VDSL2 in snelheid gehalveerd na wijziging aan KPN zijde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 30/3 VDSL2 abbo van edpnet. Ik ben rechtstreeks aangesloten op de centrale, op een afstand van 520 meter (volgens het modem).

Direct na oplevering in augustus van dit jaar had ik een 39/10 verbinding, die een paar dagen later zakte naar 37/10, nog steeds ver boven de verwachte snelheid. Deze snelheid had ik constant tot 26 november. Op die dag werd de 'authenticatie' veranderd van dhcp naar pppoe. De snelheid begon op 22/2, daalde de 2 weken daarna naar 14/1.8.

Aan de bekabeling is niets veranderd. Het modem was een Fritz!Box 7390, maar nu hangt er als test al een paar dagen een Fritz!Box 7530 aan:
---
Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 14016 1824
Min. DSLAM throughput kbit/s 1024 -
Attainable throughput kbit/s 52740 10623
Current throughput kbit/s 13965 1822
Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 31 43
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 26 26
Bitswap on off
Line attenuation dB 17 16
approximate line length m 520

Profile 8b
G.Vector off off

Carrier record A43 A43
---

Geen errors.

In de Event Log staan geen synchronisatie meldingen behalve de eerste. Is de DSLAM gestopt met de monitoring?
Ter informatie: De stroom is twee of drie maal uitgevallen na de omschakeling naar PPPoE.

De KPN meldt via edpnet dat alles automatisch gaat, dat dit dus de maximale snelheid is. Geen verklaring voor het feit dat de gecombineerde snelheid een factor 3 is gedaald (van 37/10 naar 14/1.8).

Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? De waardes voor SNR en Attenuation zijn toch goed tot uitstekend voor deze afstand?
Is de DSLAM met monitoring gestopt?

De helpdesk van edpnet kan tot nu toe geen verklaring geven, zijn afhankelijk van wat de kpn zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2019 01:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-07 23:28
Wat is je vraag?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een mogelijke verklaring voor de plotselinge daling naar een derde van de oorspronkelijke snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Maar wij zijn je provider niet. Bel ze morgen, meer dan de helft van de mogelijke snelheid is onacceptabel.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-07 23:28
Kpn webcare heeft niks vandoen met wholesale activiteiten en support...

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:44:
[...]
Op die dag werd de 'authenticatie' veranderd van dhcp naar pppoe. De snelheid begon op 22/2, daalde de 2 weken daarna naar 14/1.8.
[...]
De helpdesk van edpnet kan tot nu toe geen verklaring geven, zijn afhankelijk van wat de kpn zegt.
DHCP en PPoE zijn zaken waar de provider over gaat, dat is niet iets voor KPN.
Zie bijvoorbeeld dit verhelderende (hoop ik ;) ) artikel: klik

Als de helpdesk zich beroept op KPN snappen ze niet waar het over gaat of is er iets heel anders aan de hand.

Fritz zegt dat de lijn 52 down en 10 up aan kan, dat betekent ook dat er iets anders aan de hand is.

Wat dat is weet ik niet, de provider zou het moeten kunnen zeggen.

Heel misschien leest er een KPN monteur mee in dit draadje die zo vriendelijk is om in zijn vrije tijd met zijn KPN-tool een meting te doen, maar dat is afwachten.....

[edit]
Misschien heeft DLM (klik voor een goed verhaal over de implementatie bij BT, KPN is bij mijn weten niet veel anders) ingegrepen vanwege instabiliteit op de lijn. In dat geval kan een DLM reset misschien helpen. Die reset zou de provider voor je moeten kunnen doen. Na zo'n reset moet je de zaak met rust laten, geen modems meer wisselen, geen stekker er uit trekken en zo.

[ Voor 17% gewijzigd door hp-got op 23-12-2019 10:55 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edpnet huurt de kpn lijn. De kpn het heeft er (technisch) dus wel mee te maken, ik heb natuurlijk alleen met mijn provider, edpnet, te doen.

De technische helpdesk komt inderdaad niet er capabel over.

Ik weet nu genoeg. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:27:
Edpnet huurt de kpn lijn. De kpn het heeft er (technisch) dus wel mee te maken,
Ik denk dat het KPN niet zo veel uitmaakt of de reseller kiest voor DHCP of PPoE, dat is iets wat jouw provider kiest en instelt.

Ik kan me hooguit voorstellen dat de verbinding tussen jouw apparatuur (Frizt!box) en DSLAM in de KPN centrale zo instabiel is geworden (om wat voor reden dan ook) dat DLM ingreep en je een lagere snelheid gegeven heeft.

Het enige dat KPN dan voor je zou kunnen doen is nagaan of de lijn tussen DSLAM in de centrale tot en met jouw IS/RA punt in orde is.
Als dat niet zo is maken ze die in orde (eventueel met vervangen IS/RA er bij), alles na verzoek van jouw provider.

De rest is iets tussen provider en jouw modem/router.
Zolang je geen Vectored VDSL hebt blijft de verbinding gevoelig voor interferentie van buitenaf (denk aan schakelende voedingen, LED verlichting, enz. enz., zelfs bij buren die een aderpaar gebruiken dat naast het jouwe ligt). VVDSL is veel minder storingsgevoelig, maar daar heb je nu niets aan.
Been there, seen that en zo.... :+
Mijn ervaring in een soortgelijke situatie is wel dat mijn FRIZT!Box zorgde voor een aanmerkelijk stabielere verbinding dan de ZyXel die ik van mijn provider kreeg.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1