Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo,

Ik ben bezig met een hypotheek aan te vragen en heb mijn gegevens van BKR opgehaald (met iDin). Ik sta hier niet geregistreerd, terwijl ik dat wel zou verwachten. Ik had namelijk een telefoon bij mijn telefoonabonnement en heb een cosmetische operatie gehad waarbij ik in termijnen betaalde. Wat zou hier mis kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:22
Dat je in termijnen betaslt betekent niet meteen dat je BKR geregistreerd staat. Telefoon abonnement met telefoon hoger dan 250 in waarde is pas sinds mei 2017, waarschijnlijk ben je je contract al voor die tijd aangegaan? Geen idee hoe het met verlenging met een nieuw toestel gaat trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
President schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:35:
Dat je in termijnen betaslt betekent niet meteen dat je BKR geregistreerd staat. Telefoon abonnement met telefoon hoger dan 250 in waarde is pas sinds mei 2017, waarschijnlijk ben je je contract al voor die tijd aangegaan? Geen idee hoe het met verlenging met een nieuw toestel gaat trouwens
dat weet ik, maar het een samsung s8+ die ik vanaf september 2017 had besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:31
Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:36:
[...]

Kwam die regel over de BKR niet ergens in 2018?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:08

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wat is je probleem nou precies TS?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
https://www.prijsvergelij.../telefoon-abonnement-bkr/

Mei 2017. Voldoe je aan deze condities? Anders is er wellicht wat fout gegaan.. maar wil je zo graag een BKR registratie dan?

[ Voor 39% gewijzigd door SmurfLink op 23-12-2019 07:40 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 10:18
Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:39:
Dat vraag ik me ook af. Niet geregistreerd staan bij het BKR lijkt me juist erg prettig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:39:
Ik ben niet zeker of mijn BKR gegevens kloppen en kan dus niet 100% weten wat mijn actuele kredietsitatie is. Klopt dit allemaal of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
SmurfLink schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:40:
https://www.prijsvergelij.../telefoon-abonnement-bkr/

Mei 2017. Voldoe je aan deze condities? Anders is er wellicht wat fout gegaan.. maar wil je zo graag een BKR registratie dan?
tuurlijk niet, ik ben niet bang dat de kredietverstrekker iets fout doet maar ik bij het ophalen van mijn gegevens. Kan het zijn dat de verstrekker iets fout doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:43:
[...]

Ik ben niet zeker of mijn BKR gegevens kloppen en kan dus niet 100% weten wat mijn actuele kredietsitatie is. Klopt dit allemaal of niet?
Wat jij van het BKR te horen krijgt, is wat je hypotheekverstrekker te horen krijgt. Dus nogmaals, wat is het probleem precies als je hypotheekverstrekker te horen krijgt dat je geen schulden hebt? Als je nou zelf tienduizenden euro's schuld zou hebben, en aan allerlei betalingsverplichtingen vast zou zitten, dan is het wat anders natuurlijk. Maar als dat niet het geval is, lekker boeiend dat het BKR zegt dat je geen schulden hebt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:50:
[...]

Wat jij van het BKR te horen krijgt, is wat je hypotheekverstrekker te horen krijgt. Dus nogmaals, wat is het probleem precies als je hypotheekverstrekker te horen krijgt dat je geen schulden hebt? Als je nou zelf tienduizenden euro's schuld zou hebben, en aan allerlei betalingsverplichtingen vast zou zitten, dan is het wat anders natuurlijk. Maar als dat niet het geval is, lekker boeiend dat het BKR zegt dat je geen schulden hebt.
toen ik een paar jaren geleden mijn ogen liet laseren hadden ze mij getoetst (oid?) en daaruit kwam iets raars (vond ik ook vaag want ik had alleen een studieschuld toen). Ik weet de details niet, maar ik mocht uiteindelijk wel in termijnen betalen. Nu snap ik dat dit allemaal een beetje vaag klinkt, het is mij gewoon een beetje verdacht dat er absoluut niks bij staat en ik zit nu met de paranoide gedachte dat mijn hypotheek straks random wodr afgekeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Crazy-

Best life ever

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:57:
[...]

toen ik een paar jaren geleden mijn ogen liet laseren hadden ze mij getoetst (oid?) en daaruit kwam iets raars (vond ik ook vaag want ik had alleen een studieschuld toen). Ik weet de details niet, maar ik mocht uiteindelijk wel in termijnen betalen. Nu snap ik dat dit allemaal een beetje vaag klinkt, het is mij gewoon een beetje verdacht dat er absoluut niks bij staat en ik zit nu met de paranoide gedachte dat mijn hypotheek straks random wodr afgekeurt.
Log in bij mijnBKR en zie wat er geregistreerd staat. Je kan ook zien wie je gegevens opgevraagd heeft.

Geen registratie === geen registratie
Zo simpel is het.

Een hypotheekverstrekker zal sowieso als eerste het BKR opvragen.

Dat jouw telefoonaanbieder het niet gemeld heeft: mooi toch? Niet druk om maken.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Crazy- schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:09:
[...]
Log in bij mijnBKR en zie wat er geregistreerd staat. Je kan ook zien wie je gegevens opgevraagd heeft.
waar kan ik dit zien? ben ingelogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-06 20:21
Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:36:
[...]

Ik vind dit een vage omschrijving allemaal.

Je cosmetisch ingreep betaalde je in termijnen, dus het is afbetaald? Althans, jij stelt dat je het betaalde. Of ben je gewoon gestopt met betalen, dat kan ook :+ Per wanneer was je hiermee klaar?

Betreffende de telefoon, zelfde verhaal. Doorgaans is zo'n abbo 1 à 2 jaar, dus je bent sowieso dik 2 jaar verder. Was de hele telefoon voorgefinancierd, of slechts een gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
daar is dus niks te zien. Moet ik dan geloven dat mijn krediet nooit getoetst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:42:
[...]

daar is dus niks te zien. Moet ik dan geloven dat mijn krediet nooit getoetst is?
Nee, dat er geen registraties zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
FlowSnake schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:38:
[...]

Ik vind dit een vage omschrijving allemaal.

Je cosmetisch ingreep betaalde je in termijnen, dus het is afbetaald? Althans, jij stelt dat je het betaalde. Of ben je gewoon gestopt met betalen, dat kan ook :+ Per wanneer was je hiermee klaar?

Betreffende de telefoon, zelfde verhaal. Doorgaans is zo'n abbo 1 à 2 jaar, dus je bent sowieso dik 2 jaar verder. Was de hele telefoon voorgefinancierd, of slechts een gedeelte?
de telefoon was een lening van 800 euro. Die is mei dit jaar voledig (vervroegd) afbetaald. De operatie was iets van 1000 euro, die was welicht maart 2018 afbetaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p8z6rwIAXOks3hYL1lTnGY2O/full.jpg

Dit is wat je ziet als er registraties zijn. Een groot blauw vlak met als kop 'Je kredietgegevens' met daarin, heel verrassend, je kredietgegevens.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:46:
[Afbeelding]

Dit is wat je ziet als er registraties zijn. Een groot blauw vlak met als kop 'Je kredietgegevens' met daarin, heel verrassend, je kredietgegevens.
waar zie jij wie je krediet heeft opgevraagd? Dat was mijn vraag voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:34

EvH

Als er geen registraties bekend zijn, staat er volgens mij een klein zinnetje vermeld: Er zijn geen registraties terug gevonden of bij het BKR bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:51:
[...]

waar zie jij wie je krediet heeft opgevraagd? Dat was mijn vraag voor de duidelijkheid.
Ik zie dat niet. Maar nogmaals, wat is de relevantie, en het probleem? Je ziet toch geen registraties?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:44:
[...]

de telefoon was een lening van 800 euro. Die is mei dit jaar voledig (vervroegd) afbetaald. De operatie was iets van 1000 euro, die was welicht maart 2018 afbetaald
Dan is het dus al afbetaald? Dan is er ook geen registratie meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Fairy schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:52:
[...]

wat ik bij diverse bronnen lees is dat een registratie 5 jaar blijft zitten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:34

EvH

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:54:
[...]

wat ik bij diverse bronnen lees is dat een registratie 5 jaar blijft zitten dus.
correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Maar de registratie is niet relevant meer.

Zo heb ik ook eens van mijn bank ongevraagd een creditcard gekregen. Hierop volgde meteen een BKR registratie.

Meteen werk van gemaakt en alles is meteen ongedaan gemaakt. Ook de BKR registratie was er meteen uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Fairy schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:00:
Maar de registratie is niet relevant meer.

Zo heb ik ook eens van mijn bank ongevraagd een creditcard gekregen. Hierop volgde meteen een BKR registratie.

Meteen werk van gemaakt en alles is meteen ongedaan gemaakt. Ook de BKR registratie was er meteen uitgehaald.
maar dan zou ik hem toch alsnog moeten zien als afbetaald?.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Helemaal niks. "computer says no" bkr registratie

Be happy en Suc6 met de hypotheek en het nieuwe huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-12-2019 09:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 08:23

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik zou als ik jou was het BKR bellen met de vraag of ze alsnog een registratie kunnen aanmaken voor je. Dan weet je in elk geval zeker waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan,

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Tsjipmanz schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:15:
Ik zou als ik jou was het BKR bellen met de vraag of ze alsnog een registratie kunnen aanmaken voor je. Dan weet je in elk geval zeker waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan,
ik neem aan dat je mijn provider bedoelt, het bkr maakt geen registraties aan voir zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:18:
[...]

ik neem aan dat je mijn provider bedoelt, het bkr maakt geen registraties aan voir zover ik weet.
Kan het zijn dat de provider en de kliniek beiden hebben verzuimd om de afbetaling te melden bij het BKR?
Tevens zijn de betalingen echt op naam gedaan, niet op bijvoorbeeld ongehuwde partner?

Zo is de auto van mijn vrouw op papier ook van mij. Als ze een bekeuring zou krijgen (nog nooit gebeurd) dan komt hij ook op mijn naam te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Fairy schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:22:
[...]

Kan het zijn dat de provider en de kliniek beiden hebben verzuimd om de afbetaling te melden bij het BKR?
Tevens zijn de betalingen echt op naam gedaan, niet op bijvoorbeeld ongehuwde partner?

Zo is de auto van mijn vrouw op papier ook van mij. Als ze een bekeuring zou krijgen (nog nooit gebeurd) dan komt hij ook op mijn naam te staan.
Dat is ook het enige wat ik kan bedenken, echter lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat ze dit allebij niet gedaan hebben, daarom vind ik dit allemaal ook heel verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:24:
[...]

Dat is ook het enige wat ik kan bedenken, echter lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat ze dit allebij niet gedaan hebben, daarom vind ik dit allemaal ook heel verdacht.
Ik zou toch gewoon relaxen, screenshots uitprinten met de status volgens de site. Deze afbetalingen zijn alweer van een tijd geleden en ook geen actieve afbetalingen meer. Mocht je er wat van horen, dan kun je het in ieder geval aantonen.
https://www.hypotheker.nl...ij-het-bkr-geregistreerd/
Positieve of negatieve registratie

Veel mensen staan positief bij het BKR geregistreerd. Een registratie bij het BKR hoeft namelijk niet te betekenen dat je betalingsproblemen hebt.

Bij een positieve melding in het BKR-register, dan zou het verkrijgen van een hypotheek en het kopen van een huis geen probleem moeten opleveren.

Heb je wel een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen, dan krijg je een negatieve registratie bij het BKR en een achterstandscodering. Dit heeft tot gevolg dat het de eerste 5 jaar heel moeilijk is om een hypotheek af te sluiten.

+

Als er een A- (achterstand) of A1-codering is en die is hersteld, krijg je een H-code. Je betalingsachterstand is hersteld. Een enkele geldverstrekker bekijkt of ze alsnog een hypotheek voor je willen verstrekken zodat je een huis kunt kopen.
Wat ik hieruit haal, is dat het pas een probleem is als je een achterstandscodering krijgt, dat je niet op tijd betaald, oplopende schulden hebt, onvindbaar bent etc...

Mijn advies: Maak je niet te druk hierom. Je hebt leningen gehad en (naar ik aanneem) netjes volgens afgesproken termijnen betaald, of zelfs sneller afbetaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 23-12-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Anoniem: 320788 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:09:
[...]
Helemaal niks. "computer says no" bkr registratie

Be happy en Suc6 met de hypotheek en het nieuwe huis.
Zo werkt het helaas niet.

Je bent bij het aan gaan van een hypotheek verplicht zulke zaken te melden, ook als er geen BKR registratie is. (Je moet bijvoorbeeld een onderhandse lening ook melden, net als je studieschuld.)

Verstandig dat TS hier achteraan gaat, beter dat het netjes in het systeem staat en nu invloed heeft op diens maximale leensom, dan dat ze er in een later stadium achter komen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verschil is wel, de TS heeft geen actuele leningen meer. Die zijn allang afbetaald.....
Een onderhandse lening die je allang hebt afbetaald hoef je naar mijn weten niet te melden, tenzij hij nog actueel is. Nadeel is alleen wel, als je dit wél doet, het tegen je kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je afbetalingsregeling zal niet geregistreerd worden: alleen instellingen met AFM-toestemming kunnen bij het BKR registreren.

Je telefoon hoeft ook alleen maar geregistreerd te worden als het geleende bedrag € 500 of hoger is, en de looptijd 3 maanden of langer. Dat is bijv. waarom Giro+kwartaalkrediet (iig vroeger) niet geregistreerd werd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ardana schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:39:
Je afbetalingsregeling zal niet geregistreerd worden: alleen instellingen met AFM-toestemming kunnen bij het BKR registreren.

Je telefoon hoeft ook alleen maar geregistreerd te worden als het geleende bedrag € 500 of hoger is, en de looptijd 3 maanden of langer. Dat is bijv. waarom Giro+kwartaalkrediet (iig vroeger) niet geregistreerd werd.
Zijn telefoonlening was 800 euro, misschien hebben ze dat dan verzuimd te doen..... De rest klinkt inderdaad wel heel aannemelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 23-12-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Ik bel net mijn provider. Blijkbaar, indien je alles netjes afbetaald word je registratie gewoon verwijderd. Niet zoals ik het kende, maar het verklaart alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is exact hoe het werkt.
Mits de ts eerlijk is,.
Kijk als de ts weet dat er nog 59k schuld ergens is die niet betaald is, en daar zou een registratie op moeten zitten, dan is het gek dat die er niet in staat.

Maar de ts heeft het over 2 dingen.

een gsm abbo met telefoon
En zoals de ts vermeld "iets raars"

Dat raars kan een foutje zijn geweest wat gecorrigeerd is.
En er zijn genoeg reden getypt waarom een telefoonabonnement er niet meer op staat.

Dus tenzij ts wil uitweiden over "iets raars" een paar jaar geleden, lijkt het mij op dit moment gewoon simple.

Ts weet dat er niks groots moet staan.
BKR geeft aan dat er niks is.
Hypotheek vraagt aan BKR of er iets is.
En "computer says no" veel plezier met je nieuwe huis. Ik zou er geen minuut tijd is steken, tenzij ts weet dat er toch lijk in de kast moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 320788 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:55:
[...]

En "computer says no" veel plezier met je nieuwe huis. Ik zou er geen minuut tijd is steken, tenzij ts weet dat er toch lijk in de kast moet zitten.
Vergeet niet dat het je eigen verantwoordelijkheid is om eerlijk te zijn. Veel hypotheekverstrekkers vragen niet wat BKR van jou vind. Ze vragen of je NU nog schulden hebt, (en gebruiken BKR om dat te controleren).
Maar die lijken blijven jou verantwoordelijkheid.

Schulden bij houden bij BKR is een moeilijk process. Zeker omdat BKR geen BSN gebruikt voor matching. De proberen het dus naar eer en geweten op basis van wat kredietverstrekkers aanleveren goed te sorteren. Maar er kunnen rare dingen ontstaan (en ze hebben een hele afdeling om te zorgen dat dat zo snel mogelijk weggepoetst word)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Zodra je een lening afbetaald hebt, wordt deze door de kredietverstrekker afgemeld bij BKR. Hierdoor zie je deze niet meer terug als een registratie. De 5 jaar termijn is alleen van toepassing op leningen of betalingen met BKR registratie waarbij er een achterstand of wanbetaling heeft opgetreden. Zover ik van de TS begrijp, zijn zijn beide leningen in het eerste deel van dit jaar netjes afgelost zonder tussentijdse achterstanden en daarmee vervallen de registraties.

Toen ik begin dit jaar mijn persoonlijk lening vervroegd afloste, kreeg ik ook netjes bericht van de kredietverstrekker dat deze afgemeld zou worden bij het BKR en daarmee alles afgehandeld zou zijn.

Toch niet dus. Oude leningen worden wel afgemeld, echter blijven ze wel zichtbaar totdat die 5 jaar termijn verlopen is. Had zelf nog nooit bij de BKR ingelogd, echter nu controle zie ik dat dit dus wel zichtbaar blijft als zijnde beëindigde leningen.

[ Voor 16% gewijzigd door thunder8 op 23-12-2019 10:55 . Reden: Ander inzicht ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 320788 schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:55:
[...]
dat is exact hoe het werkt.
Mits de ts eerlijk is,.
Kijk als de ts weet dat er nog 59k schuld ergens is die niet betaald is, en daar zou een registratie op moeten zitten, dan is het gek dat die er niet in staat.

Maar de ts heeft het over 2 dingen.

een gsm abbo met telefoon
En zoals de ts vermeld "iets raars"

Dat raars kan een foutje zijn geweest wat gecorrigeerd is.
En er zijn genoeg reden getypt waarom een telefoonabonnement er niet meer op staat.

Dus tenzij ts wil uitweiden over "iets raars" een paar jaar geleden, lijkt het mij op dit moment gewoon simple.

Helaas, maar een van de eindvragen is of je nog financiële verplichtingen hebt. :)
Je bent verplicht *alles* op te geven, registratie of niet.

Daarom moet je dus onderhandse leningen (die helemaal nergens geregistreerd staan) en je studieschuld (die ze niet na kunnen kijken) ook opgeven.

Het gaat er niet om of zaken wel of niet geregistreerd staan, de geldverstrekker eist dat je eerlijk bent over je financiële situatie en precies daarom zijn die eindvragen bedacht. Die niet eerlijk beantwoorden, kan je grotere problemen opleveren dan het niet krijgen van die hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Batavia schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:32:
[...]

Vergeet niet dat het je eigen verantwoordelijkheid is om eerlijk te zijn. Veel hypotheekverstrekkers vragen niet wat BKR van jou vind. Ze vragen of je NU nog schulden hebt, (en gebruiken BKR om dat te controleren).
Maar die lijken blijven jou verantwoordelijkheid.
exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 11:17
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:30:
[...]

Je bent bij het aan gaan van een hypotheek verplicht zulke zaken te melden, ook als er geen BKR registratie is. (Je moet bijvoorbeeld een onderhandse lening ook melden, net als je studieschuld.)

Verstandig dat TS hier achteraan gaat, beter dat het netjes in het systeem staat en nu invloed heeft op diens maximale leensom, dan dat ze er in een later stadium achter komen.
Maak het voor TS nou niet ingewikkelder dan nodig. Het gaat hier om afbetaalde kredieten, er zijn dus geen betalingsverplichtingen meer en er is dus ook geen impact op het besteedbaar inkomen.

TS had verwacht dat deze afbetaalde kredieten nog 5 jaar te zien zouden zijn, maar dat is niet zo. Probleem opgelost.

Het zou kunnen dat kredieten waarbij je betalingsachterstanden hebt gehad, wel enige tijd na het afbetalen zichtbaar blijven met een aantekening, maar dit soort netjes afbetaalde kredieten zijn gewoon weg zoals TS zelf kan zien. Niks aan de hand dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:30:
[...]

En dan komen ze er in een later stadium achter dat TS jaren geleden een gsm van een paar honderd euro op afbetaling heeft gekocht. En dan? Right. Dan helemaal niets.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-06 17:51

mwa

unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:03:
[...]

Helaas, maar een van de eindvragen is of je nog financiële verplichtingen hebt. :)
Je bent verplicht *alles* op te geven, registratie of niet.

Daarom moet je dus onderhandse leningen (die helemaal nergens geregistreerd staan) en je studieschuld (die ze niet na kunnen kijken) ook opgeven.

Het gaat er niet om of zaken wel of niet geregistreerd staan, de geldverstrekker eist dat je eerlijk bent over je financiële situatie en precies daarom zijn die eindvragen bedacht. Die niet eerlijk beantwoorden, kan je grotere problemen opleveren dan het niet krijgen van die hypotheek.
Waar staat dat je een studieschuld moet opgeven? Verzwijgen is niet handig, maar zo ver ik weet is het geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:52:
Ik bel net mijn provider. Blijkbaar, indien je alles netjes afbetaald word je registratie gewoon verwijderd. Niet zoals ik het kende, maar het verklaart alles wel.
En dit is toch logisch?
Het krediet is volledig afbetaald en dan kan de registratie weg.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mwa schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:13:
[...]

Waar staat dat je een studieschuld moet opgeven? Verzwijgen is niet handig, maar zo ver ik weet is het geen verplichting.
Het is verboden om het te verzwijgen. Sinds 01-01-2017 is er een clausule geschrapt waarmee het verplicht werd het te melden. Hier stond mijn hypotheekadviseur destijds raar van op te kijken, hij kon die clausule opeens niet meer vinden. En desgevraagd zijn collegae ook niet. Ik was dus verplicht het te melden.

Zwijgen wordt vaak gedaan omdat men er mee weg kan komen. Wil niet zeggen dat het legaal is. Je loopt onnodig veel risico als je een hypotheek met NHG hebt, ik zag dus ook geen reden om het niet te melden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mwa schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:13:
[...]

Dat staat in je contract met je hypotheekverstrekker.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Fairy schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:52:
[...]

Blijft wel een melding van staan maar ik neem aan dat hier niets mee gebeurt als het afbetaald is. Vraag ik me weer af wat de meerwaarde is van de vermelding maar dat terzijde.

@Sreini maar, jij krijgt dus niet een dergelijk overzicht zoals @Bart ® laat zien? Je hebt gewoon niks?

Als jij niets ziet, ziet de bank het ook niet, want er is dus niets. Als jij alles afbetaald hebt, dan zou ik me sowieso geen zorgen maken. Het is niet alsof jij iets verbergt dat je kredietwaardigheid zou schaden en daarmede een financieel risico draagt. Dat de instantie die dit bij hoort te houden dit kennelijk niet op orde heeft, is dan jammer.

Of, wat zeg ik, de hypotheeknemer is de enige die risico draagt, de bank weigert een hypotheek alleen maar omdat het moet hoor, niet imdat ze anders gevaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:09:
[...]
En dan komen ze er in een later stadium achter dat TS jaren geleden een gsm van een paar honderd euro op afbetaling heeft gekocht. En dan? Right. Dan helemaal niets.
Waarschijnlijk mogen ze op dat moment de hypotheek opheffen.
Mag TS zijn huis gedwongen verkopen. :)

Zullen ze dat snel doen? Nee. Bank weet ook dat ze dan geld gaan verliezen ipv dat ze er flink aan verdienen. Mogen ze het? Gok zomaar van wel.

Wil je dat risico lopen voor een GSM van een paar honderd € of, in ander gevallen, een iets lagere maximale leensom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41
JohanNL schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:21:
[...]
En dit is toch logisch?
Het krediet is volledig afbetaald en dan kan de registratie weg.
Nee, dat geldt niet voor consumptieve financieringen zoals roodstaan, doorlopende kredieten, persoonlijke leningen, koop op afbetaling. Dan blijft de registratie 5 jaar staan na beëindiging van het krediet. Ook al is er nooit achterstand geweest. Blijkbaar geldt dit niet voor telecomkredieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:17:
[...]

Zullen ze dat snel doen? Nee. Bank weet ook dat ze dan geld gaan verliezen ipv dat ze er flink aan verdienen. Mogen ze het? Gok zomaar van wel.

Wil je dat risico lopen voor een GSM van een paar honderd € of, in ander gevallen, een iets lagere maximale leensom?
Dat is geen risico. Ten eerste is de kans 0 dat ze erachter komen. Ten tweede is de kans 0 dat ze er iets mee gaan doen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bart ® schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:55:
[...]
Dat is geen risico. Ten eerste is de kans 0 dat ze erachter komen. Ten tweede is de kans 0 dat ze er iets mee gaan doen.
Maar mag het?
Nee. :)

Dus waarom zou je het niet opgeven, als het risico van wél opgeven ook nul is?

In dit geval, terug naar TS...

Ik zou het als ik TS was gewoon tegen zijn geldverstrekker zeggen. Is het aan hen er wel of niet iets mee te doen. Beter nu actie van de geldverstrekker dan achteraf, of de rest van je hypotheek in je achterhoofd hebben dat de bank er als ze willen op zijn minst een boze brief over kunnen sturen.

In dit geval is het ook heel concreet. Het staat NU niet bij het BKR, mogelijk door een fout aan hun kant. Fout aan de kant van het BKR is geen reden zaken te verzwijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sreini
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:58:
[...]

Ik zou het als ik TS was gewoon tegen zijn geldverstrekker zeggen. Is het aan hen er wel of niet iets mee te doen. Beter nu actie van de geldverstrekker dan achteraf, of de rest van je hypotheek in je achterhoofd hebben dat de bank er als ze willen op zijn minst een boze brief over kunnen sturen.

In dit geval is het ook heel concreet. Het staat NU niet bij het BKR, mogelijk door een fout aan hun kant. Fout aan de kant van het BKR is geen reden zaken te verzwijgen.
Waarom zou ik een afbetaalde lening melden..? Slaat nergens op en is ook niet het punt van het draad. Het ging hier mij om de validiteit van de gegevens die ik op de website van mijnBkr zie, niet wat ik tegen mijn hypotheekverstrekker ga vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Waarom zou een hypotheekverstrekker afbetaalde leningen interessant vinden?

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 23-12-2019 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ernemmer schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:06:
[...]

Precies. Het is totaal irrelevant. Typische non-discussie op Tweakers.net weer.
Verzwijgen van afbetaalde leningen mag volgens jou niet? Bijzonder.

[ Voor 36% gewijzigd door Bart ® op 23-12-2019 15:09 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42763

BKR houdt lopende en afgeloste leningen bij. Deze leiden samen tot een krediet score die door oa hypotheekverstrekkers gebruikt wordt bij het beoordelen van het risico van het verstrekken van de lening. Mijn kennis is enigszins gedateerd, maar over het algemeen is positief bekend staan bij BKR beter dan niet bekend zijn (iig bij creditcards 10 jaar geleden).

Je hebt de leningen betaald en er lopen geen geregistreerde kredieten, volgens mij hoef je je niet druk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]

Nope, en niet alleen omdat de bank slimmer is dan dat. Er is, gelukkig, in het Nederlandse recht, ook nog zoiets als "redelijkheid en billijkheid". Een hypotheekcontract ontbinden vanwege een schuld van een paar honderd euro valt daar niet onder, geen rechter die dat gaat toewijzen. Dus please, niet zo rigide reageren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Sreini schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:54:
[...]

Ik heb vorig jaar bij mijn provider 2 jaar verlengd met nieuwe telefoon, af te betalen in 2 jaar dus.
Na 1 jaar besloot ik om het restant vast te betalen.
Tijdens het eerste jaar stond dit vermeld bij BKR en kort na afbetalen was de registratie verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Ernemmer schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:06:
[...]

Dat is zeer interessant, als de bank ziet dat jij vorige leningen netjes hebt afbetaald krijg je een hogere kredietscore en een lagere rente. Overigens hoef je ze niet zelf te melden want dit haalt de bank bij BKR zelf op. Leningen worden 5 jaar bewaard na aflossing.
unezra schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:58:
[...]

Maar mag het?
Nee. :)

Dus waarom zou je het niet opgeven, als het risico van wél opgeven ook nul is?

Als je niet weet waar je het over hebt blijf dan voor al weg uit dit soort topics. Melden doe je bij de adviseur niet bij de bank. Niemand interesseert als jij een telefoon abo niet meldt. Gebeurt wekelijks, heel normaal. Beetje bangmakerij. Bank kan je niks maken zolang de hypotheek maandelijks betaald. Betaal je 3 maanden niet, kom je in achterstand. Gaan ze zoeken en wellicht de leningen vinden. Dan nog niks aan de hand. De bank wil ook je huis niet veilen. Dat kosten ze een hoop geld.

Als je op de max max zit wat je kan betalen (LTI) meld substantiële leningen bij de adviseur. Die moet er rekening mee houden in het advies.

[ Voor 73% gewijzigd door Loev op 23-12-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Ik had mijn studieschuld wel opgegeven bij de adviseur. Hij kon de lening niet opgeven bij de hypotheekverstrekker omdat het een toekomstige lening is, ik zat nog in aflosvrije fase.

Het loopt zo'n vaart allemaal niet. Als je voor het aanvragen van een hypotheek een private leasebak, Iphone X, en creditcard hebt met een modaal inkomen, kan je zo goed als fluiten naar een redelijke hypotheek. Maar dat alles kan je wel doen na het afsluiten van je hypotheek, geen haan die er naar kraait.

Zoals ik al zei, de bank wil alles aannemen hoor, die interesseert het allemaal niets. Ze mogen het alleen niet.
Pagina: 1