Die ambiguïteit is sowieso onwaarschijnlijk ivm consistentie en datumformaat, maar erbij kalken is nul moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 23:50

Orac

Ik mis je papa.

mm/dd/yyyy <=> dd-mm-jjjj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 13:56
Ik zou je hier geen zorgen over maken. Als er ooit discussie ontstaat over wat de juiste datum is kun je dat vrij eenvoudig aantonen (bijv. met bankafschrijvingen van salaris, of je originele arbeidsovereenkomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:05
Tom-Z schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:33:
Ik zou je hier geen zorgen over maken. Als er ooit discussie ontstaat over wat de juiste datum is kun je dat vrij eenvoudig aantonen (bijv. met bankafschrijvingen van salaris, of je originele arbeidsovereenkomst).
Nog beter, verwijzen naar je geboortedatum op datzelfde contract, waarbij dag > 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Of gewoon bovenaan het contract laten toevoegen "datums/data zijn in het formaat mm/dd/yyyy". Is misschien een simpelere aanpassing.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Zou dit ook andersom werken als je iemand wilt ontslaan of eerder van hem af wilt bij einddatum van een contract? Lijkt mij niet, toch? Dan is de Amerikaanse notitie in een Nederlands contract dus sowieso ook niet correct?

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 23-12-2019 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 08:51
Ik ga er van uit dat er meer data genoemd staan in je contract. (lees ingangsdatum, geboortedata, etc). Aan de hand daarvan kan je elke vorm van mogelijke discussie gelijk de kop indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je personeel afdeling?

Waarom denk je dat tweakers daar meer van weten dan die afdeling? Heb je zo weinig vertrouwen in ze? Dan moet je werkelijk een andere baan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ISaFeeliN schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:50:
Vraag net concreet gesteld. Dus even afwachten.
Maar was dat niet de eerste stap? Waarom dan aan Tweaker vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:22:
[...]

Maar was dat niet de eerste stap? Waarom dan aan Tweaker vragen?
Omdat hij wilde weten wat wij over zijn gedachten vinden. Beter dan elke gedachtenscheet maar meteen aan HR te vragen.

Niks mis mee om even kort te vragen op een discussieplatform. Anders kunnen we net zo goed GoT opdoeken als je niets meer mag vragen..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02:47
Ik zou voorstellen om altijd ISO formaat te gebruiken. Eenduidig, geen gezeur meer. Nu de wereld steeds internationaler wordt is het gebruik van 1 formaat sowieso aan te bevelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

ISaFeeliN schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:16:
de datum indiensttreding en mijn geboortedatum zijn in Engels formaat gedrukt (dus mm/dd/yyyy).
Dat is niet Engels maar Amerikaans ;)

Verder sluit ik me aan bij @DjoeC. Gebruik toch alsjeblieft ISO8601.

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/iso_8601.png

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 23-12-2019 23:43 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ISaFeeliN
Probleem is opgelost, vraag was correct, contract is aangepast. Dank u allen :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het wordt hier wel veel fout gedaan. De tekens zijn ook gewoon onderdeel van het datumformaat en dus geen kwestie van persoonlijke voorkeur zoals veel Nederlanders lijken te denken. Dus 27/02/2013 is echt een andere notatie dan 27-02-2013. 27/02/2013 is Brits, 02/27/2013 is Amerikaans, 27-02-2013 is Nederlands.

• Roenie
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:00:
Het wordt hier wel veel fout gedaan. De tekens zijn ook gewoon onderdeel van het datumformaat en dus geen kwestie van persoonlijke voorkeur zoals veel Nederlanders lijken te denken. Dus 27/02/2013 is echt een andere notatie dan 27-02-2013. 27/02/2013 is Brits, 02/27/2013 is Amerikaans, 27-02-2013 is Nederlands.
Belangrijkste is duidelijkheid. Of je nu '/' of '-' gebruikt maakt dan niet zoveel uit., De volgorde van dag en maand, daar gaat het om.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

Ik schrijf gewoon 01-Jul-2018. Dan weten zowel Europese als Amerikaanse collega's altijd wat er wordt bedoeld zonder eerst het formaat te moeten interpreteren.
Verder de ISO notatie.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 17:27
Gelukkig is bij mij dd en mm hetzelfde getal, nooit onduidelijkheid daardoor :)
Maar ik snap dat je dit duidelijk in contract wil hebben, mooi dat het opgelost is.

[ Voor 34% gewijzigd door mstoel op 26-12-2019 09:37 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
ISaFeeliN schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:16:
Door overnames terecht gekomen in het bedrijf waar ik nu werk, en ik heb vorige week mijn 'nieuwe' contract gekregen om te ondertekenen.

Met het contract op zich (de inhoud dan) is niets mis, maar de datum indiensttreding en mijn geboortedatum zijn in Engels formaat gedrukt (dus mm/dd/yyyy). De eerstgenoemde datum is verkeerd interpreteerbaar, mijn geboortedatum niet (dag >12). Desalniettemin vind ik het heel vreemd, verwarrend, en lijkt het mij dat zoiets "gecorrigeerd" moet worden. Ik kan echter niet vinden dat het perse fout is.

Het contract is gewoon in het Nederlands opgesteld verder, werkgever is Nederlands (wel erg groot dus ongetwijfeld internationaal, hoewel wij alleen de Nederlandse (zakelijke) markt bedienen).

Wie weet hier meer over?
Ik snap het probleem niet zo. Ik zette gewoon met pen voor de zekerheid datum - maand (in tekst) en jaartal erbij.
Contract wordt gescand en het is voor iedereen helder.

Verwijderd

Heb je het contract gelezen en ondertekend? Dan moet je niet het bedrijf de schuld geven. |:(
Maar het zal weinig problemen opleveren lijkt mij. Met een briefje naar HR en onderschrift; deze brief in het persoonlijk dossier bijvoegen, moet het probleem opgelost worden en zijn.
Pagina: 1