CO2 gestuurd ventilatiesysteem gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Voor ons renovatieproject ben ik op zoek naar een goed CO2 gestuurd balansventilatiesysteem met WTW en automatisch bypass.

Het gaat om een vrijstaand huis uit 1925 met 280 M3 aan woonruimte met houten tussenvloeren met van boven naar beneden:
- vliering
- eerste verdieping met centrale hal, 3 slaapkamers en badkamer
- begane grond met centrale hal met voordeur, studeerkamer, toilet en flink uitgebouwde woonkamer. Naast de woonkamer komt nog een bijkeuken.

Wij gaan deels zelf verbouwen en deels een aannemer dingen laten doen. Het aanleggen van het ventilatiesysteem willen we zo veel mogelijk zelf doen. Op de vliering kan alle apparatuur en aanvoer/afvoer komen en er komt een verticale schacht op de eerste verdieping van vliering tot beneden. Ik verwacht de buizen door de schacht en de houten plafonds te kunnen laten lopen. Ik heb echter nog een paar vragen waar ik met de verschillende websites van fabrikanten en installateurs niet uit kom.

De indeling is nog niet definitief, maar zal in grote lijnen zoiets worden:
BG draft 20191222[

met 'onder' een eetkamerdeel, in de wand rechts een keuken en 'boven' een zitkamerdeel.

Het hangt natuurlijk ook erg af van het systeem wat we kiezen. Ik ben erg gecharmeerd van het Itho Qualityflow systeem, omdat dit de CO2 centraal meet, voorzien is van vochtsensor voor de badkamer en de toevoer via één centrale hal regelt. Dat laatste betekent dat ik alleen buizen voor de afzuiging hoef aan te leggen, en het past goed bij de indeling van dit huis. Echter na het lezen van [url=https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1666156]dit topic[url] wordt ik wel een beetje huiverig of het wel echt werkt (en zo niet, of ik ergens terecht kan).

Waar ik daarnaast nog geen antwoord op heb kunnen vinden is wáár en hoeveel afzuigpunten in de woonkamer moeten komen (en daarmee impliciet ook de keuken), en vraag twee: is het gebruikelijk om de (waarschijnlijk minimaal of niet verwarmde) bijkeuken ook in het ventilatiesysteem op te nemen. Dat laatste verwacht ik van niet, maar wil graag jullie mening.

Ergens, ook gezien de mindere ervaringen in het topic hierboven, voel ik meer voor een (waarschijnlijk duurder) systeem met meerdere CO2 sensoren, zoals in een modern kantoorgebouw. Daar kan ik echter helemaal niets over vinden. Wellicht is dit alleen voor de professionele bouw, maar ik wil het nu juist zelf graag installeren.

Wat ik verder gevonden heb zijn de verschillende ventilatie webshops die de Itho/Duco/Orcon ventilatiesystemen en verschillende installatiebedrijven die graag een offerte uit willen brengen.

Graag jullie mening!

[ Voor 0% gewijzigd door EMP op 23-12-2019 09:01 . Reden: m3 woonruimte opgemeten en gecorrigeerd ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Indien je voor een qualityflow (qf) oplossing gaat; dus met één centrale inblaas in je woning en met decentrale afzuiging; elke ruimte waar je je kunt verblijven die wil je aangesloten hebben op je wtw. Dus ook je bijkeuken. Helemaal omdat dit ook je schuur is wil je deze zeker aansluiten. Waar moet anders het vocht heen van die natte fiets die je binnen zet? of de waterdamp die van de hete kraan afkomstig is in de bijkeuken?
Plus; je hebt hier ook je CV ketel hangen. Deze wil je wel in een ruimte met ventilatie hangen 'voor het geval dat'

Het voordeel van qf is dat een afzuigpunt meer dan 25 kuub lucht per uur kan afzuigen. Als je met een traditionele wtw werkt dan heb je veel inblaasventielen nodig, en per stuk wil je niet boven de 25 kuub/uur komen vanwege geluid en mogelijk tocht.

Maar als je qf gaat dan is je inblaaspunt vrij bekend, dit is het trappenhuis/hal. Je afzuigpunten zouden dan de studeerkamer, het toilet, de wasemkap en de bijkeuken kunnen zijn, waarbij het punt in de bijkeuken het afzuigpunt kan zijn die verweg het meeste lucht zal afzuigen. Op die manier heb je een 'stevige' flow die gaat van het trappenhuis, de woonkamer, de keuken en die eindigt in de bijkeuken. Deze luchtflow zorgt voor bijna alle ventilatie op de benedenverdieping. Een tweede luchtflow gaat van het trappenhuis naar de studeerkamer, plus je hebt lokale afzuiging in het toilet en de wasemkap.

Als je een beetje out of the box denkt zou je ook in de bijkeuken een groot inblaasdebiet kunnen plaatsen. Dat het daar dan iets tocht is niet zo belangrijk (en anders kun je het ook o er vier ventielen verdelen die in de bijkeuken geplaatst zijn). Je primaire afzuiging is dan op het toilet, plus een tweede afzuiging in de studeerkamer. Dat scheelt wellicht iets in het aanleggen van ventielen en pijpen.

Maar waarom wil je eigelijk meerdere CO2 sensoren? Bij traditionele ventilatie is dit vrij logisch; hoe harder deze draait hoe meer warmte deze naar buiten blaast. Maar bij een wtw resulteert harder blazen eigelijk vooral meer in een iets hoger stroomverbruik; niet echt in enig noemenswaardig warmteverlies.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De balken van de houten vloeren uit die tijd zijn niet hoog genoeg om luchtkanalen doorheen te laten lopen. Wel tussen de balken natuurlijk, maar niet door de balken. Moderne houtskeletbouw werkt met dunnere balken die veel hoger zijn, daar kan dat wel.

Boven een verlaagd plafond kan natuurlijk wel, maar of dat leuk is hangt af van je normale plafondhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Theo schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:37:
Maar als je qf gaat dan is je inblaaspunt vrij bekend, dit is het trappenhuis/hal. Je afzuigpunten zouden dan de studeerkamer, het toilet, de wasemkap en de bijkeuken kunnen zijn, waarbij het punt in de bijkeuken het afzuigpunt kan zijn die verweg het meeste lucht zal afzuigen. Op die manier heb je een 'stevige' flow die gaat van het trappenhuis, de woonkamer, de keuken en die eindigt in de bijkeuken. Deze luchtflow zorgt voor bijna alle ventilatie op de benedenverdieping. Een tweede luchtflow gaat van het trappenhuis naar de studeerkamer, plus je hebt lokale afzuiging in het toilet en de wasemkap.
Klinkt goed.
Als je een beetje out of the box denkt zou je ook in de bijkeuken een groot inblaasdebiet kunnen plaatsen.
Dat zou ik dan weer nooit doen, dan ga je de smerige lucht van het lege bierkratje, de paren schoenen en noem het allemaal maar op wat zich in die ruimte gaat verzamelen lekker je hele huis doorzuigen.

Ik heb zelf geen ervaring met WTW's overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Wilke schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:04:
[...]

Klinkt goed.

[...]

Dat zou ik dan weer nooit doen, dan ga je de smerige lucht van het lege bierkratje, de paren schoenen en noem het allemaal maar op wat zich in die ruimte gaat verzamelen lekker je hele huis doorzuigen.

Ik heb zelf geen ervaring met WTW's overigens.
Hangt weer compleet af van wat er in je bijkeuken staat :P In mijn vorige woning was de bijkeuken echt een verlengstuk van de keuken; de koelvries, wasmachine, extra wasbak en wat keukenkastjes stonden er, net als een badgeiser. Dan kan het best als inblaas worden gebruikt. Maar als je idd je lege kratten bier, je natte sportkleding en open flessen met remmenreiniger hebt liggen in die ruimte dan heb je idd compleet gelijk; die lucht wil je niet in je huis in blazen.

Het is dus echt afhankelijk van hoe de TS die ruimte gaat gebruiken. (en het spoort ook een beetje aan om out of the box te denken :P )

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ikzelf heb dit jaar mijn 15 jaar oude mv unit vervangen voor een docubox focus. de ducobox eco met wtw systeem c past bij wat je zoekt.
Zuluman schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:24:
Yes! vandaag is mijn Ducobox focus binnengekomen met 3 kleppen voor BG (CO2), 1e (vocht) en 2e (CO2). aanwezigheidsschakelaar voor de wc's. en later komen in de slaapkamers op de 1e aparte CO2 meters. Voor de woonkamer vierkante "design"roosters en voor de overige ruimtes gewoon de standaard ronde roosters.

Ik had ook een communicatieprint bestel maar die wordt nageleverd morgen. Ik ben ook benieuwd in hoeverre ik eea in Domoticz kan koppelen. de commuinicatieprint ondersteund modbus net als de eatron SDM120c die ik gebruik in mijn meterkast.

De standaard rooster ga ik vervangen voor de Duco fit 50ZR (zelfregelende) al twijfel ik wel om de tronic te nemen. Eerst maar eens deze configuatie beoordelen.

Ik heb lang getwijfeld om deze set wel te nemen of voor een ducobox silent te gaan zonder zoneventilatie. Een silent kan je ook uitrusten met een sensor voor vocht en CO2. Dat zou me ca. € 500,- schelen met de huidige set. Ik was totaal € 1450,- kwijt. Dat is veel geld vergeleken met een standaard box zonder iets extra. Maar ieder heeft zijn dure hobby zeg ik dan.

Ik kon weinig ervaringen terugvinden over de focus in een bestaande woning maar heb toch besloten de "gok"te wagen. het is nog wachten tot de winter om de besparing op de verwarming te meten. Maar ik ben ook benieuwd naar de nachtverlaging en het gemak van de automatisering.

De huidige unit is 15 jaar oud en heeft bijna geen kracht meer. na een toiletbezoek kan je nog lang nagenieten ondanks dat ie op stand 2 staat.

Ik zal hier in het topic mijn ervaringen delen. Maar eerst de handleiding lezen en kijken of ik alle materialen in huis heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zuluman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Dat heb ik een aantal jaren geleden gedaan sament de oude ventilatieunit. kabeltrekker door het kanaal geduwd en daarna plumeau erdoorheen getrokken. zal ik binnenkort maar weer herhalen. en de vervuiling van de kanalen die ik heb weggehaald om de ducobox te installeren viel het reuze mee.

Ik heb de ducobox focus dus gisteren geinstalleerd. de connectieprint kwam ook binnen op het moment dat de box net hing dus die zit er ook meteen op. Ik moest wat schikken om de uitlaat met een recht stuk vaste buis te doen aangezien de oude met een flexibiele buis was verbonden met de uitlaat en zeker 40cm verschoven zat tov de uitlaat. Verschuiven ging net met wat aanpassingen.

Daarna het systeem zichzelf laten inregelen met de app in de hand. ik moest wel een utp kabel provisorisch aanleggen. omdat ik daar (nog) geen data heb. ik heb in de buurt een kabel maar die moet ik een netjes doortrekken.

Ik heb nu 3 zones.
bg - woonkamer/keuken/toilet via co2 toilet via aanwezigheid
1e 2 slaapkamers/badkamer/wc/overloop - via vocht - (slaapkamers via co2 icm ducotronic wellicht in de toekomst)
2e 1 slaapkamer, werkkamer en overloop/washok

Tijdens het inregelen kwam ik erachter dat de kanaalweerstand voor de 1e verdieping te hoog was. Deze komt uit de vloer van de 2e verdieping en is door mijn aannemer destijds iets opzij getikt om de mv kast te maken zodat de wasmachine en droger naast elkaar passen. ik ga kijken of ik dat enigzins kan corrigeren. voor nu heb ik het ventilatiedebiet voor dat kanaal verhoogd.

Via de lokale webpage kan je heel veel instellen meer dan de app. je hebt toegang tot alle installateurs mogelijkheden voor zover ik kan zien. wellicht zijn er meer. volgens mij zou je deze waardes kunnen inlezen in domoticz. snelheden, temperatuur co2 waardes, etc,etc. En bediening via domoticz zou ook mogelijk moeten zijn want dat kan ok via die lokale webpage.

Hij werkt prima. Ik had even geademd in de afzuiging van de 2e en zag de klep openen. (voordat ik het kanaal erop had gezet). douche springt ook meteen aan bij verhoogde vochtconcentratie. Nachtverlaging aangezet en dat werkt ook per zone. Het viel wel op dat de woonkamer temp hoger was in het kanaal dan mijn honeywell lyric aangeeft. Dat is wellicht door dat het kanaal van de bg naar dak gaat en dan via dakvloer (erin) naar de andere kant van de woning. Daardoor wordt de afgezogen lucht opwarmt door de betonnen dakvloer.

[Afbeelding]

Van boven links komt de bg. Vsn onder links de 1e verdieping. En de 2e rechtsboven. De uitlaat is via een vaste pijp. Mijn dakafvoer is 125mm. Duco adviseert 150mm. Ik kan m vervangen want de daksparing zelf in het beton is groter. Voor nu is t prima. Eerst maar de deuk in het kanaal linksonder proberen te herstellen.

En wellicht ter info. Ik heb HTS Bouwkunde gedaan en een van mijn afstudeer onderdelen was bouwfysica. Het maken van ventilatie, geluids, lichtberekeningen is mij niet vreemd. En in mijn dagelijks werk werk ik veel samen met installatieadviseurs en heb ik veel te maken met complexe installatieconcepten voor grote en bouwprojecten.

Binnenkort meer.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordzij_1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik heb een Orcon centrale ventilatiedoos;
https://www.cvtotaal.nl/o...J7AF0EAQYAyABEgLSPPD_BwE#
Hier kan ook een CO2 module in.
Daarmee is het de perfecte doos; aansluiten en vergeten.
Zodra het vochtgehalte of CO2 gehalte stijgt in 1 van de aangesloten kamers gaat de ventilator harder. Is deze weer naar normale waarden gaat hij weer naar "stationair".
Prima ding !
Pagina: 1