Nieuwe videokaart nodig voor (2x) 4k scherm 60hz.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LeKiii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-12-2025
Goedenavond, ik ben nieuw op het forum op aanraden van een vriend. ik zou hier graag een vraag stellen mbt. het aanschaffen van een nieuwe videokaart.

Ik zoek een?
Mijn videokaart van mijn desktop pc op dit moment is een Asus NVIDIA GeForce GTX 750 Ti OC 2GB GDDR5, ik heb hier zo'n 6 jaar mee gedaan, voornamelijk 2 schermen via dvi gebruikt vooral voor online pokeren wat ik dagelijks en intensief doe, daarnaast browsen/youtuben etc. en een beetje gaming, nu heb ik deze week een 4k scherm gekocht 32 inch. maar de 750 gtx had geen displayport of hdmi 2.0 aansluiting dus nu draait mijn 4k scherm op 30hz op DVI en dit vind ik wel redelijk storend, dus moet er een nieuwe kaart komen.

Het zou best kunnen dat ik in de toekomst weer wat meer ga gamen, op het moment doe ik dat ik weinig op de PC en vooral op de nintendo switch, en als ik game op de pc zijn het meestal oudere spellen. wel wil ik in ieder geval 2 en liefst 3: 4k schermen (voor als ik dat in de toekomst zou willen) kunnen aansluiten. het is voor dagelijks gebruik thuis. wat ik vooral doe is online poker en redelijk zware statistiekenprogramma's/browsen/studeren etc. tegelijk

Wat is je budget?
ongeveer tussen de 150 en 250 is prima. Als jullie zeggen ik zou echt 50/100 meer neerleggen omdat.... dan sta ik daar ook voor open. gaat mij er vooral om dat ik hier weer lang mee kan doen. maar niet onnodig veel uitgeef

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar zou fijn zijn als ie nog een jaar of 5 mee kan en betrouwbaar is.

Systeem
Intel Core i7-4790K,s1150
MSI Z97 Gamingmoederbord 5
Samsung 850 Pro 256GB
Corsair CX 750W
Corsair Carbide 300R
Corsair Vengeance Pro 2400-16GB (2x8G)
Cooler Master Hyper 412S

als jullie meer specs nodig hebben laat het mij vooral weten

Ik had wat gelezen op het forum over welke kaarten voldoen aan mijn eisen, en heb wel een beetje een idee, maar wilde toch even een topic aanmaken om wat meningen van jullie te lezen :) alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door LeKiii op 23-12-2019 00:05 ]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
pricewatch: XFX RX 570 RS XXX Edition 8GB
En volgens mij kan het nog goedkoper.

Of als het gamen wat serieuzer wordt een 1660 super?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:17
Een videokaart voor 4K @60Hz hoeft niet meer te kosten dan pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC Doet 2x 4K alleen gamen kan je dan wel vergeten. Dan kan je idd beter een 1660 Super als pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC nemen. Neem iig AMD voor een multimonitor setup want die kaarten gaan idle 3,5x zoveel verbruiken zogauw er een 2e monitor wordt aangesloten.

• LeKiii
Ik wilde er nog even bij toevoegen, het 2de scherm zou een stuk kleinere zijn. Gamen is niet prioriteit maar wel belangrijk dat ik af en toe een spelletje kan opstarten, dit mag ook op mijn oude scherm: een 27 inch die meer voor gamen is gemaakt op 1920x1080.

• Hielke309
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-12-2025
Op welke resolutie wil je spelen?
De 1660 is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor 4 k

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26

Croga

The Unreasonable Man

Hielke309 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:37:
Op welke resolutie wil je spelen?
De 1660 is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor 4 k
Een 1050 is al anderhalf keer zo snel als @Verwijderd gewend is. Een 1660 gaat meer dan genoeg zijn voor "af en toe een spelletje opstarten".

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niet op 4k gaat gamen, maar op 1080p (op oud scherm): een 1660 super voldoet dan aan je wensen en als je altijd wat achterloopt qua games ook de komende jaren nog snel genoeg blijven. Voor enigzins soepel gamen op 4k wordt het verhaal een stuk duurder en zou ik niet aanraden voor 'eens een spelletje opstarten' gezien je budget.

Met een 1660 kan je probleemloos:

- 2 monitoren op 4k 60hz aansturen
- 1 monitor op 1080p aansturen met eventueel een andere/hogere refreshrate

[ Voor 21% gewijzigd door rodie83 op 23-12-2019 10:48 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

rodie83 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:46:
Voor enigzins soepel gamen op 4k wordt het verhaal een stuk duurder en zou ik niet aanraden voor 'eens een spelletje opstarten' gezien je budget.
Overdrijven is ook een kunst hoor. Op "medium" of "low" settings kan de 1660 makkelijk 4K aansturen en op veel spellen zelfs gewoon met full detail. Civ6 op full detail of World of Warcraft op medium is geen enkel probleem.

Nee, je gaat niet de nieuwste FPS op full detail kunnen spelen maar met een 1660 is op 4K gewoon goed af en toe een spelletje te spelen.

• rodie83
  • Niet online
Croga schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:15:
[...]

Overdrijven is ook een kunst hoor. Op "medium" of "low" settings kan de 1660 makkelijk 4K aansturen en op veel spellen zelfs gewoon met full detail. Civ6 op full detail of World of Warcraft op medium is geen enkel probleem.

Nee, je gaat niet de nieuwste FPS op full detail kunnen spelen maar met een 1660 is op 4K gewoon goed af en toe een spelletje te spelen.
Zo overdreven is het ook weer niet. Je dipt op 4k al snel stevig onder de 60 FPS met een 1660 super. Dat mag dan opzich wel speelbaar zijn, het houdt niet over. En over 5 jaar al helemaal niet. Maar goed, voor 1080p zit je de komende tijd in elk geval wél goed.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

rodie83 schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:23:
Zo overdreven is het ook weer niet. Je dipt op 4k al snel stevig onder de 60 FPS met een 1660 super. Dat mag dan opzich wel speelbaar zijn, het houdt niet over.
Oh come on.... alles boven de 25FPS is zowieso goed speelbaar. Nee, het is geen perfect beeld en nee het is geen perfect detail maar daar vraagt ook niemand om.

Ik speel met mijn 1060 World of Warcraft op 1440p op maximum detail met 80+FPS.
WoW 4K met medium detail op een 1660 gaat zowieso niet onder de 60FPS vallen tenzij je met 100 man een hoofdstad aan gaat vallen. En zelfs dan zal het eerder CPU-limited zijn dan GPU limited.
Met een TBS interesseert je FPS je al helemaal geen drol.

Laten we ophouden met 1337 144Hz 4K full detail aan iedereen op te dringen. Ja, dan ga je een RTX2080 nodig hebben. Maar voor "Af en toe een spelletje op te starten" voldoet een 1660 prima. Zelfs een 1650 gaat geen enkel probleem zijn. Ook niet op 4K. En nee, over 5 jaar niet meer. Maar wie dan leeft die dan zorgt. Als je het prijsverschil tussen een 1650 en een 2070 over 3 jaar aan een nieuwe kaart uit geeft gaat die zowieso al twee keer zo snel zijn als die 2070 dus er is geen enkele reden om voor "af en toe een spelletje" meer uit te geven.

• rodie83
  • Niet online
Croga schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:09:
[...]

Oh come on.... alles boven de 25FPS is zowieso goed speelbaar. Nee, het is geen perfect beeld en nee het is geen perfect detail maar daar vraagt ook niemand om.

Ik speel met mijn 1060 World of Warcraft op 1440p op maximum detail met 80+FPS.
WoW 4K met medium detail op een 1660 gaat zowieso niet onder de 60FPS vallen tenzij je met 100 man een hoofdstad aan gaat vallen. En zelfs dan zal het eerder CPU-limited zijn dan GPU limited.
Met een TBS interesseert je FPS je al helemaal geen drol.

Laten we ophouden met 1337 144Hz 4K full detail aan iedereen op te dringen. Ja, dan ga je een RTX2080 nodig hebben. Maar voor "Af en toe een spelletje op te starten" voldoet een 1660 prima. Zelfs een 1650 gaat geen enkel probleem zijn. Ook niet op 4K. En nee, over 5 jaar niet meer. Maar wie dan leeft die dan zorgt. Als je het prijsverschil tussen een 1650 en een 2070 over 3 jaar aan een nieuwe kaart uit geeft gaat die zowieso al twee keer zo snel zijn als die 2070 dus er is geen enkele reden om voor "af en toe een spelletje" meer uit te geven.
Wow, rustig maar! Ik dring niemand '1337 144Hz 4K full detail' op. Het is volledig aan TS om te beslissen wat hij/zij wil. Ik zal e.e.a. nog even proberen te verduidelijken, misschien dat dat helpt.

Ik raad puur en alleen een 1660 super aan omdat dat een prima videokaart is op 1080p of 1440p en geef daarbij de kanttekening dat op 4k de ervaring met die kaart absoluut minder soepel zal zijn. Daarbij houd ik 60FPS aan, omdat dat binnen PC land algemeen wordt gezien als minimum voor daadwerkelijk vloeiend.

En wellicht was ik te snel met dat advies, want heel scherp heb ik nog niet wat het 'zo nu en dan een spelletje spelen' nou precies inhoudt. Dus misschien dat @LeKiii nog even zou willen aangeven om wat voor (soort) spellen het dan gaat. Voor Hearthstone of Counterstrike Source is een 1660 super namelijk inderdaad ruiterlijke overkill.

• LeKiii
bedankt voor alle comments so far :) heb er veel aan

de spellen die ik nog zou willen spelen is witcher 3 en resident evil 2 remake.

verder speel ik vooral indie games en af en toe een potje CS:GO of andere shooter met vrienden. Maar een shooter lijkt me chiller om op een 24 of 27 inch 1080 monitor (mijn oude) te spelen dan op een 32 inch 4k?

de 4k monitor die ik heb gekocht: productreview: Philips 328P6VJEB/00 Zwart review door Foritain is ook met 4ms responstijd, omdat dat voor pokeren geen probleem is, maar misschien toch wel leuk om the witcher of RE2 op 4k te spelen op dit scherm? zouden die 60fps kunnen runnen op de 1660 super 4k?

[ Voor 3% gewijzigd door LeKiii op 23-12-2019 15:00 ]

• rodie83
  • Niet online
LeKiii schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:53:
bedankt voor alle comments so far :) heb er veel aan

de spellen die ik nog zou willen spelen is witcher 3 en resident evil 2 remake.

verder speel ik vooral indie games en af en toe een potje CS:GO of andere shooter met vrienden. Maar een shooter lijkt me chiller om op een 24 of 27 inch 1080 monitor (mijn oude) te spelen dan op een 32 inch 4k?

de 4k monitor die ik heb gekocht: productreview: Philips 328P6VJEB/00 Zwart review door Foritain is ook met 4ms responstijd, omdat dat voor pokeren geen probleem is, maar misschien toch wel leuk om the witcher of RE2 op 4k te spelen op dit scherm? zouden die 60fps kunnen runnen op de 1660 super 4k?
The Witcher 3, medium settings op 4k, doet op een 1660 super gemiddeld ongeveer 47 FPS.

RE2 Remake haalt op de hoger gepositioneerde RTX2060 op 4k (max settings weliswaar) volgens deze site gemiddeld 40 FPS.

Conclusie: Ja, je kan met een 1660 Super misschien de 60 FPS wel halen, maar dan zal je wel de nodige concessies moeten doen qua instellingen.

CS: GO is overigens geen probleem, dat spel draait letterlijk nog op een aardappel.

• LeKiii
de MSI 1660 super is onderweg, bedankt voor de hulp!
ik laat het jullie weten hoe die bevalt :)
Pagina: 1