Receiver van Samsung HT-C6930W overleden: en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
De 3d blu-ray receiver van mijn samsung HT-C6930W home cinema set is "overleden*".
Set al bijna 10 jaar op markt en zal nu 9 jaar in gebruik zijn ? (edit : 2-12-2010 besteld )
https://tweakers.net/pric...-ht-c6930w/specificaties/

Nu was dat 3D blu-ray achteraf gezien sowieso overdreven, want nooit gebruikt :X , maar kan ik iedere andere 5.1 / 7.1 receiver aanschaffen om de bijbehorende boxen niet gelijk af te schrijven ?

Verwacht eigenlijk van niet, alleen al vanwege de (hoge=3) ohm van deze boxen uit de "compleetset" ....
Immers al wel gevonden dat de impedantie van huidige boxen 3 Ohm is, waar losse receivers meestal variëren van 4 tot 16 ohm ... ( en een box gelijk of hoger ohm-getal moet hebben dan de receiver output ?? )
De boxen hebben nu kleurgecodeerde specifieke stekkertjes, maar uiteraard zijn dit gewoon 2draads-boxkabels, dus om te bouwen....

Wilde ook gelijk een update maken naar 2019 technologie, maar er niet "teveel" geld aangeven, maar losse receivers zijn aardig prijzig al , wat ik zo snel vind, vanaf 400 ofzo met beetje eisen ...
En aangezien ik geen audiofiel ben maar gewoon "beter geluid dan 2.0 tv speakers" zoek, is wellicht een verse kantklaar homemediaset <1.000 euro de betere oplossing, en schrijf ik de oude boxen af ?

te koppelen materiaal :
tv : philips 4k 65PUS9109/12
tvbox van kpn
nvidia shield tv 2015

*:
( waarom "overleden" : "FANCHK" melding , en ventilator eruithalen en met perslucht schoonblazen heeft niet geholpen, ventilator draait nog wel vrij met de hand, dus vermoed "moederbord"-error.
Daarnaast die specifieke fan niet meer te bestellen op sites waar ik deze wel vond dat het ooit is verkocht , en ben niet technisch genoeg om er een andere "passende" fan bij te vinden , op de "gok" .... )

Beste antwoord (via FeaR op 29-01-2020 02:24)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

Ted038 schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:46:
Immers al wel gevonden dat de impedantie van huidige boxen 3 Ohm is, waar losse receivers meestal variëren van 4 tot 16 ohm ... ( en een box gelijk of hoger ohm-getal moet hebben dan de receiver output ?? )
Als je wat op GoT rond had gezocht dan had je ook gevonden dat de weerstand allemaal zo veel niet uit maakt ;) De versterking in een beetje receiver is echt wel in staat om dergelijke speakers aan te sturen. Zo hoogwaardig zal de versterker in die Samsung ook niet geweest zijn.
Wilde ook gelijk een update maken naar 2019 technologie, maar er niet "teveel" geld aangeven, maar losse receivers zijn aardig prijzig al , wat ik zo snel vind, vanaf 400 ofzo met beetje eisen ...
Er komt nog meer bij aangezien je bij 99,9% van de receivers de subwoofer niet meer kan gebruiken. Het gros van de receivers verwacht een actieve subwoofer waar de Samsung een passieve subwoofer heeft. Je kan wel weer een versterker kopen voor de subwoofer om deze actief te maken maar ik zou daar eigenlijk geen geld insteken.

Je kan kijken naar de enkele receivers die wel een uitgang voor een passieve subwoofer hebben: product: Pioneer VSX-S520D of de Onkyo tegenhanger de product: Onkyo TX-L50. Stekkers van de kabels knippen en in één van bovenstaande prikken.

Let ook dat je nu een all-in-one hebt. Een receiver heeft geen Blu-rayspeler zoals de Samsung. Mocht je nog schijfjes (of andere fysieke media) af willen spelen zal je nog een bron er bij moeten kopen.

Edit:
Bovenstaande puur gebaseerd en gekeken naar hoe je de huidige speakers kan behouden. Ik ben - net als de heren boven mij - van mening dat je veel beter geluid in huis kan halen. De Samsung is en blijft toch een set bestaande uit kleine speakers met geen gigantisch bereik. De subwoofer moet dat dan overnemen wat zeker niet even lekker zal klinken. Mannenstemmen komen dan al (groten)deels uit de subwoofer en ook is de subwoofer door het grote bereik veel makkelijker te lokaliseren op gehoor. Die nadelen zijn inherent aan de opbouw van de set, kleine speakers. Dat heeft niet te maken met prijs of merk. Het is alleen de vraag wat je wilt: surround of een betere 2.0. Al kan je met duizend euro wellicht ook een gulden middenweg vinden. Vijf speakers met een 5" woofer gaan al lager dan wat de Samsung doet.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 17-01-2020 18:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je tot 1000 euro beschikbaar hebt kan je tweedehands echt wel een mooie set met "echte" speakers samenstellen. Marktplaats staat vol met mooi spul. Eventueel begin je met een receiver en 2 front speakers en uitbreiden kan daarna altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Speakers gaan gewoon werken op elke receiver geen probleem.
De subwoofer van zon set is vaak passief.
Die werkt niet op de meeste receivers, zou daar wel op letten.
Of gelijk een mooie actieve sub kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:58
Inderdaad. Marktplaats staat vol mooie spullen voor een habbekrats. Losse speakers zijn altijd beter dan alles in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 17:56
Zouden deze boxen zonder receiver nog wat waard zijn? Voor ik ze naar vuilstort/kringloop breng en een amos soundbar koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
Ted038 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:52:
Zouden deze boxen zonder receiver nog wat waard zijn? Voor ik ze naar vuilstort/kringloop breng en een amos soundbar koop?
nee krijg je niets meer voor.
een ander idee, gebruik ze als rears en koop 2 losse front boxen met een versterker. Klinkt beter dan een sounbar en je behoudt surround.:

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

Ted038 schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:46:
Als je wat op GoT rond had gezocht dan had je ook gevonden dat de weerstand allemaal zo veel niet uit maakt ;) De versterking in een beetje receiver is echt wel in staat om dergelijke speakers aan te sturen. Zo hoogwaardig zal de versterker in die Samsung ook niet geweest zijn.
Er komt nog meer bij aangezien je bij 99,9% van de receivers de subwoofer niet meer kan gebruiken. Het gros van de receivers verwacht een actieve subwoofer waar de Samsung een passieve subwoofer heeft. Je kan wel weer een versterker kopen voor de subwoofer om deze actief te maken maar ik zou daar eigenlijk geen geld insteken.

Je kan kijken naar de enkele receivers die wel een uitgang voor een passieve subwoofer hebben: product: Pioneer VSX-S520D of de Onkyo tegenhanger de product: Onkyo TX-L50. Stekkers van de kabels knippen en in één van bovenstaande prikken.

Let ook dat je nu een all-in-one hebt. Een receiver heeft geen Blu-rayspeler zoals de Samsung. Mocht je nog schijfjes (of andere fysieke media) af willen spelen zal je nog een bron er bij moeten kopen.

Edit:
Bovenstaande puur gebaseerd en gekeken naar hoe je de huidige speakers kan behouden. Ik ben - net als de heren boven mij - van mening dat je veel beter geluid in huis kan halen. De Samsung is en blijft toch een set bestaande uit kleine speakers met geen gigantisch bereik. De subwoofer moet dat dan overnemen wat zeker niet even lekker zal klinken. Mannenstemmen komen dan al (groten)deels uit de subwoofer en ook is de subwoofer door het grote bereik veel makkelijker te lokaliseren op gehoor. Die nadelen zijn inherent aan de opbouw van de set, kleine speakers. Dat heeft niet te maken met prijs of merk. Het is alleen de vraag wat je wilt: surround of een betere 2.0. Al kan je met duizend euro wellicht ook een gulden middenweg vinden. Vijf speakers met een 5" woofer gaan al lager dan wat de Samsung doet.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 17-01-2020 18:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1