Gescheiden systemen of 1 systeem (ZonneCol, WP & Houtkachel)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 17:35
Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning uit de jaren 30.
Spouwmuur- en dakisolatie wordt aangebracht. Er komt een nieuwe betonvloer op de begane grond met isolatie en vloerverwarming. Deze wil ik verwarmen middels een warmtepomp.

Op de eerste verdieping (2 slaapkamers, badkamer en kantoor) en zolder (slaapkamer) staan conventionele radiatoren. Er is geen mogelijkheid om daar vloer- of wandverwarming te plaatsen.

Ik ben aan het onderzoeken of ik een gescheiden systeem kan creëren dat mij volledig van het gas af kan krijgen binnen een budget van ±20K (excl. de kosten van de vloerverwarming). Ik ben een fervent houtstoker. De hele vloer gaat eruit. Ik heb voldoende binnenruimte en buitenruimte.

Mijn huidige plan is om in de woonkamer een CV-houtkachel te plaatsen die, in combinatie met zonnecollectoren, gebruikt wordt om de bovenverdieping te verwarmen (met de huidige conventionele radiatoren) in de winter.
Mijn plan is om dit te regelen via een boiler met warmwatervoorziening. De behoefte aan warm water op de badkamer is in de vorm van een bad en een regendouche (behoorlijk dus) en moet dus ook vanuit deze boiler worden gedaan, eventueel met elektrische bijverwarming in de boiler.
In de zomer zouden de zonnecollectoren voor het warm water moeten zorgen.

De benedenverdieping wordt in mijn plan verwarmd middels een vloerverwarming en warmtepomp. In de winter aangevuld met de warmte van de houtkachel. Warm water in de keuken is middels een cooker combinatie.

Enkele vragen die ik hierover heb en waar ik jullie ervaringen voor vraag:
1. Is dit slim of dom. Graag met onderbouwing.
2. Door de houtkachel wordt het vaak behoorlijk warm in de kamer (25 ‘C) Heeft dit invloed op de warmtepomp? Ik wil namelijk niet dat hij uitslaat omdat de vloerverwarming in de rest van de benedenverdieping wel nodig blijft.
3. Krijg je conventionele radiatoren warm vanuit zo’n boiler?

Alle opmerkingen en tips zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Ik zou die zonnecollectoren laten varen en gewoon PV leggen op die plek.
Die maken het systeem enorm gecompliceerd en zeker in de winter doen ze niks op een warme boiler zoals je plan is. In de zomer levert je PV gewoon stroom aan de WP voor het maken van warm tapwater.

Een CV-houtkachel heeft een enorme buffer toch? Of wordt deze niet waterzijdig op je cv-systeem aangesloten?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
Je hebt met een cv-houtkachel al snel een buffervat nodig. Of je koopt een klein kacheltje en sluit die rechtstreeks op het cv systeem (radiatoren)aan. De radiatoren moeten dan wel open blijven.
Een andere optie is de cv-houtkachel gebruiken voor het verwarmen van een sww tank. Het water uit de kachel is minimaal 60 graden en die temperatuur kan de WP niet leveren, Met een beetje stoken en bufferen kan het hele gezin uitgebreid douchen. Of je neemt 1 sww tank en een buffervat voor de cv en buffert in beide warmte.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:30
Ralfvkempen schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:10:
Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning uit de jaren 30.
Spouwmuur- en dakisolatie wordt aangebracht. Er komt een nieuwe betonvloer op de begane grond met isolatie en vloerverwarming. Deze wil ik verwarmen middels een warmtepomp.

Op de eerste verdieping (2 slaapkamers, badkamer en kantoor) en zolder (slaapkamer) staan conventionele radiatoren. Er is geen mogelijkheid om daar vloer- of wandverwarming te plaatsen.

Ik ben aan het onderzoeken of ik een gescheiden systeem kan creëren dat mij volledig van het gas af kan krijgen binnen een budget van ±20K (excl. de kosten van de vloerverwarming). Ik ben een fervent houtstoker. De hele vloer gaat eruit. Ik heb voldoende binnenruimte en buitenruimte.

Mijn huidige plan is om in de woonkamer een CV-houtkachel te plaatsen die, in combinatie met zonnecollectoren, gebruikt wordt om de bovenverdieping te verwarmen (met de huidige conventionele radiatoren) in de winter.
Mijn plan is om dit te regelen via een boiler met warmwatervoorziening. De behoefte aan warm water op de badkamer is in de vorm van een bad en een regendouche (behoorlijk dus) en moet dus ook vanuit deze boiler worden gedaan, eventueel met elektrische bijverwarming in de boiler.
In de zomer zouden de zonnecollectoren voor het warm water moeten zorgen.

De benedenverdieping wordt in mijn plan verwarmd middels een vloerverwarming en warmtepomp. In de winter aangevuld met de warmte van de houtkachel. Warm water in de keuken is middels een cooker combinatie.

Enkele vragen die ik hierover heb en waar ik jullie ervaringen voor vraag:
2. Door de houtkachel wordt het vaak behoorlijk warm in de kamer (25 ‘C) Heeft dit invloed op de warmtepomp? Ik wil namelijk niet dat hij uitslaat omdat de vloerverwarming in de rest van de benedenverdieping wel nodig blijft.

Alle opmerkingen en tips zijn welkom.
als je het minder warm wilt hebben door de houtkachel kun je kijken naar een accumulerende kachel, bijvoorbeeld een finnoven of een tegelkachel. Ik ben zelf niet zo;n voorstander om houtkachel te koppelen aan warmwater, veel veiligheidsvoorzieningen, van de kachel naar de boiler moet je ook een leiding leggen waar heel warm water doorheen gaat. Dan kun je wellicht beter een pellet cv naast de boiler zetten of een houtvergasser,.

Hoe eenvoudiger een systeem hoe meer kans dat het ook altijd goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Ralfvkempen schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:10:

1. Slim of dom zijn rekbare begrippen. Het is wel een beetje veel van hetzelfde waardoor het onnodig complex en hoog in kosten kan worden. Als je je huis goed isoleert wordt het warm met een warmtepomp. ben je fervent houtstoker dan zou ik geen warmtepomp aanschaffen en een houtkachel daarbij. Ga dan hout stoken en verzin wat anders om war m water te maken.Is de rest van je gezin ook fervent houtstoker? Krijgen zij het ook warm als jij er niet bent?
2. als je de thermostaat van de WP in een andere ruimte hangt dan kun je rustig je kamer opstoken tot een bloedhete 25 graden en dat maakt de vvw niet uit dan.
3. dat hangt van je boiler temperatuur af, hoe hoger hoe warmer je radiatoren worden. maar waarom moeten die warm gestookt? als je huis goed geïsoleerd is dan heb je niet veel warmte nodig boven. Als je er een werkkamer hebt of studerende kinderen dan kan een klein infraroodpaneeltje ook wel.

Die zonneboiler zou ik echt weglaten, leg maar lekker gewoon zonnepanelen op die plek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Wat ons goed bevalt: houtkachel en warmtepomp (loria 6008) voor sww en vloerverwariming.
Bovenverdieping verwarmen we met een glycol radiator (cop1) in de badkamer met timer en de rest gaat met een 2.5kw lucht/lucht panasonic airco die het met 2 vingers in de neus 18 graden houdt. Tegen de tijd dat de kinderen zo oud zijn dat ze willen studeren op de eigen kamers gaat daar een infrarood paneeltje tegenaan.
De bestaande radiatoren zijn sinds zomer 2018 buiten gebruik en we hebben ze niet gemist. Ik moet 2 nog weghalen voor het oud-ijzer. warm water naar boven halen is een hoop gedoe en niet erg efficient.

kort je vragen beantwoorden:

1: zonneboiler is mooi maar PV is efficienter. Ga niet met warmte zeulen als het niet hoeft.

2: houtkachel combineert prima met vloerverwarming en warmtepomp. Alleen wat reeds gezegd is hieboven, zorg voor thermostaat buiten de kamer(s) waar je houtkachel stookt of een regeling waarbij je de pomp los kunt sturen

3: mijn ervaringen waren positief zonder boiler, maar zolang de warmtevraag laag is kan het natuurlijk wel. Het staat of valt met gebruik van het systeem en of men het ook warm moet kunnen krijgen zonder houtkachel

[ Voor 31% gewijzigd door Lardman op 23-12-2019 09:40 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zou goed nakijken of je voorzieningen kan doen om de warmte te verspreiden, ventilatortje naar de gang bijvoorbeeld (gestuurd op ruimtetemperatuur)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 17:35
Super bedankt voor de snelle en onderbouwde reacties.

Samenvattend:
1. slim of dom:
Zonnecollectoren zijn niet heel zinvol. In plaats daarvan zonnepanelen en de warmtepomp gebruiken om in de zomer de warmwater voorziening te regelen.

Er zijn enkele redenen om niet voor infrarood te kiezen. Ik heb een kantoor aan huis op de eerste verdieping van een uitbouw. Daar werken meerdere mensen, niet op een vaste plek.
Ook de badkamer ligt in deze uitbouw. Het kantoor zal niet kunnen profiteren van de warmte van de houtkachel, de badkamer slechts een beetje. Infraroodpanelen op al deze plekken is esthetisch niet gewenst.

De rest van de familie is ook pyromaan. De kachel brandt in deze tijd dagelijks.

2. Duidelijk. Thermostaat in een andere kamer.

3. Het is duidelijk dat, mochten we een paar dagen niet thuis zijn geweest, de bovenverdieping niet zelfstandig verwarmd wordt. De warmte komt dan vanuit de benedenverdieping (waar de vloerverwarming op WP warm zal blijven) en vanuit de restwarmte van eerder, tezamen met de (minimale) opbrengst vanuit de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:42
En wat als je nu op de bovenverdieping lucht/lucht warmtepomp(en) installeert (dwz, airco's). Kun je evengoed blijven stoken beneden, dan ben je die 20k ruim niet kwijt. Is een heel topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
jerh schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:57:
[...]

als je het minder warm wilt hebben door de houtkachel kun je kijken naar een accumulerende kachel, bijvoorbeeld een finnoven of een tegelkachel. Ik ben zelf niet zo;n voorstander om houtkachel te koppelen aan warmwater, veel veiligheidsvoorzieningen, van de kachel naar de boiler moet je ook een leiding leggen waar heel warm water doorheen gaat. Dan kun je wellicht beter een pellet cv naast de boiler zetten of een houtvergasser,.

Hoe eenvoudiger een systeem hoe meer kans dat het ook altijd goed werkt.
Een cv-houtkachel heeft relatief weinig stralingswarmte omdat de opgewekte warmte aan het water wordt afgestaan. Ik heb een 24 KW (in theorie) cv houtkachel en een kleintje van van 4KW (in theorie) met een kleine warmtewisselaar. De kleine kachel geeft merkbaar meer stralingswarmte af dan die andere. Je zou de met de grote kachel de hele dag kunnen stoken zonder dat je de kamer uitdrijft. Overigens valt het wel mee met de veiligheidsvoorzieningen. :) Het gaat slechts om een overdrukventiel en een temperatuurbeveiliging met waterinlaat. Daar is verder niks bijzonders of ingewikkelds aan. Als de ruimte voor plaatsen er is, dan adviseer ik een redelijk groot sww vat, gelet op de douche wensen. Er is nog meer mogelijk, maar wordt het een minder simpel systeem.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Pagina: 1