Garantie afhandeling WD Red / Seagate Ironwolf

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 11:20
Ik heb nu een aantal WD Reds in mijn Synology draaien en ben aan het kijken voor grotere drives. Nu zie ik echter dat de nieuwe drives van WD Red PMR hanteren ipv SMR wat ik nu heb, en daar ben ik geen voorstander van.

Ik denk er dus nu over om over te stappen naar de Seagate Ironwolf varianten, maar een reden voor mij om WD Red te kiezen in verleden was de Advanced Replace optie, waar WD al een nieuwe HD afstuurt voordat ze de oude/defecte retour hebben (waarvoor je je creditcard gegevens moet opgeven).

Persoonlijk vind ik het fijn om, bij een defecte schijf in mijn Rais5 array, deze zo snel mogelijk omgewisseld te hebben en niet te wachten totdat de vendor uitgezocht heeft of de ingestuurde harddisk wel echt defect is. Ik kan niet duidelijk vinden of Seagate ook een dergelijke optie heeft, waarmee defecte harddisk snel(ler) vervangen wordt. Iemand die daar ervaringen mee heeft?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Via mijn broer vernomen, die meerdere Ironwolfs heeft omgewisseld ondertussen, dat Seagate ook erg snel is met vervangen. Qua service zouden ze niet voor elkaar onder moeten doen heden ten dage.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:27
in zo'n geval bestel je 1 extra schijf die je in de kast bewaar voor het geval dat.

• tslh
RenaldoN schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:43:
in zo'n geval bestel je 1 extra schijf die je in de kast bewaar voor het geval dat.
Ik ben me er zeker van bewust dat een coldspare de beste oplossing is, maar die 8TB's/10TB's zijn zodanig duur dat ik er ook wel genoegen mee neem als mijn defecte harddisk binnen 5 werkdagen vervangen is, wat het geval is bij de WD Advanced Replace optie. Bij de reguliere manier kan het wel meer dan twee weken duren: ze wachten tot de defecte harddisk binnen is, testen dan of hij wel echt defect is, en sturen dan pas een nieuwe op. Dat vind ik dan wel weer te lang duren om het risico te nemen.

• tslh
nelizmastr schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:06:
Via mijn broer vernomen, die meerdere Ironwolfs heeft omgewisseld ondertussen, dat Seagate ook erg snel is met vervangen. Qua service zouden ze niet voor elkaar onder moeten doen heden ten dage.
Bedankt voor de reactie! Bij WD Advanced replace is het binnen 5 werkdagen, zoals ik al ervaren heb bij twee defecte harddisks. Zou je eens kunnen navragen bij je broer of dat bij Seagate ook rond dat tijdsframe zit? :)

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
tslh schreef op maandag 23 december 2019 @ 01:07:
Nu zie ik echter dat de nieuwe drives van WD Red PMR hanteren ipv SMR wat ik nu heb, en daar ben ik geen voorstander van.
Het is toch omgekeerd? De recente versies zijn SMR en de oudere PMR?

• tslh
Rafael schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:38:
[...]

Het is toch omgekeerd? De recente versies zijn SMR en de oudere PMR?
Je hebt gelijk: ik heb het omgekeerd, maar de essentie is wel dat ik de nieuwe drives liever niet heb :)

SMR serve great as archive drives. Meaning you write to it once and only read from it. Its when you do lots of re writes when it becomes a problem and things start to really slow down athe the SMR drive buffer fills up. And this is where if can become a huge problem like in situations when using raid 5 or raid 6. The SMR drive can slow down so significantly that the raid senses a problem and could possibly drop the drive and even the array.

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tuurlijk, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, PMR's in gebruik, maar de recente allemaal SMR's.

Waaruit besluit je dat Seagate Ironwolfs je probleem oplossen? Ook die zijn vanaf meer dan 4TB SMR's bij mijn weten.

[ Voor 1% gewijzigd door Rafael op 23-12-2019 18:39 . Reden: Foutief ]

• tslh
Rafael schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:06:
Tuurlijk, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, PMR's in gebruik, maar de recente allemaal SMR's.

Waaruit besluit je dat Seagate Ironwolfs je probleem oplossen? Ook die zijn vanaf meer dan 4TB SMR's bij mijn weten.
Ik meende dat Ironwolf CMR is, maar dat kunnen ook de 14TB en hoger zijn. De WD Red pro is overigens nog wel PMR, meen ik.
Pagina: 1