Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw allround linux systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-11 17:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben altijd hobbymatig aan het prutsen/knooien met computers, het idee achter deze build is dan ook dat ik opties over hou wat betreft uitbreidingen. Het voornaamste waar deze build op gebaseerd is multimedia creeren spelen en streamen en als bijzaak gaming. Daarbij ga ik hem zakelijk ook gebruiken voor de boekhouding en mailserver. Verder draait er nog een plex server op, en als jellyfin wat beter ondersteund gaat worden op bijvoorbeeld mijn samsung tizen tv dan gaat het jellyfin worden. Mijn os zal linux mint worden, ik gebruik dit nu al een poosje en dit bevalt me prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximum prijs in die zin, ik probeer tussen de 700 en de 1000 te blijven. Maar ben wel bereid meer te betalen mocht dit voordeliger uitpakken op de lange termijn. Wel probeer ik altijd voor de goedkopere opties te gaan. eyecandy is leuk maar moet geen noemenswaardig prijs verschil maken met minder ogende maar net zo goed of zelfs betere specs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog 2 kasten ruimtelijk genoeg voor mijn systeem, ik heb ook nog 2 videokaarten liggen een 750ti en een rx560 beide zijn in mijn optiek voldoende voor mijn gaming benodigheden. Beeldschermen zijn aanwezig en toetsenbord en muis ook. Heb nog 5 schijven 2tb wd black een 480gb ssd wd green en een 1tb ssd van goldenfir. Die laatste word voornamelijk gebruikt als cache. de 480gb gebruik ik als boot disk en de wd black draaien in een zfs raidz1 pooll

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Voornamelijk een processor, ik ben voor de 3700x gegaan, dit leek me de perfecte balans tussen performance en zuinig zijn. De meerdere cores/threads zijn ook prettig om eventueel een vm of 2 te draaien.
Het geheugen heb ik op 32gb zitten, dit om een beetje toekomst bestendig te zijn en om eventueel een ramdisk op te zetten. De snelheid (3600) heb ik ook alleen maar gekozen om het feit dat amd processoren hier extra baat bij zouden hebben en qua stabiliteit hier dus beter op zouden draaien.
Moederbord, dit vond ik een lastige. Ik mik dus zoveel mogelijk op uitbreidbaarheid. Niet dat het altijd zinvol zal zijn maar de optie is in mijn ogen beter om wel te hebben dan niet. Er zullen sowieso schijven aan toegevoegd worden, dus dit moederbord laat op de m2 aansluitingen na maar 1 sata poort over voor mijn bestaande hardware. nou zijn er wel m2 naar bijv 5 sata adapters te krijgen maar dan lever ik dus wel een m2 in voor sata3. dit vind ik dus jammer. Heb wel gekeken naar pcie 1x sata uitbreidingskaarten maar wat deze kaarten meer kosten kan ik dus iets op besparen door een iets duurder moederbord te nemen. vandaar dus de keuze van dit moederbord t.o.v 1 met 6 sata poorten.
.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was altijd gek op gigabyte, bij dit merk leek je altijd meer te krijgen voor je geld dan bij de concurrenten. Dit blijkt niet langer het geval dus hou me ook niet meer vast aan een specifiek merk. Het moet een duurzaam systeem worden dus geen tijd voor rma's en/of overklokken. Of bios flashen, dit doe ik liever pas als het echt niet anders kan. Wel mis ik de dual bios op het gekozen moederbord. Heb met gigabyte er nooit gebruik van hoeven maken. Maar het idee dat het er is was wel fijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vooral verbruik probeer ik zo laag mogelijk te houden, maar wil dit niet tegenover stabiliteit zetten. Dat is dan wel belangrijker. Verder moet dit systeem gewoon zo adaptief mogelijk blijven. wil ik bijvoorbeeld er over een jaar freenas/unraid op draaien moet dat geen probleem zijn. Opties op het gebied van uitbreidingen wil ik dan ook zo open mogelijk houden. intel nic pcie 1x of 4x kaartje. of pcie usb kaart zijn in het verleden wel eens aangeschaft door mij en verwacht van mezelf dit ook wel weer te gaan gebruiken of opnieuw aan te schaffen.

Ga je overklokken?
Eerder underklokken mocht dit nodig zijn, maar mischien wel overklokken met het geheugen als dit stabieler draait.

Wat verwacht je van ons?
Mijn verwachting is dus niet zo simpel helaas. Het moet een kameleon worden als het ware. Ik heb hobby aan computers maar mijn interesse is vrij breed. Ik hou van lokale oplossingen dus probeer zoveel mogelijk binnenhuis te houden. Verder mag ik graag gamen, heb een ps4, en draai dus retropie. Mag graag altijd iets nieuws proberen zoals zfs. probeer altijd alles zo goed mogelijk te krijgen zonder daar bakken met geld aan uit te geven. het moet leuk blijven :P En ben dus niet zo van de itx builds met net genoeg voor wat ik er op dat moment mee doe. daar heb ik een console of laptop voor. Het voordeel van een desktop vind ik dus ook dat je er altijd iets aan kunt verbeteren zonder een complete overhaul te doen.

Dit heb ik dus tot nu toe uitgezocht.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 334,99€ 334,99
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 193,60€ 193,60
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC€ 196,-€ 196,-
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,54

Hoop dat het allemaal een beetje begrijpelijk is wat ik wil. Ik vind het moeilijk om precies te beschrijven wat ik bedoel. Maar mijn fx 6300 Frankenstein systeem is aan vervanging toe , dagelijks dat ik de 6 core 90 procent aan het belasten ben. (toevallig net h265 camera beelden aan het converten naar h264 dus het bericht typen is ook nog net wat die nog kan 8)7 )

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom knip je het niet op en koop je een machine die je gebruikt als NAS, met Plex en alles wat je wil er op en daarnaast een PC om op te werken, gamen, etc?

Op die manier kun je een relatief zuinige server bouwen, specifiek als server. Dan is het ook interessant om te kijken naar Proxmox VE als hypervisor met ZFS als onderliggend filesystem. Op je PC kun je dan Linux Mint draaien.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• wimpo
In principe is deze build al de zuinige server. De processor zit op 65w tdp en voor mijn doeleinden waarschijnlijk een beetje overkill. Dus lijkt me dat als de processor geen moeite heeft met wat het moet doen dat hij dan ook minder verbruikt. Als ik.voor een goedkopere en daarbij langzamere processor ga moet hij veel meer doen. Dus verbruik omhoog en mn plafond al weer bereikt. Dit systeem zit er wat mij betreft tussen in. Absoluut niet het zuinigste maar daarin tegen ook weer niet het duurste in vergelijking met meerdere apparaten aanschaffen.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dat X570 board is wel ~100 euro te duur voor je use-case.
PCIe4.0 ga je helemaal geen gebruik van maken, je zegt te willen underclocken i.p.v. overclocken, dus wat mij betreft ben je beter af met gewoon een degelijk B450 boardje :p Scheelt een bak geld en vergeet niet dat ook het mobo stroom verbruikt natuurlijk. X570 boardjes hebben meestal zelfs een chipset ventilator.

In de praktijk merk je het verschil tussen RAM van 3200 en 3600MHz niet, dat is in synthetische benchmarks hooguit 4%, in praktijkgebruik nihil en de kosten zijn toch fiks hoger.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• wimpo
Kijk dat is iets waar ik zelf nog niet op gekomen was. Had reviews gelezen waarbij het x570 bordje misschien biased beter uit de tests kwamen vandaar mijn keuze. Het geheugen alleen gekozen voor stabiliteit denk zelf inderdaad geen baat te hebben bij die paar procent inderdaad.

• wimpo
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 96,-€ 96,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 157,-€ 157,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 121,-€ 121,-
1ControllersAddonics AD2SA6GPX1 6G 2x SATA PCI-Express Controller€ 49,60€ 49,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 423,60

De b450 moederborden gaan blijkbaar niet hoger dan 6 sata poorten. Dus kom er sowieso 1 tekort met mijn bestaande schijven. Heb 2 b450 borden uitgekozen die beide kwa sata poorten gelijk zijn. alleen het ene bord beschikt over een extra x16 lane. niet als x16 te gebruiken helaas maar daar kan een x4 of x1 ook gewoon in. wat in dit geval dan ook nodig is voor een extra sata controller. dus dit voelt voor mij niet echt als een logische besparing.

Heb daarom nu een ander x570 bord er bij uitgezocht deze beschikt sowieso over de extra 2 sata poorten.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het werd me uit je post eigenlijk niet duidelijk of je nu een server of een workstation wilde bouwen. Het klinkt als het laatste.

Maar als het een server word, waarom geen Ryzen 5 3600 en kijk eens heel serieus naar Proxmox VE om wat taken te scheiden en het ding werkelijk als server te kunnen gebruiken. Linux Mint is niet bepaald een server distro.

Qua SATA poorten, als je energie wil besparen kun je er beter minder schijven in stoppen. :)
Je kunt altijd uitbreiden met een HBA. Geen reden om een board te kopen met 8 of meer SATA poorten.

En kijk qua server ook eens naar dit board:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Dat is een van de leukste serverboards die er de laatste tijd uitgekomen zijn voor kleinzakelijk en thuisgebruik.

[ Voor 40% gewijzigd door unezra op 23-12-2019 14:33 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• wimpo
de 3600 was ook mijn eerste gedachte maar hier lever ik 2 cores 4 threads op in maar de tdp blijft gelijk, en ik weet dat tdp niet representatief is voor daadwerkelik gebruik. maar gok dat dit weinig tot geen verschil maakt. Vooral omdat de 3700x eerder weer gaat idlen omdat de taak sneller volbracht is.

Om het meerdere schijven idee goed te praten.. in een zfs pool kan ik zo 1 disk als aftrek rekenen met parity wat in dit geval dus maar 2 tb is met 1 hot spare. Dus in principe 4 tb " kwijt" Als ik dit zou doorrekenen naar bijv 4tb schijven verlies ik 4tb parity en 4tb hot spare. dus 8tb Plus dat deze schijven dan weer gekocht moeten worden. Een flinke investering voor mij.

Proxmox heb ik al eerder naar gekeken (pak weg 4 jaar geleden) Vond ik toen ook al intressant maar vind tegelijkertijd dat bijv unraids software raid implementatie wat meer gericht is op de gewone gebruiker. het toevoegen van schijven is mooi geregeld en het verzilveren na een dooie hdd is een plus. Daarbij is de community ook gewoon ijzersterk. Maar zelfs unraid is geen pre, hou mijn opties gewoon graag open.

Linux mint is gewoon het os waar ik op gestrand ben. Niet gericht op server doeleinde, maar daar in tegen wel weer een sterke community en het geduld voor de iets minder ervaren gebruiker. Ben van ubuntu naar pop_os gegaan om vervolgens bij linux mint te stranden. Toen ik begon met linux distro's wist ik namelijk binnen een dag of 2 het os naar de kloten te helpen, ook linux mint. Nu wat wijzer gebeurt me dit niet meer tot nu toe.

Een daadwerkelijk server os gaan draaien is tot op heden nog niet echt nodig geweest. Maar zou in de toekomst best een optie zijn om te overwegen.

Het moederbord gezien inderdaad, in pricipe voor wat ik direct nodig ben voldoende. uitbreidingsmogelijkheden zijn wel wat beperkt en prijs komt 100,- hoger uit ten opzichte van wat ik nu heb uitgekozen.

Dat het niet zo goed duidelijk is wat ik precies zoek server/workstation/media/gaming is omdat mijn intresses niet perse op 1 vlak liggen. ik mag graag hobbyen met computers that's it. ik programmeer wat (php, html, css, javascript) Dus een apache server draaien voor wat hobby projecten. Hardware programmeren zoals arduino, esp32 vind ik ook leuk. In beide gevallen lang niet op een niveau wat noemenswaardig is.
Plex is een dingetje wat ik nu leuk vind omdat mijn vaders collectie van films,series en beeldmateriaal van ons vroeger zo gestreamd kan worden naar de rest van ons gezin.
Ik ben bezig met een onvif server op te zetten om zo de camerabeelden op te nemen. dan kan de dvr er tussen uit. Heb een serverbordje supermicro/atom met opnsense er op draaien. deze zou eventueel op deze computer kunnen draaien met proxmox of in een vm gewoon op linux mint (pci-e nic kaartje) .
Heb retropie draaien voor de oude oude amiga spellen die we vroeger veel speelden (mijn vader is commodore/amiga fan) plus wat andere golden oldies.
Voor de boekhouding van mijn bedrijf gebruik ik nu nog een laptop die zou ik graag aan de kant willen leggen. Ben niet zo van de laptops.
Heb nog een oud laptopje met kapot scherm waar ik ubuntu op heb draaien. Hier staat pi-hole op.(ik weet pfblocker op opnsense is minstens net zo goed) deze zou ook in een docker kunnen of dat ik inderdaad overstap op pfblocker.
Voor de rest triple a gaming zal ik niet echt gaan doen op deze computer. Neig toch wat meer naar een console dan. Dus meer free to play games op de computer. Maar het idee om er later een 1660 super in te hangen om vervolgens dat wel te kunnen is een goede optie.

Als ik me speciefiek richt op mijn benodigheden zou mijn hardware er totaal anders uit zien.

een ubiquity setup voor netwerk/wireless of andere opties die tegen opnsense op kunnen boxen kwa opties
een raspberry pi voor pi-hole
een console voor gaming en/of bescheiden game pc
een dvr met onvif mogelijkheden
een nas voor opslag (plex in docker) of een san met intel processor die qvs ondersteund xeon v3 en eventueel p2000 nvidia kaart voor hardware trancoding. iets van unraid voor hardware passtrough en software raid of zelfs zfs draaien.
een raspberry pi voor retropie (amper genoeg voor de iets modernere emulators)

Al met al een best kostenplaatje, waarbij bepaalde onderdelen meerdere keren voorkomen zoals hdd, videokaarten, voedingen etc...

Heb nou een fx6300 (te langzaam en te hoog verbruik) systeem met rx560 videokaart (prima voor wat het moet doen) 7 schijven waarvan 2 ssd
een laptop voor de zaak
een laptop voor pi-hole (anders kon ik er toch niks meer mee)
een serverbord met opnsense

Al met al kwa aanschaf waarde vrij laag want het meeste is hergebruikte hardware of gekocht op vraag en aanbod/ marktplaats/kringloop. maar wel onnodig veel ruimte kwijt zo en meerdere points of failure.

Dus vandaar mijn vraag, ik snap dat niet zo makkelijk en al voorbedacht is zoals instap game pc of high end of zuinige server dit is meer een beetje genoeg van alles. En mocht de mening zijn dat het onnodig is kwa eisen kan ik niet anders zeggen dat het ook zo is. Het is meer wie ik zelf ben en wat ik leuk/prettig vind. Er zullen niet veel gelijkgestemden zijn in dit geval, dat besef ik me ook echt wel. Ik hoop gewoon iemand te treffen die zegt ja, ik snap het. Ik rommel ook graag op die manier 8)7 Plus dat ik mik op ongeveer 5 jaar verder. Wil niet binnen een jaar of 2 al achter de feiten aan lopen.

Een beetje een impressie van wie en hoe ik ben. Heb liever een 19 inch rack maar had nog hout liggen. computer is voor een zacht prijsje overgenomen van een vriend, nadat ik mijn phenom II 6 core systeem had weggegeven aan mijn vader. Beeldschermen niet op foto maar 2 x een 1280 x 1024 van de kringloop. in de meterkast ook zon eentje hangen. Verder een lange hdmi kabel om de tv aan te koppelen. Een gigabit switch 2 tientjes op marktplaats. Zit een heel irritante fan in maar ja 2 tientjes. serverbord aangesloten op picopsu van in het verleden carputer project met als voeding daarvoor een 12v voeding overgebleven van een 3d printer. In de computer zelf 2 plaatsjes multiplex voor de 2 hardeschijven als mount. bovenste in gebruik onderste hot spare. gruwelijke groene led fans zaten al in de kast.
Afbeeldingslocatie: http://jwpost.nl/44.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jwpost.nl/33.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jwpost.nl/22.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door wimpo op 23-12-2019 17:20 . Reden: Foto's even wat beter toegelicht ]

Pagina: 1