Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duuufke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 12:08
Hallo mede-Tweakers.

Ik verander per 1-1-2020 van werkgever. Ik heb bij de oude werkgever een leaseauto. In verband met de sluiting van het kantoor tijdens/tussen de feestdagen moet ik de auto op 24-12-2019 al inleveren. Nu lijkt het mij zo dat ik dus over de periode 24-12 tot 31-12 geen bijtelling hoef te betalen voor de leaseauto, gezien ik deze toch niet privé kan gebruiken in deze periode.

In mijn geval zou dit €109 aan bruto bijtelling schelen, dat is geen vetpot maar toch genoeg om erachteraan te gaan.

HR is het echter niet met mij eens, want de 'gebruiksperiode' loopt aan hun kant wel tot 31-12-2019 (de datum dat ik uit dienst ga).

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:51
Is dit nu het hele kip-ei verhaal. Als je bv maar 7 maanden gebruik maakt van een leaseauto prive dat je dan voor het hele jaar moet betalen. Deze 6 dagen lijken me dan ook niet reeel. Ik begrijp je punt maar denk niet dat je wat hebt om er tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

1-1-2020 is toch ná de feestdagen ? Waarom lever je hem dan niet in.
Bel gewoon zelf de lease maatschappij op om te vragen of dat een probleem is.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2019 11:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Croga

The Unreasonable Man

Duuufke schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:14:
HR is het echter niet met mij eens, want de 'gebruiksperiode' loopt aan hun kant wel tot 31-12-2019 (de datum dat ik uit dienst ga).
<verkeerd advies verwijdert>

[ Voor 35% gewijzigd door Croga op 23-12-2019 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd.

Verder ben je ook lekker op tijd met je vraagstelling ook :+
Ik had persoonlijk gezegd kom hem maar halen, doen ze ook vaak zat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Croga schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:20:
[...]
Wat HR vindt of denkt is niet echt heel interessant. De inhouding op je salaris is in feite voorbelasting. Als jij vindt dat je over die periode geen bijtelling hoeft te betalen dan geef je dat volgend jaar bij de belastingdienst zo op en als die het met je eens zijn dan krijg je dat terug.
Punt is alleen dat je dat zelf niet op kunt geven aangezien bijtelling via je werkgever ingehouden wordt. Er is op de aangifteformulieren geen enkele mogelijkheid om een correctie door te voeren op een bijtelling.
sinasappel schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:17:
Is dit nu het hele kip-ei verhaal. Als je bv maar 7 maanden gebruik maakt van een leaseauto prive dat je dan voor het hele jaar moet betalen.
Dat laatste hoeft helemaal niet. 7 maanden een leaseauto is 7 maanden bijtelling, geen 12. TS heeft in mijn ogen volkomen gelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 23-12-2019 11:39 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sinasappel schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:17:
Is dit nu het hele kip-ei verhaal. Als je bv maar 7 maanden gebruik maakt van een leaseauto prive dat je dan voor het hele jaar moet betalen. Deze 6 dagen lijken me dan ook niet reeel. Ik begrijp je punt maar denk niet dat je wat hebt om er tegen te doen.
Je haalt twee dingen door elkaar, het wel of niet privé rijden (en dus bijtelling betalen) wordt voor een heel jaar bepaald. Echter je betaald enkel bijtelling over de periode waarin je beschikking hebt over de auto. Als jij pas in oktober een leaseauto krijgt betaal je slechts drie maanden bijtelling. Als jij de auto in november inlevert betaal je slechts bijtelling tot inleverdatum.

HR dient dit gewoon netjes te registreren, ingeleverd is ingeleverd. Bijtelling betalen over een auto die je niet privé kan gebruiken is natuurlijk onzin.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
Als je de auto inlevert op 23-12, moet dat inderdaad de einddatum van de bijtelling zijn. Ook als de datum uit dienst op 31-12 staat. Salarisadministratie moet gewoon zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Die gebruiksperiode waar ze het over hebben, heeft toch helemaal niks te maken met de bijtelling die jij betaald? HR wint of verliest er ook niks op door het op de 23e af te laten lopen toch?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:51
Question Mark schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:38:
[...]

Punt is alleen dat je dat zelf niet op kunt geven aangezien bijtelling via je werkgever ingehouden wordt. Er is op de aangifteformulieren geen enkele mogelijkheid om een correctie door te voeren op een bijtelling.

[...]

Dat laatste hoeft helemaal niet. 7 maanden een leaseauto is 7 maanden bijtelling, geen 12. TS heeft in mijn ogen volkomen gelijk.
Je hebt gelijk. Ik verwarde het met het aantal prive km dat je in die periode rijdt. Belastingdienst geeft aan dat je het om moet rekenen naar een jaar en daar dan de berekening over moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:33
The Eagle schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:36:
Of parkeer dat ding op de 31e voor het kantoor en gooi de sleutels door de brievenbus. Wel even audiovisueel vastleggen natuurlijk. :P

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duuufke
DukeBox schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:20:
1-1-2020 is toch ná de feestdagen ? Waarom lever je hem dan niet in.
Bel gewoon zelf de lease maatschappij op om te vragen of dat een probleem is.
1-1-2020 is nog een feestdag, en dat is dus ook geen werkdag. 2-1-2020 is mijn eerste werkdag alweer bij de nieuwe werkgever ;). Daarbij lever ik de auto enkel in bij de werkgever, zij willen hem waarschijnlijk door een (ex)-collega laten rijden.
The Eagle schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:36:
Dat idd.

Verder ben je ook lekker op tijd met je vraagstelling ook :+
Ja ik ben inderdaad lekker vroeg :P. Ik had er nog totaal niet bij stilgestaan tot nu.
s0ulmaster schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:51:
Die gebruiksperiode waar ze het over hebben, heeft toch helemaal niks te maken met de bijtelling die jij betaald? HR wint of verliest er ook niks op door het op de 23e af te laten lopen toch?
Op die manier wordt het verwerkt in hun salarisadministratie denk ik. Het enige verlies dat HR heeft is dat ze manueel het een en ander moeten veranderen in plaats van mij lekker geautomatiseerd laten uitbetalen.
iamerwin schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:59:
[...]

Of parkeer dat ding op de 31e voor het kantoor en gooi de sleutels door de brievenbus. Wel even audiovisueel vastleggen natuurlijk. :P
Haha hoe extreem dit ook klinkt vind ik het geen verkeerd idee!

Iedereen bedankt voor de info en inzichten. Ik ga het later vandaag nog eens bespreken met HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 21:14
Fiscale wetgeving is vrij duidelijk, als er een auto ter beschikking staat en er wordt meer dan 500 kilometer privé mee gereden dan moet er bijgeteld worden. In dit geval staat de auto ter beschikking tot 23 december, dus daarna geen bijtelling meer. Het lastige van de discussie is dat een HR medewerker over het algemeen weinig of geen verstand heeft van salarisadministratie (terecht want het het is een heel ander vakgebied), dus ja, je hebt gelijk, of je gelijk krijgt hangt van het de betreffende medewerker af....

Overigens moet het geen beschikking hebben wel op verzoek van werkgever zijn, als je zelf kiest om de auto eerder in te leveren zou je theoretisch op halverwege de periode de sleutel nog een keer op kunnen halen, in dat geval heeft de recht al beslist dat je misschien praktisch geen beschikking meer hebt, maar dat je de beschikking wel kan laten herleven, dus dat je alsnog bij moet tellen.

Als de werkgever het eist, dan heb je een punt.

[ Voor 30% gewijzigd door DCV191283 op 23-12-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 20:59
Zoals gezegd, lever hem ook daadwerkelijk 31-12 af, je betaalt er tot die tijd voor om hem te mogen gebruiken.
Als het bedrijf het daar niet mee eens is moeten ze of die tijd compenseren, of maar zorgen dat er wel iemand is om de auto in ontvangst te nemen.

Ik zou hem wel overdragen aan een medewerker, zodat er niet ineens schades worden geconstateerd die volgens jou niet aanwezig waren bij afgifte, en niet zomaar neerzetten en sleutels in de brievenbus.

[ Voor 28% gewijzigd door MaD_co op 23-12-2019 13:53 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-08 16:06
Ik heb ook ruim een week eerder mijn lease-auto ingeleverd bij het wisselen van baan, in dit geval omdat de auto bezorgd moest zijn op de eerste van de nieuwe maand voor een andere collega.

Bij mijn eindafrekening is netjes de bijtelling tot de dag dag ik er in reed berekend.
Overigens kost het je werkgever niets extra als jij je auto eerder inleverd. Die bijtelling is puur voor de belastingdienst, daar wordt je werkgever niet wijzer van.
Het leasebedrag van de auto moeten ze linksom of rechtsom toch betalen, of je er nu wel of niet meer in rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Croga

The Unreasonable Man

Question Mark schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:38:
Je hebt helemaal gelijk. Sinds ik ZZP ben kan ik dit soort dingen allemaal zelf regelen, helemaal geen rekening mee gehouden dat dat voor een werknemer niet geldt. Ik heb m'n reactie aangepast; niemand zit op verkeerd advies te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duuufke
Na nogmaals aandringen heeft HR de einddatum voor mijn bijtelling aangepast. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-08 16:04
Of doorrijden t/m de 31e, of bijtelling terugvragen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1