Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Momenteel werk ik al maandenlang remote door Europa en wil voor langere tijd in Portugal gaan wonen, ik denk dat het dichtbij Lissabon zal zijn zeker gezien je in een grote stad alles wel hebt, en ze goed engels spreken.

Nu heb ik uiteraard wel op internet al gezocht, maar iemand die alles heeft doorlopen kan het vaak veel beter uitleggen, mijn planning:

- Appartement zoeken en huren (onbepaalde tijd of 1 jaar)
- Inschrijven ook in Portugal (NL ben ik al uitgeschreven uit GBA heb ook geen huis meer.)
- Ik las dat je een Portugese ziekteverzekeringskaart kan krijgen.
- Is het lastig te registreren bij een gemeente in Portugal ?

Uiteraard heb ik wel meer vragen, maar hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen, bedankt alvast! _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Ene @Anoniem: 58485 weet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:08

LankHoar

Langharig tuig

Precies. @Anoniem: 58485 heeft een relatief lang topic gemaakt over dit onderwerp, van voor de immigratie tot een jaar of nog langer daarna ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 58485

walkstyle schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:18:
Momenteel werk ik al maandenlang remote door Europa en wil voor langere tijd in Portugal gaan wonen, ik denk dat het dichtbij Lissabon zal zijn zeker gezien je in een grote stad alles wel hebt, en ze goed engels spreken.

Nu heb ik uiteraard wel op internet al gezocht, maar iemand die alles heeft doorlopen kan het vaak veel beter uitleggen, mijn planning:

- Appartement zoeken en huren (onbepaalde tijd of 1 jaar)
- Inschrijven ook in Portugal (NL ben ik al uitgeschreven uit GBA heb ook geen huis meer.)
- Ik las dat je een Portugese ziekteverzekeringskaart kan krijgen.
- Is het lastig te registreren bij een gemeente in Portugal ?

Uiteraard heb ik wel meer vragen, maar hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen, bedankt alvast! _/-\o_
Ik ga bijna mijn derde jaar in Portugal in vanaf April! :)

1: https://www.idealista.pt/en/arrendar-casas/lisboa-distrito/

Hier vindt je een leuk appartement, studio of kamertje. Persoonlijk vindt ik de wijk Ajuda (betekend hulp in het portugees) erg mooi, het is ook safe omdat de president daar woont, maar je ook de GNR daar vindt (portugese militaire politie) en toestanden. Het is ook net gelegen van alle toeristische gedeeltes af, dus als je rust enigzins belangrijk vindt zonder bezopen toeristen iedere nacht, dat is de plek om te zijn.

Verhuurders willen vaak garanties. Als je geen contract hebt dan willen ze borgstelling van een andere persoon (een portugees) zien. Kan je dat niet dan kan je wel eens pech hebben dat ze 4 maanden vooruit willen zien qua huur. De reden hiertoe is is dat men wil voorkomen dat je iets gaat huren en vervolgens niet meer gaat betalen. Dat kost dan een half jaar proces en toestanden en dat geld willen ze gewoon zien. Er zijn genoeg huurders die genoegen nemen met 2 maanden borg + 1x huur.

Ajuda is wel "prijzig" en ik woon recent in Almada. Das 10 min met de auto vanaf Lissabon. Ik heb een jaar lang in een duur betaald appartement van 1500 euro in de maand in Ajuda gewoond en uiteindelijk met een zuur gevoel toch wel vetrokken, wetende het mag niet meer waard zijn dan 600 euro daar waar ik zat en het steeds populairder aan het worden is dat appartementen daar in Lissabon voor de hoofdprijs allemaal weggaat. Maar je kunt leuk wonen, serieus! Heel veel plezier daar beleefd, en echt alles was binnen bereik voor mij.

2: https://europa.eu/youreur...nce/portugal/index_en.htm

Dat ziet er zo uit als het gelukt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4cRZXXdqsuiQGrxzUgXpHvbJ/full.jpg

Als je geen reet portugees spreekt neem aub iemand mee, niet iedereen spreekt engels zoals wij gewend zijn in NL. Dat valt me na 2 jaar toch wel op. Bij sommige is engels waardeloos ook. :+

Als je zelfstandig wilt zijn in portugal dan moet je je inschrijven bij de AT / Aurotidade. Als je werkzaam bent voor een werkgever hoeft dat niet. Je moet wel een NIF aanvragen in Portugal, dat doe je ook bij de AT / Aurotidade. De NIF is je persoonlijk belastingnummer.

En dit is het rare. Als je overal aankopen doet bij winkels, naar de kapper gaat, en toestanden, dan moet je je NIF iedere keer opgeven voor belastingreductie ieder jaar. Ik vindt het maar een debiel systeem want het kost alleen maar tijd en voor die 3 euro aankopen. Ik doe het alleen bij grotere aankopen nog. Bij de AT / Aurotidade krijg je na afloop ook een login code zodat je online alles regelen kunt.

3: Ik heb er geen aanspraak op hoeven maken, maar je kunt je met bovenstaande document inschrijven bij de lokale huisartsenpost. Je maakt een telefoontje in de vroege ochtend en kunt dezelfde dag er nog terecht. Ik kies persoonlijk voor prive ziekenhuizen/doktoren, daar is de kwaliteit van de zorg algemeen beter.

Lang verhaal kort: in 2018 moest ik met spoed naar het ziekenhuis. Ik had last van hyperventilatie met druk op de borst. Aardig beagnstigend maar het harde werken en stress was zo goed als de oorzaak. Daar ben ik nu in 2019 helemaal vanaf, maar de situatie was echt wicked. Ze wouden me na onderzoek een enorme injectie geven met 1 of ander goedje, ik wou weten of het invloed had op rijvaardigheid of neveneffecten kon hebben met alcohol. De dokter snapte er niks van (engels was bar slecht) en na een klein overleg kon ik het ook drinken. Het was een kalmeringsmiddel dat een week lang effect zou hebben. Tievus zuur, dus ik drink het, moest vervolgens 45 minuten wachten in de wachtkamer, ik was compleet ook van de wereld op dat moment. Mijn waarneming was echt 3 seconden later. Dus iemand liet een sleutel vallen, pas 3 seconden later merkte ik dat op. :+ Ik was met de auto en daar begon het al, ik stap na een uur achter het stuur, zet de auto in z'n achteruit, en rij vervolgens vol tegen de muur aan omdat ik de parkingsensoren te laat pas waarneem. 8)7 *O* Ik raap mezelf bij elkaar, en rij vervolgens een perfecte rit naar huis terug, op waarop ik in slaap viel op bed en echt de halve dag weg was. Kortom: de zorg is echt goed hier :D

4: Nee, maar neem aub iemand die portugees spreekt mee, en vertrek vroeg. Ik heb vaak genoeg voor de situatie gestaan dat je rond 13:00 komt, om vervolgens 2.5 uur te moeten wachten, en dan naar huis wordt gestuurd weer omdat je document Y niet bij je hebt. Het is echt 20 jaar terug in de tijd en plekken met enorme wachtrijen iedere dag is normaal hier.

Vooral met verlenging van het rijbewijs, geloof me je kunt beter uitwijken naar Setubal ofzo ipv lissabon. Toen ik mijn rijbewijs verlengen wou was half uber chauffeur bij het IMT in lissabon om daar ook hun vergunning te verlengen. De rijen waren meer dan 5 uur. Het ging nergens meer over. Bij het IMT in setubal was ik binnen een uur klaar, ik bedoel maar.

Overige tips:

Uber is heel common. Open daarom een bankrekening en zorg dat je debit kaart een credit card functionaliteit heeft. Zolang je saldo hebt kan je dat gebruiken. Als je een rekening opent moet je 9 van de 10 keer direct een deposito van 250 euro doen. Dat geld is natuurlijk van jou en komt op je rekening. Bij de meeste banken spreken ze engels. Volg aub een basis cursus portugees. Het is vertiefd als je niet uit je woorden ergens uit kunt komen. Als laatst: als je alles hebt gedaan en alles is op orde, ga eten bij Galeto 'snachts _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zDQsDQ1mQsK2me6ueonO80vs/full.jpg

Lissabon is rijk qua eten en je kunt er echt vanalles bikken. Time-out market in Lisboa is enorm. Als je heerlijk relaxen wilt, check dan de SUD in lisboa, waar je uitzicht over de zee en befaamde brug hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ENpVhh5G0N5A2o7nwG5Q03hY/full.jpg

In de zomer is het huren van een boot echt een aanrader. Je kunt ook gaan vissen. Maar neem van te voren wel pilletjes tegen zeeziekte in. Ik kotste de gehele tijd het toilet onder. Moest het halverwege ook afbreken, terwijl je echt superveel shit beleven kunt hier.

Sidenote over mensen hier: lissabon is een traveling-city. Veel mensen komen en gaan. Lonen zijn laag en kijk niet raar op als je iemand treft die 40 uur in de week moet zwoegen voor amper 500 euro. Het is daarom common dat dingen behoorlijk oppertunitisch eraan toe kunnen gaan. Ga mensen geen geld lenen, 9 van de 10 keer krijg je het niet terug. Pas op met een bepaalde slag vrouwen, je kunt zo een zwangerschap in worden geloodst. Ik heb er zelf ook ervaring mee, met een gestoorde ex-vriendin uit brazillie, die me na opbreken MAANDENLANG gestalked heeft. Kijk niet raar op met hoever sommige willen gaan voor een visum hier.

Politie hier, nou daar kom je nog wel achter hoe ze werkelijk zijn als je ze echt nodig hebt. Bij mij flikte ze het om nummers uit te wisselen met mijn ex onder het motto van 'bescherming' terwijl er gewoon gehit werd op m'n ex-vriendin. Ja ze was een mooie vrouw maar in NL had zo'n politieagent allang al ontslag op staande voet gekregen.

Het werkt anders hier, geloof me. En ik ben er heilig van overtuigd dat we in NL het echt super goed hebben ten opzichte van andere landen. Maar als je gewoon je ding doet, lekker naar je zin hebt en je eigen plan trekt, kan je het super goed hebben hier. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WMlfy0mzBBov4qbGXVNDn9xp/full.jpg

Ik mis nederlandse producten echt hier, en als je iets vindt betaal je er vaak de hoofdprijs weer voor (4,50 voor de kleinste calve pindakaas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Uv9kxoD883IYjdE3NkWuR1h/full.jpg

Lissabon is erg mooi en een beetje magisch wel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CGzVuYM1UX4NIMNPW4vBpSgM/full.jpg

Erg mooi is de Fossil cliff. Het zijn dingen die je nog nooit eerder hebt gezien in NL. Ik kreeg het voor elkaar om constant door paragliders bespiedt te worden toen ik lag te vunzen met m'n vriendin destijds. Ik ben nu een jaar samen met een portugese. Iedereen zweert bij portugese vrouwen, die stelling klopt als een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zelf vind ik Porto een leukere stad, maar emigreren naar Portugal is hier ook wel een optie. Succes!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Porto ben ik vrij recent nog geweest. Ook dat gebied is erg mooi. Ik heb lang niet alles in Portugal nog gezien. Er zijn nog zoveel dingen waar ik over posten kan, auto's bijv. Kan je prima kopen hier, particulier of bij een garage, check die dingen wel voordat je ergens aan begint. Verzekeringswijs kost het net zoveel als in NL, alleen een voertuig all-risk verzekeren gaat bijna niet als het ouder dan 6 jaar is. Belasting reken je 1x per jaar af, en is echt 1/4de van wat je gemiddeld in NL kwijt bent.

Duitse merken vooral kunnen 5x zo duurder zijn dan de waarde in Duitsland. Maar dat heeft andere reden (import belasting). Portugal hekelt import van auto's vanuit andere landen, vooral als het hoge CO2/emissies heeft. Zelf wou ik een RS6 C5 bouwjaar 2003 importeren. Wordt ik gefronfronteerd met 33.000 euro BPM voor invoer (!). De enige manier was om dat ding op nederlands kenteken te houden en iemand in NL het ding op naam te laten houden.

Tolwegen heb je veel en vaak, sommige electronisch alleen. Als je van almada naar lissabon gaat moet je standaard 1,85 betalen. Spits is echt spits hier, het kan soms moervast staan voor uren vooral als er ergens een ongeluk gebeurd is. Cultuur is hier echt alles op afbetaling, veel mensen rijden dan ook een nieuwe auto, maar mereldeels doet dat op krediet basis. Je komt ook vaak echt afgetrapte auto's tegen waar de dampen van hier tot tokio onder vandaan komen, maar dat is normaal.

Soms tref je ook gewoon scooters die gerust 90 rijden op de snelwegen. Defensief rijden, geloof me maar. Niet zo lang geleden hoorde ik buiten ook een enorme knal, bleek dat er eentje tegen een paal bij toenadering rotonde was opgeklapt. Bestuurder was bezopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3NzTfEdBYxxTdwpOZSDFElWB/full.jpg

:') Politie neemt het ook niet nauw met criminelen, geloof me maar. Ik liep snachts een keer van m'n huisje in Ajuda naar het tankstation, lopen vindt ik soms erg fijn en conditioneel ook goed, maar ineens uit het niets een audi zonder lichten dat met volle snelheid daar door die wijken uitkomt, politie met alleen licht erachteraan en nadat ze mij passeerde schoten ze gewoon 2x op het voertuig.

Je hoort hier echt van die rare verhalen ook; was laatst iemand een familielid overleden, of we 'm richting Porto konden brengen voor de begrafenis. Krijgen we te horen gepaste afstand te houden, omdat het wellicht nog eens uit kon lopen op een schietpartij :')

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 23-12-2019 02:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De trein tussen Porto en Lissabon kan ik overigens ook erg aanbevelen. De 2e klasse is veeeeeel beter dan de 1e klasse in NL. Maar voor 5 euro extra reis je eerste klas. En dat ding rijdt snel. ook wel eens leuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1